Praha - Druhá polovina letošního roku byla pro Masarykovo nádraží velmi významná. Masarykovo nádraží se dočkalo dlouho očekáváné nutné rekonstrukce výhybek mezi Dvoranou a Hrabovkou, mezi Dvoranou a St.4, dále bylo nahrazeno elektromechanické zabezpečovacího zařízení novým elektronickým typu JOP.
Rekonstrukci předcházela výstavba kabelovodu loni o prázdninách a výstavba budovy nového ústředního stavědla. Během 0. etapy, která probíhala v první polovině letošního roku, byly vyměněny mosty nad Trocnovskou ulicí, proběhla rekonstrukce svršku na Hrabovce, při níž byly mimojiné zrušeny výhybky, které dříve umožňovaly jízdu z Hrabovky na hlavní nádraží. V následujících řádcích popíši jednotlivé etapy.
Před zahájením 0. etapy bylo zřízeno stanoviště St.V a provizorní ručně přestavovaná výhybka P1 pro jízdu ze 102. na 104. kolej (dřívě manipulační, nyní dočasně zatrolejovaná dopravní kolej), aby bylo umožněno křižování vlaků na Hrabovce při výluce 101. a 103. koleje. Výhybku P1 obsluhoval výpravčí St.V (maringotka), který zároveň kontroloval volnost 102. a 104. koleje a byl podřízený hlavnímu výpravčímu. Dalším jeho úkolem byla obsluha návěstidel Lc102a, Lc104 (odjezdové z Hrabovky do Dvorany) a návěstidla Sc102a (vjezdové do obvodu Hrabovky od Dvorany).
Během 1. etapy bylo rekonstruováno zhlaví mezi Dvoranou (koleje 4. - 7.) a Negrelliho Viaduktem, mezi Dvoranou a Levým Žižkovem, 102. kolej "Levý Žižkov", dále koleje mezi Dvoranou a St.4. Koleje ve Dvoraně zůstaly a zůstanou původní, stejně tak i libeňské zhlaví a záhlaví na Hrabovce.
Od 13.8. do 22.8.2007 byly do JOP typu ESA 11 zapojovány počítače náprav, návěstidla a výhybky v obvodu bývalého St.4, dále bylo aktivováno nové traťové zabezpečovací zařízení "Automatické hradlo" mezi Masarykovým nádražím a Bubny.
Od 27.8. byly zapojovány prvky v provozované části stanice - počítače náprav, výhybky v rekonstruované části kolejiště a stávající nerekonstruované výhybky na Hrabovce, nová návěstidla Lc4 - Lc7 před zarážedly ve Dvoraně, dále nová cestová návěstidla Sc4 - Sc7 (odjezdová ze Dvorany), nová cestová návěstidla mezi Negrelliho Viaduktem a Dvoranou (Lc701, Lc702 na krakorci nad kolejemi 701, 702), dále bylo zapojeno vjezdové návěstidlo a odjezdová návěstidla v obvodu Hrabovky. Zapojením do JOPky skončila služba na St.1 (Hrabovka), na St.2 a na Místním dozoru (na St.3 a St.4 byla služba ukončena již dříve).
Dne 31.8. ve tři ráno bylo předáno nové ústřední stavědlo s JOPkou do plného provozu. V tu chvíli byla ukončena výluka rekonstruované části stanice a začala druhá etapa, při které byly vyloučeny 1., 2. a 3. kolej, dále poštovní dvůr, Pravý Žižkov a Strojová kolej (101. a 103. kolej) a znovu ožila Maringotka (St.V).
V osm ráno téhož dne bylo vypnuto poslední skupinové návěstidlo Sc1-5, které bylo odjezdové ze Dvorany směr Hrabovka. Dělníci se ihned pustily do rozřezávání výhybek a kolejí, které byly později nahrazeny novými. Bohužel ani tyto koleje nebyly nahrazeny v celé délce. U nástupišť byly ponechány původní koleje, které se budou rekonstruovat snad v budoucnu.
Část prací byla uspíšena, aby vlaky od Libně měly k dispozici více než jen dvě nástupištní hrany (4. a 5. kolej). Proto již 20.9. byla zprovozněna 3. kolej ve Dvoraně, Pravý Žižkov, Strojová kolej, dále byla aktivována nová návěstidla Lc3 a Sc3 ve Dvoraně, původní "uzávěry koleje" byly demontovány a práce se přesunuly na 1. a 2. kolej ve Dvoraně s navazující částí zhlaví.
Tato část etapy znamenala definitivní konec Místního dozoru, který byl zbourán, také St.V bylo deaktivováno, výhybka P1 byla vyjmuta a nahrazena kolejovým polem a maringotka (St.V) byla odtažena.
Výluky s dopadem na jízdní řád byly ukončeny 14.10. a od té doby probíhají dokončovací práce, při kterých je montováno trakční vedení s malými výlukami provozu.
V těchto dnech probíhají dokončovací práce také mezi Masarykovým nádražím a Prahou Libní. 201. kolej je již položena v celé délce definitivně a dnes ve 21:35 bude zprovozněna, čímž bude úsek opět dvoukolejný. 202. kolej (Libeň - Masarykovo) čekají dokončovací práce, protože v některých místech je svršek a spodek stále původní, navíc za dobu hustého jednokolejného provozu se zde objevila i pomalá jízda 30 km/h z důvodu blátivých míst.
Traťové zabezpečovací zařízení v provozované 201. koleji mezi Masaryčkou a Libní bylo aktivováno v definitivní podobě 30.11.2007, 202. kolej se dočká dnes zároveň se zprovozněním koleje.


Koleje 101 = první kolej, 102 = druhá kolej a kolej 103 = někdejší tzv. strojová kolej sloužící pro jízdu lokomotiv z depa do Hrabovky a naopak.
Nicméně svého času byla používána pro odstavování souprav, např. Brněnský drak a další, takže lok z/do depa jezdily z/do Hrabovky po "první / druhé koleji" cestou posunu.
Překvapilo mne ovšem, že se zrušila výhybka umožňující jízdu od Buben na druhou staniční kolej, což považuj za krok zpět. Výhybka na 40 km/h by se tam vešla.
Pokud jde o zdánlivě nelogická "cestová návětidla" u kolejí 6 a 7, za nimiž nenásleduje standardní odjezdové návěstidlo nebo další cestové návěstidlo, nýbrž vjezdové návěstidlo do Buben, takže se fakticky jedná o odjezdová návěstidla.
Odlišné označení vyplývá z toho, že se jedná o "pokračování číslování návěstidel" u kolejí 1 - 5. Tato odlišnost je dle předpisu pro používání návěstí (D1) možná.
Zřejmě jsem nepochopil tuto pasáž, nebo se jedna kolej nebude rekonstruovat? Díky za odpověď.
A upozornění na větu: "Dělníci se ihned pustily"..i
Kolej 202 byla před započetím hlavních prací na Novém spojení v některých místech přeložena, aby byl vytvořen prostor pro odb. Balabenka.
Dnes bude zprovozněna 201.kolej (M-L) v definitivní poloze, jen v Libni mezi vjezdem od Masaryčky bude chybět kousek, kterému vadí stávající nadjezd - úsek Vítkov - odb. Rokytka (mezi hl.n. a Vysočany/Holešovicemi), ten bude rušen ve druhé polovině roku 2008.
Na jaře bude při nepřetržité výluce dokončena i 202.kolej, s čímž počítá i jízdní řád 2007/2008.
Jediný úsek, který nebude realizován je záhlaví a zhlaví na Hrabovce (na libeňské straně). Je to tzv. úsek mezi stavbami Nové spojení a rekonstrukce Masarykova nádraží.
Proč se teno úsek neopravil mi není známo, ale možné je, že se počítá s obnovou zastávky Karlín.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
