..: Komentář: NAD - Neochota, anarchie, diletantství. :..

komiks, foto: MG Přerov — Na svých pravidelných cestách mezi Brnem a rodnou Kopřivnicí není moc věcí, na které bych se mohl spolehnout. Vlastně je jedna jediná, a sice ta, že žádná cesta nebude stejná. Vzhledem k probíhající rekonstrukci Přerova si holt člověk musí zvyknout na nějaké ty výluky, spojené s nejspíš absolutně nejméně příjemnou změnou dopravního prostředku – autobusu, zajišťujícího náhradní přepravu. Samozřejmě je jasné, že stroj samotný za to nemůže a je tedy na místě se zamyslet nad organizací náhradní autobusové přepravy (dále jen NAD) v českých poměrech. Jelikož nejsem znalcem situace ve zbytku republiky, zaměřím se právě na trať 300, důležitou to spojnici Brna se světem na dálném severovýchodě země.

A mají tam vůbec silnice?

R BB, foto: MG

Samotná zubožená jednokolejka by si jistě zasloužila být nazývána tratí páteřní a hlavní, leč trasování tranzitních koridorů dala na dlouhá léta vale porevolučnímu zamyšlení se nad jejím stavem a významem. Jak byly nahušťovány rychlíky mezi Bohumínem a Brnem, byla utlumována vozba osobních vlaků a za své vzal i někdejší prestižní Ex Moravan, poslední spoj s řazeným jídelním vozem. Aktuálně tedy není jiná možnost jak v četných obloucích zahnat jednotvárnou, hodinu a čtvrt trvající nudu, než spánkem. Z toho vás sice tu a tam vytrhne skřípění brzd ve stanicích, určených pro křižování s protijedoucím vlakem, ale i na to si člověk zvykne. Na rychlících se ustálilo řazení, složené z vozů B, Beer, služebního Bd–cosi a Aee, tedy soupravy, které lze v rámci turnusu spatřit i na rychlících Brno – Havl. Brod – Praha. Asi netřeba nikomu připomínat, o jak letité vozy jde, ale pro tu legraci – nejmladší rekonstrukcí jsou právě vozy Beer, rekonstruované v MOVO Plzeň v letech 1992 – 1994. Zmíněnou osobní vozbu vzali na svá bedra autobusoví dopravci, kteří využívají jak nedaleké dálnice, tak relativně husté sítě silnic, spojujících i místa na trati. O konkurenceschopných jízdních dobách asi nemá smysl hovořit, pravdou ale je, že stanice a zastávky na trati jsou z center měst mnohdy nemálo vzdáleny, v několika případech leží úplně mimo.

"…cestující budou přepraveni autobusy, které jsou přistaveny před nádražní budovou…"

Souprava, foto: MG

Naprostá většina výluk se děje od Přerova směrem k Brnu, proto je NAD zaváděna z Přerova do Kojetína. Kdo zde někdy byl, tak ví, jak je řešen prostor před nádražím a jak úžasným podchodem tato, kdysi významná stanice, vítá své návštěvníky. Z logiky věci cestujícímu vyplývá: "Pokud je výluka a musím na autobus, nejspíš by nás měli postavit na první nástupiště, abychom se s tou bagáží nemuseli šplhat do těch strašlivých schodů…" Omyl, milý cestující. Jelikož si staniční zaměstnanci nevydělají tolik, aby se v práci mohli usmívat (Járu Cimrmana a jeho bezbolestnou zubní vrtačku, s pěti dopřednými stupni a jednou zpátečkou na ně!), postaví pro rychlík cestu k nástupišti čtvrtému, poslednímu, nejdál od budovy. Ona je totiž velká legrace sledovat, jak si cestující se vší tou bagáží razí cestu až k tomu oblíbenému schodišti, pamatujícího ještě císařepána. Výstup nahoru, pár metrů rovně, narážíme na nefunkční fotobuňku u automatických dveří, pak kolem pokladen, prozměnu pár schodků dolů, dostat se před budovu a poslední schody dolů… Ale kde jsou ty autobusy? Jo, aha! Musíme ještě přes cestu! Anebo to jsou ty dva tam vzadu, u pomníku s Kafemlejnkem? Cedule nikde, drážní zaměstnanec je zaneprázdněn objednáváním kávy přes vysílačku, takže nejspíš vzhůru s davem doufaje, že tu někdo jezdí denně a ví kudy kam…

Kdo nevypadne, ten ohluchne

Karosa LC 735, foto: Karosa

Nalezením stanoviště NAD zdaleka nemáte vyhráno. Ačkoliv je to úkol, který by se určitě líbil i organizátorům Her bez hranic, to nejlepší teprve čeká. Ano, ta hranatá krabice, která vás vozila do školy ve druhé polovině osmdesátých, vás definitivně má odvézt i do stanice, kde si přesednete zpět do vlaku. Vítá vás důvěrně známý zápach, který vám připomíná dětství a doby, kdy se osm kilometrů autobusem zdálo jako věčnost. Chytáte se šedých, duroplastových trubek a usedáte do něčeho, co má krátký sedák a téměř kolmé opěradlo – ano, jsou původní. "Pane řidiči, jste si jistý, že to tam dojede?" Odpovědí budiž nenávistný pohled zasloužilého vysloužilce a přátelský, tuberácký kašel. Jedinou útěchou vám tak je pohled na stejně starou Karosu před vámi, tentokrát zájezdovou variantu LC, s tou stupidně úzkou uličkou, kterou svůj pojízdný čemodán FAKT neprotáhnete. Lovec rychlostních stupňů se opře do klacku s ohmatanou, rádoby jantarovou hlavicí, najde jedničku a vy si říkáte, jestli ten mrtvě visící fáborek "Milion kilometrů bez nehody" náhodou neukradl tomu, co se v polovině miliontého a prvého kilometru obmotal okolo dubu. Hlavou vám sice neproběhne celý život, ale už se opravdu těšíte, až to bude za vámi.

A co na to Jan Tleskač?

Dotaz, zda náhodou nejsem exot, když řeším podobné věci, je určitě nasnadě a já navíc drze přiznávám, že jsem si psaní výše uvedeného pojednání užil. Nikomu nenutím své názory a úhel pohledu, coby fanouška železnice mi však v hlavě vyvstává spousta otazníků. Jak je možné, že organizace tak jednoduché věci, jako je NAD, je problémem pro ty, kteří organizují dopravu v takové stanici, jakou je Přerov? Informační ukazatele a informátoři v reflexních vestách jsou tak nákladným řešením? Proč není možné využít k odjezdu autobusů NAD nedaleké stanoviště MHD, s několika nástupišti? A proč je proboha takový problém zajistit adekvátní dopravní prostředky? Pokud je limitem cena, jak je možné, že na výlukách v Brně jezdí o deset a půl třídy lepší autobusy? Skoro si říkám, jestli není úmyslem drah vytočit cestující jízdou historickým autobusem tak, že se do ještě historičtější soupravy vlaku budou sami těšit.


Martin Grill Poslat mail autorovi | 24.9.2010 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel bugear 
26.09.2010 (23:51)  
@myrha: Ony informace se nacházejí na Cenii: http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=MZP261
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
26.09.2010 (22:32)  
Vizualizace projektu rekosntrukce úseku Blažovice - Nezamyslice na 200 km/h:
http://vodpod.com/watch/4088700-vizualizace-modernizace-traovho-seku-blaovice-nezamyslice
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
26.09.2010 (22:03)  
No "stěžovat" si na vozy Beer? A co má říkat zbytek republiky? Ty mladší rekonstrukce, jak říká autor jsou ještě hodně dobré, oproti Béčkům, i těm plzeňským. V oblasti NAD v okolí Plzně se setkávám většinou se SOR-kama, nebo novějším Karosama z 90. let. A jinak- vtipně napsáno:)
26.09.2010 (17:16)  
Mohu posoudit NAD na trati 278, kde Veolia nasazuje SORky. Stanoviště autobusů v NJ dokonce dostalo přenosný autobusový označník s autobusovým jízním řádem linky 880691 (ano, Veolia této výlukové trase dala vlastní linku). V pracovních dnech je na většině spojů zajištěn provoz 2 autobusy. Bohužel mnohdy tak, že lid s revizorem se tísní v jednom a strojvedoucíjezdí sám v autobusu druhém.
Jedinou vadou na kráse celé této NAD je snad to, že Veolia NJ nedisponuje nízkopodlažními vozítky.
registrovaný uživatel Petros 
26.09.2010 (14:15)  
Modernizace Blažovice-Nezamyslice: zdvoukolejnění ve stávající ose je možné kromě průjezdu Rousínova(málo místa-rodinné domy,opačné klopení na přejezdu než sodélný sklon cesty,kde už teď při jen jedné koleji se může max 70km/h),kde stejně přeložka musí být.Jinde max 100km/h.Pokud by se už chtěla zvýšit rychlost i jinde, museli by se provést mírné posuny os a skoro všude, což téměř odpovídá navržené variantě modernizace Blažovice Nezamyslice pro Vmax=200. Brát tohle jako kočkopsa je blbost.Pokud by na téhle variantě chtěli šetřit,tak by se muselo zdvoukolejňovat ve stávající stopě,což by byla škoda,když se dají přeložky provést vcelku bezproblémově.
registrovaný uživatel David Jaša  mail  
26.09.2010 (14:13)  
rpet: ten ekonomický závěr se týkal jakého zadání? Mezinárodních VRT pro smíšený provoz, nebo vnitrostátních čistě osobních tratí?
registrovaný uživatel Holoubek  mail  
26.09.2010 (13:59)  
je pravda, že NAD je většinou horor...často platí pravidlo "hodně vozů, málo busů"...jediné, kde mně NAD nevadí, jsou výluky Opava - někam. Dopravu tu totiž většinou zajišťuje TQM, které nasadí vždy moděrní a komfortní autobusy (mnohdy několikrát pohodlnější, než vlak a ještě navíc s klimatizací), vše je dobře značeno a organizováno. Je pravdou, že oproti zahraničí jsou české jízdní řády přehledné, většinou všude aktuální a jsou dobře k nalezení.

Jinak se mně ale článek líbil a bohužel vystihuje každodenní realitu a většině území ČR. Ale hold od ČD už několik let nečekám nic logického, domyšleného, nebo snad organizačně dobře zvládnutého :-/
26.09.2010 (12:55)  
Jak jsem si naběhl aneb zlaté České dráhy

Na České dráhy jsou často vylévány kýble špíny za to, jak špatně organizují NAD nebo poskytují informace, s dovětkem „to by se v zahraničí nestalo".
Cesty ze zahraničí přes Rakousko spojuji vždy s projetím některé tratě, která je ohrožena nebo tam probíhá náhradní doprava. Tentokrát padla volba na úzkorozchodku do Lunz am See. Podle letní aktualizace tištěného „kursbuchu" jezdí z Gstaatu do Ybbsitz a Lunz autobusy. Elektronický jízdní řád (tedy vyhledávač) s nejčerstvějšími daty ze 17.09. mi před odjezdem do zahraničí potřebné údaje potvrdil a tak v sobotu ráno 25.09. ještě za tmy vystupuji z EN 467 v Amstettenu.
Přípojný vlak mne odvezl do Waidhofenu a.d.Ybbs. Tam jsem se z vývěsky dozvěděl, že od 22.09. od 18.30 do odvolání je zavedena NAD i do Gstaadu. Nu což, tím lépe ...
Z autobusu alespoň vidím, že silniční stavební práce ve Waidohofenu si vynutily úplně nové železniční mosty na úzkorozchodce, o jejíž budoucnosti se pochybuje (!!!)
Postbus ÖBB mne jako jediného cestujícího veze do Gstaadu. Tam by měly stát busy NAD do Ybbsitz a Lunz. Nestál tam ani jeden. Postbus po nějaké době odjíždí prázdný do Waidhofenu.
Po více než 20 minutách čekání (zaspat může každý, rovněž s poruchou vozidla třeba počítat) jsem se od označníku zastávky SEV (NAD) přesunul ke staniční budově, kde jsem se z přelepky přehledu odjezdů a příjezdů dozvěděl, že od 04.09.2010 je NAD zajišťována podle jízdního řádu Postbus, informace „tam a tam ...". O jízdním řádu jako takovém si lze nechat jen zdát.
Nu což mám smůlu ... nějak si ale nemohu v hlavě srovnat názor mnoha pracovníků Českých drah a SŽDC, že tištěný jízdní řád je zbytečný, protože cestující mají k dispozici elektronický jízdní řád, kde jsou aktuální data ... po návratu jsem si jak na českém IDOSu, tak německém ON-LINE HAFASu ověřil, že do Lunz am See je vedena NAD (SEV) podle červnových údajů rakouského kursbuchu ... Takže ta aktualizace dat nějak nefunguje ... Pravda na rakouském jsem našel data jiná... mezi jiným, že jízdu busu je třeba objednat hodinu předem na čísle ...
Takže jsem se vrátil k označníku a jal se podrobně zkoumat vývěsku týkající se NAD Waidhofen - Gstaad. Z textu vyplynulo, že i tato NAD je zajišťována podle jízdního řádu POSTBUS - k dispozici pochopitelně ani po třech dnech nebyl [dva pracovní dny asi na vyvěšení nestačí]- a že jaksi navíc jedou i autobusy vyjmenovaných vlaků ... Ten, který by měl jet v 8.12 do Waidhofenu mezi nimi ovšem nebyl.
V době, kdy jsem se rozhodoval o pěším přesunu do Waidhofenu (6 km) se objevil linkový postbus do Waidhofenu fungující jako NAD ...
Až ve vestibulu stanice ve Waidhofenu jsem našel dvě hromádky jízdních řádů POSTBUS ÖBB na něž odkazují papírové vývěsky ...
„Zlaté České dráhy". I přes mnohé nedostatky jsou výlukové jízdní řády k dispozici na internetu mnohdy s několikatýdenním předstihem (zákon ukládá 15 denním předstih), jsou zapracovány do vyhledávače IDOS (pravda, uspořádání poznámek by mohlo být lepší - na skutečnost, že je někde NAD by měl být cestující upozorněn na prvním místě, nikoli na posledním - ale to je bohužel v kompetenci tiskové šablony, společnosti CHAPS s.r.o).
Na zastávkách NAD jsou vyvěšeny přehledné a srozumitelné jízdní řády NAD v zalaminovaném provedení (pravda, HOMO VANDALUS to v poškození nezabrání ....).
Ani v případech neplánovaných výluk dlouhodobějšího trvání (následek povodní) dnes trvá zpracování výlukového jízdního řádu a jeho vyvěšení desítky hodin ...
Ano, označníky zastávek NAD by mohly mít standardně lepší technické provedení ...
Na "vynuceném" předčasném návratu do Waidhofenu jsem si projel NAD z Waidhofenu do Kleinreiglingu (trať 130) a navazující NAD na trati 131 z Kleireflingu do Tennbergu ... O NAD jsou sice cestující informováni vývěsným jízdním řádem, který ovšem svojí "přehledností" silně kulhá za přehledností výlukových kursbuchových tabulek používaných na české železnici ....
registrovaný uživatel myrha  mail  
26.09.2010 (12:47)  
Kdo chce vidět plány na úsek Blažovice-Nezamyslice, nechť mi pošle SZ (či spíš email), určo jsou (nebo byly) i na netu, mám je totiž od kamaráda co je tam našel, nicméně v poslední době se na toto téma se mnou google kamarádit nechce ;)
26.09.2010 (11:27)  
@bugear: Děkuji :) A souhlasím s kolegou M, nebylo to absencí tlumičů, ale absencí rovného povrchu. Kdo někdy přejel z nové "kroměřížské" na starou "vyškovskou" D1, ví, o čem píšu..

A ještě jeden skromný dotaz na odborníky - jsou někde k vidění plány, jak by měla nová trasa vypadat? Myslím třeba zákres do leteckého snímku nebo tak...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko