Bohumín - Dne 30.11.2005 byla v železniční stanici Bohumín na téměř 3 km ukončena kompletní modernizace včetně nástupišť, podchodů, budov DKV, zabezpečení atd. Cena investice tohoto projektu se dle SFDI vyšplhala na něco přes 2 mld. Kč. Jelikož se jedná o poměrně výjimečnou stanici s velkým počtem končících a začínajících významných spojů, jsou zde zbudovány potřebné technologické objekty. Studie firmy ILF Consulting též řešila přechod mezi levostranným a pravostranným provozem, který se nyní nachází právě v Bohumíně.
Zániku se dočkala odbočka Pudlov a jelikož zde končí mnoho vlaků, vznikl také nový areál pro odstavení, očištění a předtápění osobních vozů, areál technicko-hygienické údržby. Ten byl realizován jako první, už v roce 2003, v prostoru bývalého odstavného nádraží. Obsahuje odstavné koleje, předtápěcí stojany, mycí linku, halu se třemi kolejemi pro údržbu vozů, fekální kolej, čističku odpadních vod a další zařízení. Bylo vybudováno také nové ústřední stavědlo, které nahrazuje původních 14 stavědel a nachází se zde nové SZZ ESA 11, ovládající u nás patrně rekordních 190 výhybek. Ze stavědla se ovládá i stanice Dětmarovice a výhledově i žst. Karviná. Zhotoviteli této optimalizace se staly firmy TCHAS a ŽS Brno, investorem je SŽDC, ČD a SFDI.
Projektová dokumentace stavby firmy TCHAS řeší optimalizaci železničního uzlu Bohumín v rozsahu od km 274,272 do km 277,090 pro kolej č.1 a od km 274,237 do km 277,090 pro kolej č.2. V obou těchto místech stavba navazuje na související, společností TCHAS, s.r.o., v roce 2002 realizovanou stavbu ČD DDC, Optimalizace úseku tratě Ostrava - Petrovice u Karviné. Dále došlo v rámci stavby k provedení kolejové úpravy na trati Bohumín osobní nádraží - odbočka Pudlov, kde byla zrušena odbočka Pudlov a úpraveny dříve dvoukolejné tratě Bohumín - Chałupki na dvě jednokolejné tratě Bohumín osobní nádraží - Chałupki a Bohumín Vrbice - Chałupki.
Stavba měla ovšem širší rozsah, který neobsahuje jen kolejové úpravy, ale také úpravy trakčního vedení, zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a silnoproudých rozvodů. Hlavním cílem a účelem stavby bylo kromě optimalizace vlastní kolejové dráhy, tj. rekonstrukce železničního svršku, spodku a umělých staveb, optimalizovat i zabezpečovací, sdělovací a energetické zařízení a trakční vedení. V rámci optimalizace žel. stanice byla provedena rekonstrukce a vybudování nových nástupišť včetně podchodů řešících přístup cestujících na nová nástupiště. S výše uvedenými procesy byla rovněž spojena realizace nových pozemních objektů a revitalizování objektů stávajících, jako např. samotné nádražní budovy, která ovšem proběhla ještě přes oficiálním zahájením komplexní optimalizace UŽST Bohumín.
V konečném důsledku se dosáhne zvýšení výkonnosti a životnosti uzlu Bohumín při ekonomickém vynaložení finančních prostředků. Rozhodujícím přínosem bude naplnění základních cílů, kterými jsou zkrácení cestovní doby (max. rychlost 160 km/h pro jednotky s naklápěním vozové skříně a 140 km/h pro běžné vlaky v hlavních průjezdných kolejích), zvýšení pohodlí a bezpečnosti cestujících a zajištění spolehlivosti vlakové cesty tak, aby uzel Bohumín vyhověl podmínkám rychlého vedení vlaků na mezinárodním železničním spojení sítě panevropských žel.koridorů dle dohody AGC: Gdynia - Warszawa - Bohumín - Wien.
Zdroj: tisková zpráva společnosti Tchas spol.s.r.o.
Fotodokumentace: Lukáš Zedníček (Railman)
1 2 | Zpráv na stránku: |
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.