..: Doprava 21. století? V jižních Čechách ani náhodou! :..

242.239-2, foto: Michal DemčilaČejetice — Je chladná lednová neděle, za okny skučí vítr a ze šedivé oblohy se snáší spousta velkých bílých sněhových vloček. Sedím u stolu a při výtečném obědě debatuji s kamarádovou rodinou. Divím se, že i při tristním stavu veřejné hromadné dopravy v Jihočeském kraji ještě nemají vlastní automobil. A to jsou na tom Čejetice společně s dalšími menšími obcemi na jižní části trati 190 téměř nejhůře. Absurdní je, že například v úseku Černý Kříž – Nové Údolí na trati 194 jezdí vlaky v hodinovém intervali i přesto, že v Novém Údolí „dávají lišky turistům dobrou noc“, zatímco třeba na trati 226, používané cestujícími celoročně, jezdí sice často zdvojené Regionovy, avšak krom jedné ranní výjimky v lepším případě po dvou hodinách.

Po dojedení posledních soust děkuji za jídlo i nocleh a pomalu se připravuji na odchod. Vlak mi jede za patnáct minut. Opouštím vyhřátý dům a sněhem se brodím k nádraží. Na kabátě mi přistává spousta ledových krystalů, ale jejich život je krátký. Pomalu tají, aby je zas mohly nahradit další. Přicházím ke kolejím. Ze zvyku si sahám na zadní kapsu, kde by se měla nacházet peněženka. S hrůzou zjišťuji, že kapsa je prázdná! Obracím se tedy čelem vzad a co nejrychleji pospíchám zpět k domu. Rozrážím vrátka a řítím se ke zvonku. Tisknu jej a doufám v záchranu. Čas se neuvěřitelně vleče, v hlavě mi pomalu ubíhají vzácné sekundy. Slyším kroky. Paní domu otvírá dveře a s úsměvem mi podává peněženku. S hlubokým oddechnutím jí děkuji a dávám se na zběsilý úprk k nádraží.

Letmým pohledem na hodinky zjišťuji, že do odjezdu vlaku zbývají pouhé čtyři minuty. Mokrý sníh se mi lepí na podrážky a značně ztěžuje běh. Zdá se, jako by mi koleje kamsi utíkaly. Další pohled na hodinky. Minuta. „To bych mohl stihnout!“ říkám si v duchu. V dálce však již slyším přijíždějící vlak. Naděje v podobě zpoždění zklamala. Přejezd přede mnou začal zlověstně cinkat. Abych se dostal na peron, musím přejezd přejít. Raději dávám ocelovému kolosu přednost a doufám, že na mne chvilku počká. Hned po průjezdu vlaku zvyšuji svou rychlost na maximum. Běžet se nedá, neboť sníh stále přibývá a klouže. 100 metrů. Hvizd píšťalky. Zoufale mávám na průvodčí, ale ta si mne nevšímá. Dveře se za ní prudce zavírají, a vlak se dává do pohybu…

Naprosto vyčerpán se opírám o lampu a ani nevnímám její chlad. Co teď? Další vlak mi jede za šest hodin. Zhluboka oddechuji a doufám v zázrak. Potřebuji být doma co nejdříve. Kdybych tu měl čekat, přijedu v deset večer. Rodiče nejsou doma a nenapadá mne nikdo, kdo by mne mohl odvézt.

Stanice Čejetice, foto: Štěpán Kučera Náhle mi hlavou probleskla nadějná myšlenka. Co kdybych došel pěšky do Ražic na rychlík? Šest kilometrů, to bych měl za hodinu stihnout! Vydávám se tedy vstříc loterii. Mé kroky vedou po silnici, tudíž by mi s trochou štěstí mohlo zastavit i nějaké auto.

Z těžkých šedých mračen se bez ustání sype další sníh. Poslouchám sténající led, co zakrývá rybník po mé pravici, a pomalu se blížím ke známé vesnici Sudoměř. Kdysi po této silnici kráčeli odhodlaní a stateční žižkovi bojovníci. Já jsem jen odhodlaný – stihnout rychlík, a co nejdříve napsat úředníkům na krajském úřadě. Procházím středem vesnice, nikde nevidím živou duši. Ani pes nezaštěká.

Znaven rychlou chůzí po krajnici nepříliš dobře prohrnuté silnice usedám na starý kamenný patník ke krátkému odpočinku. Přibližně kilometr daleko vidím kouřící komíny ražických domků. Za zády mi crčí voda vytékající ze zamrzlého rybníčku. Ze stromů opodál na mne kráká několik havranů, asi je ruším z rozjímání nad sněhovými vločkami. V dálce slyším známý hukot – vlak. Vystrašeně koukám na hodinky, rychlík by měl ovšem jet až za čtvrt hodiny. Po chvíli ze zářezu vyjíždí ucelená souprava „uhláků“ s modrokrémovým esem v čele a víří za sebou spousty sněhu. Po chvíli pokračuji v cestě do Ražic.

Stanice mne vítá vytopenou čekárnou a funkčním automatem. Kupuji si jízdenku a jednu kávu na zahřátí. Rychlík přijíždí s deseti minutami zpoždění, to ale vůbec neřeším a jsem rád, že se dostanu domů. Ve Strakonicích na mne již čeká vyhřátý motorák. Tentokrát mi ani nevadí, že se budu čtyřicet minut kodrcat v nepohodlném a zastaralém šukafonu. V duchu nadávám na jízdní řád v Jihočeském kraji a na všechny, co za ním stojí. Jsem vděčný, že alespoň do Blatné jezdí vlak od Strakonic i Březnice v pravidelném dvouhodinovém intervalu.

Tímto článkem bych chtěl apelovat na objednatele dopravy, aby se pokusil současný stav zlepšit a umožnil lidem z vesnic nezávislost na osobním automobilu, studentům a důchodcům větší mobilitu, a dopomohl tak ke spokojenosti všech.


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 8.1.2011 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
08.01.2011 (16:43)  
Na 226 jezdí přibližně 75% vlaků ve zdvojených soupravách.
Připomínkoval jsem návrh JŘ 2010/2011 mimojiné i tím, že na trati 226 předpokládám provoz souprav 814 814 a pokud by se tato souprava rozpojila, tak by se mohlo jezdit po hodině v obou směrech s minimálním růstem nákladů, který by se plus mínus pokryl ze zvíšení tržeb po zdvoujnásobení nabídky spojů.
A dostal jsem odpověď, že "Váš návrh na hodinový takt na trati 226 nemůžeme akceptovat z finančních důvodů. Zatím neznáme finanční požadavky ČD pro rok 2011, lze předpokládat jejich nárůst, předpokládáme zatím omezení výkonů regionální dopravy proti současnému stavu o cca 1 %, ale redukce může být ještě hlubší."
O všeobecné bídě a rušení pokud možno vytížených spojů škoda mluvit...
Vlak 2159 do 2.I. nejezdil, od 3.I. jezdí a do změny JŘ jezdil v této poloze jiný vlak. Proč na tři týdny vypadne osobák nevím, ale v JČ je to obvyklé... ve vlaku 2159 je 216 míst k sezení a když jsem s ním 6.I. jel, tak byl z ČB obsazen asi na 65% a do ČV dojelo okolo 60ti lidí, určitě s ním ty tři týdny jezdit nechtěli...

Absurdní je, že například v úseku Černý Kříž – Nové Údolí na trati 194 jezdí vlaky v hodinovém intervali i přesto, že v Novém Údolí „dávají lišky turistům dobrou noc“
To jsem dlouho také nemohl pochopit, ale pak mi to došlo. Kdopak má v Novém Údolí mezinárodní dráhu a vydělává tam na turistech??? Že by to byl, jak zde píše chorche "škodič,jako máme my na jihu Čech a tím je tvůrce grafikonů pan kněz Kosmata." .....
08.01.2011 (16:14)  
Takže Vážený návštěvníku-turisto poraď si jak umíš.
Řešení je jednoduché. S kolem mne tam nechtějí a pěšky se skoro nikam nedostanu, tak holt jezdím jinam. V JČ kraji jsem byl naposled před 5 lety a nemám pocit, že by mi to nějak chybělo.
registrovaný uživatel milos  mail  
08.01.2011 (16:00)  
taky me hned po precteni napadlo se mrknout, nedalo by se li dojit primo do strakonic, nez si zase pred nosem nechat ujet vlak v razicich. podle mapy je to cejetice - razice neco pres sedm kilometru od peronu k peronu, do strakonic o kilometr vice. ale asi k tomu rozhodly dalsi aspekty (do strakonic se jde minimum v blizkosti trati, aktualni snehovy stav silnice, znalost vyskovych pomeru silnice apod).
ohledne toho dlouheho vikendoveho taktu - myslim ze jsou horsi veci.
08.01.2011 (15:39)  
Já se toho okamžiku spíše bojím. Protože jakmile začne dopravu organizovat skutečně pouze JIKORD a nenechá si do toho "kecat" od dopravců (už teď mají dopravci velmi slabé slovo, včetně toho autobusového, co je "oblíbenější"), zlikviduje poslední zbytky použitelné dopravy.
Na tu stále celkem slušnou turistickou (která na jihu poslední dobou tvoří velkou část objemu, v létě převažující) můžeme zapomenout úplně.
Ale třeba ten případný jiný dopravce bude podobně šikovný a výřečný jako JHMD (i JHMD už měly dílem JIKORDu namále) a dokáže proti kraji poštvat dostatek obcí, a to i těch "oranžových" (jen pak totiž je šance s JIKORDem pohnout).
08.01.2011 (15:34)  
OK, to jsme se nepochopili. Sem mi to povídání kolem prostě sedí.

Myslím si, že je to konkrétní dost. Pokud někomu nestačí, že hodinový interval v lesích u Nového Údolí trochu nekoresponduje dvouhodinovému u Budějc (občas to znamená tři laky za den), byť v newsce to implicitně psáno není (ono navíc víc těch osobáků jezdí u Strakonic a Protivína než u Budějc...), tak je každá rada marná.
Stejně tak příklad 226 je snad dost výstižný - někde jezdí zdvojované 814, ale i při takové poptávce se provozuje sockodoprava s dvouhodinovým a horším intervalem.
08.01.2011 (15:31)  
rpet) Ale dyť ta ovečka byla fajn. O:-)

Já chápu, že tohle víc pohádka jak statistika, ale Matouš zvolil tuto formu. Berme to jako čtení na sobotu ke kávě. Řekněme si něco hamletovského o státě dánském. Já budu rád, když se tu objeví něco exaktního. Jen mít ty čísla...

Já hlavně doufám, že se tady brzo dočtu něco o tom, jak JIKORD + JČK vyhlašují výběrka na regionálku.
registrovaný uživatel rpet  mail  
08.01.2011 (15:21)  
@ Martin Jarath:
Si myslím, že spíš zůstal nepochopen autor, který informaci podal méně obvyklou formou. Osobně si myslím, že více čtivou, než kdyby jen prostě popsal stav věci.

ale houby, porad se nemuzem nejak najit. to, ze to vysperkoval zazitkama z okoli mi vubec nevadi - naopak. zeptej se JP, jak mi brutalne proskrtal (nejen) prvni dil o britskem systemu dopravy (zbyla tretina puvodniho). ja tenhle styl mam rad (je to navykovy, JP ki uz v poslednim prispevku nechal docela dost prosotoru, a dokonce nechal i obrazek OVECKY!!! smile smajlik) a nevadi mi, POKUD ovsem jsou v tom taky obsazena nejaka fakta. a tady, krom obecne znameho faktu o spatnem stavu os. zel. dopravy, proste jina fakta nejsou. to je to, co mne mrzi. nekritizuju ani autora, ani ten clanek jako takovy. proste mi tam ty informace chybi...

a k tomu posilani za informacema... zkus si predtsavit informaci v dennim tisku dle tehoz mustru:

vcera se hral ledni hokej - extraliga. obecne vime, ze to bylo dobry, ale mohlo to byt lepsi. a vysledky? ty si mily ctenari laskave dohledej sam.
registrovaný uživatel rpet  mail  
08.01.2011 (15:09)  
@ ekoter:
Prostě zjednodušeně lidé jezdí tam, kam jim to jede :-) A také bydlí tam, kam jim to jezdí.

je sileny, ze mas a nemas pravdu -:)

v globalnim pohledu to urcite plati (jsem z one vesnice, kde vlaky nejezdej. dostanu praci v praze = prestehujuu se do prahy).

ale nelze podle toho stavet regionalni koncept, protoze tam uz tahle obecna poucka (pujdu taqm, kam mi to jezdi...) proste prestava platit. jednak proto, ze v Protivine asi vsichni jihocesi praci jen tak nenajdou. jednak proto, ze jako clovek, odsouzeny k nejakemu rozhodnuti, si poridim radeji auto (je to o dost jednodussi a dava mi to jistou variabilitu). a jednak proto, ze demograficka skladba obyvatelstva s touto problematikou muze zahejbat mnohem vic, nez jsi ochotny si pripustit (prevazujici pocet duchodcu v jednom z regionu jiste nema kam jezdit za praci)...
08.01.2011 (14:56)  
rper:
Si myslím, že spíš zůstal nepochopen autor, který informaci podal méně obvyklou formou. Osobně si myslím, že více čtivou, než kdyby jen prostě popsal stav věci.

A proč jsem Tě poslal listovat KJŘ? Protože se snažím autorovi tvrdit, že má být rád za takovou neadekvátní bídu a dopravu, která směřuje k likvidaci VHD jako celku.
08.01.2011 (14:55)  
Kdysi zde někdo upozornil, že se na tento server nemá zanášet politika. Trochu to s dovolením poruším.
Vzal jsem si do ruky starší jízdní řády a tak jsem si připomenul, kdy k omezení dopravní obslužnosti na trati č.190 došlo. Odpověď je jednoduchá. Po politických změnách na JčKÚ, kdy se dostala k moci pomocí místních voličů ČSSD. Program měla krásný-skutek utek.

Ještě k Čejeticům. Občas tam nějaký vlak jede. Jsou však vesnice v Jč. kraji kde není kolejová doprava. Tam veškerá dopravní nabídka končí v pátek odpoledne a začíná až v pondělí ráno. Například Rožmitál na Šumavě. Takže Vážený návštěvníku-turisto poraď si jak umíš.
FRK
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko