Přibyslav - Sázava - Začátkem listopadu minulého roku proběhla tímto serverem krátká zpráva, která informovala o krizi výletní železnice Přibyslav - Sázava, ohrožující její budocí fungování. I přes veškerou snahu jejích příznivců se naplnily nejhorší představy a trať se bohužel před zrušením a následnou fyzickou likvidací zachránit nepodařilo. Po sto osmi letech existence tak zaniká jediný dochovaný zbytek původní železniční trati Havlíčkův Brod - Žďár nad Sázavou. A nejen to, jde také o malebnou drážku vedoucí nádhernou přírodou, umožňující prakticky neomezený provoz výletních vlaků, aniž by bylo nutné brát ohled na ostatní provoz, jakož i unikátní technickou památku s několika rozličnými druhy železničního svršku na krátkém úseku tratě.
Poslední rozloučení s tratí, kterou můžete v jízdním řádu najít pod číslem 903, se bude konat 22.4.2006 jízdou smíšeného fotovlaku vedeného parní lokomotivou ČKD 1435 BS 200 (213.902, Výtopna Zlíchov); ovšem pouze v případě dostatečného počtu přihlášených účastníků! Pozvánka a podrobnosti.
V přiloženém článku bych čtenářům také rád přiblížil některé zajímavosti o této trati a doplnil je fotografiemi.
Trať 903 je pozůstatek původní místní dráhy Německý Brod - Moravský Žďár, postavené v letech 1896-1898 a po 55 letech provozu z větší části zlikvidované stavbou hlavní tratě Praha-Brno přes Havlíčkův Brod, stavěné v 40. a 50. letech jako alternativa k trase přes Českou Třebovou. Zčásti byla tato trať postavena v tělese původní místní dráhy, hodně úseků však bylo narovnáno, a tak je možné z vlaku v úseku Havlíčkův Brod - Přibyslav sledovat zbytky tělesa a snesených mostů původní místní dráhy, někdy však jen těžko rozeznatelné od okolního terénu.
Díky aktivitám železničního vojska, které bylo umístěno v dnešním průmyslovém areálu v Sázavě u Ždáru, zůstal do dnešních dnů zachován jedenáctikilometrový úsek mezi Přibyslaví, kde se nachází napojení vlečky na síť SŽDC, do zmíněné základny (dnes areál podniku SaZ Invest) v Sázavě. Za zajímavost lze označit fakt, že trať po dlouhou dobu sloužila jako cvičný objekt vojska, a tak lze na trati najít například provizorní příhradový most, nebo v různých krátkých úsecích rozličné typy kolejiva od nejstaršího typu A až po svršek vyzískaný z Železničního zkušebního okruhu v Cerhenicích během jeho přestavby v 60.letech. Nemá však smysl se na tomto místě dlouze rozepisovat o historii této trati, když tak za mě učinili povolanější - detailní popisy si můžete přečíst na stránkách Klubu přátel kolejových vozidel, který provozuje (provozoval) občasnou turistickou dopravu na této trati.
Poslední rok provozu, jehož konec byl bohužel poznamenán smutnými zprávami o zániku trati, byl ve znamení vydařených akcí a rozšiřování provozu. Po již tradičním zahájení akcí "Hurá, prázdniny" se poprvé za šestileté působení KPKV na "Sázavě" podařilo ustavit pravidelný víkendový provoz během období letních prázdnin (paradoxně se však podařilo tuto skutečnost zanést do jizdního řádu ČD až v tomto roce, kdy provoz nebude žádný...). Začátek prázdnin byl také příjemně zpestřen oslavami 100 let "staré tišnovky" (trať 251 ČD Ždár nad Sázavou - Tišnov), kdy byly v rámci oslav vozidly KPKV vedeny zvláštní vlaky na vlečku ČEPS a cestující přilákal i souběžný "pravidelný" provoz na trati Přibyslav - Sázava.
Kromě příležitostných brigád na trati je nutné z dalších velmi podařených akcí, tentokrát v pozimním období, zmínit akci SPŽ "Sázava 2005", konanou 8.10.2005 s lokomotivou T211.0777 a smíšeným vlakem (viz fotopříloha) a závěr "Jízdy po železničních zajímavostech českomoravské Vrchoviny" s M240.0113, která se sice konala na konci listopadu, avšak příroda se postarala o značnou sněhovou nadílku. Tato jízda, stejně tak jako tradiční závěr sezóny - Mikulášská jízda - však již byla ovlivněna chmurnými obavami o budoucnost trati, které se na začátku tohoto roku potvrdily...budiž této technické památce, pro mně spojené s množstvím neopakovatelných zážitků, země lehká...
Pár vzpomínkových fotografií

P.S.: omlouvám se za pozdní reakci, byl jsem týden mimo
Otázkou tedy je, jestli by vyšší výnos nebyl při poněkud nižší ceně.
to radsi vrazim o neco vyssi castku na sponzoring rekonstrukce parni masiny a budu mit z toho dobry pocit :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
