..: Cestování vlakem na Jadran :..

Jadran, Odb.Lučební, foto: DuhyUvažovali jste někdy nad možností jet na letní dovolenou vlakem? Každý dopravní prostředek má však své plus i minus. V následujícím článku autor představí známý mezinárodní letní vlak Jadran do chorvatského Splitu. Proč tedy nevyzkoušet jízdu vlakem, kdy máte oproti autobusu výhodu kdykoliv se projít, provětrat si myšlenky v otevřeném okénku, pohodlně se natáhnout v noci. Jedinou nevýhodou je poměrně dlouhá jízdní doba rychlíku a také to, že příjezdem do Splitu musíte všechny své kufry a batohy znovu naložit na svá záda a vydat se na další dopravní prostředek, oproti tomu vás vaše auto nebo autobus cestovní kanceláře dopraví přímo na místo rekreace.

Já osobně jezdím každý rok vlakem, dříve přes Rakousko a Slovinsko, nyní přímým spojením – rychlíkem Jadran. Není nad pohodlí a pořádné dobrodružství. Rád bych však předeslal a upozornil, že cílem mého článku není přemlouvat motoristy k jízdě na dovolenou vlakem, ale pouze informovat o této možnosti a přiblížit vlak těm, kteří o cestě s ním přemýšlí.

ČD každoročně v letních měsících vypravují přímý vlak do Splitu na pobřeží Jaderského moře. Ve vlaku je možné přepravovat vlastní auto či motorku, ale pouze z Prahy. Kapacita autovozu je 10 aut, příp. 20 motorek. V soupravě je řazen lůžkový vůz, lehátkový vůz a vozy 2. třídy určené k sezení. Nutno podotknout, že mimo českého vozu BDbmsee jsou na vlaku i dva nově zrekonstruované vozy chorvatských drah Bl. Pokud jde o sezení, pohodlnější jsou chorvatské vozy, na ležení a spánek přes noc je však příjemnější český vůz. Když si budete kupovat místenky, lepší je si je pořídit do českého vozu. V Maďarsku a Chorvatsku jede Jadran jako klasický rychlík a barvy chorvatských vozů tamější cestující dobře znají. A tak se může stát, že si k Vám cestou přisedne nějaký ten cestující. Mnozí z Vás namítají, že ve vlaku chybí jídelní vůz. Občerstvení se však prodává i v lehátkovém a lůžkovém voze. Kompletní nabídku nabízených produktů najdete na stránkách společnosti JLV.

Večer můžete usínat s pocitem slasti po vychlazeném „Gambáči“, ráno se naopak osvěžit teplou kávou. Na noc však steward lůžkový vůz zamyká, tudíž není průchozí. Je proto vhodné se informovat na přesné časy, kdy bude vůz opět průchozí. V Bratislavě jsou odpojeny vagony pravidelně jezdícího rychlíku Slovan, jenž je přes léto součástí našeho vlaku a je připojen lehátkový vagon provozovaný firmou Wagon Slovakia. I v tomto voze je možné zakoupit si občerstvení stejně jako v předešlém případě. Nabídka jednotlivých výrobků se neliší, ve slovenském voze však bývá občerstvení levnější.

Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusTRychlík Jadran projíždí čtyřmi státy, Českem, Slovenskem, Maďarskem a Chorvatskem. Jízda přes Česko a Slovensko je díky elektrickým lokomotivám dosti rychlá. Znatelná změna přichází až v přechodové stanici Rajka, kde dojde k přepřahu. A vlakovou lokomotivou se zde stává maďarský motor M 41. Cesta Maďarskem Vás přestane bavit jakmile opustíte stanici Csorna, ve které při troše štěstí můžeme shlédnout novou vlajkovou loď Rakouských spolkových drah – Railjet. Maďarsko – to jsou samé listnaté lesy a nebo kukuřice. Možné zpestření existuje – pokud je výluka (což před rokem byla), jede se náhradní cestou kolem Balatonu. Více o tom najdete na podrobné mapě železniční sítě Maďarska.

Ilustrační foto, foto: TaurusTV pohraniční stanici Gyekenyes do vlaku nastoupí celníci a začnou kontrolovat pasy. Mezitím na konec vlaku najede chorvatská elektrická lokomotiva - vlak se po čtvrthodince vydá na cestu v obráceném směru. Před osmou večerní se už nacházíme na chorvatském území ve stanici Koprivnica. Na hlavním nádraží v Zagrebu bude na přední část vlaku připojen jiný rychlík, směřující z Bosny a Hercegoviny. Pokud nejsme v lehátkovém ani v lůžkovém voze a cestujeme v kupé více než ve 2 osobách, můžeme jít obhlédnout volná kupé v nově připojených vagonech. Sedačky v nich jsou rozkládací a tak si můžeme ze sedačky v momentě udělat pohodlnou postel. Přes noc bychom měli být v kupé zamčeni – ve vlaku přes noc bohužel dochází ke krádežím.

Po probuzení do brzkého rána si jistě všimneme opačné jízdy vlaku. V Ogulinu byla totiž na konec vlaku přistavena motorová lokomotiva, která s vlakem pokračuje v opačném směru. To byl již poslední přepřah. Cestující však nemusí využít služeb rychlíku až do Splitu. Přesednutím v Kninu se dostanou do Zadaru, z Perkoviče se zase dostanou osobním vlakem do Šibeniku. Příjezdy a odjezdy vlaků v těchto stanicích poskytují Chorvatské dráhy.

S teplou kávou v ruce můžeme pozorovat východ slunce. Sem tam vlak projede nově opravenou vesničkou, většina z nich byla totiž za Bosenské války v letech 1992 - 1995 zničena. Jízdou můžeme pozorovat bývalou vojenskou základnu s přistávací plochou pro vrtulníky a u tunelů kulometná hnízda. Náladu také jistě zlepší pohled na starou pastevkyni koz a ovcí s rákoskou v ruce. Zaujmout mohou také zvláštní kamenné ploty mezi jednotlivými políčky. Železničního nadšence nejvíce zaujme americký šestikolák táhnoucí celou soupravu. Z kopce do kopce, z oblouku do oblouku se pomalu přibližujeme na konec cesty, do Splitu. Po projetí stanice Labin Dalmatinski je již z vrcholku pohoří vidět moře a město Split. Při průjezdu prvních splitských čtvrtí lze zahlédnout velké nákladní lodě brouzdající vody u překladiště a lokomotivy na nákladním odstavném nádraží. Přiblížení ke splitskému nádraží signalizuje 3 km dlouhý tunel vedoucí pod centrem Splitu.

Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT

Orientace na nádraží ve Splitu je velmi jednoduchá. Za nádražní budovou se nachází autobusové stanoviště a za ním hned přes silnici najdeme přístav. Milovníci památek se mohou vydat k nedalekému Diokleciánovu paláci, který je vidět i z nástupiště. Železniční fanda si jistě důkladně prohlédne místní nádraží a půjde si prohlédnout ten mohutný stroj, díky němuž dojel právě až do Splitu. Pokud budeme chtít pokračovat do nějaké destinace na pobřeží, vydáme se na cestu autobusem. Nejnavštěvovanější oblastí na jih od Splitu je jistě Makarská riviéra. Na tu se dopravíme bílo-fialovými autobusy společnosti Promet Makarska. Dostanete se s nimi do letovisek jako jsou Omiš, Brela, Baška Voda, Makarska, Tučepi, Podgora, Drvenik, Živogošče či Dubrovnik. Společnost Promet-Makarska jízdní řády zveřejnila i na internetu.

Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT

Ilustrační foto, foto: TaurusTMůžete se také vydat k letoviskům na sever od Splitu, jako Primošten a Šibenik (do nějž se můžete také dostat již zmiňovaným přestupem z rychlíku Jadran v Perkoviči). I zde jsou veškeré potřebné časy zveřejněny na síti. V případě, že se rozhodnete trávit svoji dovolenou na ostrově, stačí přejít silnici a koupit si lístky na trajekt společnosti Jadrolinija. Ze Splitu se dostanete na nejbližší ostrovy Brač, Hvar, Jelsa a Vis. Vlak jezdí od 19. června do 4. září a veškeré informace o něm lze vyčíst ze stránek ČD.

Použité fotografie: TaurusT


TaurusT | 22.3.2009 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Maďarsko Česká republika (celá) Chorvatsko


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
16.04.2009 (10:34)  
07.04.2009 (13:57)  
Mate niekto nejake konkretne ubytko v Splite? Mozete poslat nejaky link? diky
registrovaný uživatel NM 
27.03.2009 (19:06)  
Ja som minulý rok cestoval vo štvrtok a boli sme pri ceste do Splitu v lehátkovom vozni štyria. Pri ceste domov sme boli s priateľkou dokonca sami dvaja. Takže tento rok to zase asi istí JADRAN.České lehátko bolo napratané, preto sa čudujem, že pri obsadení vozňa neponukne systém vagon iných železníc. To by mali nejako vyriešiť.
24.03.2009 (21:32)  
FFMartin : vůbec nevíte o čem je s někdejšími letními vlaky k Černému moři řeč (např. 1376/1377 "Mamaia" do Rumunska, 1378/1379 "Transdanubium" do Varny a Burgasu – čísla, pojmenování vlaků se měnilo, případně vlak jezdil bez názvu). Tyhle vlaky jezdily především kvůli cestovním kancelářím, především ČEDOK, které si obsazovaly většinu vozů. V řazení byly samozřejmě dohodnuty vozy PP (podle potřeby), které byly specifikovány jako zájezdové Bc vozy "železničářů". Jenže z nějakých 12-15 vozů byly tyhle v soupravě tak nejvýše dva, především proto, že "zájezdových vozů ČSD" nebylo tolik, aby mohly vytvořít samostatný vlak. Polovičku takového vlaku tvořila lehátka, polovinu klasické vozy druhé třídy. Kromě toho jezdily navíc ucelené "separáty" na objednávky cestovních kanceláří složené jenom z lehátkových vozů, např. 11374/11375 trasované (jezdíci) z Kladna, které měly pravidelně 15 Bc, jezdilo "TO" přes pražský Semmering vršovickým Sergejem, "na krátko" do Kutné Hory a laminem do Štúrova. Nebo "TO" jelo soupravově do Brna, kde "TO" bralo frekvenci brněnské klientely.
Z někdejší NDR jezdily jednak pravidelné letní vlaky "Favorit" a "Saxonia" [jeden z nich jezdil k Balatonu], jednak pak separáty neuváděné v jízdním řádu. Děčíňák vlaky dovezl do Libně - než byla postavena "nová Libeň" s perony, přepřahalo se i v Bubenči, po otevření Holešovic tam, pak nakrátko do KH a laminem směr Štúrovo.

M : ten, kdo se vyspí někde v Rakousku do kategorie "hrdinů" snad nemůže z podstaty věci spadat. To je celkem "normální" chování odpovědného řidiče, který si dopřeje na dlouhé cestě přiměřený odpočinek odpovídající tomu, co musí dle AETR dělat "profesionální" řidič.
registrovaný uživatel Tom  mail  
24.03.2009 (8:52)  
Nevím, jak plným vlakem jste tady cestovali do Splitu, ale já jsem nemohl sehnat rezervaci do lehátka, tak jsem si koupil místenky do vozu Bl a cestou jsem si u průvodce lůžka koupil 2 místa v lůžku. Lehátkový vůz byl snad do posledního místa plný a v lůžkovém byli 3 cestující, takže nebyl žádný problém, že by k nám někoho přidali. Zpátky jsem to vyřešil úplně stejně. a jeli jsme v silný den - výměna turnusů.
A stejně bylo zajímavé, že v pokladně mě vycházelo jedno lůžko na 1050,- nebo nějak podobně..a u průvodce za 20Eur, což bylo tehda kolem 500,- a oficiálně, ne do kapsy.
23.03.2009 (23:52)  
FFMArtin:
Nemusí to být nutně košer, ale Vy si můžete koupit tři lůžkové rezervace (komplet kupé) a pouze dvě jízdenky. Ze zkušeností vím, že to průvodcům ve vagonech nevadí. Jednak je jim všechno jedno, a jednak s tím beztak nic nenadělají, na to třetí místo na peróně nikoho neseženou.

A pokud to chcete mít tuplem, kupte si pouze dvě rezervace a záhy poté dodatečně i tu třetí na konkrétně zadané místo. Tu pak vyhoďte a máte jistotu, že Vám to místo nikdo nezabere.

Není to sice vůbec pěkné, ale dá se tak řešit kupříkladu také cesta Vltavou do Moskvy ve dvou. Je to holt slabina systému oddělených místenek a jízdenek. (anebo můžete českého průvodce podplatit dvaceti eury plus mu propašovat každej kartáč cigaret, to pak taky rád odsune "třetího" jinam...)

Ale už to tak nedělám, přísahám.
registrovaný uživatel Cuba 
23.03.2009 (22:09)  
A co takhle započít(áv)at k těm nákladům na cestu autem krom paliva taky opotřebení vozidla???
registrovaný uživatel SYN 
23.03.2009 (20:20)  
Teda já nevím, nejsem zrovna superzkušený řidič ale zrovna před týdnem jsem absolvoval vlastním autem trasu na lyže Brno-Vídeň-Radstadt(AT) a zkušenosti veskrze dobrý, nikde jsem v zácpě netrčel (i když v létě to možná vypadá hůř, přiznávám), celkem pohodovou jízdou 120kmh (ten můj drak ani o moc víc neumožňuje) jsme byli za nějakých 5 hodin tam, a když se tak podívám na mapu tak kdybych u Bruck a/Muhr zabočil na Graz tak jsme mohli být zhruba za stejnou dobu a vzdálenost někde okolo Zagrebu. Přitom cenou za projetý benzín a rakouskou dálniční známku jsem byl příjemně překvapen, vycházelo to na nějakých 1600 tam i zpátky dohromady. Uznávám že od Zagrebu na pobřeží je to ještě docela daleko, taky jsou tam zatím ty divné ceny za dálnice, ale myslím si že když nasadím dobu jízdy i cenu dvojnásobnou tak by to mělo být i s rezervou. Zvláště pak když je auto dobré. Takže už od dvou osob podle mě není co řešit, lepší cena lepší doba jízdy (i dost výrazně), spojení "od domu k domu", leda snad ty kolony v létě by to mohly trochu kazit, zvláště pokud musím jet v nevhodný den.

P.S. A nezapomínejte že situace na silnicích se průběžně vylepšuje s budováním dálnic (taková dálnice z hranic na Vídeň a obchvat Vídně to ještě citelně vylepší)...
registrovaný uživatel M 
23.03.2009 (18:47)  
MZ - podle sebe soudim tebe? Kde je napsane, ze ten hrdina, co jede autem nestravi noc v 4* na brehu Worthersee nebo kdekoliv jinde po ceste? Krome toho, neco jinyho jet v S120 s 45 stupni uvnitr a neco jinyho je jet v poradnym aute. Osobni se divim komukoliv do "Jugoslavie" jede, ale budiz:-)

Ten skvelej superhrdina mozna jen sebe a manzelku nechce vlacet v hotelu, kde je ubytovani na urovni velmi spatne ubytovny pro cizince. Tim spis pokud je "pokoj" shared... No ale kazdej mame zjevne jinou predstavu o superhrdinstvi:-)
23.03.2009 (18:23)  
FFMartin: Bohužel s těmi fipkaři je to tak. Sice jsem při své cestě na nádraží ve Splitu potkal i Ondřeje Havelku se svou rodinou a pár motorkářů, ale jinak to už od pohledu byli samí zaměstnanci ČD a s ohledem na nabízenou kvalitu se není co divit:-(
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko