..: Jdeme do finále! Aneb kde bude v Brně hlavní nádraží. :..

380 + 380, Brno hlavní nádraží, foto: Šepli Komentář — Úterý 27. února 2018 se nezadržitelně blíží a zastupitelé města Brna už posilují paže k hlasování o tom, jakou polohu hlavního nádraží doporučí ministerstvu dopravy. Krajští zastupitelé už mají tuto proceduru za sebou. A 53 z 55 jich hlasovalo pro odsun hlavního nádraží do Komárova, tedy podle politicky korektní terminologie: hlasovali pro variantu „A řeka“.

Tím vzniknul pro městské radní precedens, na který se mohou odvolávat s tvrzením, že rozhodnutí kraje bude pro město v podstatě závazné. Takže se dá tušit, že zájmová skupina „odsunovačů“ nádraží je již blízko vítězného konce svého dvě desítky let trvajícího boje provázeného tu mravenčí prací, tu brutální propagandou. A změnit se na tom dá cokoli už opravdu jen stěží.

Menší záhadou je, jak se krajští zastupitelé vlastně dověděli, že Jihomoravané, tedy jejich voliči a nejčastější uživatelé toho brněnského hl. n. v centru (kterých tudy denně za prací, do škol, na úřady atd. projde až 70 000), trvají na odsunu nádraží do Komárova, když se jich na to nikdy nikdo nezeptal.

Brněnští zastupitelé byli donuceni aspoň k tomu, že uspořádali dvě referenda, která byla sice (pro malý zájem Brňanů – inu, Brňáci asi jezdí víc auty, než vlakem…) neplatná, ale vždy asi 80 až 85 % účastníků se v obou případech vyjádřilo pro zachování hl. n. v centru. Takže pokud brněnští radní ten odsun odhlasují, budou to těm až 85 % aktivní brněnské cestující veřejnosti vysvětlovat opravdu dost těžko.

Poněkud jednodušší vysvětlení se však dá najít v katastru nemovitostí. Pokud se podíváme na pozemky (vyznačené barevně v prvním obrázku obrazové přílohy) a zjistíme si, kdo jsou vlastníci pozemků pod stávajícím hlavním nádražím, v jeho bezprostřední blízkosti, kdo jsou vlastníci pozemků nejen v budoucím jižním centru, ale např. která (městská) firma je vlastníkem pozemků kolem odsunutého nádraží, jakým procesem sloučení k nim přišla a kteří brněnští radní jsou členy představenstva této firmy, tak alespoň já (ale možná jsem jen příliš zaujatý…) se nemohu zbavit vtíravého dojmu, že všechny ty řeči o dopravě 21. století, nejlepší možnosti napojení na VRT a trasy TENT, nejvýhodnější dopravní spojení a nejvýhodnější využití městského prostoru jsou jen propagandistická hesla na uchlácholení nezasvěcené veřejnosti a místo nejlepší dopravní obslužnosti tu jde třeba o něco úplně jiného. Tedy o maximální zhodnocení extrémně lukrativních pozemků jednak vzniklých zrušením stávajícího hl. n., jednak přiléhajících k budoucímu (odsunutému) dopravnímu „centru“ města. Ale třeba se zcela a zásadně mýlím. Inu, nejsem odborník (ba dokonce ani Brňák!).

Vlastníci pozemků pod hl n v centru a v okolí odsun hl n, foto: archiv IR Nádraží v centru Porovnání stávajícího prosotur nástupišť a prostoru po rekonstrukci, foto: archiv IR Nádraží v centru Varianta s bus terminálem v úrovni pod kolejištěm, foto: archiv IR Soutezní varianta nádraží v centru 000351-2, foto: archiv IR

Jen mi nejde do hlavy, proč je proti té variantě odsunu většina dopravních odborníků a proč většina z nich nejen doporučuje variantu v centru (tedy korektně variantu „B Petrov“), ale dokonce k tomu vypracovali nejeden posudek, studii, ba dokonce i veřejnou výzvu…

Ale k věci:
Pokud bychom chtěli učinit ještě poslední pokus o ovlivnění rozhodovacího procesu na brněnské radnici, lze například využít tohoto „apelu“ na webu brněnského hnutí Nesehnutí:

Odešlete apel a vyzvěte k zaslání apelu i ostatní.

Nebo Přijďte na zastupitelstvo města Brna v úterý 27. února ve 14 hodin sdělit svůj názor. Zastupitelský sál najdete na nové radnici – Dominikánské náměstí 196/1.

Pokud naopak zastáváte názor, že nejlepší variantou pro Brno je varianta „řeka“, nemusíte dělat vlastně vůbec nic. Ony to ekonomické zájmové skupiny vyřeší za vás; nejspíš kladně…

Na závěr bych ale ještě rád ke známým argumentům pro odsun i proti zdůraznil dva méně často zmiňované pohledy:

1) Pokud zvítězí varianta „A řeka“, budou oba dnešní železniční koridory vedoucí Brnem (severní osobní a jižní nákladní) sloučeny do jednoho (v trase dnešního nákladního koridoru). Na tom je na výjezdu z nádraží Brno – dolní traťová rychlost (tuším) 70 km/h a od „trianglu“ v Černovicích po nádraží Brno – Židenice je 60 km/h. Tento koridor se jednak bude muset rozšířit ze 2 na 4 koleje a bude-li třeba zvýšit traťovou rychlost alespoň na „ubohých“ 80 km/h (tedy zvětšení poloměru oblouků), padnou tomu v Židenicích za oběť řady rodinných a bytových domů kolem trati, což – kupodivu – doposud obyvatelům Židenic nikdo jaksi ani nenaznačil.

Naopak v tom osobním koridoru lze traťovou rychlost až po severní zhlaví hl.n. zvýšit z dnešních 85 na 100 až 110 km/h pro klasické soupravy v původním trasování a koridor rozšířit na 4 koleje, aniž by bylo nutné cokoli bourat!.

2) Sloučením obou železničních koridorů do jediného Brno přijde o jedinečnou situaci, kdy v případě velkých oprav, havárií či z jiných důvodů je možné takové místo prostě objet druhým koridorem. Využívá se toho poměrně často; v posledních letech např. při rekonstrukci severního zhlaví stávajícího hl. n. Naopak po sloučení tratí do toho „sdruženého“ koridoru vznikne nebezpečná situace, kdy poškození jediného mostu na té nové trase, či „vhodné“ vykolejení soupravy třeba v onom černovickém „trianglu“ zcela zablokuje železniční dopravu přes Brno. V důsledku toho, že všechny tratě z Brna vybíhají hvězdicovitě, tedy že kolem Brna není žádný železniční okruh (jako třeba kolem Berlína), tak se v podstatě zastaví veškerá železniční doprava téměř na celé jižní Moravě, a to s dramatickými důsledky pro celou železniční síť. Objízdné trasy jsou totiž extrémně dlouhé (Česká Třebová, Olomouc, Přerov, Břeclav), nebo s velmi malou kapacitou (Jihlava, Znojmo, Břeclav, tj. jednokolejná, neelektrifikovaná trať). Udivuje mě tedy, že se k tomuto tématu ještě nikdy nevyjádřili vojáci, protože z pohledu vojensko-strategického je ten „sdružený“ koridor přes Brno řešením ohrožujícím bezpečnost státu v době jakékoli krize. Takže si lze i představit, že ti zastupitelé, kteří pro tuto variantu budou hlasovat, by v budoucnu třeba mohli být i obviněni z úmyslného ohrožení bezpečnosti státu…

Takže uvidíme po 27. únoru 2018, zda se Brno stane světovým unikátem, kde se hlavní nádraží „odklidí“ z centra města, nebo zda půjde moderní cestou, tak typickou pro okolní i největší světové metropole. Nemusíme chodit daleko; stačí se podívat do Prahy a na její Nové spojení, do Bratislavy, Vídně, Berlína, Varšavy… Ale taky třeba do New Yorku atd., atd., atd…

556.0506, Brno hlavní nádraží, foto: BBvK 681.005-5, Brno, foto: Miloš 350.019-6, Brno hlavní nádraží - Brno-Horní Heršpice, foto: Puly 742.452-6 + 263.002-8, Brno hlavní nádraží, foto: Miloš 1216.235-2, Brno hlavní nádraží (Šalingrad), foto: Martin Grill glajsy se špilasem; Brno hlavní nádraží, foto: zirecek 1216.210-5, Brno hlavní nádraží, foto: Tomáš Krajcar 

Komentář nemusí vyjadřovat stanovisko redakce.


IR Poslat mail autorovi | 26.2.2018 (7:10)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
03.03.2018 (7:49)  
"Takže si lze i představit, že ti zastupitelé, kteří pro tuto variantu budou hlasovat, by v budoucnu třeba mohli být i obviněni z úmyslného ohrožení bezpečnosti státu…"

Tohle je ale ukrutní pitomost...proč tam píšete takové nesmysly?
IR  Poslat autorovi email
03.03.2018 (20:55)  


A proč je to nesmysl? Navíc ukrutný... Prosím, zveřejněte tu svůj názor, své argumenty, ať se o nich můžeme pobavit. Bez jakýchkoli argumentů je váš výrok pouze plácnutím do vody bez jakéhokoli významu.
registrovaný uživatel Klika 
02.03.2018 (22:34)  
Petr Lešek: Využitelnost vstupu na stávající nádraží i pro nádraží Petrov a zároveň nezbytnost prodloužení kolejiště stávajícího nádraží do lokality Petrov smazává materiální důvody obou zjištěných averzí a agentura tak správně uvádí možnost sčítání obou preferencí, protože se týkají jediného možného nádraží v centru.
02.03.2018 (20:16)  
Klika: Dal jsem si tu práci a našel průzkum agentury Focus, je to opravdu zajímavé čtení, doporučuji.
Ještě k předchozímu tvrzení: "variantu nádraží v centru (Petrov) preferují i občané Brna ... s tím, že jsou v tom sečteny hlasy pro obě polohy v centru, tedy pro stávající nádraží i nádraží v poloze Petrov. Sčítat je to možné..." Sčítat to možné není. Pozorný čtenář výsledků průzumu snadno zjistí, že pro 25 % respondentů preferujících variantu pod Petrovem je stávající umístění nepřijatelné (8 % neví), naopak pro 35 % respondentů preferujících stávající umístění je nepřijatelná varianta pod Petrovem (neví 4 %).
V úvodu prezentace výsledků se praví: "Nedá se říci, že by v Brně existovaly vzájemně jednoznačně nesouhlasící skupiny obyvatel v souvislosti s umístěním hlavního nádraží." To si myslím taky.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
02.03.2018 (10:44)  
Reklamní slogan města Brna: "Jsme Brno. Dáme na Vás!"
Co dodat víc?
02.03.2018 (10:11)  
To právě vidím na třetím obrázku - nové nástupiště výrazně zasahuje do prostoru parkoviště. Nevím, jaký režim tam je teď, ale předpokládám, že minimálně pro zákazníky zdarma. A to by muselo zůstat i v případě, že ho nahradil parkovací dům nakreslený jižně od Tesca na dalším plánku.
Nebo je nové nástupiště a koleje u něj předpokládáno na estakádě? Pak by tam část míst zůstala zachována.
A pamatuju si, že před lety se právě psalo u nutnosti likvidace Tesca v případě rozšíření v současném místě. Možná už to neplatí.
IR  Poslat autorovi email
02.03.2018 (10:38)  


Pane M. Fučido ;-), ten výkup a likvidaci Tesca považuji opravdu jen za účelové strašení.
A ten 3. obrázek je jen jedno za několika řešení hl.n. v centru, zde se 2 parkovacími domy a v původní poloze hl.n. Nádraží ve variantě Petrov je posunuté více k Malé Americe (ty skladové budovy u konce dnešního 5. a 6. nást.) a před starou budovou začíná teprve rozvětvení kolejiště. Terminál busů MHD, taxi a parkoviště jsou pak mezi Malou Amerikou a Novými sady a vedle parkoviště u Tesca (dnes prostor budovy "železářství") je v jedné z variant bus nádraží. Omlouvám se, ale teď na to nemám čas, tak si, prosím, vyhledejte ty varianty na netu sám.
02.03.2018 (9:04)  
Kolik by stálo ve verainatě Petrov odkoupení Tesca a přilehlých pozemků? To by asi byl docela problém, minimálně by to stálo pořádný prachy (kdysi se psalo o miliardě).
A i kdyby nebyl potřeba pozemek pod samotným Tescem, podle plánků by bylo nutné zklividovat jeho parkoviště, což je pro takový obchod nepřípustné (přijde o většinu zákazníků).
IR  Poslat autorovi email
02.03.2018 (9:28)  


Proč by se mělo Tesco odkupovat (a likvidovat)?!? Prosím, podívejte se na netu (i v galerii u tohoto článku) aspoň na některé návrhy rekonstrukce hl.n. v centru. A proč by se mělo likvidovat parkoviště? Tesco samozřejmě zůstává nedotčeno a každá varianta hl.n. v centru samozřejmě řeší parkování osobních aut, které musí být rozsáhlejší než dosud.
Ze strašení likvidací a enormními náklady na odkup Tesca bych byl schopen podezřívat ještě tak nejspíše ty "odsunovače", ale proč by to někdo navrhoval v souvislosti s reko hl.n. v centru (a zbytečně tak navyšoval náklady), tomu moc nerozumím...
registrovaný uživatel Klika 
02.03.2018 (0:29)  
Petr Lešek: Vím o tom socio-průzkumu Focus jen ze zveřejněných informací a nemám důvod jejich výsledkům nedůvěřovat. Abyste mohl těm výsledkům oponovat, musel byste mít jiné, zjištěné třeba z většího vzorku respondentů. Asi je nemáte, tak není korektní, abyste tady průzkum Focus zpochybňoval.
Tím moje vyjadřování k této věci končí.
01.03.2018 (17:40)  
Klika: No a jak ta agentura Focus měla položenou otázku (otázky)? "Přejete si odsunout nádraží do Komárova?" Jak vybírala respondenty a kolik jich bylo? Já jsem přesvědčen, že většině Brňanů, včetně těch, co opravdu jezdí vlakem, to je totiž jedno. Co většině Brňanů jedno není, je aby se už konečně nějaká varianta vybrala a začala realizovat.
PS: Bydlím na Černých Polích a vlakem jezdím dost. Podle mě má každá varianta své plusy i mínusy. Vadí mi, když se jakákoliv varianta obhajuje hloupými argumenty.
registrovaný uživatel Zlámalík  mail  
01.03.2018 (9:07)  
Klika: o poloze nádraží bylo rozhodnuto "po politické ose" v momentě převodu těch pozemků a přislíbených protislužeb. Příslušní politici byli podrženi, nyní se očekává protiplnění. Taky je mi jasné, že Petrov by byl lepší, ale budete muset začít tím, že vyplatíte ty hochy, co jim to tam okolo dnes patří - pak to najednou půjde, uvidíte.
registrovaný uživatel Klika 
28.02.2018 (22:48)  
Zlámalík:
Dvě nádraží by rozhodně pro cestující výhodná nebyla.
O poloze nádraží rozhodne stát, a ten by sotva chtěl v Brně provozovat dvě hlavní nádraží s tím, že by u stávajícího musel ještě předělat kolejiště, aby tam mohla být vysoká nástupiště.
A provozovatelé EC sotva budou chtít zastavovat ještě k tomu v Židenicích.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko