..: Poznejte Irsko s Belmond Grand Hibernian :..

The Grand Hibernian at Kilmore, just outside Moira., foto: Milepost98 Londýn / Dublin — Co se vám jako první vybaví, řekne-li se: „Irsko“? Mnohým z vás asi Guinness či irská whiskey, jiní si spíše připomenou U2, Sinéad O'Connor nebo Enyu. Ale určitě vás není mnoho, kdo Irsko navštívili. Jednou z možností, jak tuto zemi (alespoň letmo) poznat, je projet ji luxusním vlakem, kde renomovaní průvodci představí to nejzajímavější. A protože nejste Irové, můžete vyzkoušet, zda stále platí to, co kdysi napsal irský básník a dramatik William Butler Yeats: „Tady nejsou žádní cizinci, jen přátelé, které jste ještě nepoznali.“

Nepochybuji o tom, že čtenáři ŽelPage více či méně často jezdí vlakem. Občas se jeho vybavení srovnává s letadly – sklápěcí stolečky z před vámi umístěného sedadla vybavené „důlkem“, aby vám káva nesjela až do klína. Nebo stolečky u sedadel umístěných proti sobě, kde máte problém si položit svůj notebook, aniž byste byli v kolizi s notebookem toho, co sedí proti vám. Na tohle všechno ve vlaku, který vám chci dnes představit, zapomeňte! Elegantní obložení stěn, jemné koberce, stolní lampy, zarámované tisky, čerstvé květiny ve vázách, obrovské pohodlné postele, křesla, pohovky, polštáře, konferenční stolky, dřevem obložený bar. Jídelní stoly jsou velké, pokryté bílými ubrusy doplněné vybraným jídelním servisem. A péče, které se vám od obsluhy dostane, je srovnatelná s Ritzem nebo některou ze světově vyhlášených restaurací.

Vlaky jsou – už při zadávání výrobci či prodávajícímu – ze strany investora omezeny řadou kompromisů. Jen Belmond Grand Hibernian není.

Belmond Grand Hibernian vyjel na svou inaugurační cestu 9. srpna 2016. Na rozdíl od jiných luxusních vlaků společnosti Belmond, jako například Venice Simplon-Orient-Express nebo Royal Scotsman, není Grand Hibernian sestaven z historických vozů. Vagony (Mark III Irish Rail) byly postaveny v 80. letech minulého století a prošly zásadní rekonstrukcí v továrně Mivan Marine v Abtrimu. 60 kvalifikovaných řemeslníků potřebovalo přes 35 tisíc hodin práce, aby zrekonstruovali během sedmi měsíců 5 spacích vozů, 2 restaurační vozy, 1 vyhlídkový barový vůz, jeden vůz pro posádku a jeden generátorový vůz. Z celkových 8 milionů liber šterlinků, které společnost vynaložila, aby uvedla vlak a jeho vybavení do provozu, si jen tato rekonstrukce vyžádala 2,55 milionů liber šterlinků. Irští řidiči byli vloni překvapeni, když se potkali se na cestách s železničními vagóny v barvě půlnoční modři, které směřovaly do dublinského North Wall Yard.

Interiér navrhla britská kancelář James Park Associates, která se společností Belmond spolupracuje dlouhodobě. Přítomným novinářům bylo, jak píše John McKnight, při představování vlaku poodhaleno, že měli navrhnout venkovský dům. O irských venkovských domech se říká, že jsou proslulé po celém světě pro milostný život, klidný luxus a dobrou staromódní pohostinnost. Jsou elegantně zařízené, velkoryse rozměrné. Designéři se o to pokusili. Výsledkem je 100% irský venkovský dům a 0% vlak. A to je celkový triumf designérů, kteří sen společnosti Belmond změnili na realitu připravenou pro železnici.

Nábytek i vnitřní obložení stěn preferují jako materiál MDF před leštěným mahagonem, ale detaily jsou dokončeny a zdobeny s pozoruhodně vysokým standardem. Každý vůz je pojmenován po irském kraji a kabiny jsou vyzdobeny podle tradičního tartanu daného kraje. Provázet vás bude všude přítomný keltský uzel – na kobercích, stropech, klíčích, nádobí a příborech, označení personálu – a nedá vám zapomenout, že jste v Irsku. Privátní i společenské místnosti ve vlaku jsou malou galerií současného irského umění – ať již olejů, akvarelů či litografických tisků.

Pro ubytování je připraveno 20 dvoulůžkových pokojů (16 twin, 4 double), všechny s vlastní koupelnou. Jeden z pokojů je upraven jako bezbariérový. Pokoje double je možno propojit s přilehlými pokoji twin. Všechny kabiny jsou klimatizované, zásuvky 220/240 V jsou samozřejmostí.

Belmond Grand Hibernian - dispozice pokojů, foto: Belmond Belmond Grand Hibernian - pokoj twin, foto: Belmond Belmond Grand Hibernian - pokoj double, foto: Belmond

Obě jídelny – Sigo a Wexfors – jsou světlé a vzdušné. Při jídle budete ohromeni kvalitou jídla ale i vtipem, vřelostí a efektivitou obsluhujícího personálu. Jsou to převážně Dubliňané, kteří nedávno ukončili školu. Po celou cestu se o vás bude starat pětadvacetičlenný personál, který v průběhu dne bude měnit uniformy – mají stylistou navržené denní a noční.

Belmond Grand Hibernian - restaurační vůz Sligo, foto: Belmond Belmond Grand Hibernian - restaurační vůz, foto: Belmond

Vyhlídkový vůz Kildare vás překvapí vřelou atmosférou a elegancí dublinského salonu. Můžete se zaposlouchat do živé hudby nebo vyprávění příběhů nejen z irské historie. V baru ale nenajdete točeného Guinnesse, jen v lahvích – není bohužel dostatek místa na sudy (snad jediný nedostatek vlaku, který interiéroví architekti nevyřešili). Nechybí zde ale vynikající výběr skvělých whiskey či „smrtících“ ginů, včetně Bertha’s Revenge, vyrobeného z irského kravského mléka, a Gunpowder. Alkoholické nápoje jsou samozřejmě v ceně, výjimku tvoří jen ty velmi luxusní (nejdražší).

Belmond Grand Hibernian - vyhlídkový barový vůz, foto: Belmond vyhlídkový barový vůz, foto: Belmond

Výhodou irské železniční sítě je, že není příliš přetížená, takže vlak může v noci zůstat ve stanici u nástupiště a ani ráno nebudete moc rušeni ranními spoji. Na druhou stranu je irská železniční síť relativně malá, takže na prohlídky mnohých pamětihodností musíte použít z nádraží autobus. Anebo třeba koňské povozy.

Belmond Grand Hibernian - mapa, foto: Belmond Na výběr máte několik možností, stačí si jen zvolit tu, která vám nejvíce vyhovuje.

Chuť Irska je třídenní cesta (2 noci), cena je od 2.654 eur za osobu. První den se odjíždí v brzkém odpoledni z nádraží v Dublinu. Mezi tím, co vlak uhání na sever, se podává oběd. Po příjezdu do Belfastu se vrátíte zpět v čase při návštěvě The Titatnic Experience – tato atrakce využívá speciálních efektů, aby přiblížila historii nešťastné zaoceánské lodi. Po návratu do vlaku si vychutnáte večeři a čeká vás večerní zábava. Druhý den se servíruje snídaně a za okny ubíhá nádherná irská krajina. Po příjezdu do přístavu Viking ve Watefordu se vypravíte na prohlídku nádherného sídla Curraghmore House. Po lahodném odpoledním čaji budete pokračovat v objevování Irska – navštívíte House of Waterford Crystal – sklárnu založenou roku 1783, která se před několika lety přestěhovala do nových prostor. Vynikající večeře ve vlaku je zakončena hudebním vystoupením ve vyhlídkovém voze. Poslední den si vychutnáte snídani při návratu do Dublinu.

Legendy a jezera je pětidenní cesta (4 noci), cena začíná na 4.553 eurech za osobu. V brzkém odpoledni odjedete z Dublinu a cestou do Corku si vychutnáte odpolední čaj. V Corku se při soukromé prohlídce seznámíte s historií a výrobou whiskey Jameson, zakončenou degustací. Během večeře pokračuje vlak do Charleville, kde strávíte noc. Po snídani odjedete na soukromou prohlídku zámku a zahrad Blarney. Po návrat do Corku si nenechte ujít návštěvu tamějšího trhu vyhlášeného svými místními specialitami. Po obědě vás čekají jezera Killarney a Leane s možností lovit pstruhy nebo lososy. Během večeře si vlak udělá malou zajížďku do Tralee, aby se na noc vrátil do Limerick Junction. Snídani si třetí den budete vychutnávat během cesty do Galway, kde vás čeká prohlídka města. Oběd bude podáván v místním pubu, chybět nebudou ústřice, Guinness a živá hudba. Na pobřeží se podíváte na útesy Moher. Během večeře bude vlak ujíždět do Atholne, kde strávíte noc. Čtvrtý den, mezitím co se vlak bude blížit k Westportu, můžete relaxovat. Pak se vydáte na hrad Ashford a navštívíte národní park Connemara. Galavečeří zakončíte den. Poslední den se vlak vrátí do Dublinu.

Velká cesta Irskem na 7 dnů (6 nocí), jejíž cena začíná na 6.486 eurech pro osobu, je kombinací dvou předešlých zájezdů. Navíc je v programu pátý den zařazena půldenní prohlídka Dublinu, hlavního města Irska.

Pro milovníky golfu jsou připraveny další dva zájezdy. Při třídenním (2 noci) jede vlak po trase Dublin – Belfast – Coleraine – Dundalk a golf si zahrajete v Royal Portrush Golf Club. Při pětidenním (4 noci) je zvolena trasa Dublin – Cork – Killarney – Galway – Westport – Dublin. Očekávat vás budou zelené trávníky v Killarney Golf & Fishing Club, Lahinch Golf Club a Westport Golf Club.

Pokud jste si ale z nabídky nevybrali, můžete si celý vlak ve volných dnech s přáteli či obchodními partnery pronajmout. Už jen zbývá nastartovat lokomotivu a vyrazit.

Zdroje: Belmond Grand Hibernian, Enchanting Ireland, Luxurious Magazine, Luxury Train Club, Mivan, The Telegraph, Traveller, Wikimedia Commons


Vlad Poslat mail autorovi | 4.12.2017 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Vozidla

Weitere aus Evropa


05.12.2017 (16:33)  
Paluba je pojazdny Kempinsky hotel, casnik vo fraku, v barovom salone klavirista a small talk. A priemerny vek cestujucich nad 65 rokov....Zeleznicu vidiet len zvonka, ak ta pustia von.
Mozno sef vlaku povie nejaku historku odkial su vagony ( ak to niekoho vobec zaujima), inak ostane len obdivovanie prirody a rób dám. :-)
Registrierter Benutzer Keprt 
05.12.2017 (16:29)  
Nickon: já tedy nevím, jak si představit "prostor na palubě pro železniční vyžití"? :-) Nějaká klubovna s tematickými plakáty a modelovým kolejištěm, kde se můžou beztrestně vést řeči o zvuku lokomotiv, nebo tak něco?

Já tedy takovéhle vlaky taky moc nechápu, ale to je prostě tím, že nejsem jejich cílová skupina. Pokud je někdo ochoten své peníze utratit tímto způsobem, jeho věc.
Editor oder ŽP Admin NIcKON  mail  
05.12.2017 (16:18)  
krokodil: Zajímavý postřeh, díky za něj. Ve své práci zažívám podobné mžiky povrchního hraní na formální luxus, o který však nikdo z přítomných ve skutečnosti nestojí a není k ničemu dobrý. Ptám se tedy, zda je na palubě aspoň nějaký prostor pro železniční vyžití, nebo zda jde výhradně o pojízdnou restauraci a salon.
05.12.2017 (13:35)  
Tak som sa velmi nemylil, aj ja som musel trepat so sebou oblek, pritom som bol tam len pracovne...
Editor oder ŽP Admin Vlad  mail  
05.12.2017 (13:24)  
krokodil: Dress Code: For daytime excursions and relaxing on board the train, casual, comfortable clothing is recommended. In the evening, a jacket and tie is suggested. No jeans/trainers on board.
05.12.2017 (11:21)  
Mierne ma prekvapuju taketo clanky ( teraz Irsko, nedávno Peru). Tieto vlaky s miestnymi maju snad jedine spolocne, ze niekto tam robi velky byznis. Cudzie vozidla, väcsinou repliky a luxus, ktory väcsinou nikdy na danej trati neexistoval.
Neviem ako tu, ale na East Orient Expres vyzaduju k veceri spolocenske oblecenie (frak netreba, ale kravata ano) a trva to najmenej 2 hodiny - ako kazde stravovanie. Program je dost povrchny, tam kde normalny turista má k dispozicii niekolko hodin, pasazieri luxusneho vlaku mali necelu hodinu a uz boli pozbierani na odchod. Hlavnym cielom organizátorov je totiz konzumácia na palube, hranie sa na luxus a historiu a nobles.
Urcite maju svoju klientelu, ale neviem ci z pasazierov niekto má vobec záujem o zeleznicu. (Zatial som sa stretol jedinym takym clovekom - bol aj akcionárom spolocnosti..... :-) ).
Korrespondent oder ŽP Mitglied stoupa  mail  
04.12.2017 (8:24)  
Pozor! Nikde není popelník! Irská republika byla jedou z prvních zemí, kde zakázali kourit i v bárech!

Ale za clánek dekuji, (i kdyz jsem do Dublinu na skolení letel érem.)

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2018 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko