..: Optimalizace trati 231 Praha-Vysočany - Lysá nad Labem :..

koridorPraha a Středočeský kraj - Delší dobu diskutovaná rekonstrukce železniční tratě 231 z Prahy-Vysočan do Lysé nad Labem je nyní ve fázi přípravné dokumentace, kterou zpracovává inženýrská firma SUDOP Praha a.s. a dle předpokladů naváže na realizovanou stavbu Nového spojení v Praze, která se již postupně dokončuje. Zamýšlená stavba s názvem „Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany“ je v souladu se záměry a plány železničního uzlu Praha a Středočeského kraje.

Koncesi ke stavbě spojovací tratě do Prahy získala Rakouská severozápadní dráha (ÖNW) v roce 1870 a tak téměř před 136 lety byl zahájen provoz vlaků mezi Prahou, Čelákovicemi a Nymburkem. V letech 1925 – 1928 byla trať 231 v úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem zdvojkolejněná a v roce 1976 byla tato část elektrifikována. Trať 231 je jedním z hlavních železničních tahů Středočeského kraje. Náklady na optimalizaci tratě jsou odhadovány ve výši 5,8 miliardy Kč.

Rozsah stavebních prací

Optimalizace tratě Lysá nad Labem – Praha-Vysočany uvede trať do normového stavu odpovídajícího technickým podmínkám EU. Dále zajistí spolehlivý provoz s potřebnou kapacitou a odstraní morálně zastaralé objekty a zařízení. Již v letech 2009 – 2010 je připravována modernizace zabezpečovacího zařízení mezi Vysočany a Lysou, která si vyžádá častější a postupné zavádění výluk v jednotlivých úsecích tratě.

Všechny hlavní staniční, předjízdné a traťové koleje se dočkají rekonstrukce na nové bezpodkladnicové s pružnými svorkami, včetně nevyhovujících a technicky zastaralých výhybek v celé délce. Na trati se v nedávné době událo i vykolejení vlaku jednotky řady 471 na zhlaví žst. Čelákovice dne nebo stržení trolejového vedení v Zelenči.

Součástí rekonstrukce je i vybudování nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, aby byl výhledově umožněn přechod na centrální řízení dopravy, které již nevyžaduje trvalou obsluhu v jednotlivých stanicích. Dále budou vybudována nová automatická hradla.

Praha-Vysočany

VysočanyVysočanské nádraží projde rekonstrukcí nástupišť a odbavovacího prostoru. Vzniknou dvě nová ostrovní nástupiště se čtyřmi hranami s možností výhledového přídání páté. Vážně se uvažuje o zrušení nádražní budovy a jejím nahrazení odbavovacím prostorem v dolní části před vstupem do podchodu v úrovni ulic před nádražím (Paříkova, Přednádražní, Pešlova, Bratří Dohalských). Souběh tratí 231 a 070 k odb. Skály překvapivě nebude měněn a nadále bude kolej ku Praze používána pro vlaky z obou tratí. Nově bude tento tříkolejný úsek též vybaven novým zabezpečovacím a sdělovacím zařízením. To ovlivní i zamýšlenou zastávku Rajská Zahrada na Černém Mostě by měla být vybudována v rámci samostatné investiční akce Hlavního města Prahy. Praha však zatím nezareagovala. Stavba by znamenala další výdaje na vybudování lávky přes rušnou Chlumeckou ulici a nového vstupu do metra, které byly slibovány již při jeho dokončení v roce 1998.

Čelákovice

Čelákovice, foto: Pavel chmost přes labe čelákovice, foto: Pavel chV Čelákovicích vzniknou 2 nástupiště (ostrovní pro směr Praha/Lysá n. L. a vnější u budovy pro směr Brandýs n. L.). Ostrovní nástupiště bude posunuto směrem na sever s 2 podchody (nádražní budova a Kollárova – Technické služby). Přístup na veškerá nástupiště předpokládá bezbariérové řešení s výtahy a plošinami. Nový podchod propojí obě části města, rozdělené v současnosti železniční tratí.

V rámci optimalizace trati připravuje SŽDC také přestavbu železničního mostu přes Labe v Čelákovicích. Most po výměně nosné konstrukce musí splňovat požadavek Ředitelství vodních cest ČR na výšku plavebního profilu 7 m. Oproti stávající výšce 4,8 m to vyvolá zdvih nivelety trati o cca 3,25 m, který však neovlivní zastávku v Jiřině. Do připravovaného návrhu nového mostu vstoupila i žádost vybudovat též souběžnou lávku pro pěší a cyklisty včetně osvětlení.

Modernizovaná trať musí vyhovovat nárůstu regionální dopravy, a to především díky plánovanému vzniku nové linky do Milovic prodloužením linky S29 z Vysočan a elektrizací tratě 232. Tím vznikne přímé spojení Milovic s Prahou s průjezdem linky dále do Strančic.

Zdroje: vlastní zjištění, SŽDC, Pražský deník


Pavel Ch. | 26.4.2009 (8:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty

Ďalšie z regiónu ČR Středočeský


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   
26.04.2009 (20:03)  
5. koridor v trase přes Lysou a Milovice je prakticky už pasé, je nutno hledat jiné trasy, např. kolem Brandýsa.
registrovaný užívateľ karosa  mail  
26.04.2009 (20:02)  
junkers: A ty myslíš, že pokud prohloubíš koryto Labe, tak se pod mostem sníží hladina, aby tam mohly podplouvat remorkéry?? Chodíš(chodil jsi) vůbec do školy, že neznáš základní fyzikální zákony?
26.04.2009 (19:59)  
junkrs: jo a kontejnery budou vozit ponorky ;-) Tady nejde o hloubku ponoru, ale o výšku nad hladinou.
registrovaný užívateľ DJ 
26.04.2009 (19:39)  
Stavba třetí koleje rovná se - výkup pozemků, rozřšiřování tělesa (rozsáhlé zemní práce), nutnost předělat nedávno vybudovanou zastávku v Jiřině, potřeba rozšířit mosty, a to kvůli jedné koleji navíc, která toho taky nemusí moc vyrešit, protože v jednom ze směrů bude v každém okamžiku stejně jen jedna kolej (když v tom opačném se budou používat dvě).
Taková stavba by IMHO byla zbytečná.
registrovaný užívateľ junkrs 
26.04.2009 (19:38)  
.....Oproti stávající výšce 4,8 m to vyvolá zdvih nivelety trati o cca 3,25 m.....
A nebylo by lepší v místě křížení prohloubit koryto řeky? :-)))))
26.04.2009 (19:37)  
Twix: Vždyť v tom smyslu píšu, že ztrojkolejnění by znamenalo možnost využití tratě při mimořádnosti na 1.koridoru.

Ovšem pokud je Pražský diametr myšlen vážně, tak je blbost nestavět 4.koleje rovnou. Stejně se tam budou muset dostavět, za 15 let třeba.

Je tu někdo, kdo by kvalifikovaně odhadl náklady na stavbu dalších kolejí?
26.04.2009 (19:31)  
Jiří Voseček: Trať z Prahy do Lysé Ti ve dvoukolejné podobě při potížích na 1. koridoru moc nepomůže. Když tudy kvůli Kolínu jezdily havlíčkobrodské rychlíky, bylo to tak maximum, co se na trať vešlo - i ten nedělní jihlavský radši jel přes Sadskou. Podle mě je škoda provést rekonstrukci a vybudovat perony, kterými se tak nějak znemožní dosti potřebné ztrojkolejnění.
registrovaný užívateľ Nechic  mail  
26.04.2009 (19:17)  
A o 5. koridoru ani zmínka :(
registrovaný užívateľ radekc 
26.04.2009 (18:59)  
Součástí stavby by měla být také přeložka oblouku v Čelákovicích a ve Mstěticích. V článku není zmíněno.
registrovaný užívateľ DJ 
26.04.2009 (18:17)  
Ještě k tomu článku - uvádí se v něm, že se vážně uvažuje o "zrušení budovy". Musím se přiznat, že takový výraz pro demolici slyším poprvé. :-)
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko