..: Díky Bohu za komentáře :..

801.515, Třebíč, foto: Bruno Je to sice již hodně dávno, kdy se mne vyučující zeptal na důvod, proč mám v rámci slohových cvičení raději komentáře, než jiné formy. A stále platí moje tehdejší odpověď: protože komentář může obsahovat moje názory, aniž by se tím znehodnotil faktický obsah. Svatá pravda. A díky této premise si každý autor může vybrat, jak moc velkého střetu se může obávat, pakliže si zvolí téma ožehavé, neřku-li přímo kritické. A téma 'doprava' je tématem velice výbušným, zejména pak v případě, že se toto téma vyskytne na stránce přátel železnice. Jak že se traduje onen bojový ryk husitů?

Hrrr na ně!

Už si nepamatuji, který moudrý člověk prohlásil, že život - stejně jako manželství a politika - je uměním kompromisu. Kompromis je opravdu dobrá věc. Umožňuje nám totiž, přijmeme-li jej, vyhnout se do budoucna tvrdé kritice našeho postoje, která dříve, či později nutně přijde. Paralelou nám budiž nedávná akce lékařů "Děkujeme, odcházíme," která z jejich strany příliš kompromisně nevyzněla, při čemž průšvih na sebe nedal dlouho čekat: desetiletý chlapec zemřel po té, co byl dvakrát poslán domů z pohotovosti. Glosa k tomuto neštěstí se přímo nabízí.

Nicméně, pojďme k dopravě. Nemám vůbec v úmyslu se zde pouštět do striktně odborné diskuse, do exaktních důkazních detailů. Není toho zapotřebí. Myslím si, že jakýkoliv komentář, který se bude jakkoliv dotýkat systému dopravy a jejího řešení v naší zemi, by vlastně mohl být zcela strohý a lapidární: nekoncepční, bezpáteřní, chaotický. Připočtu-li k těmto položkám lidský faktor, neštěstí je hotové.

Železnice na ústupu?

Jednou se mne jistý redaktor listu Mf Dnes zeptal, jak vnímám budoucnost železniční dopravy v ČR. Tuto otázku položil v souvislosti s mojí účastí v jisté dopravní komisi jisté politické strany. Odpověděl jsem tak, jak tuto problematiku skutečně cítím, byť to bylo v rozporu se "stranickou linií". Osobně považuji za jisté, že železniční doprava již v budoucnosti nebude dominantním druhem dopravních služeb na území ČR. Politicky zcela nemoudré prohlášení, nicméně si za tímto názorem stojím.

Autobahn? Tauernbahn! Oberfalkenstein - Penk, foto: Bertovec Tak kupříkladu RO-LA systém byl bezva, o dost méně "bezva" pak byly dohady, co bude platit německá strana a co strana česká. Dodnes nějak neumím pochopit, proč byl problém v dotační kapitole právě za RO-LA systémem, když jsem byl mnohokrát svědkem odjezdu plně obsazené soupravy z Lovosic. Dnes politici složitě vymýšlí, jak dostat více nákladu na železnici.

V ranku osobní železniční dopravy je situace možná ještě horší. Nejsem nijak extra zcestovalý a znalý jiných zahraničních železničních sítí, ale nevím o zemi, kde by železniční osobní doprava byla dominantní. Což nutně neznamená, že taková země neexistuje. Pokud ano, pokud existuje, pak by nejspíš bylo vhodné odeslat ministra dopravy právě do oné železnici zaslíbené země a alespoň rok ho tam zanechat ve víru poznávání a vášní. I tak je zde ovšem riziko, že vášně (zejména ty životní) by mohly velice rychle zastínit poznávání funkčnosti osobní železniční dopravy.

Praha-Vršovice (ONJ), foto: Honza Beránek / JTB Kdysi platilo, že Česká republika má nejhustší železniční síť v Evropě. Zda onehdy platilo i to, že takový stav zůstane stejný na věky, toho už si nejsem vědom. Troufám si říci, že pomyslná kosa padla na kámen dne 17. listopadu 1989. Dle mého názoru se tímto dnem odstartovala série nevratných změn na české železniční síti, včetně nepopulárního personálního zeštíhlení dominantního dopravce v síti, Českých drah. I přes výrazné protesty odborových organizací, kterých je v rámci skupiny ČD tolik, že se v tom určitě nevyznají ani sami železničáři, se podařilo snížit stav zaměstnanců z původních 162.500 (v roce 1990) na hodnotu 28.570 v roce 2009. Železniční doprava stále funguje, a to i navzdory plamenným výhrůžkám tehdy nebojácného odborového bosse Jaromíra Duška. I tato persona se změnila: podezření z finančních machinací udělaly z Jaromíra Duška vcelku zapomenutého šéfa nějaké odnože odborů v hlubinách ČD, který se navíc bojí sehnout pro tužku, má-li tak učinit v budově Generálního ředitelství ČD. Kdo by to byl řekl před pár lety, že?

Inovace po Česku = humanizace

To ovšem není žádná story ve srovnání s humanizací vozového parku ČD. Skoro to ve mě navozuje asociaci, že před "humanizací" jsme my, cestující veřejnost, posedávali a polehávali ve vozech nehumánního charakteru. Chce se pak někdo z cestujících divit tomu, že v takto nehumánním prostředí se i pracovník dopravce může chovat o něco méně humánně? A lze se vůbec divit tomu, že část cestující veřejnost se v nehumánním voze chová skoro až animálně? Ve výsledku může tudíž snaha ČD přijít vniveč díky staré známé pravdě "starýho psa novým kouskům nenaučíš". A převýchova prasat, cestujících v humanizovaném "béčku", nás tudíž může přijít pěkně draho.

Odkudpak ten větřík vane??

642.331, Troubelice - Troubelice zastávka, foto: Johník Pokud jsem zde zmínil události sychravého listopadu roku 1989, pak je nemyslitelné, abych vynechal závan "žlutého jara" z roku 2010. Právě žlutá barva je barvou firemní pro skupinu SA Radima Jančury, který se rozhodl vstoupit na úrodná pole české železnice pod jménem RegioJet. Bylo vcelku zábavné sledovat ono "harašení" modrokabátníků,, kteří jako jeden muž provolávali "třikrát běda vyzobávači rozinek", což jsem kvitoval skutečně velmi kladně. Potvrdilo se mi totiž další Murphyho moudro: "Za účelem zničení protivníka je i sebehloupější argument platný". Zejména jedná-li se o skutečnost, že onen vyzobávač rozinek se bude se svými reinkarnovanými pershingy prohánět na nedotovaném segmentu osobní dopravy Praha - Ostrava. Do té chvíle jsem si naivně myslel, že nejlukrativnější byznys v prostředí české železniční osobní dopravy je ten dotovaný ze strany krajských úřadů.

DoubleTrioNova, Hrubá Voda zastávka - Hlubočky, foto: Johník Výčet předchozích skvělých zpráv Vás mohl uspat stejně tvrdě, jako spí tvrdě zatím monopolní dopravce ČD spánkem nespravedlivých. To nic, spěte klidně dál. Neboť pokud Vás do této chvíle nevzbudil rachot žlutých Regionov, které na naše koleje padají stejně zdatně, jako onehdy za války padali "Němci do krytu"; pokud jste nebyli vzbuzeni čerstvou brízou v podobě nové lokomotivy E109, o které tvrdím, že před deseti lety by to byla evropská špička; pokud Vás neprobudil jásot davů ve chvíli, kdy ostravská ŠKODA vagónka vysoutěžila jako jediný účastník soutěže zakázku na výrobu nových nízkopodlažních jednotek v elektrické trakci; pokud jste neměli to štěstí být oslněni jasným třpytem LED osvětlení humanizovaných vozů; pokud Vás do teď neprobudil ostrý svit vnitřního osvětlení jednotek City Elefant (které je mimochodem o dost lepší, než ono ostré LEDkové v humanizovaných vozech s najbrtím lakem); tak fakt nemá cenu, aby jste se probouzeli. Nic zásadního se nestalo. A v tom je nejspíš ten problém. Že se nic moc neděje.

Na dobré zprávy nejsme zvyklí, raději ty špatné, prosím…

754.041-2, Kralice nad Oslavou, foto: Igor Papoušek Člověk je prostě tvor od přírody lenivý, a nic nám nepomůže tento fakt zvrátit. Autobusová doprava je na tom o dost lépe. Její liberalizace proběhla již před dávnou dobou - a v tom má obrovský náskok. Potkat dnes na dálkovém autobusovém spoji Karosu 935 je považováno za atak na spottery, kteří se tomuto druhu dopravy věnují. Stejně tak městská a příměstská autobusová doprava doznala v mnoha ohledech a mnoha regionech zásadního bodu obnovy. Což je bohužel argument, na nějž cestující veřejnost slyší. Upřímně řečeno, představa, že bych měl absolvovat cestu na Bohem zapomenuté nádraží jen proto, abych se svezl vlakem, jenž bude sestaven z vagónků připomínající slávu a úspěch vagónky Bautzen z let osmdesátých, mi přijde poněkud praštěná při vědomí, že vcelku solidní busík SOR má zastávku nedaleko našeho domu.

A to už ani nehovořím o dopravě individuální, která všude na světě nabírá na síle (zní to divně, ale je to tak), a zatím se nezdá, že by tomu mělo být jinak. Snad i díky tomuto faktu je věnována poměrně velká pozornost všech vlád k investicím do silniční infrastruktury, což velmi nelibě nesou různě velké a ve světě porůznu rozmístěné skupinky obdivovatelů železnice. Nejspíš by nebylo fair brát právě oněm příznivcům železnice jejich naději ve víře, že železniční doprava bude sílit a sílit, až se časem stane dominantní na dopravním trhu té které země. Jsem toho názoru, že nikdo z nás jim toto předsevzetí a víru brát nemusí - s přehledem to za nás udělají politici.

680, Bezpráví - Ústí nad Orlicí, foto: Raven Od roku 1990 neexistuje dlouhodobá strategie, která by v české dopravní kotlině určila jasný řád a priority. Prakticky s každou novou vládou se koncepce z gruntu mění - tedy pokud vůbec nějaká koncepce spatří světlo světa. Že to nijak neprospívá ničemu, co se dopravy týká, je zřejmé. Když k tomuto faktu přičteme skutečnost, že i management největšího železničního dopravce musí být "politicky uvědomělý", je to další dílek do skládačky průšvihů, které se kolem osobní a nákladní dopravy objevují. Jeden příklad za všechny: spojení pražského letiště Ruzyně s užším centrem Prahy. Co si pamatuji, tak tento problém je "na stole" již pět let, ale doposud nespatřil světlo světa žádný projekt, který by byl představen jako projekt finální. S každou výměnou politické garnitury na MHMP, nebo Středočeském kraji, případně na Praze 6, se vše absolutně zmotá a výsledkem je - nic. A přitom já osobně bych uvítal variantu výstavby kapacitního terminálu kdekoliv v blízkosti pražského letiště Ruzyně, kde by došlo ke kontaktu všech tří zásadních dopravních oborů: vlakové spojení (Praha - Letiště - Kladno - X), terminál dálkové a středočeské příměstské autobusové dopravy a letecké dopravy. Dle mého názoru ideální řešení.

Nicméně, v dopravním oboru rozhodují politici a finanční možnosti státu. Pokud k tomu připočtu již zmíněný trend nárůstu individuální dopravy, pak jedinou jistotou, která dle mého názoru existuje, je skutečnost, že železniční osobní doprava má svůj vrchol již za sebou. Příjemné to nejspíše není, ale lze se s tím vyrovnat. Každý z nás po svém.


rpet Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 10.3.2011 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
11.03.2011 (18:38)  
Děkuji za komentář, osobně si myslím, že vyjadřování názorů na tento web patří, za předpokladu že redakce pohlídá aby tu každý nepindal úplné nesmysly, tak jako na některých jiných webech.

K tomu ukončení vlaků RoLa - myslím že za tím nestály spory o financování, ale zejména otevření tunelové přeložky na Cínovci, následně zrušení hraničních kontrol, a poslední ranou z milosti (která snad přišla až později) bylo otevření dálnice D8... Kolik by stál zákaz kamionového tranzitu s podporou vlaků RoLa (řekněme Drážďany - Bratislava) v porovnání s úsporami v údržbě silnic, je další otázka.

Rail: Docela by mě tahle studie "dopravní lenosti" zajímala, jaké další národy jsou na tom jako my. Dneska je dojíždění autem kamkoliv bráno jako normální, občas se dokonce zdá že cestování veřejnou dopravou je třeba před ostatními obhajovat jakožto nějakou úchylku nebo pozůstatek studentského životního stylu. Děti starostlivě vozíme všude zásadně autem, železnici znají akorát z nostalgických jízd a vidí ji tak jako cosi už zaniklého. Spousta lidí si stěžuje, jak to jejich auto (byť služební) hrozně žere, a že už odteď (nebo od nového roku, nebo až se oteplí) začnou jezdit veřejnou dopravou. A příští rok jezdí pořád autem, naopak si pořídili ještě větší, a stále si stěžují jak je to drahé.
Kolem velkých měst v USA je obvyklá praxe zřizovat jízdní pruhy "car pool", kde smí jezdit jen auta s alespoň jedním spolujezdcem (někdy dvěma, jak kde). Dobrá myšlenka, vzhledem k tomu, že v "car pool" pruhu se zcela běžně frčí bez omezení, zatímco těch zbylých 4-6 pruhů stojí...
registrovaný uživatel btv 
11.03.2011 (18:36)  
Miroslav Zikmund: Co je špatného na tom, že nádraží na letišti je pod zemí.
Myslím, že jsem vám už odpověděl (a moji ironii objasnil) už v 6.15: je jedno zdali je stanice pod nebo vedle letiště, souhlasím že terminál se souběhem více druhů dopravy je velmi výhodný, ale chtěl jsem říct (možná poněkud neobratně) že investice do dopravy v naší zemi se neřídí potřebami veřejného zájmu ale potřebami stavebních firem
Bohužel naši politici (které si sami volíme) nespravují tuto zemi ku prospěchu občanů této země, ale ku prospěchu osobnímu - bližší košile (vlastní prospěch) než kabát (starost o prosperitu země). Pod volebním heslem nezvyšování daní zvýší drastickým způsobem DPH (daň zaplatí občan, čím chudší, tím větší podíl daně z jeho celkového příjmu); pod volebním heslem o rozpočtové zodpovědnosti předají efektivní správu důchodového systému státního do méně efektivního systému soukromého (větší provozní náklady, které zaplatí občan); pod volebním heslem méně státu více osobní odpovědnosti občana zajistí zákonem zvýšení ceny elektrické energie obyčejného občana ve prospěch soukromé firmy vlastnící solární elektrárnu, atd.
registrovaný uživatel rpet  mail  
11.03.2011 (18:05)  
@ Busman:
Je možné, že v tomhle si nebudeme rozumět, protože myšlenka trvale udržitelného rozvoje vychází z dogmat, které jsme už s rpetem nakousli v diskuzi o Zbirohu.

ale ne, pockej. ja si naopak myslim, ze presne v tomhle si rozumet muzeme vsichni, pokud si prizname (tedy se tim padem shodneme) na tom, ze:

1) auto v centrech mest je proste na vrazdu. zadna demokracie typu "ale ja chci do Kolkovny jet autem". NIC. zaparkuj nekde na Pankraci a zavolej si tago, nebo jed metrem, busem, tramkou, cimkoliv chces.

2) kdyz zaparkujes na tom Pankraci, tak ja (jako mesto) ti dam bonus ve forme listku na MHD zdrama (a ne se slevou). ZDARMA. a to by mohlo klidne platit v ramci vsech zachytnych parkovist...

dam doplacu jeste jeden priklad z minulosti, kdyz uz jsem to nahryznul v tom clanku:

ten reporter se mimo jine ptal i na to, jak bych chtel ja konkretne resit zacpy na severojizni magistrale. probihalo to asi takhle (ale s rezervou, protoze fakt je to dlouho a presne do detailu si to uz nevybavim):

RED: takze jste pro posileni BUS dopravy ze sidlist? z Jizniho mesta i Letnan?

JA: Nejen to. samozrejmosti musi byt jeden striktne vyhrazeny pruh pro MHD a navaznou verejnou dopravu (vcetne taxi).

RED: tim by ale doslo k jeste vetsim zacpam, ne?

JA: nepochybne. a??

RED: no pockejte, ale to preci neni reseni, vytvorit jeste vetsi zacpu tim, ze vyhradite jeden pruh v Holesovickach napriklad pouze pro verejnou dopravu.

JA: budete se divit, je to reseni. hnusne, arogantni, tvrde a na prvni pohled nesmyslne reseni. ale musi fungovat z principu.

RED: to by jste mi mel vysvetlit, nechapu to...

JA: klidne. davejte pozor: na cele delce severojizni magistraly vyhradim striktne jeden pruh pro verejnou dopravu. tento pruh po jeho delce rozsekam na useky, a do kazdeho jednoho useku dam auto s policajtama. a ti budou naprosto nekompromisne pokutovat kazdeho, kdo v tom pruhu nema co delat. kazdy den. od noci do noci. kdyz maji cas na mereni rychlosti, maji urcite cas i na tento ukol.

diky tomuto nekompromisnimu reseni vytvorim zacpy takoveho rozsahu, ze se doprava na SJ magistrale vlastne zastavi. souhlasite?

RED: no prave, to je ten problem: vy ji nezprujezdnite, vy ji zastavite!

JA: a ted mi reknete, ale uprimne: jak dlouho vydrzite jezdit autem v tak brutalni zacpe? pri vedomi, ze ta zacpa tam bude kazdy den vlastne od nejakych 8:00 az do 19:00...

RED: dva dny? vic asi ne, to uz radej pojedu z Letnan metrem...

JA: BINGO! a o tom to je. mame demokracii. v ramci demokracie jsem posilil vliv verejne dopravy tim(po zverejneni tohoto prispevku to jeste doplnim: a presne to by melo byt pracilokalnich politiku, posilovat verejnou dopravu...), ze jsem umyslne vytvoril neresitelny stav na SJ magistrale. a vy si v ramci one demokracie muzete vybrat, jestli budete chtit sedet ve svem aute a v zacpe, nebo jestli to auto zapichnete na cenove prijatelnem PRku v Letnanech, kde vam dam jako bonus lupen ma MHD zdarma, a za dvacet minut jste v Radlicky u redakce. nestezujte si na stav magistraly, a ze je tam zacpa. vy si muzete svobodne vybrat: chcete jet do centra mermomoci autem? fajn, ale pocitejte se zacpou. nechcete trcet v zacpe? tak jedte metrem, vdyt je tohrozne jednoduchy. staci jen prevzit tuhle zodpovednost do vasich vlastnich rukou a nehazet vsechno na ostatni. je to vase cesta, vas boj, vase vitezstvi. a nebo taky prohra. to vse ciste a ferove v ramci demokracie...

po pravde, ten redkator odchazel z toho sezeni dost konsternovany... rikal, ze neco takoveho, jako jsem ja, snad jeste v nasi politice nevidel -:))
11.03.2011 (18:01)  
btv : v závěru se mi zdálo, že byste chtěl u nás na Ruzyni zavádět podobné nesmysly jako má například letiště De Gaulle Paříž, Frankfurt nebo Hannover - nádraží pod letištěm

Ještě jste zapomněl na Vídeň, Kolín nad Rýnem, Ženevu, Zürich, Amsterdam, Kodaň ...

Jak byste si to představoval vy - když jsou podle vás projektanti nádraží na letišti v podzemí v rámci Evropy tvůrci nesmyslů - to by jako měly vlaky jezdit rovnou k letadlům ?

Co je špatného na tom, že nádraží na letišti je pod zemí. Jaký je rozdíl mezi podzemním nádražím Zürich Flughafen a podzemními nástupišti s kolejemi 1 a 2, resp. 21,22,23,24 na nádraží Zürich HB ?
Konec konců metro taky vede pod zemí ... takže vlastně i metro je podle vás nesmysl ...
registrovaný uživatel Rail 
11.03.2011 (17:43)  
Teď nemám moc času na reakce ale ve stručnosti. Stát také není dojnou krávou pro soukromé firmy, které si staví kde chtějí a co chtějí a ještě mají 10 let daňové prázdniny. Ty logistický centra by totiž bez podpory státu asi nevznikaly.
Dále, auta nezmizí, ale jsem zvědavej až budou po celé zeměkouli ve stejné míře jako teď v Evropě,USA,Japonsku, tak to bude super sledovat boj o energetický zdroje pro ně. Vodík se vyrábí z vody, elektřina z fosilních paliv takže i kdyby jezdili všichni elektromobilama tak bude pořád stejně celková spotřeba větší než při používání veřejné dopravy, nehledě na spotřebu všcho materiálu na výrobu těch samotných aut.
registrovaný uživatel thingie  mail  
11.03.2011 (17:41)  
Oni i ti ultrašotouši ale uvažují určitým způsobem racionálně, akorát maximalizují jiná kritéria a jiná zanedbávají.

Nejlepší doprava je žádná doprava, totiž mít všechno rovnou tam kde je třeba, jenže tohohle se nedožijeme, pokud je tu silniční doprava, která dokáže horizontálně expandovat skoro nekonečným tempem. Problém samozřejmě je, když je třeba expandovat vertikálně, což je skvěle vidět ve městech. Má-li město růst, silniční město se rozlézá do šířky, protože jeho silnice mu prostě nedovolují růst „vzhůru“. Nové a nové okruhy (jeden městský okruh? kdeže, potřebujete vnější, a pak ještě jeden, a kdyby to ještě bylo možné, tak možná ještě jeden, jenže pak už narážíte do dalšího města), víc silnic, nafukování se o obrovské plochy parkovišť, víc pruhů. Více a více kilometrů v autě. Ropa je v tomhle spíš požehnání, že ten růst omezuje na určitou míru, protože kdyby omezený nebyl, zničí nás.

A hlavní heslo tu podle mě vůbec nezaznělo -- že dopravní problémy většinou nemají dopravní řešení. Co chybí není další a další pomoc železnici být lepší a lepší než silnice, nebo něco, protože to většinou nefunguje, ale změnit ty rovnice, pomocí nichž tady všichni uvažují, aby v nich doprava nebyla skoro vším. To lze udělat i demokraticky, není třeba k tomu rozprášit auta a nařídit všem jezdit vlakem. Zkuste se zamyslet, proč byste jeli někam autem a ne vlakem, a jaké důvody za těmi argumenty jsou. A kolik z nich by se dalo úplně snadno změnit a řešit?

Když budete přemýšlet, že potřebujete být každý den někdy ráno v práci a nic vám tam pořádně nejede, vezměte to aspoň jednou z té druhé strany, totiž ne jak tam můžete být, ale proč tam vlastně potřebujete být. A jak změnit právě to.
registrovaný uživatel rpet  mail  
11.03.2011 (17:41)  
@ Karel Kovářík
Chary: k vytizenosti busu Ruzyne-Florenc...
to lze ilustrovat na obcasnych jizdach dodavky SA (pokud jeste neskoncili)


ale?? jak to, ze o tomto smecku nic nevim??? nemate Karle nejaky odkaz, nebo vice informaci?? docela by mne zajimalo, co to Jancura vyvadi...
registrovaný uživatel rpet  mail  
11.03.2011 (17:38)  
@ Jenki:

takze, pane kolego, reknu Vam to asi takhle:

na Vas si ode dneska zacnu davat ve zdejsich diskusich sakra majzla, protoze jste projevil az nebezpecne prirozenou inteligneci - do teto chvile jsem za prirozene inteligentniho pokladal pouze sebe jako prirodni unikat.

a nejsem stastny. opravdu ne. protoze lidi s jasnym a logickym nazorem jsou pro mne osobne ti nejtezsi - a zaroven nejlepsi - souperi v jakekoliv diskusi.

takze na Vas se fakt moc a moc tesim priste! p.s.: pochopitelne Vas neminulo plusko a k tomu asi milion palcu nahoru, kdyby tu nejaky byly.
registrovaný uživatel rpet  mail  
11.03.2011 (17:30)  
@ Karel Kovářík:
Sim: část Přeštic se jménem "Zastávka"??
vlak přímo v obci autobus neexistuje

Hradec u Stoda?? přímo v obci staví vlak, který jede do Plzne i Domazlic a bus?? 2×denne školní bus do stoda a zpátky jinak nic....

mám pokračovat??


chlapi, prestante blbnout, jste jak maly deti. jeden z vas neco hodi do placu, a ostatni ho hned chytej za slovo - presne jak se to dela u tech krusovic v hospode.

karel URCITE vi, ze busu je v centrech mest a obci o rad vic, jak vlaku. jen se mu to proste nechce priznat, no. ale to neni zadna tragedie. je to proste "STAV".
registrovaný uživatel rpet  mail  
11.03.2011 (17:27)  
@ Jiří Hovorka:
Sim - Co třeba Čeperka :)

no FUJ. to je ale husto husta rana pod brisni oblast a boli to moc a moc -:))
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko