..: Optimalizace železničního uzlu Bohumín dokončena :..

Bohumín - Dne 30.11.2005 byla v železniční stanici Bohumín na téměř 3 km ukončena kompletní modernizace včetně nástupišť, podchodů, budov DKV, zabezpečení atd. Cena investice tohoto projektu se dle SFDI vyšplhala na něco přes 2 mld. Kč. Jelikož se jedná o poměrně výjimečnou stanici s velkým počtem končících a začínajících významných spojů, jsou zde zbudovány potřebné technologické objekty. Studie firmy ILF Consulting též řešila přechod mezi levostranným a pravostranným provozem, který se nyní nachází právě v Bohumíně.

Zániku se dočkala odbočka Pudlov a jelikož zde končí mnoho vlaků, vznikl také nový areál pro odstavení, očištění a předtápění osobních vozů, areál technicko-hygienické údržby. Ten byl realizován jako první, už v roce 2003, v prostoru bývalého odstavného nádraží. Obsahuje odstavné koleje, předtápěcí stojany, mycí linku, halu se třemi kolejemi pro údržbu vozů, fekální kolej, čističku odpadních vod a další zařízení. Bylo vybudováno také nové ústřední stavědlo, které nahrazuje původních 14 stavědel a nachází se zde nové SZZ ESA 11, ovládající u nás patrně rekordních 190 výhybek. Ze stavědla se ovládá i stanice Dětmarovice a výhledově i žst. Karviná. Zhotoviteli této optimalizace se staly firmy TCHAS a ŽS Brno, investorem je SŽDC, ČD a SFDI.

Projektová dokumentace stavby firmy TCHAS řeší optimalizaci železničního uzlu Bohumín v rozsahu od km 274,272 do km 277,090 pro kolej č.1 a od km 274,237 do km 277,090 pro kolej č.2. V obou těchto místech stavba navazuje na související, společností TCHAS, s.r.o., v roce 2002 realizovanou stavbu ČD DDC, Optimalizace úseku tratě Ostrava - Petrovice u Karviné. Dále došlo v rámci stavby k provedení kolejové úpravy na trati Bohumín osobní nádraží - odbočka Pudlov, kde byla zrušena odbočka Pudlov a úpraveny dříve dvoukolejné tratě Bohumín - Chałupki na dvě jednokolejné tratě Bohumín osobní nádraží - Chałupki a Bohumín Vrbice - Chałupki.

Stavba měla ovšem širší rozsah, který neobsahuje jen kolejové úpravy, ale také úpravy trakčního vedení, zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a silnoproudých rozvodů. Hlavním cílem a účelem stavby bylo kromě optimalizace vlastní kolejové dráhy, tj. rekonstrukce železničního svršku, spodku a umělých staveb, optimalizovat i zabezpečovací, sdělovací a energetické zařízení a trakční vedení. V rámci optimalizace žel. stanice byla provedena rekonstrukce a vybudování nových nástupišť včetně podchodů řešících přístup cestujících na nová nástupiště. S výše uvedenými procesy byla rovněž spojena realizace nových pozemních objektů a revitalizování objektů stávajících, jako např. samotné nádražní budovy, která ovšem proběhla ještě přes oficiálním zahájením komplexní optimalizace UŽST Bohumín.

V konečném důsledku se dosáhne zvýšení výkonnosti a životnosti uzlu Bohumín při ekonomickém vynaložení finančních prostředků. Rozhodujícím přínosem bude naplnění základních cílů, kterými jsou zkrácení cestovní doby (max. rychlost 160 km/h pro jednotky s naklápěním vozové skříně a 140 km/h pro běžné vlaky v hlavních průjezdných kolejích), zvýšení pohodlí a bezpečnosti cestujících a zajištění spolehlivosti vlakové cesty tak, aby uzel Bohumín vyhověl podmínkám rychlého vedení vlaků na mezinárodním železničním spojení sítě panevropských žel.koridorů dle dohody AGC: Gdynia - Warszawa - Bohumín - Wien.

Zdroj: tisková zpráva společnosti Tchas spol.s.r.o.
Fotodokumentace: Lukáš Zedníček (Railman)

nově vybudovaný podchod budova ústředního stavědla pohled na nová nástupiště již dříve zrevitalizovaná nádražní budova práce na druhém nástupišti práce na druhém nástupišti práce na druhém nástupišti práce na druhém nástupišti nový typ pragotronu stavebni prace (29.06.2005)


Railman Poslat mail autorovi | 10.12.2005 (23:05)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel comar 
11.12.2005 (13:06)  
No me by docela zajimalo, jak bude po prestavbe vypadat uzel Breclav. Krizi se tam dve trate - jedna s pravostranym a jedna s levostranym provozem. Uz aby to bylo, soucasna situace v Breclavi je totiz neunostna.
registrovaný uživatel Railman
11.12.2005 (12:29)  
přesně tak.
11.12.2005 (11:57)  
Při koridazici se zvažovala i varianta přechodu na pravostraný provoz(náklady by byly stejné),ale proč přesně se od toho upustilo si nepamatuji.Ono dnes je to skoro jedno neb autoblok je banalizovaný čili je ho požno pojíždě obosměrně.
dopisovatel nebo člen ŽP Railman
11.12.2005 (11:26)  
Levostranný provoz je v úseku Břeclav-Bohumin. A infrastrktura DC neumožnuje přechod na pravostranný. BTW příkladem je Dluhonická spojka.
dopisovatel nebo člen ŽP Adam  mail  
11.12.2005 (10:52)  
Btw. kdyz se tu pise o levo- a pravostrannem provozu, proc se na trati Bohumin-Prerov nepreslo po rekonstrukci na normalni pravostranny?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko