..: Než půjdete volit, vzpomeňte si na dopravu :..

Praha hlavní nádraží, foto: Juraj KováčZítra se otevřou volební místnosti a o váš hlas se bude ucházet 31 politických stran kandidujících do Poslanecké sněmovny. Některé znáte důvěrně, jiné hledají cestu do parlamentu poprvé, a proto vás zkoušejí přesvědčit, že právě jejich klíčové téma je to nejpodstatnější pro tuto zemi na následující čtyři roky. Tady v redakci vám nechceme říkat, koho máte volit. Jsme ale dopravní magazín a chceme vám ukázat, jak moc právě téma dopravy dokáže říct o kvalitách a skutečných záměrech kandidátů. Než tedy vyrazíte do volebních místností, dobře se zamyslete, která ze stran může mít na váš každodenní život opravdu pozitivní dopad. S tím vám trochu pomůžeme.

Kampaň ve vás mohla zanechat dojem, že tím nejpalčivějším problémem v roce 2017 – v roce, kdy se obyvatelé Česka mají objektivně nejlépe v historii země – je možnost nosit zbraň, shodnost české a německé nutelly, nebo elektronická evidence tržeb. Ať je váš postoj k těmto otázkám jakýkoliv, jsou ve skutečnosti druhořadé. Vašeho každodenního života se nic nedotýká výrazněji, než ekonomická kondice země, pracovní příležitosti a růst životní úrovně. Jakmile se ekonomice daří, máte víc možností. Nerozhodí vás dražší máslo, ani nemáte důvod hledat za každým rohem vnějšího nepřítele, který zaručeně může za všechny naše problémy. A věřte nebo ne, doprava s tím aktuálně souvisí mnohem víc, než jste si mysleli.

Není ekonomika bez dopravy

Tradiční levicové myšlení říká, že bohatý stát dělá bohaté obyvatele. Pravice tvrdí, že naopak bohatí lidé dělají bohatou zemi. Tam, kde se oba názory potkávají, je mobilita – schopnost dostat se tam, kde potřebujete studovat, pracovat a trávit volný čas, a tedy i vaše schopnost změnit svůj současný stav, pokud vám nevyhovuje. Lepší podmínky pro nezaměstnané, mladé rodiny, děti a seniory slibuje kdekdo, ale málokdy to přesahuje rovinu obecných frází. Ač se to na první pohled nemusí zdát, nevěřte žádné straně, která ve svém programu neřeší dopravu. Je to to nejdůležitější pro zajištění mobility. S mobilitou přicházejí nové příležitosti a s příležitostmi přicházejí možnosti ke zlepšení.

Chcete příklad? Podívejte se na mapu nezaměstnanosti Česka dle mikroregionů a proložte si ji s mapou železničních koridorů, dálnic a dalších významných dopravních tepen. Jistě, přirozená demografie hraje určitou roli, ale nejde si nevšimnout, že nejkrizovější oblasti prakticky vždy patří k těm nejhůře dostupným. Argument není nikterak složitý: pokud žijete v oblasti s mizernou dopravní obslužností a nemáte dobrou práci, jste v pasti. Na auto nenašetříte, protože vám to příjem neumožňuje, a váš příjem se nezlepší, protože nemáte auto, abyste za lepší prací dojeli.

Tento začarovaný kruh není českým specifikem, pozorovat ho můžete všude po světě. Českým specifikem je, že žijeme v zemi s mimořádně hustým osídlením, zpravidla bez výraznějších přírodních překážek. Kdybychom všech 6248 zdejších obcí rozložili geometricky rovnoměrně do plochy, bude průměrný rozestup jen tři a půl kilometru. Přesto je celá řada sídel a regionů skoro izolovaná, nebo extrémně špatně dostupná.

Bojíte se migrace? Podívejte se sem

Dodnes je těžké pochopit, proč malý vnitrozemský stát pod ekonomickým průměrem Evropy, jenž ročně přijímá zhruba tolik žádostí o azyl, jako byla kapacita festivalového vlaku do Banátu, tak moc řeší otázku migrace. Pokud však chcete pohyb obyvatelstva skutečně podchytit, zaměřte se na migraci vnitrostátní. V novinách ji obvykle naleznete pod heslem vylidňování venkova a pokud hledáte dobrý počáteční bod, podívejte se na analýzu České televize.

Není to jen o absolutním úbytku obyvatel z vesnic. Města jsou pro mladší generace v mnohém prostě atraktivnější. Jde spíš o to, že nedostupnost příležitostí táhne ekonomicky aktivní lidi pryč z mnoha regionů, které v důsledku toho stárnou a ještě víc ztrácí svou kupní sílu a zajímavost. Firmy nechtějí do obcí, kde nenajdou vhodné lidi. Lidi nezůstanou ve vesnicích, kde není práce a občanská vybavenost. Občanská vybavenost nevznikne, pokud neexistuje cílová skupina a místní populace se stále více posouvá do důchodového věku. Podle aktuálních plánů mají trend zvrátit další dotace, třeba do cestovního ruchu. Dotace však neodstraní příčinu, pouze oddálí důsledky – a bez dořešení dostupnosti stejně lokalitám nepomohou.

Růst měst je přirozený a zrychluje s tím, jak je společnost kosmopolitnější. Je však velký rozdíl, zda se tak děje ve velké zemi s několika centry a řídkým osídlením, nebo v Česku, kde je síť spojnic mimořádně hustá a cestovní čas do nejbližšího velkého centra by vždy měl být v mezích denního dojíždění. Již dnes vidíme, že Praha dokáže přitáhnout každodenně dojíždějící nejen z nejbližšího okolí, ale i z Ústecka, Vysočiny, Plzeňska, Pardubicka nebo Liberecka.

Co ještě unesou města?

Tři hodiny denně v autobuse nejsou žádný med, přesto to celou řadu lidí neodradí od cesty za prací pětkrát týdně. Praha generuje přes milion pracovních míst, která ani sama nenaplní, a tak každodenní mobilita obyvatelstva pokryje zbytek. Zdejší výhoda spočívá v tom, že ač má infrastruktura své mezery, z Prahy na všechny směry vás vlak, autobus nebo vlastní auto doveze stále relativně rychle. Má to však svou cenu.

Každodenní přísun lidí, který Praze, Brnu, Ostravě nebo Plzni dodává život, zároveň tato města do značné míry dusí. Při průměrné obsazenosti 1,3 osoby na vozidlo je individuální doprava dnes větším zdrojem hluku, prašnosti a znečištění, než průmysl. Můžeme se sice chlubit jedněmi z nejlepších systémů MHD v Evropě i na světě, avšak stávající sítě rychle ztrácejí dech. Autobusy zaseklé v kolonách, stále plnější tramvaje a metro na hranici své kapacity – mobilita v rámci měst vyžaduje soustavnou pozornost.

Zatímco v Praze už dvacet let mluvíme o pomalé rychlodráze, která snad za deset let trochu zmírní mizérii při dojíždění z Kladna, pravý S-Bahn je stále pouze fantazií na kreslicích prknech a všichni vzhlížejí ke spásnému městskému okruhu, který ovšem vůbec nevyřeší každodenně rostoucí příval aut do metropole (tranzitní doprava v centru Prahy ostatně tvoří asi jen 30 % celkového objemu). Dlouhé roky byly brzdou městské dopravy finance. Teď, když peníze poprvé jsou, se situace otočila: nedokážeme rozvíjet infrastrukturu a začínají chybět lidé.

Když vás nemá kdo odvézt

Doprava zaměstnává přibližně 4,5 % populace Evropské unie. Další statisíce pracovních míst jsou na ni navázány nepřímo. Přesto patří k nejohroženějším oborům z pohledu pracovní síly. Již dnes se prakticky všichni osobní dopravci v Česku - na železnici i na silnicích - potýkají s nedostatkem řidičů, strojvedoucích i podpůrných profesí. Někde se hrozba teprve začíná projevovat, jinde – jako při integraci Kladenska do PID – se krize projevila naplno.

Řekli jsme si, že moderní země i města bez veřejné dopravy nemohou růst, ale zároveň zatím ani nedokážeme zaručit stabilitu a růst dopravy samotné. V takto malé zemi by sice neměl být až takový problém využít potenciál pracovní síly v regionech s vyšší nezaměstnaností, ale… mobilita. A jsme na začátku.

Řeší vaše strana dopravu?

Opakuji, pokud politická strana v programu nemá jasnou vizi dopravy, individuální i veřejné, nemá ponětí o ekonomice země. A pokud nerozumí ekonomice, nemůže vám slibovat lepší budoucnost pro děti ani vyšší životní úroveň pro vás. Doprava není jedinou důležitou částí hospodářské politiky, ale je nedílnou součástí každého dobrého ekonomického plánu.

Zažili jsme období, kdy se veřejná doprava vnímala jako sociální služba pro zoufalce, kteří nemají na výběr. Dokonce i v zemi, kde je auto stále nejsilnějším statutovým symbolem, se naštěstí toto vnímání postupně mění. Počet přepravených osob na železnici neustále roste, Pražská integrovaná doprava nikdy neměla tolik spojů jako dnes. I tak jsme stále jen na začátku cesty.

V prosinci letošního roku se třeba z Česka stane ostrov pomalé železnice. Poprvé bude výrazně rychlejší jet vlakem z Berlína do Vídně přes Norimberk, ač je trasa o dvě stě kilometrů delší. Dokončuje se nejdelší drážní tunel v zemi, jinak ale ve výstavbě ani v plánu nejsou žádné nové tratě, ani výraznější zrychlení. Z jednoho konce republiky na druhý (z Ústecka do Břeclavi nebo Ostravy) se sice dostaneme za čtyři hodiny, ale je to ojedinělá kombinace – a třeba mezi druhým a třetím největším městem jsme stále na úrovni 19. století. Navyšujeme sice počty tramvají a šetrnějších autobusů, ale Praha i Ostrava už i tak tvoří scénáře pro zimní smogové situace. A celá řada lidí se pořád nedostane do slušné práce, nebo nadobro opustí svůj region a posune ho tím ještě víc na okraj – pokud vláda vzešlá z těchto voleb nezačne skutečně řešit dopravu.

Ještě ten zítřejší výběr promyslete. Prosím.

Co udělali a co chtějí udělat?

V dalším článku se podíváme na konkrétní programy stran, samozřejmě se zaměřením na dopravní politiku.

>> Pokud nejste rozhodnutí: co vám slibují v dopravě?


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 19.10.2017 (15:28)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
21.10.2017 (12:07)  
Chlapi, hlavně Ignáci, docela si protiřečíte. Na jednu stranu odsuzujete komunizmus, na druhou stranu se sám Tomio Okamura vyjádřil tak, že komunizmus je "nejdemokratičtější systém". O tom mě "upřímně" přesvědčili zejména v 50.letech.

A Tomio Okamura? Ano, baví mě. Tou jeho arogancí. Tím, že často neodpovídá na otázku reportéra. Tím, jak si stěžuje, že mu oponent skáče do řeči, ale pak dělá to samé. Tím jak kopíruje pana Sládka a pana Cibulku. Uznávám, že druhý jmenovaný je trošku psychopat a baví mě ještě o něco více než pan Okamura, ale pan Sládek se mi zdá být rozumnější. Když už bych uvažoval o "silně protiimigrační" straně, tak rozhodně ta pana Sládka.

Ano, migrace se bojím více než autoři článku. Ale chci volit stranu, která má vyřešenou i dopravní politiku. A proletáři se jaksi nikde neosvědčili. Nejen v Československu.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
20.10.2017 (22:02)  
pro Marty Grill:

... a kdo se nepopadal, tak popukal! :-)
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
20.10.2017 (21:47)  
Směju se, až se za Korán popadám :)))
20.10.2017 (21:36)  
MG: právě probíhající volby ukáží, kdo koho má brát vážně. Voličů "Pitomia" bude celkem dost. A bude jich víc, než těch havlistů, sluníček a dalších eurobolšánů. Už se těším na výsledky! ;)
20.10.2017 (21:20)  
Ignác: Nikdo vás nesmazal. Holt vám jen čtenáři, nikoliv neživotná ŽelPage, nasázeli nějaké mínus body v komentáři. Pokud vás to hodnocení nebaví, můžete si ho v nastavení účtu vypnout.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
20.10.2017 (20:28)  
Entita, která volí Pitomia, o mě klidně může tvrdit, že jsem třeba masovej vrah - stejně ji nikdo nebude brát vážně :))))
20.10.2017 (19:57)  
MG: Já před chvíli taky volil. A rovněž SPD! Pošleš mě taky do Tokia? Já si dlouho myslel, že seš normální rozumnej člověk. Pak si na mě začal na FB útočit a mně došlo, že seš úplně obyčejnej hejtr. Tak si posluž. ;)
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
20.10.2017 (17:36)  
Ignáci, táhněte si třeba do Tokia, nikoho tu nezajímáte
20.10.2017 (15:14)  
Okamura už to tam ode mne má. Cítím, že vlády temné síly skončily. Za demokracii proti havlismu !!! Už se těším na neděli. Pustím si kyselý ksichty na ČT. Přišli jsme k volební komisi s triky Putina a s televizním vymýváním mozků. A volební komise byla nadšěná a popřála nám krásný víkend. Doufám, že bude krásný. Nebesa konečně zvítězí a nastoupí vláda biče božího.
20.10.2017 (13:59)  
Smazán za nesprávný názor ? Co vy chcete komunistům vyčítat ? Jste ještě horší. Ani bych se nedivil, kdybyste ještě ve skříni sami měli sametovej rudej šátek. Stránky o fotkách kazíte propagandistickou agitací a argumentujete tím, že není nic špatného na tom zde vyjádřit politický názor. Zapomněli jste ale dodat, že správný bolševický(od slova většina) názor. Takové typy znám dobře. Za komárů samy byly v Lidových milicích a dnes si věší Havla na stěnu v kuchyni,. Jen být vždy na té správné straně ale akorát jste mi dokázali, že se tu vůbec nic v roce 1989 nezměnilo. Jdu volit SPD a Zelpage za její totalitní přístup k jiným názorům budu už na stálo bojkotovat.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko