Ostrava - Dobrá zpráva pro všechny, kteří cestují vlakem mezi Opavou a Ostravou. České dráhy slibují, že do roka se bude cestujícím na trati č. 316 jezdit podstatně lépe. Na nově rekonstruovanou a elektrizovanou trať totiž vyjedou nové soupravy vlaků - elektrické jednotky řady 471, které lze momentálně spatřit např. mezi Prahou a Pardubicemi a nebo mezi Prahou a Berounem.
Nové jednotky mají být nasazeny na jízdu z Ostravy do Opavy,Českého Těšína a Přerova. Každá souprava vyjde na zhruba dvě stě milionů korun a do roku 2007 jich má být nasazeno třicet,z toho polovina třívozových jednotek na Ostravsku. Nákup vlaků je hrazen z prostředků Českých drah, programu ministerstva dopravy či z úvěru od sdružení železnic Eurofirma.
Elektrické jednotky řady 471 jsou dvou a třídílné dvouposchoďové příměstské jednotky. Jejich vývoj se datuje už z konce 80. let, kdy začala projekce podobných jednotek, dnes řady 470.Jednotlivé vozy mají hliníkovou skříň, dále mají IGBT měniče, napájené přímo z troleje, z čehož vyplývá velká celková účinnost. Jednotky mají asynchronní pohon, jsou řízeny počítačem a naleznete v nich i rekuperační brždění. Vlak je plně klimatizován a v elektrickém čelním voze najdete dokonce i 1.třídu. Max.rychlost těchto jednotek je 140 km/h.
Výhody rekonstrukce trati mezi Opavou a Ostravou mohou cestující pocítit už od tohoto týdne,a to i přesto,že je hotova teprve část z Háje ve Slezsku do Ostravy-Svinova. Díky zvýšení tratové rychlosti na novém úseku zvládne dnes běžný vlak jízdu z Ostravy od Opavy za 37 minut,ještě minulý týden to bylo o 10 minut více. Rychlíky osmadvacetikilometrovovou trať projedou za 24 až 26 minut. Za rok by se tyto jízdní doby měly ještě podstatně snížit.
Prohlášení firmy Tchas: V rámci této stavby dojde na trati mezi Ostravou a Opavou k výrazným změnám. Dojde ke kompletní elektrizaci trati, díky níž v budoucnosti nahradí naftové lokomotivy elektrické jednotky vyšší kvality, které jsou šetrnější k životnímu prostředí a zpříjemní cestování pasažérům. Jde o kompletní rekonstrukci jednokolejné trati, včetně vybudování trakčního a zabezpečovacího zařízení začínající ve stanici Ostrava-Svinov a končící ve stanici Opava-východ, kde bude navíc vybudován i podchod pro bezbariérový přístup handicapovaných spoluobčanů. Opraví se nástupiště, všechny železniční přejezdy, mosty a propustky a zejména zabezpečovací zařízení umožňující bezpečný provoz na trati. V Opavě se dále zbuduje nový podchod a zastřešení nástupiště.
Tato stavba za 1,550 mld. Kč bude podle plánu kompletně dokončena v říjnu roku 2006.
Zdroj: Moravskoslezský deník, foto: Lukáš Zedníček (Railman)
Na Ostravsku má být cílový stav 15 jednotek pro provoz na tratích skrz Ostravu a směrem na Těšín (přímo, a po elektrizaci i přes F-M), Opavu a Přerov.
Na pokrytí potřeby v Praze a Sp vlaků do Pardubic a Hradce Králové je počítán cílový stav přes 50 jednotek.
V té druhé dodávce mají být i 671 (dvousystémové) pro Brno a okolí. 571 (pouze střídavé) se vyrábět nebudou.
Na delší trasy se s nimi časem taky uvažuje, ale určitě ne Praha-Ostrava, Praha-Brno, ale Brno-Ostrava, Břeclav-Přerov, Praha-Plzeň a Děčín-Cheb.
V původním článku je blud o dvouvozových jednotkách - dvouvozový byl pouze jeden ze dvou prototypů (tuším že 001) a časem byl doplněn o vložený vůz. Nyní tedy žádné dvouvozové jednotky 471 nejsou. A myslím že ani nebudou - spojovat ve špičce dvě dvouvozové jednotky je větší plýtvání penězi než jezdit v sedle s jedním vozem navíc.
Zdroje:
http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=29574
http://www.cd.cz/static/old/NEW/TCD2005/5_49_471.htm
Co máte proti 460, jsou náhodou hezčí než 471 a navíc na svojí dobu to byly nadčasové stroje, tak nevím co by s níma měli začít dělat. Snad jen by je mohli začít znovu vyrábět. Taková stovka těchto nových souprav by byla fakt suprová! 471 nejsuo špatné, až na to že vypadají jako sešláplá krabice, ale na 460 nemaj!
Elektrické Desiro lze kapacitně samozřejmě zvětšit, obvyklý je jeden-dva vložené vozy.
Spíš je problém, kde taková vozidla vzít...
Pokud by se nasazením 471 mezi každým místem zastavení zkrátila jízdní doba pouze o půl minuty (jízdní dobu lze zkrátit pouze při rozjezdu nebo brzdění), tak se jízdní doba O.Svinov – Opava východ zkrátí o 4 minuty. 471 má sice jen 3 vozy, tj. šestery dveře co je méně než 8 dveří o čtyř Bt. Jenže dveře jsou u 471 dvojité, v úrovni nástupištní hrany, takže výstup a nástup je rychlejší (460 je na tom s dveřmi stejně jak jako klasické vozy).Pokud by se současné pobyty zkrátily na "tzv. trojúhelníčkové", tj. pobyt kratší než 0,5 minuty, tak by se na pobytech ušetřily také nejméně 3 minuty. Tzn. nejméně 7 minut. Nechci spekulovat, ale myslím si, že nasazením 471 by se jízdní doba "zastávkových osobních vlaků" zkrátila o 10 minut.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.