..: Nový železniční dopravce na Valašsku? :..

749.250-7, Branná - Ostružná, foto: Pavel Martoch Rožnov pod Radhoštěm — Zdá se, že Valašsko je snad jediným regionem v Česku, který je přívětivý k železniční dopravě. Již v minulém roce jsme vás informovali o tom, že se připravuje pravidelné spojení mezi Valašským královstvím a Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska s hodinovým intervalem. Nyní se nám podařilo získat podrobnosti o dalším železničním projektu, který se připravuje, a ŽelPage (na rozdíl od Rádia Impuls) vás o této události informuje opět jako první.

Nově vznikající společnost Forejtar Railways (FR) se připravuje na zahájení provozu. Na rozdíl od současných nováčků na trhu – RegioJetu a LEO Expressu – se nechce s Českými drahami přetahovat o cestující na údajně jediné ziskové lince mezi Ostravou a Prahou, ale své první linky nabídne na Valašsku a v jeho bezprostředním okolí. Inspirací pro trasování byla například stávající spojení: Rožnov pro Radhoštěm – Vsetín – Velké Karlovice nebo Bystřice pod Hostýnem – Vsetín – Bylnice. Pro pojmenování pak spěšné vlaky 1730 / 1731. (Naštěstí ČD nemají pojmenování těchto vlaků chráněno ochrannou známkou.) Pojďme tedy trošku poodhalit roušku tajemství.

Jako první by měly být spuštěny tři linky – a na nich budou jezdit, jak už se pomalu v Česku stává zvykem, vlaky se stejným jménem, které budou podporovat značku dopravce. Cestující se budou moci svézt na linkách:

  • linka FR1 – Trnkovice: Valašské Meziříčí – Bystřice pod Hostýnem – Hulín – Otrokovice – Zlín - Vizovice
  • linka FR2 – Hruškovice: Bylnice – Kunovice – Veselí nad Moravou – Kyjov – Brno hl. n.
  • linka FR3 – Slivovice: Rožnov pod Radhoštěm – Valašské Meziříčí – Vsetín – Horní Lideč - Bylnice

Všechny tři linky by zpočátku měly jezdit v dvouhodinovém intervalu s tím, že spoje na sebe budou bezprostředně navazovat v uzlových stanicích: ve Valašském Meziříčí a Bylnici. Postupně se pak počítá se zkrácením intervalu na jednu hodinu, ve špičce pak na 30 minut. Inspirací jsou v tomto případě pro FR nizozemské železnice, které mezi městy standardně nabízejí interval vlaků InterCity 15 až 30 minut, což je mezidobí téměř se blížící intervalům brněnských šalin. Tam, kde vede železnice, přece nemusí jezdit autobus.

749.008-9, Ostružná - Branná, foto: Johník Předpokládá se nasazení klasických souprav v čele s lokomotivami řady 749 v beztlumičové verzi, všechny vozy budou mít k dispozici zásuvky na 230 V a připojení na rychlý internet po celé trase bude samozřejmostí. Ve vlaku bude řazen bufetový vůz, ogaři a dcérky zajistí i roznáškovou službu po vlaku. A že roznášet bude co! V každém z vlaků se bude podávat ten nápoj, kterým je vlak označen! Tedy cestujícímu rychlíkem Slivovice bude nabídnuta dobrá slivovice, cestujícímu rychlíkem Hruškovice pak skvělá hruškovice… Cestující v 1. třídě budou mít samozřejmě nárok na dvojitou porci.

749.182-2 , Český Šternberk zastávka - Soběšín, foto: Láďa Mlynařík Navíc vnitřní informační systém bude propojen i s řídícím stanovištěm strojvedoucího, takže se můžete těšit na servis, který znáte třeba z letadel, kdy se vám z palubního rozhlasu ozve: „Dámy a pánové, vítáme vás na palubě vlaku společnosti Forejtar Railways, spoje č. 1401 "Slivovice", z Rožnova pod Radhoštěm přes Valašské Meziříčí a Vsetín do Bylnice. Strojvedoucí Švestka Vám přeje klidnou a ničím nerušenou cestu…“ Firma FR je mladou a dynamickou společností s kreativním přístupem ke své práci, smyslem pro detail a hlavně jí záleží na spokojenosti zákazníků. Důkazem může být uvedené hlášení ve vlacích. Po nezměrném úsilí se FR podařilo „zlanařit“ od konkurence několik strojvedoucích se jmény Švestka, Trnka a Hruška a sestavit turnusy tak, aby příslušní strojvedoucí jezdili na „svých“ trasách a hlášení se tak může ozývat v každém vlaku. Mluvčí FR k tomu dodvává: „Myslíme si, že na takových maličkostech se dá stavět image firmy a zákazník to ocení. Jsme na to patřičně pyšní, protože nebylo jednoduché obhájit před anglickým investorem mnohasettisícové částky na náborové příspěvky strojvedoucích Švestků, Trnků a Hrušků. Byl to trochu překladatelský oříšek vysvětlit jim náš záměr. Ale povedlo se. Nyní se nám hlasí další strojvedoucí již sami a zjistili jsme, že si někteří nechali své jméno změnit, aby mohli pracovat v naší mladé firmě.“

749.246-5, Horní Lipová - Ramzová, foto: Tomáš Kubovec Zajímají vás ceny přepravy s takovými službami? Nejste sami, také jsme po nich pátrali. Zatím sice nejsou zcela uzavřeny kalkulace, ale zjistili jsme, že k dispozici budou dvě základní jízdné: obyčejné (v ceně nebude občerstvení) a valašské (včetně občerstvení). Pro ty, co by nemohli (mlíčňáci), nechtěli (převážně dcérky) a nebo nesměli (ogaři, na které bude u nádraží čekat jejich motorový oř) si dát štamprli během cesty, bude připravena alternativa – dostanou kus frgálu. Těm, kterým by to bylo líto, bude umožněno si nechat připravit balíček na cestu. Za 9,– Kč dostanou malou cestovní lahvičku příslušného nápoje. Jak říká mluvčí FR: "Cena 9,– Kč byla stanovena daleko dříve než vyjel RJ a její shoda s cenou za dort u RJ je zcela náhodná. Navíc naše produkty jsou čistě regionální na rozdíl od nějakých rozmražených polotovarů." Držitelé pasu Valašského království budou mít samozřejmě vždy slevu. Podle prvních průzkumů agentury STEM by 89 % cestujících volilo valašské jízdné.

749.039-4, Spálov - Jesenný, foto: Petr Lux Pro pravidelné cestovatele bude připravena prémie – pokud v průběhu 360 dnů absolvují alespoň 10 jízd, bude pro ně 11. jízda (také v kategorii valašské jízdné) zdarma. Pravidelní cestovatelé si budou moci pořídit trnkokartu. (Kromě možnosti pravidelného cestování bez formalit, tak jak to znají třeba uživatelé karty IN-Gold, budou mít držitelé trnkokarty slevu na valašské nápoje ve vybraných provozovnách.) Největší cestovatelé budou vždy v závěru vyhodnoceni a pět z těch, kdo najezdí nejvíce kilometrů na jednotlivých linkách, bude před Silvestrem vždy odměněno – každý lahví vynikajícího nápoje (slivovice, hruškovice…) Asi ale nepotěšíme zástupce modré armády, protože FR nebude uznávat jejich režijní jízdenky. Se zástupci „modrých“ odborů se zatím nepodařilo dohodnout reciproční poskytování obdobně kvalitních služeb pro zaměstnance FR ve vlacích „modrého“.

Jízdenky si bude možno zakoupit jak na internetu nebo prostřednictvím mobilního telefonu, tak v pokladnách na vybraných stanicích, u průvodčích ve vlaku, ale i ve všech provozovnách na Valašsku, kde se podává slivovice, trnkovice a hruškovice. FR počítá s uznáváním jízdenek ostatních dopravců – ty budou ale brány jako obyčejné jízdné. Upgrade na valašské jízdné bude možný u průvodčího, a to bez manipulačního příplatku.

Zajímalo nás také financování, protože rozjezd nové železnice není nic levného. Jména těch hlavních finančních přispěvatelů jsme se sice zatím nedozvěděli, ale víme, že za vším stojí britský kapitál. (To tedy vysvětluje, že jména dopravce Forejtar Railways, resp. dceřiné společnosti HM Walachian Kingdom Railways, jsou psána anglicky a ne – jak by se dalo čekat – se správným valašským akcentem). Proč Angličané? Ti jsou velkými milovníky zvuku českých strojů řady 749/751 a když se dozvěděli, že je ČD vyřazují z pravidelné služby, rozhodli se je pomoci zachránit.

Celá situace je ale velmi komplikovaná, neboť České dráhy si do kupních smluv na odprodej pro ně starých, vyřazených, neupotřebitelných a téměř k sešrotování připravených strojů vkládají následující ustanovení: Kupující se zavazuje že:

  1. nepoužije znak vlastnické železnice ŽKV, pokud nebude sjednáno jinak,
  2. hnací vozidla nebudou používána na celostátních a regionálních tratích SŽDC, s.o., a to ani prostřednictvím třetí osoby,
  3. hnací vozidla nebudou vrácena formou exportu do České republiky a to ani prostřednictvím třetí osoby.

749.258-0, Karlov pod Ještědem - Ostašov, foto: Petr Holub První bod by nebyl problémem. FR budou mít nové logo i své barevné schéma vozidel, výrazně odlišné od toho hodně diskutovaného navrženého studiem Najbrt. Na tom už se pracuje, proto orientační řazení (barevné schéma) berte, prosíme, jako ryze orientační. Problémem jsou ale další dva body, kdy České dráhy de facto znemožňují, aby jakékoliv jejich lokomotivy, které již samy nepotřebují, nemohly vyjet na naše tratě pod hlavičkou jiného dopravce. Než aby je někomu prodaly, tak je raději pošlou do šrotu. Ale tým špičkových britských právníků již hledá cesty, jak z toho ven, aby bylo možno bývalé lokomotivy ČD nasadit na Valašsku. Věříme, že budou úspěšní, i když je to, podle zástupců právnické kanceláře Simmons and Simmons, záležitost spíše měsíců, než týdnů. Pak budou moci stroje projít důkladnou repasí a dostanou i nový lak. Na rozdíl od vagonů, které budou všechny v barvách FR, budou pro lokomotivy použity různé verze nátěrů, které bylo možné na bertách vidět během jejich provozu (olomoucké, jihlavské atd.). Každá lokomotiva bude mít svoji tvář. Šušká se, že se také chystají polepové sady dalších barevných variant, protože turnusová potřeba bude asi 14 lokomotiv a barevných provedení bylo daleko víc. Ty by se měly po nějaké době střídat. Fotografové se mají na co těšit.

Kromě anglických partnerů se samozřejmě jedná i s partnery českými – předními výrobci výše uvedených nápojů. (Nejčastěji cesty manažerů vedou do Vizovic.) S trnkovicí a slivovicí, zdá se, nebude na Valašsku problém, je ale možné, že pro linku „Hruškovice“ bude přizván i zahraniční partner. Protože si ale nemůžeme dovolit dělat některému z výrobců těchto skvělých tekutin reklamu, nechtějte po nás, abychom je jmenovali.

749.264-8, Raškov - Bohdíkov, foto: Bruno „Alkohol, alkohol a zase alkohol,“ slyšíme kritiku některých z vás. O valašské slivovici se říká, že je lék (vitamín S) a že nejlepší je dát si odlivku ráno a druhou večer. To, že se bude nabízet ve vlaku, bude mít několik výhod: tento marketingový tah by měl do vlaků přivést více cestujících, mělo by dojít ke snížení počtu dopravních nehod na Valašsku (ti, kdo si ráno dávají stopečku slivovice a pak si sednou za volant, budou nyní moci využít vlak), navíc pravidelným cestujícím za valašské jízdné odpadne nutnost se nechávat každý rok očkovat proti chřipce. Díky odvodu spotřební daně z alkoholu dojde k výraznému posílení státního rozpočtu. Po jednání s panem premiérem Nečasem, který, byť se narodil v Uherském Hradišti, je už hodně dlouho Valach (bydlí v Rožnově pod Radhoštěm), budou takto zvýšené odvody použity na zkvalitnění železniční dopravní cesty na Moravě a na Valašsku. Navíc se bude myslet i na děti. V době pořádání Mezinárodního festivalu filmů pro děti a mládež, který se pravidelně koná ve Zlíně na přelomu května a června, bude mezi Velkými Karlovicemi – Valašským Meziříčím a Zlínem jezdit mimořádný rychlík Jurášek, na jehož palubě se budou cestujícím servírovat výrobky Mlékárny Valašské Meziříčí. Chybět samozřejmě nebudou ani speciály na pravidelné srpnové Vizovické trnkobraní nebo listopadový Karlovský gastrofestival.

749.246-5, Horní Lipová - Ramzová, foto: Rimmer Prozraďme ještě něco ze zákulisí – že se jedná s partnery z jižní Moravy a je možné, že na vlaky FR budou v budoucnu ve stanicích Otrokovice a Veselí nad Moravou navazovat spoje dalšího nově rodícího se dopravce. I jejich vlaky by měly nabízet obdobný servis jako třeba Slivovice či Hruškovice. Snad nevyzradíme tajemství, když řekneme, že za jihomoravskou stranu jsou hlavními hybateli projektu Templářské sklepy Čejkovice, Vinné sklepy Lechovice, Znovín Znojmo a Chateau Bzenec. A pokud půjdou dobře jednání se slovenským partnerem, tak by se cestující mohli dočkat v Horním Lidči přípoje do Žiliny – pracovně jsou tyto rychlíky slovenskou stranou označovány jako Borovička.

749.102-0, Praha-Žvahov - Praha-Smíchov, foto: TAURUS Popřejme tedy na Valašsko, aby se vše podařilo v dohledné době domluvit. Aby i připravované jednání s bývalou starostkou Vizovic a v současnosti novou ministryní kultury paní Alenou Hanákovou bylo úspěšně. A aby se již brzy ozývalo na nádraží ve Valašském Meziříčí třeba takovéto hlášení: Stanice Valašské Meziříčí. Rychlík číslo 1402 Slivovice ze směru Rožnov pod Radhoštěm, pravidelný příjezd v 7.25 h, přijede ke třetímu nástupišti, vlak dále pokračuje jako rychlík číslo 1403 Slivovice ve směru Vsetín, Valašská Polanka, Horní Lideč, Valašské Klobouky a Bylnice, pravidelný odjezd v 7.28 h. Rychlík číslo 1406 Slivovice ze směru Bylnice, Horní Lideč a Vsetín, pravidelný příjezd v 7.25 h, přijede k prvnímu nástupišti, vlak dále pokračuje jako rychlík číslo 1407 Slivovice ve směru Zubří a Rožnov pod Radhoštěm, pravidelný odjezd v 7.28 h. Rychlík číslo 1472 Trnkovice ve směru Kunovice-Loučka, Rajnochovice, Osíčko, Bystřice pod Hostýnem, Holešov, Hulín, Otrokovice, Zlín-Malenovice zastávka, Zlín střed a Vizovice stojí u druhého nástupiště, pravidelný odjezd v 7.30 h.

Zdroj: Walachian Wild Duck Agency


topič Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 31.12.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Fikce a vtipy

Další z regionu ČR Zlínský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Dolník  mail  
09.01.2012 (5:18)  
Špatný nápad to určitě není, ale moje teta z Rožnova se na to moc netváří. Komu z ogarů by se to nelíbilo!
ví co zabere. Žrádlo a chlast, to je jistota. :-)
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
31.12.2011 (18:37)  
intelepetr: Dopravce RF není blbec, dopravce FR dobře ví co zabere. Žrádlo a chlast, to je jistota. :-)
31.12.2011 (18:03)  
Ten Sp českých drah Hruškovice je pojmenován podle potoka. Tento dopravce však dobře vsadil na alkohol :)
31.12.2011 (17:11)  
Ahoj Vlade ...

Jasně OMLOUVÁM se... dnes kopu už tak trochu za Vsetín ... s trochou od srdce i Valmezáci dnes říkají, že je to na py.el. Přestavba Valašsko-meziříčského nádraží a vůbec celá spojka na Hranice je jedna velká TRÁGA.

Pokud jsi znalý tak víš, že rychlost Hranice nM - Jablůnka je 75-80km/h ...

Není o železnici - nečíst:
Přitom se jednalo o obrovský ekonomický gigant státu ČSSR - ČR. Kopřivnice, Frýdek, Valmez, Rožnov, Hranice, Vsetín, Zlín ... To byly Tatry, Elektronika,Boty, Cement, Zbrojovka, sklady a výroba špičkových zbraní ... ,ale pro lidi a dopravě lidí ... vůbec nic. Prostě si milý Vsetíňáku dojeď do Olomouce a tam si přesedni.

Prostě dodneška je celé Valašsko mnohonásobně vyšším plátcem do společné kasy v Praze než z té Pražské kasy dostane zpět.

Proto jsem použil překlep, protože tak skutečně nazývají toto město Valašští emigranti do / z Prahy.

A bude Hůř - myslím, že exodus teprve začne, protože vím o mnoha lidech, kteří mají dost pražsko/česko/zahraničních firem, co si na levné pracovní síle Valašska udělali živnost a přitom Pražákům platí 45-60 hrub + Fokus/Octav/Astra + Notebok s netem + bezedné volání.

Takže pěkného silvestra ... a omlouvám se za alegorii

M...
31.12.2011 (16:34)  
Herdek fčíl sem si nadělál do bot. Tož sa omlúvám a děkuju znalejším, že ně to vysvětlili. Takú trestuhodnů neznalost, že sa aj stydím.
31.12.2011 (15:55)  
Děkujeme za silvestrovský žert ...

MNO ... na škodu by nebylo protáhnout koleje z Vizovic - Lutonina - spodkem Jasenné - a pak zase dolů do Ubla - Pozděchov - Valašská Polanka - jak to plánoval Baťa a trasa je připtravená mimo 2 mostů už 80 let a měla by měřit 17km.

Při plánování elektrifikace Zlína by mohlo být zároveň elektrifikována tato nová trať protože na obou koncích je 3 kV a tak vlaky by mohli jezdit pořád dokola. Zlín - Vizovice - Valašská polanka - Vsetín - Valašské Meziříčí - Hranice - Přerov - Hulín - Otrokovice - Zlín.

Kdyby nebyla stanice Valašské Meziříčí postavena tak blbě jak postavena je (je to kvůli trati Brno - Kojetín - Valmez - Ostrava) a Hulín neměl jen směr pro zase tu trať (Brno - Kojetín - Valmez - Ostrava) Mohl se tento oruh zmenšit na Zlín - Vizovice - Valašská polanka - Vsetín - Valmez - Bystřice pod Hostýnem - Hulín - Otrokovice - Zlín) a to by byla pravá Valašská trať - bez úvratě
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
31.12.2011 (15:16)  
Jiří Kocurek: Tož ogare, ještěs toho v životě málo vyslopál, když nevieš co je trnkovica. To i my, pepíci ze Žižkova, odkojení smíchovksou desítkou v nalejvárně U brikety, poblíž nákladovýho nádraží, mateřské to základně pražských uhlířů (kdopak pamatuje jak se dalo vydělávat s putnou na zádech) víme, že trnkovica není slivovica. To si myslíš, že FR zaměstnává v marketingovém oddělení takové hňupy, aby neznali rozdíl. :-)
registrovaný uživatel Alex7 
31.12.2011 (14:36)  
Konečně konkurence na obyčejné trati. Teď už jen čekat, až možná bude v roce 2017 soukromý dopravce u mě v Havlíčkově Brodě.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
31.12.2011 (14:33)  
Jiří Kocurku, zvu Vás na Valašsko, přijeďte se podívat i ochutnat.
Trnkovice je velmi kvalitní destilát z plodů planě rostoucích keřů trnky. Pro zpracování se užívají pouze plody, které byly ponechány na keřích přes první mrazy. Tím se u nich přemění část obsažených tříslovin v nerozpustné sloučeniny, což je podmínkou výsledné příjemné chuti.
Na slivovici se pak používají slívy, nebo jak vy v Čechách říkáte, švestky.
31.12.2011 (14:23)  
Ogaři neco sa vám nevyvédlo. Trnkovica sa robí z teho samého co slivovica - z trnek = slív. A bacha na teho šotka, zdá sa, že vyslopál šecku JABKOVICU, zmetek pazgřivý.

Šecko najlepší v novém roce!
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko