Karlovy Vary - Karlovarský kraj vyhlásil dne 22.7.2005 v souladu se zákonem o krajích poptávkové řízení na provozovatele trati č. 149 Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně a vyhrála firma Viamont, a. s. Jenomže Viamont nestihl zažádat Správu železniční dopravní cesty o přidělení dopravní kapacity s ročním předstihem. Tu pro rok 2006 získaly České dráhy.
Protože kraj vyhlásil řízení na podzim, nestihl Viamont žádost podat v termínu. Tím došlo ke kolizi dvou zákonů. Jeden umožňuje krajům, aby si vybraly provozovatele, a druhý pak tuto volbu komplikuje a nahrává vítězi výběrového řízení. Karlovarský kraj už přitom se změnou provozovatele počítal a v tomto smyslu přijalo usnesení i zastupitelstvo kraje.
Karlovarský kraj se možná kvůli nejasnostem s provozování regionální železnice z Karlových Varů do Mariánských Lázní obrátí na Ústavní soud. Chtěl by od něj stanovisko k rozporům mezi zákonem o krajích a drážními normami. Kraj by mohl postupovat vůči Českým drahám velmi radikálně a na celém území nahradit železniční dopravu autobusy. Nechce ale údajně hnát spor až do krajních mezí. Proto bude na dráhy vyvíjet nátlak a patrně vyhlásí příští rok poptávková řízení na další regionální tratě.
Kraj požaduje po ČD detailní rozbory nákladovosti na jednotlivých tratích a na jednotlivé spoje, což technicky zatím nelze spočítat. I když hrozil, že pokud neobdrží přesný rozbor nákladovosti jednotlivých tratí, neposkytne příští rok Českým drahám dotaci, skutečnost je jiná. Dráhy peníze opět dostanou v přibližně stejné výši jako letos. Z celkové částky 285 mil. Kč na zajištění základní dopravní obslužnosti v Karlovarském kraji dostanou ČD asi 166 milionů korun a provozovatelé autobusových linek dostanou přes 119 milionů korun.
ČD se dne 24.11.2005 na tiskové konferenci v Karlových Varech zavázali, že v polovině roku 2006 nasadí přednostně na trať Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně 3 nové nízkopodlažní motorové jednotky Regionova. Zároveň tím zhodnotí nabízené služby a komfort cestování a bude těžší pro soukromou společnost Viamont, a. s. se s touto novinkou při opětovném obhajování vypořádat. S nasazením jednotek REGIONOVA nejen na tuto trať v kraji budou spokojeni nejen cestující, ale i radní.
Společnost Viamont na této trati bude provozovat od 11.12.2005 pouze jeden pár vlaků v sobotu. Jedná se o vlak č. 17009 (Zwickau) – Kraslice – Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně a vlak č. 17030 Mariánské Lázně – Karlovy Vary dolní nádraží – Kraslice – (Zwickau). Na tyto spoje budou nasazeny nízkopodlažní motorové vozy Regiosprinter soukromé společnosti Vogtlandbahn GmbH z roku 1996, které do Karlových Varů již zajíždějí v rámci systému EgroNet.
Související články:
5.10.2005 - Jednotka řady 814-914 ČD představena
Fotografie z prezentace nové částečně nízkopodlažní regionální motorové jednotky řady 814 - 914 Regionova v Karlových Varech dolním nádraží s předváděcí jízdou do Ostrova nad Ohří a zpět (foto - Martin Nožička) :
Alespoň v podobný scénář doufám, ale jestli kraj ustoupí ČD... :/
Celkové hodnocení: Jde o modernizované vozidlo, nikolin nové, jak bylo vedením ČD představeno buldozerovi Paroubkovi.
Jarda Kartáč
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.