Vrútky - Dostali jsme pozvánku od slovenských přátel kolem webového magazínu VLAKY.NET na akci pořádanou u příležitosti oslavy dvouletého výročí jejich fungování. Takové pozvání se rozhodně neodmítá a už vůbec ne, je-li na programu jízda motorovým vozem M274.004 – Modrý šíp z roku 1934 s připojným vozem Calm.
Akce začala 6. května chvíli po příjezdu R 421 Excelsior, kterým přijela řada účastníků především ze Slovenska. My jsme raději zvolili příjezd dřívější, vlakem R 423 Cassovia. Část měla tu čest (smůlu) otestovat nejnovější lůžkový vůz společnosti Wagon Slovakia, WLABmee62. Vzhledem vypadá hezky, ale díky velmi tvrdým lůžkům se v něm spí dost těžko, navíc jsme měli štěstí na strojvedoucí, kteří zásadně dobržďovali naplno, což vedlo téměř až k pádům z lůžek. Volný čas ve Vrútkách jsme vyplnili procházkou po městě.
Trasa byla okružní. První část vedla přes Harmanec a Banskou Bystricu (tedy cestou, kterou jezdí i mezistátní expres Detvan). Druhá část pak ze Zvolena do Hronskej Dúbravy na trati 150 přes Kremnicu zpět do Vrútek. Obě tratě jsou svým způsobem výjimečné. Zatímco na Harmaneckém úseku napočítáte 22 tunelů, na Kremnickém pak zase jedete do poměrně ostrého stoupání tak, že na vrcholu (v Kremnických Baních) dosáhnete celkové nadmořské výšky 775 m nad mořem. Zvolen je proti tomu jen kolem 300 m nad mořem. Obě trasy se spojují na odbočce Dolná Štubňa, odkud dále pokračují do Vrútek jako čistokrevná dvojkolejná trať středem širokého údolí mezi vysokými masívy Malé a Velké Fatry. V pravidelném provozu jezdí na obou těchto tratích Brejlovci řad 750 a 754 s vozy Bdmtee a Bdt, na spěšných vlacích pak klasické soupravy a motorové jednotky řady 840 (Stadler). Bohužel poslední dobou tu začala být nasazována i řada 812 s přípojným vozem 011.
Z Vrútek vyjíždíme podle plánu. Projíždíme první významnou stanici Martin, kde končí elektrifikace a začíná pravý ráj pro Brejlovce. Motorák jede zatím celkem rychle k první fotozastávce kousek od zastávky Jazernica. Zde máme první možnost Modrého šípa zdokumentovat. Lidé z okolních domů nechápavě sledovali, jak se z motorového vozu (který nejspíš nikdy ani neviděli) vyvalil dav železničních nadšenců dychtících po fotce, nejlépe zcela bez lidí, bez otevřených dveří, tak, aby to vypadalo, jako by byl motorák v pohybu. Vzduchem občas létají i silná slova, to když se nějaký opozdilec rozhodl opustit motorák zrovna ve chvíli, kdy se spoušť několika fotoaparátů uvedla v chod. Nicméně nikdo se neuráží a panuje příjemná atmosféra. Po několikerém zdokumentování (kdy se nám na chvíli ukázalo i sluníčko) pokračujeme v cestě.
Na odbočce Dolná Štubňa odbočujeme vlevo a během několika okamžiků zajíždíme do hustých lesů. Nedaleko železniční stanice Čremošné následuje druhá fotozastávka. Během této zastávky už lidé vystupují z vlaku rychleji a tak už není mnoho zkažených záběrů. Někteří volí záběr z podhledu, někteří ze značného nadhledu, dokonce z vrcholku vzrostlého jehličnanu. Pokračujeme dál, do prvního a nejdelšího tunelu této trasy. Čremošianský tunel je se svojí délkou 4967 m nejdelším tunelem v celém bývalém Československu. Zajímavosti o tomto tunelu se dozvíte například v tomto článku: http://rail.sk/skhist/tunely/170/22.htm
Pak už to jde jak na drátkách, jeden tunel střídá druhý a následuje další fotozastávka v železniční stanici Harmanec jaskyňa. Po chvíli vyrážíme dál. Trasy znalí účastníci ukazují těm, kteří zde jedou poprvé, proslulou továrnu na výrobu toaletního papíru Harmasan a ve stanici Uľanka i vlečku, která do tohoto závodu vede. Po projetí Banskobystrického tunelu projíždíme stanicí Banská Bystrica a pokračujeme dále na Zvolen po právě elektrifikované trati. Ve Zvolenu následuje přibližně hodinová pauzička využitá k návštěvě místního občerstvovacího zařízení (přeci jen to bylo první místo s točeným pivem - Šarišem.)
Vyrážíme na druhou část výletu směr Hronská Dúbrava a Kremnica. V této stanici na nás čeká výborný oběd, guláš s chlebem a opět cca hodinová pauza, během které jsme vyfotili některé vlaky včetně Os od Kremnice v čele s 754 011. Někteří si vyfotili také kousek od staniční budovy zaparkovanou Karkulku 725 070. Po obědě se Modrý šíp vzepjal k velkému výkonu a zcela se ctí, ač to je už pořádný důchodce, zdolal velké stoupání najednou až do železniční stanice Kremnica. Rychlost sice nebyla nijak závratná, ale Šíp se držel statečně. Těsně před Kremnicou byl zařízen další fotohalt, hned za výjezdem z kremnického tunelu.
Po necelé hodince strávené v Kremnici vyrážíme směr Kremnické Baně, do nejvyššího místa na této trati ve výšce 775 metrů nad mořem. Část výpravy mizí v dáli vyfotit si očekávaný osobní vlak od Zvolenu, tentokrát s jednotkou 840 (Stadler). Část odpočívá u vlaku. Bohužel v tento okamžik se dává do nepříjemného deště, který zhatil plán na vyfocení protivlaku tvořeného Brejlovcem 750 238 a dvěma vozy Bdmtee.
Předposlední zastávka následuje u zastávky Turček hned vedle mechanické návěsti, bohužel zrovna v této době je počasí velmi nepříjemné a tak pokračujeme takřka záhy dále. Před zastávkou Horná Štubňa-zastávka absolvujeme poslední fotohalt, nyní již na dvojkolejné trati. Pak už jenom Modrý šíp nasadil maximální rychlost a po stejné trati jako ráno nás dopravil zpět do stanice Vrútky, kde skončil téměř na čas svoji celodenní pouť. Na závěr skupinové foto a výlet u příležitosti druhého výročí serveru VLAKY.NET je bohužel u konce. Můžeme se těšit na to, co si pro své čtenáře a kolegy připraví na další rok. Za tuto akci jim patří hluboký obdiv a dík. Vše se (vyjma počasí v poslední části trasy) podařilo, nikde nic neskřípalo. Modrý Šíp jel vzorně a účastníci nešetřili slovy chvály.
Po oficiálním ukončení akce jsme se rozjeli do všech směrů. My jsme strávili večer oslavou ještě dalších výročí v místní pizzerii, pak jsme se i my vydali domů. Co dodat? Všechno nejlepší VLAKY.NET, vzpomínka na setkání v nás zůstane nejméně do příštího výročí.
Jinak tedy oproti WLABům jsou ta lůžka v těch WLABmeečkách fakt jak šutr a hlavně je tam méně místa.
hosi, kdyz uz jedu na tak genialni mista, tak nastuduju trochu mistopis, ne?
jinak ovsem diky za reportaz z nadhernych mist...
zel.am
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.