..: Dopravní průzkum - jak vidí českou železnici samotní cestující? :..

Cestující vyplňují dotazníky 17.11.2010, foto: Matouš Danielka Průzkum — Ve středu 17. listopadu 2010 proběhl ve vlacích Českých drah dopravní průzkum, pořádaný občanským sdružením ŽelPage. Šlo o vůbec první podobnou akci připravenou členy našeho sdružení. Osloveným cestujícím byl předán dotazník, jehož vyplnění bylo zcela anonymní a dobrovolné. Náš tým se rozdělil do dvou skupin, přičemž jedna cestovala na trase Praha – Pardubice – Brno – Jihlava – ČB – Praha, a druhá vyrazila z Březnice do Děčína. Dotázáno bylo na 200 cestujících, kteří většinou odpovídali s ochotou a vstřícností. Ba našli se dokonce i horliví spisovatelé, kteří se o dotazník přihlásili sami. Výsledky ankety jsme poskytli Českým drahám a s vámi se o ně chceme podělit v tomto článku.

Celkem bylo rozdáno 205 dotazníků, respondenty bylo 102 mužů a 103 žen. Cestující byli osloveni během jízdy a každý měl pro vyplnění k dispozici libovolné množství času, i když většině stačilo deset až patnáct minut. Výsledky berou ohled na pohlaví a věk respondentů.

Cestujete vlakem pravidelně?

  • Možné odpovědi: ano, ne

První otázka nebyla nijak záludná a odpověděli na ní všichni dotázaní cestující. Z výsledků vyplývá jedna zajímavá skutečnost – vlak pravidelně využívá jen každý druhý respondent. Přestože se České dráhy snaží zvýhodnit pravidelné cestující různými věrnostními nabídkami, celá polovina jich vlak využívá nepravidelně, a to většinou za obyčejné jízdné.

Cestujete vlakem pravidelně? - muži, foto: ŽelPage Cestujete vlakem pravidelně? - ženy, foto: ŽelPage Cestujete vlakem pravidelně? - celkem, foto: ŽelPage

Proč jezdíte vlakem?

  • Možné odpovědi: práce, zábava, jiné

Druhá otázka si kladla za cíl zjistit důvod jízdy. Dotázaní cestující měli na výběr mezi prací a zábavou, nebo si mohli vyplnit vlastní důvod. Často bylo zmiňováno dojíždění za studiem a turistika. Do školy jezdí samozřejmě nejčastěji cestující do třiceti let, ale našly se i výjimky. Mezi ostatní důvody patřilo například příležitostné dojíždění do větších měst k lékaři nebo kvůli vyřízení osobních záležitostí. Někteří respondenti uváděli více důvodů najednou. Výsledky byly pochopitelně ovlivněny termínem průzkumu – středa 17. listopadu byl státní svátek uprostřed týdne.

Proč jezdíte vlakem? - muži, foto: ŽelPage Proč jezdíte vlakem? - ženy, foto: ŽelPage Proč jezdíte vlakem? - celkem, foto: ŽelPage

Jaký faktor je pro vás rozhodující při volbě dopravního prostředku?

  • Možné odpovědi: cena, pohodlí, čas, jiný

Třetí otázka měla rozuzlit neustále vedené spory, zda si cestující raději připlatí za větší kvalitu a pohodlí, nebo zda vyhledávají spíše levná spojení. Zajímalo nás také, kolik lidí se při volbě dopravního prostředku rozhoduje podle délky jízdy. Se stejným počtem hlasů (82) skončila cena a čas. Ještě větší počet oslovených cestujících však uvádí, že upřednostňuje pohodlí. Zmíněna byla také návaznost spojení, dostupnost stanic a zastávek, bezpečí a dokonce i ohled na životní prostředí, nicméně tyto faktory dohromady tvoří jen malé procento z odpovědí. Podíváme-li se však podrobně na výsledky, zjistíme, že starší lidé ve věku od 45 let hledají spojení spíše podle ceny, zatímco mladí lidé si potrpí na pohodlí. Stejně jako u předchozí otázky bylo udáváno více důvodů najednou.

Jaký faktor je pro vás rozhodující při volbě dopravního prostředku? - muži, foto: ŽelPage Jaký faktor je pro vás rozhodující při volbě dopravního prostředku? - ženy, foto: ŽelPage Jaký faktor je pro vás rozhodující při volbě dopravního prostředku? - celkem, foto: ŽelPage

Co byste na železniční dopravě v ČR/SR změnili?

  • k dispozici volné textové pole

Cestující vyplňují dotazníky 17.11.2010, foto: Matouš Danielka Tato otázka byla jednou z celkem pěti, v nichž dostali cestující volný prostor pro vyjádření vlastního názoru. Na toto téma by se dalo jistě hovořit dlouhé hodiny, dotázaní však byli omezeni minimálně časem příjezdu do cíle. Dotazník zodpověděly i dvě cestující ze Slovenska, které však pravidelně cestují i na území našeho státu a tak hodnotily zdejší situaci. S většinou cestujících bychom se shodli minimálně na zvýšení kvality sociálních zařízení (WC, umývárna). Nezanedbatelná část lidí si stěžovala také na otevírání dveří, protože se často bojí, že nevystoupí včas. Tato obava panuje zejména u starých rychlíkových vozů typu UIC-Y (A/BDs/B). České dráhy by sice měly zajistit zdarma zpáteční cestu v případě jízdy do další stanice v důsledku nefunkčních dveří, nicméně strach a panika se v takovém případě dostaví zejména u těch cestujících, kteří vlakem cestují minimálně.

„Nutná je kompletní obnova vozového parku a důslednější údržba tratí (především těch, které nejsou zařazeny do sítě koridorů). Jízdní řády je třeba konstruovat s ohledem na potřeby lidí,“ píše mladý muž z jižních Čech.

Dalším diskutovaným faktorem byla cena jízdného. Mnoho lidí tvrdilo, že autobus je vyjde levněji, než doprava po železnici. Nechyběly ani příkladné ukázky – rozdíl byl mnohdy dosti vysoký. Někteří z dotázaných si stěžují na vysokou cenu poskytovaného občerstvení. Zcela oprávněně byly podány také připomínky ke stavu a čistotě nádražních budov. „Podmínky pro cestující se razantně zhoršily. V malých nádražích byly uzavřeny čekárny a dokonce i WC, příkladem je trať Zdice – Protivín. Zatlučená okna mi připomínají stav budov za války!“ sděluje nám s rozčilením zhruba padesátiletý muž. Nemálo cestujících by pak rádo vidělo posílené spoje, zejména prý v pátek a v neděli. Kritiku sklidilo také většinou nefunkční ovládání topení nebo „nenavazující přípoje“. Podle slov několika cestujících je více než dvacetiminutová čekací doba mezi přípoji neuspokojivá. Většina lidí naráží také na stav a kvalitu vozů nebo četnost spojů. Naopak pozitivní ohlasy sklízí vlakový rozhlas (především hlášení následujících stanic), který by cestující rádi slyšeli ve všech vlacích. Cestující by pak také rádi redukovali zpoždění s tím, že jsou si vědomi skutečnosti, že za některá zpoždění dopravce nenese odpovědnost, resp. nejsou způsobeny jeho vinou. Jde zejména o srážky vlaku s osobou či autem a další.

Někteří respondenti zmínili také potřebu zkvalitnění infrastruktury. Jeden mladý muž napsal: „Zrychlit! Pak si klidně připlatím, ale dokud bude vlak dražší a pomalejší než BUS, tak pro mne postrádá smysl.“ V několika dotaznících byly uvedeny také chybějící elektrické zásuvky ve vozech a WiFi připojení k internetu.

Jaký názor máte na vstup soukromých dopravců do sektoru osobní železniční dopravy? Věříte v jejich úspěch nebo preferujete jednoho státního dopravce?

  • k dispozici volné textové pole

Cestující vyplňují dotazníky 17.11.2010, foto: Matouš Danielka Soukromí dopravci v dálkové dopravě – aktuální téma, kterým se zabývají snad všechna periodika zaměřená nejen na železniční dopravu. Zajímalo nás, jaký názor mají lidé na alternativní provozovatele vlakových spojů a zda jejich vstup na koleje uvítají. V současné době jde zejména o firmy RegioJet, Wagon Service Travel a RapidExpress. „Jsem ráda, že i v této oblasti bude existovat konkurence. Myslím, že se bude více dbát na blaho zákazníků a zlepší se tak kvalita poskytovaných služeb. Soukromníci by ale též měli vykrýt regionální tratě.“ sděluje nám zhruba třicetiletá žena. Negativně odpověděli většinou jen starší lidé, kteří v tak zásadní novinku příliš důvěry nemají, zatímco zbývající drtivá většina hodnotí vstup soukromých dopravců pozitivně a někteří ho označili dokonce jako nutnost. Cestující si od toho slibují mnohem lepší podmínky, spojené se zvýšením kultury cestování a snížením ceny jízdného. Naprostá většina dotázaných však uvedla, že dopravci by si měli vzájemně uznávat jízdní doklady a slevy. „Především v regionální dopravě jsou soukromí dopravci šancí, jak udržet provoz na řadě místních tratích. Bylo by však žádoucí zajistit platnost některých jízdních dokladů ČD (např. SONE+) i ve vlacích soukromých dopravců.“

„Konkurence na železnici je dobrá věc (v dnešní době již téměř nutnost) a tudíž se vstupem soukromých dopravců souhlasím. Zároveň jsem ale pro vytvoření holdingu ČD, ČD Cargo a SŽDC jako národního dopravce.“ míní zhruba pětapadesátiletý bývalý zaměstnanec drah.

Všem dopravcům tedy nezbývá, než dodat: u českých cestujících máte zelenou!

Využíváte během jízdy vlakem jídelní vůz (nebo bistrovůz) a další nadstandardní služby?

  • Možné odpovědi: ano, ne, využívám spojů bez těchto možností

Tato otázka měla zjistit, v jaké míře jsou užívány nadstandardní služby ve vlacích vyšší kvality. Z více než dvou set dotázaných využívá jídelního vozu a dalších služeb 34 cestujících, tedy zhruba šestnáct procent. 43 cestujících pak využívá spojů bez těchto možností, zbývající většina tyto služby nepoužívá ani v případě, že jsou k dispozici. Mezi nejčastější uživatele jídelních vozů patří lidé ve věku 15 – 30 let.

Využíváte během jízdy vlakem jídelní vůz? - muži, foto: ŽelPage Využíváte během jízdy vlakem jídelní vůz? - ženy, foto: ŽelPage Využíváte během jízdy vlakem jídelní vůz? - celkem, foto: ŽelPage

V jakém poměru by měl stát investovat do silniční a železniční infrastruktury; proč?

  • k dispozici volné textové pole

Zajímal nás názor veřejnosti na investice do dopravní infrastruktury, zejména v době, kdy současný ministr dopravy, Vít Bárta, upřednostňuje stavbu silnic před železnicemi. Většina dotázaných tvrdila, že by stát měl investovat více do železnice. Často totiž byla uváděna šetrnost železnice k životnímu prostředí a možnost převedení nákladní dopravy z přetížených silnic zpět na železnice, což někteří vidí jako pozitivní věc. Starší žena píše: „Naše země má tradici železniční dopravy. Byli bychom rádi, kdyby se nejen zachovala, ale i vylepšovala. Silniční doprava má negativní vliv na životní prostředí, železnice nikoliv.“

Využíváte při cestování služeb on-line sledování polohy vlaku (a jeho zpoždění)?

  • Možné odpovědi: ano, ne

Jak jsou využívány služby on-line sledování vlaků, ať už jde o Babitron, nebo informace poskytované přímo Českými drahami? Z výsledků plyne, že tyto služby využívá téměř 60 cestujících z dvou set dotázaných. Někteří lidé ale ani v nejmenším netuší, že něco takového existuje. Systém sledování polohy vlaku nejčastěji využívají mladí cestující, ale ani ostatním věkovým kategoriím zjevně není internet cizí.

Využíváte služeb on-line sledování polohy vlaku? - muži, foto: ŽelPage Využíváte služeb on-line sledování polohy vlaku? - ženy, foto: ŽelPage Využíváte služeb on-line sledování polohy vlaku? - celkem, foto: ŽelPage

Jedete dnes na jízdenku ČD NET Lidl?

  • Možné odpovědi: ano, ne, ne – nevím o ní

Dopravní průzkum proběhl v den státního svátku, kdy platila akční jízdenka ČD NET Lidl. Zajímalo nás tedy, kolik cestujících této nabídky využilo a kolik cestujících o ní vůbec nevědělo. I výsledky této otázky nejsou nezajímavé: jízdenky ČD NET Lidl využilo 54 dotázaných. Až 64 respondentů, tedy zhruba 31 procent, však o této možnosti vůbec nevědělo.

Jedete dnes na jízdenku ČD NET Lidl? - muži, foto: ŽelPage Jedete dnes na jízdenku ČD NET Lidl? - ženy, foto: ŽelPage Jedete dnes na jízdenku ČD NET Lidl? - celkem, foto: ŽelPage

Jste spokojeni s dopravní obslužností vašeho kraje?

  • k dispozici volné textové pole

Poslední otázka měla zmapovat (ne)spokojenost cestujících s dopravní obslužností jejich regionu. U této otázky se názory příliš nelišily – většina lidí byla s celkovou obslužností svého kraje víceméně spokojena. Nejlépe je na tom okolí Prahy a Jihomoravský kraj. Výjimkou byl například Jihočeský kraj, kde je podle slov dotázaných doprava rok od roku horší a již současná podoba sahá k hranicím únosnosti. Jak někteří tvrdí, od letošního prosince se pro ně situace ještě zhorší. Dle podrobných výsledků projevili nejvíce spokojenosti respondenti starší 45 let, z čehož vyplývá, že největšími stěžovateli bývají mladší cestující. Zhruba pětatřicetiletý muž píše: „PRAHA – celkem dobré, uvítám zlepšení na trati 210. K osobní železniční dopravě bych využil také nákladové nádraží Žižkov a obnovil bych zrušenou stanici Praha-Vyšehrad pod Nuselským mostem.“

Několik slov na závěr

IC 519 Manažer, Český Brod, foto: Duhy Poděkování patří především všem zúčastněným, kteří projevili absolutní vstřícnost a ochotu nejen při vyplňování dotazníků. Děkujeme také těm, kteří zároveň souhlasili se zveřejněním své fotografie. Rádi bychom (s ohledem na přijetí tohoto průzkumu respondenty) zorganizovali další akci podobného typu, nyní již ale v mnohem větším rozsahu, tentokrát na téma "Nový jízdní řád", které jistě vyvolá dlouhé diskuze. Cestující dostanou velký prostor pro vyjádření svých názorů ohledně vlakových spojení, přičemž výsledky budou vyhodnoceny a odeslány k dalšímu zpracování Českým drahám. Tato zpětná vazba tak může být zohledněna například v 1. změně jízdního řádu, která vstoupí v platnost v březnu příštího roku.

Na samý závěr se s vámi, milí čtenáři, podělíme o zážitek z jízdy napříč Jihočeským krajem. Zhruba pětačtyřicetiletému muži byl přidělen dotazník. Shodou náhod ve chvíli, kdy vyplňoval svůj názor "zlepšit kvalitu WC", začala se valit z již vytopené umývárny masa vody. Zatékat začalo až do prvního kupé. O to hloupější bylo, že vytopený humanizovaný vůz v laku Najbrt byl vyřazen až třetí den po události a stihnul tak najet více než 1 000 km.

Autoři průzkumu: Dominik Jaroš, Matouš Vinš, Matouš Danielka

Pomoc: Štěpán Kučera


Související zprávyopen/close

Další z rubriky Rozhovory

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
09.12.2010 (17:27)  
Pavel480) Což přesně vystihuje slova Sira Churchilla, které zde stoupa taktně připomněl. :)
registrovaný uživatel Pavel480  mail  
09.12.2010 (17:22)  
Před rokem jsem letěl letadlem Malév a dělali tam podobný průzkum. Cílem bylo vybrat si pro průzkum ty správné cestující a získat co nejlepší výsledky. Mě si nevybrali. Byli v tom výběru opravdu dobří, protože výsledkem byla 1.cena: http://www.malev.com/best-airline-in-eastern-europe
Píšu to jako zkušenost odjinud - netýká se to ZELPAGE.
09.12.2010 (16:52)  
Cestujete vlakem pravidelně?
Jezdím docela často, ale naprosto nepravidelně. Ale třeba můj táta jezdí pravidelně - jednou za rok do lázní. :-)
Ale jinak fajn počin.
09.12.2010 (16:51)  
M) Čistě mezi náma, jaký je rozdíl mezi písmeny EC a Ex? :-) V obou případech to umí reprezentovat ten stejný vlak na páteřní lince, o který tento stát stojí a chce si ho u ČD objednat (nebo až si jednou vzpomenou na nařízení EU, tak vysoutěžit). Za to by snad měli platit, když chcou, ať jezdí. Není to pokrytí ztráty, ani dotace, je to prostě platba za službu.
registrovaný uživatel M 
09.12.2010 (16:50)  
Jinak k tomu solidnimu vyuzivani jidelnich vozu. Rekl bych, ze mnohem hodnovernejsi je spocitat lidi tam a v celym vlaku. Bych chtel videt tech sestnact procent...
registrovaný uživatel M 
09.12.2010 (16:47)  
eton11 - diky:-)
Jiri Vosecek - sice souhlasim s tim, co jsi napsal, ale ja se fakt jenom ptal:-)

Jinak Frantisek: a proc ma vlakem jezdit vic lidi? At klidne celkove cislo cestujicich klesne. Klidne at pulka trati zanikne. Co je lepsi? Mit pet konicku a ve vsech vicemene nic neumet nebo mit dva konicky a v jednom byt mistr sveta? Teda ne ze bych mel pocit, ze budeme mistri sveta, ale jde mi o ten primer. Ze zavirani trati nekdo skodi zeleznici neni vseobecny nazor...

Ne ze bych zral vsechny Bartovi kroky nebo byl uneseny z jeho stylu oblikani, ale i ministr dopravy nezije ve vakuu a nemuze rict "chci sto miliard na vlacky", protoze i ministr dopravy muze byt clovek, ktery ma v hlave mozek a ne TT model. Zastaveni nekterych projektu by musel jakykoliv ministr u vlady. Muzete klidne verit tem, co hlasi, jak by nic nezastavili (btw - neslysel jsem, ze by toto kdokoliv rekl). Jenze tihle vetsinou jen mluvi a pak nic nedelaji (viz minuly pad vlady).
Hlavne furt cekam, v cem spociva to delani pobocky ABL z ministerstva dopravy. Nebo to byl jen ubohy utok bez jedineho argumentu?

ReActor - soukromi dopravci vyhradne na lokalky ma byt nejaka narazka na vyzobavani rozinek..?

PS: Libi se mi, ze se kritizuje zastaveni dotaci pro EC/IC. Dotace slouzi na pokryti ztraty a zajisteni dopravni obsluznosti, ne? EC/IC jsou ztratove? Dopravni obsluznost neni zajistena?
09.12.2010 (16:12)  
ReActor: Tím zadrátováním jednokolejky dosáhnete toho, co se v 90. letech provedlo na trati 300 a dnes to vypadá tak, že osobáky končí v Křenovicích, protože na jediné koleji do Vyškova pro ně není místo.
09.12.2010 (16:00)  
Systém je třeba změnit, nikoli postupně odepsat. To, co dělá pan Bárta, se mi stále více jeví jen jako to druhé. Co udělat pro to, aby vlaky jezdilo více lidí a nákladů? Tím je třeba se zabývat, ořezat administrativu, posílit provoz, investovat do zanedbané infrastruktury. Nejvíc mi na jeho postupu vadí to, že jde ode zdi ke zdi. Napřed plná ústa slov o nabídnutí spojů na málo vytížených tratích soukromníkům, následně urychlená řízení o rušení kolejí, samozřejmě bez nabídky. Slova o využití železnice v nákladní dopravě, jejím přesunu ze silnic, ale rušit chce i tratě, kde nákladní doprava probíhá, nejen ty, kam by mohla eventuelně ze silnic "jen" přejít. Povídačky o konkurenci, ale nakonec opětovné spojení dopravní cesty s prakticky monopolním dopravcem (snad alespoň dle německého modelu, ale i tak se dají předpokládat "hry na vlastním písečku" namísto rovného přístupu dle potřebnosti). O rozvoji infrastruktury jediné slovo, žádná vize, jakou chceme mít dělbu přepravní práce a zda bude šetrná nejen k lidem, ale i k přírodě jako celku, hlavně že už se pracuje na rušení. Jakkoli byla jeho slova na začátku alespoň rámcově nadějná, skutečnost se vyvíjí nadále povětšinou neblaze.

Jinak průzkum sice zajímavý, ale jako vždy hodně záleží na interpretaci, například zájem o jídelní vozy se mi u toho vzorku jeví celkem slušný (je jasné, že je nevyužijí všichni cestující z vlaku, to by asi ten vůz praskl), naopak využití jednotlivých jízdenek za obyčejné jízdné nemusí být běžně tak vysoké, když teď šlo o svátek, také se může přidat faktor neexistujícího jiného než vlakového spojení, a na druhé straně neznáme počet lidí, kteří vlak nezvolili a jejich důvody. Také se na jedné straně píše o ochotě si připlatit, ale na druhé se neříká kolik, a zda by dotyčný přece jen nebyl raději za levnější jízdenky. Problematika je složitější :). Ale je dobré, že byl tento pokus učiněn, a bylo by jistě dobré v takové práci pokračovat.
registrovaný uživatel Sim 
09.12.2010 (15:21)  
Jiri Vosecek > souhlas, nicmene bych se zastavil u bodu 2 - dosyp financi by byl v poradku, kdyby se nejednalo o verejne finance. Stat je vlastnikem CD a tedy jako svemu podniku by mohl davat co by chtel kudy by chtel - kdyby to nebyly penize nas vsech.

V soukrome sfere me vubec nezajima, kde vezme Jancura penize na vagony. A v podstate je mi i fuk, za kolik je kupuje. Ale neni mi to fuk u nekoho, koho prostrednictvim svych dani sponzorujeme vsichni.
09.12.2010 (15:09)  
ReActor: Hele mladší brácho (mně je 23), táta má pravdu. Z toho co jsi vyjmenoval:

1) Stopnul nemálo dotací do železniční infrastruktury - nějaký zdroj k tomu prosím, ať je o čem se bavit konkrétně
2) Dočasně celkem dost prostředků pro obnovu vozidlového parku ČD. - proč by měly ČD dostávat peníze od státu a následně tak mít výhodu na soukromým dopravcem, které tyto peníze nedostane?
3) Nově zrusil dotace vlaků IC/EC - nezbytný krok, nebudu dál rozvádět, to je snad každýmu jasný
4) Podílel se na zrušení lokálek a nahradil to autobusama - ve chvíli kdy lokálka jezdí vytížená na 10%, tak to je jediný správný krok. Nejsme (aspon já) železniční fanatici, ale chceme fungující VHD.
  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko