..: Hon na šukafon, aneb taková normální šotoakce :..

Ilustrační obrázek Ostrava - Do konce roku 2006 zbývalo asi 80 hodin, když dva severomoravští šotouši došli k názoru, že by bylo vhodné uzavřít rok 2006 nějakou svéráznější šotoakcí. Martin Grill alias Eightyfour zvolil úsek a datum, já alias Adam jsem vymyslel program a v průběhu odpoledne 28. prosince ještě zlákal do této akce našeho společného známého z Prajzké Tomáše Duhaně alias Duhyho. Slovo dalo slovo a sraz byl naplánován na 29.12.2006 v 9:00 na nádraží ve Studénce. Tam začíná jedna z místních lokálek, kterou jsme se vzhledem k její délce (nebo spíš krátkosti) rozhodli projít celou. V seznamu tratí ji najdete pod číslem 279, jež označuje přibližně 7 km kolejí ze Studénky do Bílovce.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek






Předpověď počasí v předvečer akce zněla zajímavě a rozhodně ne zcela jasně. Na noc slibovaly rosničky sněžení, od rána postupné trhání oblačnosti až do polojasna. Proto byl naplánován i storno signál. V osm ráno při pohledu z oken viděl každý z nás pouze souvislou vrstvu oblačnosti a někde ještě doznívalo noční sněžení, které přineslo jakous takous vrstvičku sněhu. Storno signál proto nikdo z nás nepoužil, neboť sníh zajišťoval alespoň jistou dávku světla a nemuselo tak jít o zcela marnou akci. V 8:45 jsem naskočil na Svinově do Os 3306, který je v současném GVD pravděpodobně osobním vlakem s nejdelší trasou (223 km Český Těšín - Břeclav) a v němž už si válel kýty Duhy. O pár minut později jsme vystoupili ve Studénce, kde už na nás čekal náš nosič zavazadel a duchovní otec této akce - Eightyfour, jehož chvíli předtím ve Studénce vyplivnul šukafon jedoucí z Veřovic. Roli nosiče zavazadel ovšem hrál pouze do momentu, kdy jsme mu oba podali batohy. V tu chvíli jej elán přešel a pronesl první z mnoha ostravských citoslovcí. Hezky způsobně jsme podchodem podlezli kolejiště stanice Studénka a vynořili se na bíloveckém nástupišti, kde už na nás čekala naše dnešní oběť v podobě 810.070-3.

Před nástupem jsem ještě pronesl ke svatému Petrovi žádost o urychlené protrhání oblačnosti, nicméně odpovědí mi bylo ticho, které mělo výpovědní hodnotu rovnu slovnímu spojení "kašlu na vás". V sólo šukafonu jsme doladili poslední detaily plánu. Rozhodli jsme se dojet do Bílovce a odtud projít celou trať směrem do Studénky. Eightyfour prokázal mimořádnou připravenost, vytáhl NJŘ a ohromil nás zprávou o tom, že i zde jezdí náklad a to dokonce v dobu, kdy se budeme vyskytovat u trati, což znělo zajímavě. Manipulák měl jezdit pravidelně v pracovní dny a to dávalo šanci na pěkný úlovek. Duhy se debaty příliš neúčastnil a zálibně si prohlížel Eightyfourův Atlas lokomotiv 2007 a vánoční přírůstek do své šotovýbavy - nový objektiv Sigma. Netrvalo dlouho a byli jsme na konečné. Pozorování z vlaku ukázalo, že nejzajímavější asi bude koncový úsek kolem Velkých Albrechtic a Bílovce, který sliboval atraktivní pozadí, tím spíše když souvislá vrstva oblačnosti nabízela možnost focení v obou směrech. Zapnuli jsme bundy, nasadili rukavice a čepice a vyrazili zpět směr Studénka. Kousek za zhlavím se objevilo první zajímavé místečko. Na jednu stranu od trati svah směrem nahoru, na druhou stranu panorama Bílovce a Velkých Albrechtic s dominantní budovou gymnázia a kostelem. Nebylo třeba dalších slov, opustili jsme těleso trati a hurá do svahu. Po nalezení optimálního místečka jsme vytáhli své fotoaparátky a očekávali manipulák ze Studénky, jehož čas měl přijít v právě probíhající mezeře v hodinovém taktu. Duhy s Eightyfourem rozbalil své Nikony a začali montovat objektivy a štelovat nastavení. Já jsem vytáhl svou "stříbrnou krabičku" a začal přemýšlet, že bych místo manuálního režimu, kde beztak nejde skoro nic manuálně nastavit, vyzkoušel poprvé "speciální režim" sníh. Po několika testovacích fotografiích (neboť manuál ke stříbrné krabičce mi o tom režimu neprozradil nic zajímavého) jsem došel k názoru, že lehká nadexpozice v manuálním režimu udělá zhruba to samé co speciální režim a tak jsem se uklidnil, strčil krabičku do kapsy a koukal se jinam, abych si nepřipadal jako chudý příbuzný. Otázky na to, kde mám fotoaparát, jsem raději neslyšel.

Ilustrační obrázek Minuty ubíhaly, nosy mrzly a manipulák nikde. Vysvětlení mě napadlo zanedlouho. Že by bílovečtí zákazníci ČD Cargo mezi svátky zastavili výrobu a nebylo tak co vozit? Odpověď se asi nikdy nedozvíme, nicméně nám nezbylo než se otočit a pomalu chystat záběr šukafonu, který se už chystal na svou cestu zpátky do Studénky. Třikrát cvakla spoušť (já vím, že cvakla vícekrát, to jenom moje krabičková deformace způsobuje, že mám v hlavě rovnici 1 vlak + 1 fotoaparát = 1 cvaknutí) a my se kochali prvním výsledkem (Foto 1). Kolegové se podívali na své fotky, já jsem se poté podíval na tu svou a přemýšlel, proč to ve srovnání s těmi jejich vypadá jako bych fotil přes tmavé sklíčko. No ne že bych to nečekal, ale fakt se mi to nelíbilo. Sbalili jsme fidlátka a pokračovali dále. Ve zdraví jsme překonali terénní překážku a o pár desítek metrů dál jsme objevili další pěkný flíček v oblouku, tentokrát v opačném směru. Poněvadž do příjezdu šukafonku zbývalo ještě pár desítek minut, rozhodli jsme se trochu ušlápnout porost u trati a po dobře dovedené práci přišel čas na Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek jídlo. Eightyfour už nám dříve oznámil, že si prozíravě nevzal na celodenní akci žádnou svačinu (inteligent se nezapře) a tak mu nezbývalo než stát a fotit, jak se krmíme. Po dobré svačince se nám jej přeci jen zželelo a jeho fotografické umění jsem proto odměnil rohlíkem a sýrem. Chvíli poté se ozvalo v dáli zatroubení, což byl signál pro přípravu na druhý snímek. Zacvakaly dvě sekvence a k tomu jedno krabičkové cvaknutí, druhá strana odpověděla bliknutím čelního světla (Foto 2). Fíra už asi pochopil, že dnešní šichtu bude mít společnost a že ty tři blázny uvidí ještě několikrát. Obrat v Bílovci je krátký, takže jsme rychle provedli přesun na druhou stranu oblouku a nachystali si objektivy opačným směrem. Za chvíli se objevil náš dnešní objekt znova a Eightyfour zkusil malý pokus. Na mávnutí rukou fíra reaguje nad očekávání skvěle a rozsvěcuje čelní světlo včas, takže třetí záběr máme i se světýlkem na čele (Foto 3). Zdravíme zvednutým palcem a připisujeme si třetí záběr.

Ilustrační obrázek Na nějaké trhání oblačnosti nám svatý Petr zvysoka kašle a my se tak pomalu smiřujeme s tím, že šedá deka nás bude doprovázet až do Studénky. Pokračujeme tedy v naší předsilvestrovské procházce a procházíme zastávkou Velké Albrechtice. Za ní nás už očekávají rozlehlá pole a pod našimi nohami ubíhají stovky pražců. Nudné okolí dává prostor k debatám o všem možném, na přetřes přichází hlavně ŽelPage a někteří její svérázní uživatelé. Zajímavý flek je bohužel v nedohlednu. Rychle se ale blíží další průjezd pomsty ze Studénky a z nouze tak vybíráme flek v místě budoucího křížení tratě s budovanou dálnicí D47, kde je kromě lánu pole alespoň relativně fotogenický strom a pískáček (Foto 4). Fotka je spíše podprůměrná, po ní schováváme více či méně sofistikované Fotiho přístroje a pokračujeme dále. Po několika dalších stovkách pražců objevujeme něco, co by stálo za cvaknutí. Pěkný zářez, na jehož konci je přejezd a před tratí klasické zábrany proti sněhu. Flek jako dělaný na něco delšího, ale poněvadž nic takového není k dispozici, chystáme si objektivy na náš dnešní šukafon. Z recese zkoušíme pootočit stopku na sloupu u přejezdu tak, aby byla vidět i na fotce, nicméně drží kvalitně. Fotka je tedy nakonec bez ní, ale i tak je to pěkný kus (Foto 5). Více by se tam hodil ten manipulák, ale bohužel není. Navíc později zjišťujeme, že v době toho nákladu je tam bez oblačnosti špatné slunko.

Ilustrační obrázek Studénka už je na dohled a naše mise se tak pomalu chýlí ke konci. Kousek před zastávkou Studénka město vybíráme předposlední flek. V popředí jakási zelenina přikrytá sněhem, v pozadí paneláky. Zajímavý kontrast nám o pár minut později doplňuje zcela neočekávaně opět 810.070-3, ozývá se obligátní cvakání a pokračujeme v túře (Foto 6). Vcházíme do Studénky, mezi rodinnými domky objevujeme u trati zajímavé dřevěné objekty. Jejich smysl mi sice trošku uniká, nicméně je vyhodnocuji jako vhodné udělátko pro focení z trochu větší výšky než je vzdálenost mé hlavy od země. Z nich dnes naposledy lovím šukafon, zatímco mí dva kolegové se baví fotografováním mě (Foto 7 - nestálo za nic, nehledejte, není). Poslední tradičně tmavý snímek je hotový a my se vydáváme táhlým obloukem do stanice Studénka. Tam na nás fíra trochu nedůvěřivě kouká, nicméně mám pocit, že to není ten, který s námi ráno začínal. Podchodem přecházíme na 1. nástupiště, kde už čeká Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázekosobák do Veřovic, z čehož má Eightyfour neskrývanou radost (blbí mají štěstí). Z kabiny strojvedoucího vykukuje fíra ne nepodobný loupežníkům z Mrazíka, jemuž bych já svůj život nesvěřil. Eightyfour však do osobáku složeného z 810.456-4 a jedné krabičky v blažené nevědomosti nasedá a opouští nás. Kalhoty nasáklé přibližně do výšky kolen nejsou příliš košer a i v botách je po pětihodinovém šmatlání ve sněhu cítit vlhko, nicméně to zřejmě ČD nezajímá a tak mě s Duhym čeká ještě přibližně čtyřicetiminutové čekání na tornádo do Ostravy. Čekání nám zpestřuje průjezd TISu jedoucího asi s osmiminutovým předstihem oproti jízdnímu řádu a pár minut poté Studénkou prosupí zajímavá sestava 140+2*742+náklad, zřejmě od ODOSu, na což oba docela koukáme. Ve 14:37 se vynořuje na jižním zhlaví tornádo 019+020 a my se taky vydáváme na cestu domů. Doma později zjišťuji, že fotky z mé krabičky jsou po určité počítačové úpravě rovněž relativně použitelné, což mě velmi mile překvapuje. I přesto tak pomalu plánuji, kdy se na trať vydáme ještě jednou, zkusíme si chytit i manipulák a udělat tam nějaké fotky, kterým slunce dodá veselejší náladu než páteční pošmourno.

Kdo je kdo: červená čepice - Duhy, kšiltovka a kapuce - Adam, mrznoucí uši - Eightyfour.


Adam Poslat mail autorovi | 14.1.2007 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel toPIČ 
16.01.2007 (18:19)  
Ne, já si dám do fotobrašny KJŘ, NJŘ, foťák. Bo baťohu si beru zásadně jídlo a lahváče. Toť vše.
Adam  Poslat autorovi email
17.01.2007 (14:02)  


Jo, to jsi frajer. Jen si dej, alkohol na štrece. Aspoň bude klid. :-D
16.01.2007 (17:54)  
jizdní řád, muj nejvěrnější společník na cestách :-)
Adam  Poslat autorovi email
17.01.2007 (14:02)  


:-) Když neslouží paměť... :-D
16.01.2007 (15:49)  
Duhy: No Hlučín - to už je lepší, nesnáším Kravaráky. :-D
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
16.01.2007 (13:12)  
JTB a Adam: Samozřejmě...já to mám jen kvůli zájmu ;o) Na tuhle lokálku jsem to navíc netahal s úmyslem, zapoměl jsem to totiž vytáhnout z brašny po předchozí akci. Ale toPIČ má v batohu všechno - plachtu, sešit, knižní, kompas, skládací pískáček a dálkové ovládání na návěstidla aby se lépe dařilo...
16.01.2007 (12:51)  
Asi jsem houno fotograf. Já s sebou tahám často jen KJŘ a nákresák tisknu jen když mám po ruce tiskárnu (a trmácím se někam daleko)...
Adam  Poslat autorovi email
16.01.2007 (12:56)  


Já někdy ani to, podívám se do NJŘ a KJŘ doma, přepíšu na malý papírek, strčím do kapy a jdu. :-)
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
16.01.2007 (11:10)  
Sandokan: Některé chlapské záležitosti by měly zůstat chlapskými i nadále protože je možné, že by po některých našich hláškách či tématech podaly ženy hromadnou výpověď :o)
Adam  Poslat autorovi email
16.01.2007 (12:57)  


Eightyfour tím chce říct, že je vulgární a kdyby ho slyšela stará, tak skončil. :-D
16.01.2007 (10:26)  
Pánové moc hezký článek, jak já říkám Echt Gold, paráda.Jen tak dál. Zároveň jsem si přečetl i ten starej s tim konvojem (liškou) od Charyho. Doost jsem se pobavil (ne)jen v komentářích:o). Zaujala mě tam ta věta o svérázných uživatelích Želpage:-D (to budu asi i já:-D) No nic. Jinak pozor na ty trestné činy = Kruté násilí s rohlíkem na EightyFourovi:-D + Vandalismus se značkou :-))). Jo a příště vemte manželky :-D
Adam  Poslat autorovi email
16.01.2007 (10:40)  


Na manželky máme ještě čas. :-D A ti svérázní uživatelé, to máme na mysli jiné, ale nebudem to radši rozšiřovat které... :-)
registrovaný uživatel toPIČ 
15.01.2007 (21:44)  
budu pozdravovat...

OK, názor ti neberu...Mám smysl pro humor, ale tohle se mě nelíbí. To je zase můj názor.
Adam  Poslat autorovi email
16.01.2007 (10:43)  


Budiž, komu se nelíbí, tomu se nelíbí, nicméně nadávat si do blbců kvůli tomu je asi taky zbytečné, ne? :-)
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
15.01.2007 (21:17)  
toPIČ: Nevěř, nikdo Tě nenutí...ale nebudu to říkat tomu tlustému šanonu se všemi vytištěnými plachtami a sešity - mohl by se urazit. Prostě nemáš smysl pro humor a tečka. Je mi to líto, ale bohužel Ti nemohu pomoci. Jsi naštěstí zatím jediný, čili máme ještě hodnou chvíli na ŽP o zábavu postaráno...a těším se na Tvůj článek, bude jistě bezvadně nudný, plný samochvály a strhujícího děje ;o) . Toť zase můj názor...
registrovaný uživatel Buri  mail  
15.01.2007 (21:12)  
84: no dokud byla v Massagu kotelna na uhli tak zrala to uhli z Easu hlavne ona, v 95 prisel plyn :-( , jinak ty Gags a Shimmns podle me vozi drobne kovove zbozi z Massagu. Ty plosinaky vozi velke neidentifikovane kovove predmety asi taky z Massagu. Jinak ale ta tovarna prosperuje velmi dobre, akorat uz nejezdi pravidelne traktor z vleckou na nadrazi k nakladce, ale nekolik desitek kamionu denne :-(
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko