..: Ejpovickým tunelem projel první vlak, cesta do Plzně zrychlí :..

Otevření jižního tubusu nového tunelu., foto: Tomáš Pelech Plzeň – Cesta vlakem mezi hlavním městem a Plzní bude od prosincové změny jízdního řádu o více než 10 minut rychlejší. Největší zásluhu na tom má nově vybudovaný tunel mezi Plzní a Ejpovicemi, jehož jižní tubus byl slavnostně otevřen v pátek 16. listopadu 2018. Práce na tunelu probíhaly více než tři roky a cena tunelu se vyšplhala na neskutečných 6,8 miliardy korun. Názory na tuto stavbu, největší svého druhu za poslední roky, se různí, neboť ne všem tato stavba zkrátí dojíždění za prací či do školy. Začít bychom však měli pozitivy této stavby, která stála nemalé úsilí řady lidí.

Cesty Praha – Plzeň na prvním místě

Pohled od Plzně na oba tubusy., foto: Tomáš Pelech Hlavním cílem stavby bylo nepochybně další zkrácení jízdní doby mezi západočeskou metropolí a Prahou. Celá trať prochází už řadu let rekonstrukcí, po dokončení druhého tubusu bude kompletně hotový úsek z Plzně do Berouna, což je úctyhodných 70 kilometrů. Paralelně s Ejpovickými tunely probíhá i rekonstrukce stanice Beroun, jejíž dokončení bude dalším důležitým milníkem. No a úsek Beroun - Praha? Ten by si zcela jistě zasloužil vlastní článek, vzhledem ke stále nejasné koncepci, kudy se bude rekonstrukce tohoto úseku ubírat. Ale zpět na západ. Mnoho lidí denně dojíždí z Rokycan do Plzně a právě zde můžeme mluvit o největší časové úspoře. Rychlík tuto vzdálenost nově urazí za 11 minut, v současnosti cesta zabere 17 minut. Díky novému tunelu tak bude cesta vlakem z centra Plzně do Rokycan rychlejší než cesta autem, což jistě povede k větší využívanosti veřejné dopravy mezi oběma městy.

A původní trať?

S otevřením tunelu dochází k definitivnímu ukončení provozu v úseku Plzeň – Chrást u Plzně, což přináší nemalé komplikace obyvatelům okolních obcí. Přes Chrást u Plzně dosud jezdily vlaky osobní dopravy z Plzně do Rokycan, resp. do Berouna, a samozřejmě také vlaky, které zde odbočují na trať 176 do Radnic. Cestující z Chrástu a okolí tak měli rychlé a časté spojení s krajským městem. A jak tomu bude nadále? Možnost využít vlaky od Rokycan a Berouna odpadá, jelikož pojedou z Ejpovic přímo do Plzně mimo již zmíněnou stanici. Cestujícím tak zbývá jediná možnost, využívat vlaky Radnice – Plzeň, u kterých však také dojde k navýšení cestovní doby, a to kvůli nutné úvrati v Ejpovicích. Nesmíme zapomínat také na zastávku Dýšina, která se dnes nachází v úseku Ejpovice – Chrást u Plzně a ocitne se tak mimo koridor. Ta ponese nové jméno Dýšina-Horomyslice a dle nového jízdního řádu bude fungovat jen do doby, než vznikne nová zastávka Dýšina v úseku Plzeň – Ejpovice.

Problémem jsou parní lokomotivy i toalety

Odjezd zvláštního vlaku zpět na Prahu., foto: Tomáš Pelech Pár dní před samotným otevřením tunelu přišel šok nejen pro všechny příznivce parních lokomotiv, ale především pro jejich provozovatele. Kvůli protipožárním čidlům totiž do tunelu nebudou moci vjíždět zatopené parní lokomotivy vyvíjející tažnou sílu. V praxi to znamená, že parní lokomotiva bude moci projet tunelem pouze s přípřežní lokomotivou. Provozování parních vlaků v tomto úseku se tak do budoucna výrazně prodraží. Další problém představují starší soupravy, které se zde vyskytují zejména na osobních vlacích. Ty totiž nemají uzavřený systém toalet a použitá pevná jízdní dráha neumožňuje vsakování splašků. České dráhy chtějí situaci řešit zamykáním toalet v tomto úseku, ale jak bude tato novinka fungovat v praxi, ukáže teprve čas.

Pár faktů závěrem

Drážním úřadem byl provoz v jižním tubusu povolen dne 15. 11. 2018 v 15.50. "Výstavba nového úseku probíhala v rámci modernizace III. železničního tranzitního koridoru. Zkušební provoz je povolen do 31. prosince 2019. Z důvodu náročnosti kontrolního procesu byly kontroly rozloženy do dvou dnů – první část byla zkontrolována již v úterý 13. listopadu, další část prošla obhlídkou ve čtvrtek 15. listopadu. Severní tubus našeho dosud nejdelšího železničního tunelu v Česku závěrečná kontrolní prohlídka teprve čeká," uvedl tiskový mluvčí drážního úřadu Martin Novák. V průběhu zkušebního provozu se bude tunelem jezdit pouze padesátikilometrovou rychlostí, není však vyloučeno, že ještě před jeho ukončením se bude povolená rychlost zvyšovat. Po kompletním dokončení projektu a zahájení běžného provozu by měla být traťová rychlost v tunelu 160 km/h. Tunel nebude trvale osvětlen v celé své délce, ale pouze u vstupů do propojek a zabezpečovací systém ETCS se bude dodělávat zvlášť, jeho dokončení se plánuje na rok 2021.

Zdroj: zdopravy.cz, Drážní úřad, Foto - Tomáš Pelech


Tomáš Pospíšil Poslat mail autorovi | 18.11.2018 (13:40)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty

Ďalšie z regiónu ČR Plzeňský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
20.11.2018 (15:24)  
Nejčastěji jsem potkal upozornění "Záchodu se smí používat, pokud je vlk v tanci".
A opět si neodpustím malé jazykové okénko, poněvadž mě to "hold" tahá za oči.
hold označuje poctu (dále dle Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost jde o okázalý projev úcty)
holt (s písmenem t), jde o pouhé konstatování faktu; lze použít třeba slůvka "inu"
registrovaný užívateľ (gp) 
20.11.2018 (13:53)  
V roce 2003 Němci nařídili, že na veřejných wc musí téct pitná voda. Tak vlaky s užitkovým vodojemem jezdily s trvale zamčeným hajzlíkem.
V tunelu do strojovny dlouhostráňské elektrárny mají stěny pomalovaný takovejma obrazcema, prej to funguje protiklaustrofobicky. Třeba se Ž inspiruje.
registrovaný užívateľ Trakia 
20.11.2018 (13:09)  
Někdy na konci 90.let jsem jel "hrbatou" ze Smíchova přes Rudnou do Berouna.Vlak tvořila jedna 830-ka a měli celou dobu zamklé WC.Hold mi nezbývalo,než vydržet.

Jinak v souvislosti s klasickými WC si vždy vybavuju,jak někteří šprýmaři si upravovali přepisováním a vyškrtáváním písmen ten nápis a vznikla z toho třeba taková věta:
"Chodu se smí požívat,pokud je vlk v samici."
20.11.2018 (12:48)  
jak má cestující přes zamlžené okénko poznat, že je ve stanici
Obvykle tam vlak stojí... Jestli stanicí projíždí, tak sorry jako :))
20.11.2018 (12:19)  
Ano a říká se tomu výluka.
20.11.2018 (10:36)  
EPS se vypíná při každém sváření tak nevím v čem je problém.
20.11.2018 (9:14)  
Samozřejmě, v novém GVD budou změněny oběhy vozů, takže s vozem s odpadovým WC se zde setkáme zřejmě jen výjimečně.
Osobně by mne však zajímalo, jak v praxi probíhá slíbené zamčení vozů? Copak, od Plzně si to jakžtakž lze představit, prostě už v Plzni to průvodčí zamče, i když ne každý vlak je výchozí... Ovšem obráceně, to zamče kdy? Co když si za Hořovicema vlezu na záchod a po vleklé činnosti jej opustím až v Plzni? Možnosti jsou čtyři. Zamknou mne za Rokycanama, nebo vyženou s kalhoty na půl žerdi, nebo přes dvéře mi přikážou nesrat v tunelu, nebo budu prvním, kdo bude mít nezakázáno znečistit pevnou jízdní dráhu...? Nechcete to někdo vyzkoušet? :-) Jistě jsou všichni zvědavi na tuto zkušenost... Ještě na okraj, vždy, když čtu onen nápis o zákazu používání ve stanici, napadne mě myšlenka...a jak má cestující přes zamlžené okénko poznat, že je ve stanici? Navíc, vlastně nejde o "používání" WC jako takové, jde spíš o proces sešlápnutí pedálu... :-) Čili nápis by měl být: Nesešlapovat pedál, pokud je vlak...
registrovaný užívateľ Antony 
20.11.2018 (8:59)  
Snad se CD vzpamatuji a nasadi tam dustojne klimatizovane vlaky s uzavrenym wc a ne aby zamykali wc. To muze napadnou opravdu jen Cu.aky Deb.lni...
20.11.2018 (8:49)  
Čekám, kdy se objeví argument, že každodenní jízda tuleněm se negativně projeví na duševním zdraví denně dojíždějících cestujících, zatímco jízda lesem a výhled do zelenýho naopak přispívá k duševní rovnováze :-))))
20.11.2018 (8:15)  
M 474 003: Chytrej jak rádio, ale řekl bych, že ti dochází baterky. Vypnout EPS ve 4km tunelu kvůli parní mašině, vskutku geniální řešení.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko