Praha — Tématu železničního modelářství se na stránkách našeho magazínu příliš nevěnujeme. To se však brzy změní. ŽelPage se stala jedním z mediálních partnerů projektu, který je unikátní v národním i evropském měřítku. Modelové kolejiště, ba přímo svět, známe například z Hamburku, kde stojí to největší — Miniatur Wunderland. U nás můžeme zmínit brněnský Modelový svět. Tuzemský prim však zanedlouho získá zbrusu nové Království železnic, které od začátku tohoto roku dostává svou základní podobu v prostorách na pražském Andělu. Již 1. července se otevře brána této expozice, a proto nabízíme několik informací z přípravných prací a fakta o tomto zajímavém projektu, jenž se bude nacházet na adrese Stroupežnického 23.
Realita, hra a kouzlo technologií
Království železnic je projektem, který vás od začátku zaujme. Vlastní kolejiště bude mít vše, co si jen můžete přát — široký vozový park drážních vozidel, digitálně řízený provoz; k tomu pohybující se silniční vozidla, respektující dopravní značení ovládané pomocí systému Faller Car System, vtipné motivy ze života, krásnou krajinu, ale třeba i vysílač na Ještědu. Podle plánu provozovatelů má vzniknout úvodní plochao rozloze 115 m2, která bude jakousi technologickou ochutnávkou, na niž následně náváže 900 m2 kolejiště rozděleného do 14 panelů, kdy každý bude reprezentovat jeden z krajů České republiky a jeho drážní i geografické reálie.
Velikost H0 zaručuje dostatečně detailní modely. Některé lokomotivy budou mít zabudovány "on-board" kamery a bude možné sledovat průjezd modelovým světem. V prostorách se díky systému osvětlení bude střídat den a noc. Na to bude reagovat osvětlení ve městech, stanicích i ve vlacích.
Čtrnást krajů za čtyři roky
Expozice je dvoupatrová. Úvodní prezentační panely se budou nacházet v 1. podzemním podlaží a budou zpřístupněny již při otevření. Pokud navštívíte tuto expozici, uvidíte z ochozu 2. podzemní podlaží a zde pracující modeláře, kteří se už nyní chystají na první z 14 panelů, reprezentující Ústecký kraj. V plánu je každý z krajů dokončit a otevřít za čtvrt roku po předcházejícím. A návštěvníci mohou práci modelářů sledovat. Tato expozice by měla respektovat základní rysy české železniční sítě; na každém panelu by se měly nacházet dominanty typické pro každý z krajů. Pro zajištění maximální autentičnosti vozového parku bude zčásti vyráběn na zakázku — po modelových koridorech se bude určitě prohánět i české SuperCity Pendolino!
Panoramatický pohled na prostor, kde se bude nacházet 14 modulů reprezentujících jednotlivé kraje České republiky. První se na podzim 2009 otevře Ústecký kraj.
Království železnic — projekt zábavný i poučný
V rámci Království železnic má vzniknout kompletní zábavní centrum. Ke shlédnutí bude velké a malé kolejiště i expozice plná zajímavých fotografií s drážní tematikou. Součástí velké místnosti bude i stálá naučná výstava z historie drah v českých zemích, která vzniká ve spolupráci s Národním technickým muzeem. Bude rozdělena do 11 nejvýznamnějších etap. Nejmenší návštěvníky bude možné zanechat v dětském koutku.
Jak probíhaly přípravy
S dovolením tvůrců modelového kolejiště jsme začátkem června nahlédli do prostor Království železnic, abychom se přesvědčili o aktuálním stavu a zdokumentovali jej. Jeden z menších panelů byl již dokončen a probíhalo ladění jízdního řádu — nákladní vlaky vedené lokomotivami řady 372 a 122 v původním zeleném nátěru se žlutým pruhem potkávaly rychlík s „pomalým banánem“ v unifikovaném nátěru s výstražným oranžovým pruhem. Ani ladění grafikonu na modelovém kolejišti není bezproblémové — někdy se vlaky zasekly v nádražích či na širé trati a bylo nutné jízdu přeprogramovat nebo po občasné srážce vlak nakolejit.
S čím se asi v expozici po otevření nesetkáte, je lokomotivní vlak složený ze samých reklamních strojů Rakouských spolkových drah - ten nám byl předveden jedním z místních modelářů. Ty modely patří do jeho soukromé sbírky. V zadní části menší expozice jiný z kolegů pracoval na hrubém tvaru krajiny, která bude pokrytá sněhem. Tomu nasvědčoval již hotový vojenský tábor na okraji tohoto modulu, na který dohlíží vojín Kefalín. Zaujala nás i společenská místnost, kde byl na zdi namalován interiér RegioNovy, sedadla vypadala úplně jako ve vlaku. O to víc nás překvapilo, když na opačné straně zdi byl namalován její exteriér, a to dokonce v nové korporátní identitě Českých drah.
Obchod, eShop, otevíráme za týden
Království železnic nebude jen zábavným projektem, ale také místem sběratelů a modelářů. V přízemí se bude nacházet modelářská prodejna. Na stránkách KŽ naleznete také internetový obchod. Na projektu spolupracuje Michal Dalecký, kterého možná znáte díky serveru modely.biz. Od července jej najdete právě v prodejně na Andělu. Brány modelového světa se otevřu již za týden, ve středu 1. července 2009 ve 14 hodin, a ŽelPage bude u toho.
Zdroj: ŽelPage, Království železnic, Ateliér modely.biz
V mém případě si každá moje odbornost našla spoustu chyb, velkých i malých. Těmi odbornostmi myslím modeláře, železničáře a studenta dopravní fakulty. Některé byly dosti fatální, jako třeba návěstidla až za námezníky a návěstidla vždy vpravo od koleje na dvoukolejné trati. Jiné spíše úsměvné, jako třeba vzrostlé stromy v pomyslné trase VV napětí. Po vysvětlení zkušebního významu jsem už přehlížel německou architekturu a po objektivním vysvětlení důvodů rychlé výstavby těchto modelů jsem ke konci také nekomentoval například prosvítající stěny osvětlených budov.
Na konec jsem na tyto modely hleděl naprosto nekriticky, jako úplně laický návštěvník (což všem odborníkům doporučuji, aby se Vám nezvedal krevní tlak). A pokud zaujmete postoj dítěte (což je cílová skupina) tak si to opravdu užijete.
U velkého modelu mě opravdu zarazily rozměry, ty jsou naprosto ohromující. Dokonce se nám dostalo i chvilkového odborného výkladu, který nám například objasnil přístup údržby na kolejiště, funkci ocelových roštů a koncepci provozu kolejiště. Co ale nikdo z naší skupinky nepochopil, proč ty "zálivy" pro návštěvníky nejsou trošičku víc do středu. Protože ať jsme se snažili sebevíc, stále jsme měli uprostřed kolejiště prostor, který byl dost daleko a veškerá modelářská práce v tomto prostoru bude pozorovatelná jen dalekohledem. Nezbývá než si počkat na výsledek.
Jediné, k čemu jsem neměl výhrady a obdivoval jsem to po celou dobu mé návštěvy, tak to byla ochranka. Fakt ostří hoši. Kdyby to takhle vypadalo na některých nádražích, tak je po problémech nejen s neukázněnými cestujícími.
Závěrem zklamu všechny modeláře a znalce. ANO, bude se jednat o obrovský vláčkodrom, který nás možná uchvátí pouze svým zpracováním, ale rozhodně nenadchne provozem. Ale zase potěším všechny rodiče. Kupte si permanentku pro svá dítka a pokud to vaše mentální zdraví dovolí, tak je tam voďte při každé vhodné příležitosti. Dětem a nezasvěceným laikům, ale hlavně dětem, se to bude strašně moc líbit. A navíc se nenachodíte tolik jako v ZOO.
ŽP video nemá a nedělá, fotky budou i článek ;-)
Na modelové železnici je bohužel možné vše, ale tenhle fór bych nedoporučoval. Máme u nás na kolejišti jedno takové místo, kde si malým obloukem najíždíme na velký protisměrný a některá vozidla tam vykolejují a párkrát jsme tam poslali i něco k zemi (asi 1,2m).
Určitě to jde, ale nesmí se to zmršit, protože i malá odchylka se může vymstít. Navíc nikdo nezaručuje kvalitu vozidel, takže i na dobré trati může něco vykolejit. Čim víc koleček, tím víc problémů (hlavně modelové okolky na parních lokomotivách). Nejsem však odborník na geometrii koleje v modelu, takže to neberte úplně na 100%, ale rozhodně s tímto mám své provozní zkušenosti.
Navíc při vyšších rychlostech to vypadá divně, jak v dopravní zácpě v Praze. Šup sem, šup tam.
Pro pražáky: tohle můžete občas zažít v tramvaji 18 na zadní plošině druhého vozu mezi zastávkami Staroměstská a Malostranská při nájezdu na Mánesův most, ale i jinde.
Navíc my nejsme primárně určeni pro veřejnost, ale pro děti z našeho kroužku. Z toho vychází některá řešení. Ale zase nabízíme možnost pro návštěvníky přinést si vlastní model nebo přijít mimo veřejné akce a klidně si prolézt kolejiště odshora dolů.
Doufám že se z tohoto kolejiště poučí a ty chyby, které zde udělali nepřenesou do velkého modelu. Jedná se hlavně o použité materiály podloží (2 sololity opravdu, ale opravdu nestačí), délky staničních kolejí a různá zvěrstva v geometrii koleje, která se na tom prototypu nacházejí.
Bez ohledu jestli na tom velkém modelu bude saudská poušť s ropnými vrty nebo nebo husté lesy tajgy ze Sibiře, je ta plocha příliš velká a nebude vidět vše (vlaky i modely) a navíc se prý už teď některé ty rošty prohýbají. Také údržba se tím stěžuje. Nechci vidět krajinu kolejiště po několika zásazích u vykolejené vlaku pomocí chůze na polystyrenových deskách.
Rozhodně se to bude líbit, klidně ať je to nehorázný vláčkodrom. Z vlastní zkušenosti vím, že se dětem líbí cokoliv. Je to vůle stavitele jaké kolejiště si postaví. Rozhodně je zde několik nešťastných kroků, které by se mohly vymstít.
Teď se předem omluvím za reklamu a řeknu, že toto není krok proti konkurenci. Pokud se chcete v Praze přijít podívat na kolejiště, na kterém se snažíme při jízdách pro veřejnost dodržet dobovou věrnost vozidel (děláme tematicky zaměřené dny z různých let provozu), přijďte se podívat třeba 5.9. k nám na Podbabu a nekritizujte osobité dílo jiných železničních modelářů jen podle pár fotek. Více info i s obrázky zde: http://zeleznice.ddmpraha.cz (možno dále pokračovat v diskusi o detailech)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.