Rakovník - město ležící ve středních Čechách, a to zhruba 60 kilometrů západně od Prahy. Žije zde přibližně 18 tisíc obyvatel, ve městě a okolí se nachází nespočet historických památek a zajímavých míst. Je zde také rozvinutá železniční síť, kterou dříve hojně využívaly místní, v současné době již převážně zrušené, vojenské útvary. Nyní ji využívá několik velkých závodů, jako např. RKZ-LASSELSBERGER, ZZN, Procter&Gamble, atd.
V žst. Rakovník se kříží tratě 120 (Rakovník - Lužná - Kladno - Praha Masar. nádr.), 174 (Rakovník - Beroun), 161 (Rakovník - Bečov nad Teplou), 162 (Rakovník - Kralovice - Mladotice) a 126 (Rakovník - Louny - Most). Stanice má 12 kolejí, z toho je 7 dopravních a zbytek manipulačních. Nejdelší, dopravní kolej měří 785 metrů a nejkratší 353 metrů. Pro vozbu osobních vlaků se používají 4 koleje, 3 až 4 koleje pro dopravu nákladní a zbytek slouží jako odstavné koleje pro osobní vagóny. Na tyto koleje je také připojeno rozsáhlé depo, které se nachází za východním zhlavím stanice. V depu je rotunda se 16 kolejemi a poměrně velkým technickým zázemím. V blízkosti nádraží lze nalézt nové moderní autobusové nádraží, supermarket Plus, plavecký bazén a za 7 minut chůze jste v centru města - na Husově náměstí.
Stanice byla dříve osazena mechanickými návěstidly, v současnosti byly však nahrazeny světelnými. Vjezd do stanice z depa je tak též zajištěn světelným návěstidlem. Hlavní průtahy, křížení a vzdálená odbočka je řízena elektromotorovými výhybkami, ostatní koleje mají ruční výhybky. Zhruba 700 metrů od západního zhlaví je odbočka Rakona, ze které vychází tratě 161, 162 a vlečky do společností ZZN a Procter&Gamble-Rakona.
Osobní dopravu zajišťují vozidla řady 810, 812, 814, 842, 854, 714 a vozy Btax, Btx, Btn, Bmx. Nákladní dopravu obsluhují většinou lokomotivní řady 742, či 714. Hlavní částí nákladní přepravy jsou obiloviny, přísady do pracích, čisticích prostředků a jejich distribuce, obklady, dlažby a jiné. Často se zde setkáváme i s vagóny polských (PKP) a německých (DB) drah. Výpravčí ve stanici denně vypraví cca 60 osobních spojů. Zastavuje zde také známý R 892/893 Bezdrev Most - České Budějovice. Díky železničnímu muzeu v nedaleké Lužné u Rakovníka se zde během roku několikrát konají nostalgické jízdy parních vlaků a ostatních historických vozidel.
Použité fotografie: Mirabr, PavelH


Stanice prošla celkem už 3 modernizacemi:
1. modernizace proběhla v roce 1936, kdy byly postaveny stavědlové věže na obou zhlavích a zřízeno centrální stavění výhybek a návěstidel spolu s elektromechanickým úsředním stavědlovým přístrojem pro všechny tratě.
2. modernizace proběhla na počátku 80. let, kdy na lounsko-bečovsko-mladotickém zhlaví byl vybudován silniční podjezd. Současně dostaly výměny na tomto zhlaví elektromotorické přestavníky, nebyla zde však osazena světelná návěstidla (!). Na zhlaví lužensko-berounském byla osazena světelná vjezdová a skupinová seřaďovací návěstidla, zůstalo mechanické ovládání výhybek a mechanická odjezdová návěsidla (tuhle kombinaci jsem nikde jinde v síti ČSD/ČD nenašel).
Teprve poslední modernizace před cca třemi lety uvedla stanici do stavu, viditeného na fotografiích.
Hradlo odbočka Rakona (odbočení tratě 162 a vlečky do Procter&Gamble Rakona z trati 161) byla osazena světelným návěstidlem BEZ předvěsti ze strany od stanice, jízdu vlaků povoloval řídícím přístrojem výpravčí v Rakovníku. Tuhle výjimku odstranila současná pětisvětlová odjezdová návěstidla, která tak plní funkci předvěsti vjezdového návěstidla odbočky Rakona.
A jak je vidět na fotografiích, ani dnes není stanice tak úplně bez zvláštností. U námezníků je vidět ohraničení izolovaného úseku (zhlaví Lo-Be-Ml), v nemž nesmí zůstat stát žádné vozidlo. Posunující díly i jedoucí vlak musí tento úsek zcela opustit, protože by SZZ nedovolilo přestavovat výměny.
Mimochodem, maji system ala Ostromer i jinde?
Počet obyvatel jsem také poopravil, vycházel jsem z propagačních materiálů města.
Jinak děkuji všem, co umí kladně ocenit tento příspěvek.
Thunnder zapoměli jsi na reginu a esmeraldu
Jinak koukám pěkne pro mě dost známe fotky neni divu když
bydlim 5 minut od mist kde to bylo foceno
thunnder :: No teda, netušil jsem, že se tady pohybuje více lidí z Kralovic. :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
