..: Jak jsem jel s Ludmillou na Böhlu :..

obrázek 1, foto: Zdeněk ŠindlauerV životě by mne nenapadlo, že se jednou dám do řeči se strojvůdcem, jenž východoněmeckými „nulajedničkami“ vozíval parní expresy mezi Berlínem a Drážďany. Natož abych věřil, že jednoho krásného dne já sám se svou „Ludmillou“ u nějaké Böhly vyhlásím válku patnácti vozům a pěti promilím. Všechny moje všelijaké drážní zkoušky už dávno propadly a nové bych už nejspíš neudělal, protože coby mírně vymačkaný daňový poplatník se pokorně podřizuji faktu, že ještě aspoň trefím do práce a že si vzpomenu, co tam mám dělat. Na druhé straně ovšem jsa protřelým občanem, který s nejedním úředním šimlem dokáže pěkně vyběhnout (existuje lidovější a mnohem přesnější slovesný tvar, ale – Mirek Dušín ho taky nepoužíval), přece jen jsem nakonec za ten kontrolér usedl a jel. To by v tom byl čert, aby to „Ludmilla“ nedala!

Je tomu skoro šest let, co jsem v dobrém rozmaru stvořil tužkokresbu, kterak drážďanská 01 2207 s patnáctivozovým rychlíkem uhání dlouhým stoupáním od drážďanského záhumenku Coswig k tehdejší stanici Böhla a dodal k tomu takový sladce snivý romantický příběh. O nic tehdy nešlo a nejlepší, co u toho člověk mohl dělat, bylo rozvalit se do ušáku a bezstarostně usrkávat kafe. O pár let později jsem se dostal do muzejní výtopny v západobavorském Nördlingenu a tam tak dlouho obšlapoval zatopenou 01 2066, až slovo dalo slovo a z ničeho nic jsem pár týdnů nato pár uliček za výtopnou naslouchal vyprávění osmaosmdesátiletého drážďanského fíry, který s touhle dlouhonohou rychlíkovou královnou do Berlína jezdil. Ne s pár vagóny výročního šotovlaku, ale s posledními opravdovými parními expresy na kontinentu.

Ač životem mnohými úžlabinami nemilosrdně protažen, o nocích jsem se poté probouzel sužován nezodpovězenou, neodbytnou a strašně důležitou otázkou, jak to, že „nulajednička“, podle zátěžových tabulek mající s rychlíkem o 750 tunách na stoupání 5 promile jet 75 km/h, uháněla stovkou. Tedy – já to nikdy neviděl, ale pan strojvedoucí to říkal. A vyprávěl, že ke konci drážďanské parní éry, tedy někdy v letech 1976 - 1977, turnusáci dokonce neveřejně soutěžili, kdo tu stovku dá s těžším vlakem (šampión to prý dokázal s osmnácti vozy) a že za tím účelem bylo nutno na konci Radebeulu výhybkami ve spojce z tratě od Neustadtu (Dresden Neustadt) na trať od Friedrichstadtu do Berlína najíždět „trošku” víc, než povolenou stovkou. Čili, kdo se náležitě nerozjel „dole“ v Radebeulu, tak „nahoře“ v Böhle už toho moc „nevysoutěžil”.

obrázek 2, foto: Zdeněk ŠindlauerNu což. Dnes už nikdo nezměří, jestli dvouválcové spřežení parních koní tenkrát nahoru letělo osmdesát, devadesát, sto, nebo jinak. Ale jak se tam vedlo třeba takovému patnáctvivozovému „Metropolu”, když vpředu už neduněla parní „nulajednička“, ale hvízdala motorová „stotřicetdvojka“? Pan strojvedoucí mi to neřekl, jelikož „s ‚Ludmillama‘ pak jezdili berlíňáci – a ti už to neuměli…!”

Tak jsem vzal jednu „Ludmillu“, zapřáhl ji do patnáctivozového „Metropolu” a brzy ráno to od Radebeulu rozjel nahoru do Böhly. Už jsem předtím viděl „Ludmillu” opakovaně rozjíždět devatenáctivozový „Balt-Orient” na pomalých jízdách podle Labe z Drážďan do Děčína. Viděl jsem drážďanské předměstí Albertstadt kašlat ve spalinovém pekle, když do 18tipromilové rampy z Neustadtu přes Industriegelände do Klotzsche pětivozový Regionalexpress „Ludmilla” roztlačila na brutálních 120 km/h. Tak proč by moje „Ludmilla” nemohla nahoru do Böhly dát stovku?

obrázek 3, foto: Zdeněk ŠindlauerJmenovité otáčky kolomenského šestnáctiválce zanikají v řevu chladících ventilátorů trakčních motorů, okenní tabulky drnčí, spirálové pružiny prvotního vypružení podvozků se majestátně lesknou a nahoře nad tím vším se do předepsaného útvaru rychle formují šedočerné spaliny, aby příštím generacím doložily, že tudy jel expres s motorovou lokomotivou. Ostatně, už jich taky nebude moc. Já, přestože mi zkoušky ze všech drážních předpisů dávno propadly, vznešeně dřepím vpředu na stanovišti u vyvráceného kontroléru, už poněkolikáté zkouším, jestli by tam přece jen nešel dát ještě jeden stupeň a hypnotizuju ručičku rychloměru. No jo – ručička se jako prst boží zabodává ostře vzhůru, ale rychloměr nemá stupnici. Jak mám odečíst, kolik to dělá? Šajba do Böhly už je na dohled a já pořád ještě nevím, jestli se budu moci posadit ke stolu mezi berlínské turnusáky.

Ačkoli – budeme si rovnocení, když oni za kontroléry berlínských a oderskofrankfurtských „Ludmill” najezdili statisíce kilometrů, kdežto já nemám zapsaný jediný kilometr a jen jsem to všechno nakreslil c. k. perem po dědečkovi a černou tuší? Když už tedy turnusákům rovnoceným soukmenovcem náhodou nebudu, můžu aspoň prohlásit: a přece jsem jel s „Ludmillou” na Böhlu. Kolik, to nikdo neví, a já bezstarostně usrkávám kafe a pořád se na to dívám.

Dodatek: některým mladším čtenářům možná zde vícekrát vzpomínané pojmy „východněmecká nulajednička“ nebo „Ludmilla“ příliš neříkají.

Nuže, řada 01, vyráběná ve třicátých letech minulého století, byla dlouhá léta symbolem rychlíkové dopravy v Německu. Mívala vícero provedení a ve „východním“ Německu (Německá demokratická republika, 1949 – 1990) až do osmdesátých let jezdívala buď v téměř původním provedení, nebo rekonstruovaná (řada 015). O „nulajedničkách“ byly v Německu vydány stovky knih a z přehršle internetových videí přináším pro tuto řadu typický průjezd lokomotivy 01 2118 v Kurort Rathen na trati Dresden – Děčín:

„Ludmilla“ byla přezdívka pro motorové původem sovětské (z dnešního ukrajinského Lugansku) lokomotivy původních řad 130, 131 a hlavně 132 (mnohé pak byly v devadesátých letech rekonstruovány a přeznačovány). Jako jediné motorové lokomotivy byly schopny tažnou silou i rychlostí nahradit parní řadu 01 a nemálo jich je i dnes prakticky po celém Německu v provozu. Z mnoha videí jsem vybral svého času typické nasazení „Ludmill“ na vlacích Intercity v jižním Bavorsku v roce 2011:


Zdeněk Šindlauer | 8.6.2019 (12:22)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Fikce a vtipy

Další z regionu Německo


  1 2      Zpráv na stránku:   
11.06.2019 (9:24)  
Ludmily jsou dříči doteď. Byly fascinující tehdy a jsou i nyní.

Ty vlaky do NDR měly zvláštní pachuť. Jeli jsme v roce 1988 do Berlína vlakem Primátor. Co mám povídat, volezlej od začátku do konce, špajzák nedoplněnej, personál vofrněnej, ze záchodů se dělalo mdlo, krz okna nešlo skoro koukat. Jaká ubohost proti třeba takovému Brněnskému draku vedenému soupravou žlutozelených vozů Xmee. Fakt opravdová výloha východního bloku. Německé vozy na tom byly trochu líp, a když pak do Holešovic přijely tmavočervené vozy vlaku Progress, bylo to jako zjevení. A do toho ty tanečky, jak píše Nickon. Etalón bratrství.

Tohle by si lidi měli uvědomit, když teď někteří hlasitě kritizují volnost pohybu a jiné výdobytky trochu modernější civilizace. I když to není zdaleka bezvýhradné, jsme teď na tom myslím o dost líp...
registrovaný uživatel stoupa  mail  
10.06.2019 (21:26)  
Pro NIcKON:

Pravda, pravda pravdoucí. Tzv. "cerný trojuhelník". Polská hrdost uhených elektráren, pro ostatní zanerádené okolí.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
10.06.2019 (19:25)  
Ještě o něco větší hardcore to byl o deset let dřív, když kulminovala nákladní doprava a peážní cestování zpestřovaly celnické a pasovácké tanečky. A kdy Žitava vypadala jako pootevřená brána do pekla, které zelo v Reichenau a okolí.
11.06.2019 (17:59)  


v peážním vlaku přece už tehdy kontroly dávno nebyly ...
registrovaný uživatel (gp) 
09.06.2019 (18:25)  
Největší vodvaz byla devadesátá léta. Proč celý nedělní odpoledne drc-hnnnn krabičkama, když okres na severu se dá elegantně obkroužit opravdickými vlaky a ještě při tom oblbovat německý holky.
registrovaný uživatel JK ml. 
09.06.2019 (7:43)  
Já si pamatuju z oresu na severu jen na ty bíločervené rumunské zázraky. Ten zvláštní pocit v Drážďanech Neustadtu na peroně, když se tamní pragotron dopracoval k pojmu "Košice". S tátou jsme byli odvézt ségru na internacionální pobyt u freundschaftové holčiny se kterou ségra udržovala písemný styk. Vraceli jsme se do Rynoltic (respektive do Hrádku nN a dál pomocí šichtového busu z odpolední do Rynoltic). Myslel jsem si dodnes, že to bylo nějakým rychlíkem....Ale tenkrát v roce 1988 prostě jen tak nějaké rychlíky nejezdily. Byl to evidentně "TEN" R481 Kriváň....No tak jsem byl pln očekávání co přijede k peronu. V předu ne Ludmila ale BR 118 a za ní (dodnes si ten humus pamatuju) ty zelené zázraky od čsd určené k sezení evidentně již několik pětiletek v socialistické péči čsd. Od třicetileté války to nebylo z veknku umyté :-) :-) :-) A pak další pocit....V Žitavě koukám z prvního okýnka prvního vozu hned za WC. Rumun odstoupil, jak se lokomotiva uhla na vedlejší kolej odkryla v přímém směru to osvělené stanoviště "našeho" stojícího a nažhaveného brejlovce ve výhybkách. A pochvilce písknutí....a ty zvuky dál známe všichni:-) :-) :-) To dýchnutí domova....Ještě projedeme jeden stát a už budeme vystupovat :-):-) :-)
11.06.2019 (17:58)  


já jsem "rumuny" taky neměl rád a myslím, že se jich Němci i celkem rádi zbavili. Do Žitavy ovšem Ludmilly nesměly a 118 měla jen parní vytápění, takže vlastně pro tenhle rychlík už nic jiného než 119 nezbývalo ...
registrovaný uživatel stoupa  mail  
08.06.2019 (16:11)  
BR 01 symbolizovala sílu a krásu (i kdyz nase 399.0 mela vetsí kotelní výkon, nez puvodní BR 01), Ludmilla - Ragulin je dosud v provozu a je nejsilnejsí v nezávislé trakci.
11.06.2019 (17:54)  


Nejsilnější už není. Class 77 (JT42CWRM), kterých po Německu jezdí plno, je s nákladními vlaky lepší. Například na známé "Schiefe Ebene" na trati Bamberg - Hof na 6,8 km dlouhé rampě 25 promile class 77 umí 1070 t, kdežto řada 232 "jen" 780 t.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko