Internet ve vlaku - Jelikož jsem často na cestách a má profese programátora to vyžaduje, rozhodl jsem se vás seznámit se zkušenostmi používání připojení k Internetu ve vlaku. Výsledky jsou to více než zajímavé, ale i trochu zarážející. Nepůjde o popis připojení přes Wi–Fi v čekárnách ČD Lounge, ale o připojení ve vozech a za pohybu vlaku do cílové stanice. Používat budeme připojení služebního notebooku DELL Latitude D530 pomocí mobilních technologií CDMA a GPRS/EDGE integrovaných v zařízeních Axesstel MV110L (CDMA) a BlackBerry 8800 (GPRS/EDGE). Operační systém na notebooku je Windows Vista Business, zařízení byla připojena pomocí USB kabelu.
Pozadí za službami
Jako první jsem používal k připojení k internetu BlackBerry. Konektivita byla poskytnuta přes síť T-Mobile. Použití bylo poměrně jednoúčelové - synchronizace pošty a procházení internetu kvůli radám při programování. Bohužel tyto požadavky s novým projektem byly rozšířeny o požadavek synchronizace zdrojových kódů s firemním serverem a tady se ukázalo, že technologie GPRS/EDGE je prostě nepoužitelná. Byl čas najít náhradu. Shodou okolností ve stejný čas měl kolega půjčeno testovací zařízení od U:fona a od dealerky se dozvěděl, že je možné půjčit i mobilní zařízení, ať už modem v podobě USB sticku nebo jako v mém případě o externí modem. Neváhal jsem a externí modem si zapůjčil
Pokrytí
Jako první každého uživatele zajímá rychlost připojení, nás ale bude zajímat spíš pokrytí. Je to až k nevíře, ale u mobilního telefonu si každý zvykl, že si zavolá téměř všude. U technologií CDMA a EDGE je situace však jiná. Pokud platí pravidlo, že železnice má horší pokrytí než dálnice; u těchto technologií má toto pravidlo platnost dvojnásobnou. Jezdím téměř výlučně trasy Zlín střed - Praha, Zlín- střed (Přerov nebo Břeclav) Brno hl.n. a problém s pokrytím je i na těchto frekventovaných tratích.
Pro obě technologie platí, že pokrytí ve větších městech je v obou případech dobré a bezproblémové. Mimo ně je však situace jiná. V případě GPRS/EDGE je signál použitelný pro připojení dostupný téměř všude kolem stanic, mezi stanicemi však signál sem tam není a nepřipojíte se. Pokud připojeni jste tak v lepším případě spojení spadne, v případě BlackBerry však dojde k zaseknutí interního modemu a musíte přístroj restartovat vytažením baterky což je nepraktické. Naučí vás to však včas se odpojovat a tomuto předcházet. Asi nejhorší situace na signálové díry je mezi Zábřehem na Moravě a Olomoucí a mezi Přeloučí a Prahou Běchovicemi (vyjímka je širší okolí Kolína). Na trase Přerov - Brno hl.n. je situace horší, stabilní signál je jen v okolí stanic, stejně tak Brno hl.n. - Břeclav
V případě CDMA je situace horší, nutno podotknout že se ale pokrytí lepší což je asi způsobeno mládím operátora U:fon. Na Moravě (rozuměj Zlín-střed až Olomouc) je pokrytí s externí anténou téměř všude na trase, s výjimkou přerušení v okolí Hulína a Brodku. Když jsem si v případě BlackBerry stěžoval na nutnost restartu přístroje v případě Axesstelu se někdy stane, že při ztrátě signálu se zařízení restartuje samo. A to má někdy v OS za následek, že se zasekne virtuální sériový port a nelze se znovu připojit. Řešením potom je jen restart OS. Tento jev je však náhodný. V případě pokračování dále na Prahu je signál použitelný kolem Zábřehu na Moravě (od Lukavic po Zábřeh), dále v úseku Česká Třebová - Ústí nad Orlicí. Dále na Prahu už jen v okolí Pardubic a Kolína, další stabilní signál je pak až od Praha-Běchovice do Praha hl.n. při cestě přes Malešice. Úsek z Běchovic na Holešovice je v oblasti kolem Praha-Kyje bez signálu.
Kolem Brna je pokrytí výborné, použitelné v mnohem větší vzdálenosti od Brna než EDGE. Na trati 300 je pokrytí jen kolem Vyškova na Moravě a kolem větších stanic jako Nezamyslice nebo Kojetín. Trasa Brno-Břeclav až na oblast kolem Hrušovan u Brna disponuje nově celkem stabilním pokrytím.
Rychlost
EDGE je připojení dostatečné pro jednodušší prohlížení webových stránek a synchronizaci pošty bez větších příloh. Rychlost stahování byla kolem 60 kbit/sec nezávisle na lokalitě. Reálně, pokud vám někdo posílá objemnější přílohy tak v případě cesty přes místo, kde nejsou signálové díry, bezproblémů poštu synchronizujete.
CDMA je relativně moderní technologie a umožňuje fungovat opravdu rychle. Při měření rychlosti jsem dosahoval hodnot na Moravě kolem 800-1000 kbit/sec což umožňuje bezproblémovou práci na internetu. V Čechách se pak rychlost pohybovala v rozmezí 50 - 600 kbit/sec, bohužel mě z neznámého důvodu byla tato rychlost v různé dny na stejném místě různá.
Ukázka naměřených rychlostí
Místo | Rychlost (kbit/s) | Rychlost stahování (kByte/s) |
---|---|---|
Praha Libeň | 714,68 | 89,3 |
Břeclav nákladní nádraží | 970,24 | 121,3 |
Hulín | 199,22 | 24,9 |
Olomouc | 1242 | 159 |
Zábřeh na Moravě | 646,84 | 80,9 |
Ústí nad Orlicí Město | 483,95 | 60,5 |
Česká Třebová | 298,02 | 37,3 |
Šakvice | 1051 | 134,6 |
Přerov | 406,95 | 50,9 |
Kolín | 105,91 | 13,2 |
Pardubice | 486,55 | 60,8 |
Praha hl.n. | 209,35 | 26,2 |
Shrnutí
Pokud nepotřebujete stahovat větší objemy dat, s EDGE určitě vystačíte a je zbytečné pořizovat další zařízení pro připojení. Dnes umí GPRS/EDGE každý trochu vybavený mobil, takže se nejedná o žádnou dodatečnou investici. Pokud ale chcete pohodlně procházet internet anebo vám kolegové posílají spoustu "zaručeně ftipných videí", tak je připojení přes CDMA od Ufona nutností (pokud tedy ta videa musíte nutně hned vidět). Cenově je rozdíl drobný (tarify Internet NONSTOP od T-Mobile a Ufonův Fofr Internet od Ufona) ve prospěch T-Mobile. U Ufona je výhodou, že při uzavření smlouvy přes dealera je možné získat slevu na měsíčním tarifu. Jeden drobný rozdíl mě ještě napadá, datové limity, u T-Mobile nejsou u Ufona je to 2GB na týden, poté je linka degradována na 64 kbit/sec.
Alternativy
Popsané technolologie, které využívám, je řešení, kdy Mohamed musí k hoře. V této kategorii jsou samozřejmě alternativy ať už v podobě tarifů (například od O2) nebo technologií (např. UMTS. UMTS je technologií zajímavou nicméně pokrytí je tak sporadické, že na cesty nestojí za řec, viz. O2 - mapa pokrytí (zvolte UMTS/HSDPA data)). Jenže sám jsem se přesvědčil že i stejná technologie může dávat rozdílné výsledky, například se může lišit v pokrytí. Zajímalo mě, jak je to s druhou variantou, kdy hora příjde k Mohamedovi, tedy připojení k Internetu přímo ze zdrojů ČD. Oslovil jsem proto ČD s otázkou, jak jsou na tom GSM repeatery (viz. ČD chtějí ve vlacích zlepšit signál mobilních operátorů a Z vlaku si nezavoláte, chybí signál) a zda se nechystá nějaká jiná novinka. Odpověď ČD od pana Kubaly byla: ...aktuálně testujeme Vámi jmenovaný repeater a pro mobilní signál, velmi intenzivně se odbor osobní dopravy zabývá možnostmi, jak dostat do vlaku také internet, zvlášť v místech hlubokých údolí v lesích, kde je někdy problém i s klasickým signálem pro telefon. Jsme ve fázi zjišťvání technických možností.... Takže se zatím musíme jen těšit, každopádně bych chtěl touto cestou panu Kubalovi poděkovat za odpověď.
zdroj: vlastní pozorování, www.dsl.cz, U:fon, ČD
vzdycky bude hodnoceni samozrejme subjektivni zalezici na desitkach faktoru, ale ja pri cestach pha-bno a zpet (hlavne zpet) vim, ze je to pouzitelne do blanska, pak v tej vrchovine to stoji za prd a vim, ze kdyz si pockam na prielom orlice a v chocni zapnu, tak jedu nerusene az do prahy na slusny vykon...
starsi HP/compaq NX9000, ubiqam PCMCIA, CDMA, vetsinou hungaria
Nez jsem se odstehoval do Ciny, tak jsem cca 3 roky pendloval nekolikrat tydne Praha-Brno (+ cas od casu jine destinace) a z vagonu jsem mel v podstate kancelar na koleckach. Rychlost a kvalitu spojeni ovlivnovaly 2 hlavni faktory - pouzita karta s antenou a vagon. Ampz, 471, Pendolino nebo Aee, to byla bez externi anteny naprosta tragedie, net se dal pouzivat prakticky jenom ve stanicich. Idealni vuz pro mobilni internet je Apee (dobry signal i zasuvky), bohuzel jich moc nejezdi, a samozrejme stara Acka, zabotlamy, atd. Celkem me zarazilo, jak velky rozdil dokaze udelat externi antena za par stovek - pokud ma nekdo tu kartu od Optionu, co dava k GPRS/EDGE T-Mobile, urcite se do vlaku vyplati investovat do te placate nalepovaci anteny. Slusny signal je pak i v Pendolinu nebo Ampz, samozrejme krome useku, kde se jezdi onech 160 km/h (tam uz technologie bohuzel nestiha).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.