Mosty u Jablunkova - Dne 17. listopadu 2007 byl v Mostech u Jablunkova zpřístupněn veřejnosti jeden ze dvou zdejších železničních tunelů. Jednalo se o tunel na 2. traťové koleji trati 320, který byl pro železniční dopravu od tohoto dne uzavřen. Naskytla se tak ojedinělá příležitost projít tunel pěšky a prohlédnout si jej v původní podobě.
Celou akci organizovaly České dráhy a.s. – Správa dopravní cesty Ostrava ve spolupráci s uzlovou žst. Český Těšín. Vzhledem k bezpečnosti návštěvníků bylo okolí obou portálů tunelu uzavřeno a přístup k němu zajišťoval motorový vůz 810.088-5, pendlující v půlhodinovém taktu mezi Mosty u Jablunkova a severním portálem tunelu v době od 9:00 hod. do 14:00 hod. Návštěvníci poté mohli projít celou délku tunelu pěšky a prohlédnout si jeho oba portály, způsob uchycení trolejí, odvodnění atd. Samotný tunel je 608 m dlouhý a v původní podobě sloužil železniční dopravě více než 80 let.
Součásti akce byla výstava v místní sokolovně na téma „Historie a budoucnost železničního tunelu“. Zájemci zde nalezli historické i současné fotografie, stavební plány a nákresy budoucí podoby tunelu. Možnost prohlédnout si tunel na vlastní oči využilo kromě mne mnoho dalších lidí – železničních fandů, turistů i místních obyvatel. Zejména v dopoledních hodinách jezdil motorový vůz zcela přeplněný. Při své poslední jízdě toho dne 810 088-5 vykonala i s cestujícími průjezd tunelem po celé délce tam i zpět, a stala se tak posledním vozidlem, které tunelem projelo s cestujícími před jeho rekonstrukcí.
V souvislosti se stavbou III. železničního koridoru v úseku Dětmarovice - státní hranice SR bude tunel 2. traťové koleje v nejbližších dvou letech rekonstruován a zdvoukolejněn. Od ukončení provozu v listopadu byl již snesen železniční svršek po celé délce tunelu, bylo odstraněno trolejové vedení a pokračuje se v dalších přípravách na ražbu nového profilu tunelu. Tunel 1. traťové koleje nyní slouží jako obousměrný; po rekonstrukci bude částečně zasypán a bude sloužit pouze jako úniková štola.
Autoři fotografií: Otmar Humplík, Zdeněk Bajtek
Řada však návštěvníků pro návrat volila i osobní vlaky z Čadce, protože to měli blíže na zastávku "Mostu u Jablunkova zastávka", než tunelem k motorovému vozu.
Na doplnění : v úseku Mosty u Jablunkova - státní hranice ČR / SR je zřízena odbočka Šance (podle názvu obce nad tratí, vpravo ve směru jízdy na Slovensko - byl tam silniční hraniční přechod Šance - Milošová) takže v úseku odbočka Šance - Čadca ŽSR je dvojkolejný provoz, v úseku odbočka Šance - Mosty u Jablunkova se jezdí po jedné koleji.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.