..: Havárie expresu v Číně :..

nehoda u města Peking, Čína, foto: http://www.infzm.com/content/9602 Peking - V úterý 28. dubna 2008 v 4:48 pekingského času vykolejil v provincii Shandong u obce Wangcun, asi 300 km jižně od Pekingu, v rychlosti 131 km/h expres Čínských drah T195. Vozy č. 9 - 17 vybočily do sousední koleje, kde do nich narazil protijedoucí zastávkový vlak č. 5034. Při nehodě zahynulo 72 osob a 416 jich bylo zraněno.

Nehoda se stala na dočasné přeložce tvaru S z důvodu překročení povolené rychlosti. Agentura Nová Čína (Xinhua) citovala ředitele čínského Úřadu pro bezpečnostní dohled Wang Juna, podle nějž prvotní závěr šetření příčin ukazuje, že vlak jel rychlostí 131 km/h v úseku, kde byla povolená rychlost 80 km/h. Nehoda ukázala nedostatky v práci a bezpečnostním uvědomění vedoucích pracovníků, kteří zanedbali své povinnosti a neodstranili včas bezpečnostní hrozby.

Jak mohl vlak o tolik překročit povolenou rychlost? Šetření ukázalo, že podíl viny strojvůdce byl relativně nejmenší; za nehodou stály složité fundamentální závady. Dvě konkrétní byly nejzávažnější: Vedení správy Čínských drah v Jinanu, hlavním městě provincie Shandong, vydalo dva protichůdné dokumenty o povolené rychlosti, z nichž ten platný byl rozeslán jen jako oznámení, nikoli rozkaz. Navíc provozní dispečer na trati neoznámil strojvedoucímu expresu, že rychlost je dočasně snížena, i když byl četou předchozího vlaku upozorněn na rozpor mezi platnými rozkazy a skutečností.

V den, kdy se nehoda stala, se na dotčené trati Jinan - Qingdao měnil kvůli stavebním pracem grafikon vlakové dopravy. Změna GVD byla oznámena 23.4. oznámením č. 154 správy drah v Jinanu a obsahovala změnu povolené rychlosti v místě nehody na 80 km/h, platnou od půlnoci 28.4. Avšak takto důležitý dokument byl publikován pouze na intranetových stránkách správy dráhy Jinan a ostatním organizačním složkám rozeslán obyčejnou poštou, navíc přes lokomotivní depo Peking jako prostředníka. Sám vedoucí správy dráhy Jinan Geng Zhixiu, teprve nedávno jmenovaný do funkce, přiznal, že oznámit změnu povolené rychlosti oznámením místo rozkazem, který jediný je v provozu závazný, bylo naprosto nezodpovědné.

Za normálních okolností by po obdržení rozkazu o změně rychlosti ze správy dráhy Jinan nahrálo lokomotivní depo Peking, kam expres T195 náleží, změněná data do čipové karty, která se před jízdou zasouvá do „černé skříňky“ na lokomotivě. Ta by automaticky omezila rychlost jízdy vlaku i v případě, že by tak neučinil strojvedoucí. Avšak správa dráhy Jinan 26. dubna rozeslala rozkaz o změně rychlosti č. 4158, kterým na řadě míst zrušila omezení rychlosti, včetně přeložky mezi Wangcun a Zhoucun, kde pak došlo k nehodě. Příčina k tohoto zmatení není dosud známa, ale nejmenovaný odborník z Výzkumného ústavu Čínských drah naznačil, že by za ním mohla být snaha dodržovat i během stavebních prací normální provoz: „Celkový čas jízdy je pevně daný, a tak pokud se někde rychlost omezí, musí se jinde zvýšit.“ T195 přijel do traťového úseku u Wangcun v 4:38, přičemž podle grafikonu měl být už ve 4:19 ve stanici Zibo (asi 25 km dále po trati, pozn. překl.).

Po jedné hodině ráno 28.4. byla ještě šance odvrátit katastrofu. Strojvůdce vlaku č. 2245 při průjezdu Wangcunem zjistil, že návěstní cedule dočasného snížení rychlosti na 80 km/h není v souladu s údaji v řídícím zařízení, a oznámil to správě dráhy Jinan. Ta vydala ve 4:02 rozkaz o změně rychlosti č. 4444, kterým nařídila snížení rychlosti v daném úseku na 80 km/h. Podle předpisů by provozní dispečeři ve všech stanicích měli po obdržení rozkazu radiotelefonicky informovat strojvůdce na trati. Jejich rozhovor se zaznamenává do „černé skříňky“ na lokomotivě.

Ale příslušný zaměstnanec tento rozkaz o změně rychlosti nepředal, a další zaměstnanec ve Wangcunu ani neověřil u strojvedoucího jeho přijetí, ani dálkově nesnížil rychlost expresu T195. Tím byla zmařena další možnost odvrátit nehodu. Zbývala tak již jen poslední naděje, že strojvedoucí expresu T195 si všimne návěsti snížení rychlosti na 80 km/h a zpomalí. Ale v půl páté ráno byl zřejmě právě nejvíc vyčerpaný a návěst, která se kolem něj mihla, přehlédl.

Dočasná trať byla vybudována podél stávající trasy, uvedené do provozu v roce 2006, na níž se buduje přemostění kvůli oddělení nákladní dopravy do samostatné tratě. Nehoda se stala právě v místě východního napojení dočasné a hlavní tratě. Tato dočasná trať má na 1,5 km dva protisměrné oblouky, což bylo již dříve zpochybněno odborníky. Ukazuje se, že tento tvar trať dostala kvůli sporům mezi Čínskými drahami a místními rolníky při poslední rekonstrukci, elektrifikaci a napřimování v letech 2004 -2006. Před zahájením prací došlo k velkým sporům o kompenzace za vyvlastněné nemovitosti, které vyústily až v násilné obsazení a zablokování železnice rolníky 8. července 2004. Mnoho rolníků za to bylo zatčeno i odsouzeno, čímž se jejich vztahy se železnicí dále vyhrotily.

Brzy po dokončení nové tratě se rozhodlo o oddělení osobní a nákladní dopravy, a tak byla část nového tělesa opět odtěžena a na jeho místě začala stavba mostu, pod nímž povede nákladní trasa. Po dobu prací byla doprava přeložena na postranní dočasnou trať. Podle původních návrhů tato měla původně vést příměji, ale aby se ušetřily náklady na výkup pozemků, vzniklo esovité propojení, navíc původními zářezy staré opuštěné trati, což dále zmenšilo poloměry oblouků. Motivace k omezení nákladů vycházela podle odborníků také z toho, že na podobné dočasné stavby nelze použít vládní dotace, musí se realizovat z běžných provozních prostředků, především na údržbu.

Po březnovém zprovoznění dočasné přeložky byla rychlost zpočátku omezena na 30 km/h, ale již za měsíc bylo povoleno 80 km/h, a nešťastný T195 tamtéž projížděl rychlosti 131 km/h, která v takto obloukovité trati znamenala katastrofu. Odborníci tvrdí, že na nově postavené trati se musí jistou dobu jezdit pomaleji, než se usadí spodek, obvykle alespoň půl roku. Již v dubnu jeden železniční expert v rozhovoru s médii prohlásil, že se obává hrozeb skrytých v posledním zvýšení rychlosti na železnici. Protože Čínské dráhy dlouho provozovaly smíšenou nákladně-osobní dopravu, vlaky na takovéto železnici nemohly a ani neměly jezdit příliš rychle. Ale pod silným tlakem z ministerstva železnic a po několikerém bezpečném zvýšení rychlosti v posledních letech tento odborník začal pochybovat o svém úsudku, váhat, zda není zbytečně konzervativní.

Ovšem již loni došlo na trati Jinan - Qingdao, která byla chápána jako vzorová, k několika nehodám, a on se znovu přihlásil ke svému původnímu názoru. „Na železnici musí být bezpečnost vždycky na prvním místě.“ Agentura Nová Čína oznámila, že organizace KS Číny na ministerstvu železnic již pozastavila funkce některých zodpovědných činitelů a podrobila je šetření. Na celostátní železniční videokonferenci 29. dubna rozhodlo ministerstvo železnic, že zahájí čtyřtýdenní období reflexe a prověření bezpečnostních opatření. Čínské dráhy si chtějí z této nehody vzít hluboké ponaučení, prozkoumat všechny důsledky, prověřit vedení, řízení, kvalitu zařízení i procesů, a zejména se zaměřit na reflexi a prověrky vedoucí práce.

Zdroj: Nanfang Zhoumo 30/4/2008, http://www.infzm.com/content/9602 (viz též obrázky); autor: Jiří Hudeček

Další informace: původní zpráva na ŽelPage, Novinky.cz, Katastrofy.com


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 18.5.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Čína


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
19.05.2009 (7:30)  
Sandik: tu Čínu máš opravdu naučenou jen z učebnic. Samozřejmě, že to železniční neštěstí v Číně není žádným výsledkem komunistické politiky. Samo neštěstí bylo jistě pro režim velmi nepříjemné. Nešlo o žádné kácení lesa.
registrovaný uživatel cocik 
19.05.2009 (6:13)  
Problem bych nevidel v nejakym plneni usneseni sjezdu, ale v tom, ze je zeleznicni doprava v Cine naslapana na maximum a kazdy zpozdeni tak muze zpusobit obrovsky logisticky problemy (cekarny, pripoje, pokladny atd.), kvuli kterym lidi zacnou rvat a urednici maj problem. Kdyz se k tomu prida klasickej cinskej slendrian, co maj v povaze, tak se tady holt cas od casu nejaka podobna tragedie stane. Vetsina veci tady nefunguje kvuli tomu, ze "strana rekne", ale ze tu je proste velka spousta lidi, co potrebujou cestovat, jist atd.
18.05.2009 (22:47)  
"Soudruhu, jak je možné, že jste nesplnili plán modernizace? Budeš odvolán!" Dodejme, že i čínští úředníci milují především svůj plat a postavení, takže mu dokáží obětovat leccos...

Jenže takhle by to mělo fungovat i u nás a vůbec všude v Evropě. To je přesně to, jak to má chodit, když nedotáhnu do konce zakázku, tak musí následovat trest, sankce. Nebo, jak si to představuješ ty, něco nedotáhneš dokonce v daném čase a co uděláš?? Budeš nadřízeným, nebo zákazníkovi řikat: "Se stalo no, holt teda možná nějak příští tejden no..."

A co se týče platu a pozicí "čínských úředníků" takhle to chodí všude, viz. malér se Studenkou, ve Vřesině, každej se bude stranit odpovědnosti, jen aby mu zbylo teplý místečko.

A ještě dotaz, viděl jsi někdy Čínu?? Já ano, a netvrdím, že to je ideální země, věřím, že bude mít nedostatky, jako každá jiná, ale co se týče obchodu, tak tam je možná větší kapitalismus než tady... To jen pro upřesnění, to jsou informace, co se totiž z dějepisnejch učebnic a od globusu nedozvíš. Jinak se hádat nebudu, je to zkrátka velikej malér a neštěstí, a vůbec nijak bych do toho netahal režim.
registrovaný uživatel Sandik 
18.05.2009 (21:29)  
dedaluis: Po pravdě řečeno jsem podobný argument očekával. Taky bych si netroufal hodnotit situaci v Číně jenom na základě zkušeností s fungováním socialistického hospodářství v tuzemském provedení. Bohužel něco vím o nedávných Čínských dějinách... Mj. o brutalitě s níž se tamní komunisté chopili moci, o brutalitě s níž probíhala tzv. "Kulturní revoluce", o brutalitě s níž byly potlačeny studentské demonstrace na Náměstí nebeského klidu i o brutalitě, s níž probíhá současná modernizace Číny (o níž ostatně mnohé vypovídá samotný článek). Myslíte, že by ve střední Evropě za komunistického panství bylo něco takového možné? Snad v krvavých padesátých letech, ale i o tom spíše pochybuji. V Číně lidský život bohužel nemá přílišnou cenu (není-li zrovna životem nějakého komunistického funkcionáře). Čína má veliké ambice a udělá cokoli, aby se vyšvihla na pozici nejmocnější země světa. Nějaké vlakové neštěstí je ve srovnání s tím jen marginální problém... K tomu připočtěte to, že v Číně doslova bují korupce a klientelismus. Na rozhodujících místech jsou díky tomu často značně nekvalifikovaní lidé. Podobně jako v jiných totalitních režimech přitom v rámci vládnoucí strany probíhá poměrně silný boj o moc, který mj. nejen plodí atmosféru nedůvěry a strachu, ale zároveň také výrazně zužuje u lidí v podřízeném postavení prostor pro samostatné rozhodování.
Vždyť si vezměte jenom fakta z článku. Samozřejmě je možné, že opravdu došlo k popisovanému řetězu náhod. Mohli bychom z toho usuzovat na obrovský šlendrián. Nemohlo to ovšem být tak, že se příslušní odpovědní pracovníci zkrátka báli porušit nařízení někoho vysoce postaveného z ministerstva železnic? Koneckonců, názorové lavírování onoho nejmenovaného experta je taky docela ukázkové...
18.05.2009 (21:09)  
No já nechtěl situaci v Číně obhajovat. Zrovna dneska je článek v Respektu o zemětřesení v Číně co bylo před rokem, že ze začátku se úřady chovaly dobře, byly samy v šoku, teď naopak začali šikanovat lidi žádající vyšetřit, proč byly ty školy postavený tak blbě.

Myslím, že za socíku u nás nebyl tak velkej šlendrián, protože přece jen byla zavedená byrokracie. Nehody u Stéblové a Vranovic rozhodně nepadají na vrub socialismu. Ale něco podobného bych si dokázal představit tak v období 1850-1870. Uvažte jen to, že postavěj dvojkolejnou trať a za dva roky zjistěj, že potřenujou další dvě koleje...
18.05.2009 (19:32)  
Sandik-mě je přes padesát a táta dělal celý život na dráze a tak vím spoustu věcí jak to tam chodilo za,,komunistické politiky"a proto bych si nedovolil hodnotit situaci v číně.ne vždy všechny informace jsou pravdivé a kompletní.tím nechci říct že nemužeš mít pravdu.respektuji právo na soukromí názor
18.05.2009 (18:51)  
tak už i v číně.a já myslel že jśe to děje jen u nás v kocourkově(čr)
registrovaný uživatel Sandik 
18.05.2009 (16:12)  
Pavel Q.: Pokud by šlo o jednotlivé pochybení tak ano, ovšem tohle je dle mého soudu výsledek strukturálního problému ve kterém hraje roli systém centrálního plánování v kombinaci s obrovskou korupcí a klientelismem.

dedaluis: Je mi něco málo přes třicet a profesně se věnuji historii. Totalitní režimy sice nejsou moje specializace, ale myslím, že o nich vím poměrně dost.

PS: Do parlamentu se rozhodně nechystám, na něco takového mám málo ostré lokty a "nedostatečně silný žaludek"...
18.05.2009 (15:44)  
zajímalo by mě kde pracuje a kolik má let-Sandík-že tak fundovaně hovoří o komunistické politice.nejspíš bych řekl že se chystá do parlamentu.tam také většinou hovoří o něčem o čem jenom slyšeli.
18.05.2009 (15:22)  
...no spíš to připomíná gründerské období u nás. Jestli tato zpáva vychází z oficiálního vyšetřování, dá se očekávat, že to povede k nápravě.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko