..: Doprava 21. století? V jižních Čechách ani náhodou! :..

242.239-2, foto: Michal DemčilaČejetice — Je chladná lednová neděle, za okny skučí vítr a ze šedivé oblohy se snáší spousta velkých bílých sněhových vloček. Sedím u stolu a při výtečném obědě debatuji s kamarádovou rodinou. Divím se, že i při tristním stavu veřejné hromadné dopravy v Jihočeském kraji ještě nemají vlastní automobil. A to jsou na tom Čejetice společně s dalšími menšími obcemi na jižní části trati 190 téměř nejhůře. Absurdní je, že například v úseku Černý Kříž – Nové Údolí na trati 194 jezdí vlaky v hodinovém intervali i přesto, že v Novém Údolí „dávají lišky turistům dobrou noc“, zatímco třeba na trati 226, používané cestujícími celoročně, jezdí sice často zdvojené Regionovy, avšak krom jedné ranní výjimky v lepším případě po dvou hodinách.

Po dojedení posledních soust děkuji za jídlo i nocleh a pomalu se připravuji na odchod. Vlak mi jede za patnáct minut. Opouštím vyhřátý dům a sněhem se brodím k nádraží. Na kabátě mi přistává spousta ledových krystalů, ale jejich život je krátký. Pomalu tají, aby je zas mohly nahradit další. Přicházím ke kolejím. Ze zvyku si sahám na zadní kapsu, kde by se měla nacházet peněženka. S hrůzou zjišťuji, že kapsa je prázdná! Obracím se tedy čelem vzad a co nejrychleji pospíchám zpět k domu. Rozrážím vrátka a řítím se ke zvonku. Tisknu jej a doufám v záchranu. Čas se neuvěřitelně vleče, v hlavě mi pomalu ubíhají vzácné sekundy. Slyším kroky. Paní domu otvírá dveře a s úsměvem mi podává peněženku. S hlubokým oddechnutím jí děkuji a dávám se na zběsilý úprk k nádraží.

Letmým pohledem na hodinky zjišťuji, že do odjezdu vlaku zbývají pouhé čtyři minuty. Mokrý sníh se mi lepí na podrážky a značně ztěžuje běh. Zdá se, jako by mi koleje kamsi utíkaly. Další pohled na hodinky. Minuta. „To bych mohl stihnout!“ říkám si v duchu. V dálce však již slyším přijíždějící vlak. Naděje v podobě zpoždění zklamala. Přejezd přede mnou začal zlověstně cinkat. Abych se dostal na peron, musím přejezd přejít. Raději dávám ocelovému kolosu přednost a doufám, že na mne chvilku počká. Hned po průjezdu vlaku zvyšuji svou rychlost na maximum. Běžet se nedá, neboť sníh stále přibývá a klouže. 100 metrů. Hvizd píšťalky. Zoufale mávám na průvodčí, ale ta si mne nevšímá. Dveře se za ní prudce zavírají, a vlak se dává do pohybu…

Naprosto vyčerpán se opírám o lampu a ani nevnímám její chlad. Co teď? Další vlak mi jede za šest hodin. Zhluboka oddechuji a doufám v zázrak. Potřebuji být doma co nejdříve. Kdybych tu měl čekat, přijedu v deset večer. Rodiče nejsou doma a nenapadá mne nikdo, kdo by mne mohl odvézt.

Stanice Čejetice, foto: Štěpán Kučera Náhle mi hlavou probleskla nadějná myšlenka. Co kdybych došel pěšky do Ražic na rychlík? Šest kilometrů, to bych měl za hodinu stihnout! Vydávám se tedy vstříc loterii. Mé kroky vedou po silnici, tudíž by mi s trochou štěstí mohlo zastavit i nějaké auto.

Z těžkých šedých mračen se bez ustání sype další sníh. Poslouchám sténající led, co zakrývá rybník po mé pravici, a pomalu se blížím ke známé vesnici Sudoměř. Kdysi po této silnici kráčeli odhodlaní a stateční žižkovi bojovníci. Já jsem jen odhodlaný – stihnout rychlík, a co nejdříve napsat úředníkům na krajském úřadě. Procházím středem vesnice, nikde nevidím živou duši. Ani pes nezaštěká.

Znaven rychlou chůzí po krajnici nepříliš dobře prohrnuté silnice usedám na starý kamenný patník ke krátkému odpočinku. Přibližně kilometr daleko vidím kouřící komíny ražických domků. Za zády mi crčí voda vytékající ze zamrzlého rybníčku. Ze stromů opodál na mne kráká několik havranů, asi je ruším z rozjímání nad sněhovými vločkami. V dálce slyším známý hukot – vlak. Vystrašeně koukám na hodinky, rychlík by měl ovšem jet až za čtvrt hodiny. Po chvíli ze zářezu vyjíždí ucelená souprava „uhláků“ s modrokrémovým esem v čele a víří za sebou spousty sněhu. Po chvíli pokračuji v cestě do Ražic.

Stanice mne vítá vytopenou čekárnou a funkčním automatem. Kupuji si jízdenku a jednu kávu na zahřátí. Rychlík přijíždí s deseti minutami zpoždění, to ale vůbec neřeším a jsem rád, že se dostanu domů. Ve Strakonicích na mne již čeká vyhřátý motorák. Tentokrát mi ani nevadí, že se budu čtyřicet minut kodrcat v nepohodlném a zastaralém šukafonu. V duchu nadávám na jízdní řád v Jihočeském kraji a na všechny, co za ním stojí. Jsem vděčný, že alespoň do Blatné jezdí vlak od Strakonic i Březnice v pravidelném dvouhodinovém intervalu.

Tímto článkem bych chtěl apelovat na objednatele dopravy, aby se pokusil současný stav zlepšit a umožnil lidem z vesnic nezávislost na osobním automobilu, studentům a důchodcům větší mobilitu, a dopomohl tak ke spokojenosti všech.


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 8.1.2011 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
09.01.2011 (19:49)  
Zkoušel jsem víkendovou dostupnost nějakých zapadákovů kolem Kladna. První pokus, Běleč (334 obyv.), absolutně nevyšel. 6 autobusů do Kladna po 3 hodinách a dokonce v neděli večer jeden do Prahy. Druhý pokus mimo silnici 2. třídy, Třebusice (466 obyv.). To už je "lepší", jenom 4 autobusy - 8:35, 13:35, 15:35, 19:35. Třetí pokus, Žilina (760 obyv.). Podobně jako Běleč - 6 autobusů po 3 hodinách. Vytahuji zpod notebooku statistickou ročenku, nacházím nejmenší obec v okrese, Libochovičky (43 obyv.). Sice žádné spojení do okresního města, ale 5 autobusů do Prahy.

Já sice jezdím po okrese na kole, ale koukám, že na hustotu spojů veřejné dopravy si nemůžeme stěžovat.
09.01.2011 (19:26)  
Jo, jasně. Mně bylo záhadou, proč mi to nebylo záhadou hned napoprvé. :-)
09.01.2011 (19:13)  
Kam že to autor vlastně jel? Domníval jsem se, že do Blatné, ale odjezd z Čejetic je v 9:35, pak 13:35. To není rozdíl 6 hodin, ale "jenom" čtyři.
09.01.2011 (16:41)  
Gaston g: Takovéhle kvalitní spojení, geograficky prakticky přímo, nemá v sobotu ani Bechyně (5000) s Českými Budějovicemi (
09.01.2011 (14:28)  
Schválně vybírám spojení z Bítova, což je snad největší zapadákov v okrese Znojmo a lišky tu dávají dobrou noc, o víkendu do Znojma: 5:53, 9:42, 13:53, 17:42. To srovnání je neskutečný.
registrovaný uživatel karosa  mail  
08.01.2011 (22:13)  
Já bych na tom šestihosinovém vlakovém "taktu v neparacovních dnech na první pohled neviděl nic tak hrozného. Základní podmínkou by ovšem mělo být zajištění aspon autobusové dopravy v časech, kdy ten vlak nejede. Jenže právě tohle v uvedeném případě jaksi chybí. Autobus do Čejetic zajířdí pouze v pracovní dny. A z vlastní zkušenosti vím, že toto není jediný příklad dopravní" (ne)obslužnosti nejen v Jihočeském kraji, ale v celé republice, středočeský kraj nevyjímaje. Samozřejmě, nškde je to lepší, jinde to nestojí za nic...ale celkově je dopravní obslužnost v České republice )podle mého názoru) tak na úrovni 18. století a vůbec nerspektuje základní potřeby obyvatel tohoto státu v jedenadvacátém století.
08.01.2011 (20:22)  
tohle bych dal přečíst lidem, kteří pořád kvákají na IDS JMK
registrovaný uživatel EMD 
08.01.2011 (18:42)  
http://www.lidovky.cz/hit-zimni-sezony-snehova-kola-ktera-pripominaji-skutr-p1r-/ln_domov.asp?c=A101228_155516_ln_domov_ter

Jihočeská regionální doprava budoucnosti?

edit: po dobu trvání zimy, na léto kolo :-))
editor nebo admin ŽP Nick  mail  
08.01.2011 (16:49)  
Pohled do tabulky tratě 190 je vskutku zajímavý: o víkendu ve směru na Strakonice 7:13, 9:21 a další 19:21 (poslední). Všechny s vazbou na Plzeň v podobě čekání 1:20 ve Strakonicích. Směr ČB 5:09 (jen SO), 5:57, 10:31, 16:31 (jen SO), 18:31 (jen NE), 22:46. JIKORD si asi stále myslí, že v méně exponovaných časech stačí vyškrtat spoje s tím, že si lidi počkají na další spoj, který může jet velká souprava. Kouzlo Švýcarska je právě o tom, že vždycky každou hodinu jede alespoň něco - poptávce se přizpůsobuje délka souprav, ne počet spojů. Myslím, že by bylo 100x přínosnější, kdyby na této trati jela i byť jedna hloupá 809 s "okem" a zastávkami na znamení, ale každou hodinu (dvě?), místo plecháče se třemi vozy jednou za 10 hodin.

Jen pro útěchu jihočechů: ve STČ kraji je prozměnu v plánu rušení autobusových spojů, protože nejsou peníze. Například na dvou linkách je to 42->9 a 32->6. Pokud je obce chtějí zachovat, mají si je zaplatit ze svého. Žákovské jízdné zdarma však zůstane zachováno...
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko