..: ČD a GWTR si nebudou uznávat jízdenky na trati z Plzně do Mostu :..

Motorová jednotka GW Train Regio, foto: GW Train Regio, a.s.Plzeň — Neděle 11. prosince bude dnem, kdy poprvé vyjede soukromý dopravce na státem objednávanou rychlíkovou linku. Jak již asi správně tušíte, jedná se o linku z Plzně do Mostu a dopravce GW Train Regio. Na 139 kilometrů dlouhou trasu se vydají čtyři páry vlaků vedené rekonstruovanými jednotkami řady 628 z Německa, doplněné o další pár vlaků v neděli večer. Jenže právě příklad nástupu soukromého dopravce na tuto trasu ukazuje, jak přesně nemá otevírání trhu ze strany státu vypadat. Jak můžete vidět v přehledném jízdním řádu, další dva páry rychlíků a osobní vlaky v objednávce kraje totiž budou dále provozovat České dráhy a oba dopravci si navzájem nebudou prodávat ani uznávat jízdní doklady. Problémem jsou i nadále trvající díry v taktu, kdy například z Plzně do Mostu chybí rychlík odjíždějící po osmé hodině ranní.

Rychlík ČD na trati z Plzně do Mostu, foto: Radek TheumerSpekulace o tom, že na lince R 25 nastane od nového grafikonu tak trochu tarifní zmatek, se objevovaly již od doby, kdy Ministerstvo dopravy potvrdilo plán zadat objednávku státních rychlíků soukromému dopravci. Nyní se tyto informace oficiálně potvrdily prakticky ze všech zúčastněných stran: „Dohoda s ČD o vzájemném uznávání jízdenek nebyla uzavřena z důvodu právních překážek stávající legislativy a prozatímní neexistence státního clearingového centra,“ uvedl člen představenstva GW Train Regio Pavel Faugner. Podobně se nechaly slyšet i České dráhy: „Je to důsledkem předčasné liberalizace bez ošetření kritických míst ze strany státu. V důsledku bude cestující poškozen, minimálně v oblasti odbavení, kde není státem zajištěna tarifní integrace, a přesto se již otevírá trh veřejné železniční dopravy,“ uvedla mluvčí státního dopravce Radka Pistoriusová. Ministerstvo dopravy pak na dotazy zaslané naší redakcí do doby vydání tohoto článku nereagovalo.

Částečně vylepšit situaci by nyní mohly alespoň jednotlivé kraje, a to integrací všech vlaků do svých integrovaných dopravních systémů. Ústecký kraj tak již učinil: tarif Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) bude platit ve vlacích všech dopravců v úseku Blatno u Jesenice – Most. Plzeňský kraj pak zatím o podobném kroku uvažuje a na rovinu také říká, kde je v současné době v oblasti uznávání jízdenek mezi dopravci problém: „Plzeňský kraj má zájem na vzájemném uznávání jízdenek, s GWTR jsme o tomto problému jednali, ČD zatím s uznáváním nesouhlasí. S oběma dopravci budeme dále jednat o zařazení do Integrované dopravy Plzeňska (IDP). Vzhledem k tomu, že teprve 21. 11. byla sestavena nová krajská vláda, máme pro ni připraveny variantní návrhy, jak dále pokračovat,“ uvedla jednatelka plzeňského organizátora dopravy POVED Zdeňka Kmochová.

Cestujícím zejména na Plzeňsku tak nezbývá než doufat, že se jak dopravci, tak politici rychle dohodnou, a oni tak budou moci cestovat například na dlouhodobé traťové jízdenky tak, jak byli zvyklí doposud.

Zdroje: GW Train Regio, POVED, Mladá fronta Dnes


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 29.11.2016 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu ČR Plzeňský ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel stoupa  mail  
10.12.2016 (22:27)  
Nevím sice kdo je Johny 11, ale zrejme zijete ve velkém omylu. Stát dominantní postavení CEZu naopak jeste posílil a ted to hrozí i konglomerátu CD. Do jisté doby mohly REAS nakupovat el. energii jak se jim zlíbilo a ta posmívaná "nevideitelná ruka trhu" skutecne fungovala. Legislativa EU vznikla pozdeji, takze napr. STE Decin vyrábel elektiku v Tp Trmice.

Souhlasím vsak, ze tzv. "emisní povolenky" trh deformovaly a elektriku také zdrazily.
10.12.2016 (21:53)  
Todle jsem uz jednou videl. V Energetice. Nezávislí soukromí výrobci energie elektriku prodávali, tehdejsí CEZ se holedbal, ze energii dodává. Tak vláda (tehdy vedená CSSD) podnítila koupi podílu u "nezávislých". To melo dvojí efekt:
- faktická likvidace nezávislých vyrobcu (vcetne REAS),
- skoro skokové zdrazení elektrické energie.


Hlouposti - něco jako "emisní povolenky", neboli vynález zelených d.....ů vám nic neříkají? První skokové zdražení bylo na jejich vrub a druh na podporu OZE. REAS nebyly výrobci a ČEZ u nezávislých nic nenakupoval, protože nikdo neprodával...naopak ČEZ prodával (EDK, ENA...)
registrovaný uživatel (gp) 
10.12.2016 (20:06)  
T. R.: tato výhoda funguje jen tam, kde mají ČD monopol. Ale protože s tím monopolem je spojena řada nevýhod, zdá se, že z pohledu obecného blaha je monopol lepší zrušit včetně této výhody. Ani bohatí nemohou sníst víc, než dva bifteky denně. Ani drtivá většina cestujících nevyužije traťovou/síťovou jízdenku víc, než tam a zpátky. Bez emocí, zbytečných adjektiv a příslovcí by se Váš příspěvek podstatně zkrátil a ztratil by působivost.
Metro v New Yorku provozovali tři konkurující si dopravci a nebylo to absurdní.
registrovaný uživatel (gp) 
10.12.2016 (15:53)  
R: železnici živí především daňový poplatník, pravidelní cestující ji živí ze všeho nejmíň.
registrovaný uživatel R 
09.12.2016 (21:59)  
Tomáš R. 20:38> Vyjádřil jste to naprosto přesně, absolutní souhlas. Železnici živí denně dojíždějící s předplacenými jízdenkami (traťovými, síťovými) a pro ty se za stejné náklady nabídka na té trati sníží naprosto zásadně, což je v podstatě skandální. Náhodní cestující, kteří na trati jedou jednou za čas a mají čas řešit výběr nejlevnější jednotlivé jízdenky na netu a hýkají pak blahem, že dostanou kafe (noviny, wi-fi apod.) zadarmo, železnici nespasí. Vlakem se snad nejezdí kvůli kafi nebo novinám, ale možná to některým nedochází.
09.12.2016 (20:40)  
Sim: ten nový systém, ne vozidla, je pro cestujícího buď dražší a stejně dobrý, nebo stejně drahý a horší. Viz můj předcházející příspěvek.
09.12.2016 (20:38)  
Zkuste prosím vnímat to, co chci říci, bez emocí.
Podstata:
Dnes, odmyslíme-li si okrajové trati, existuje nesporná výhoda, kdy si pravidelný cestující může koupit síťovou jízdenku a využívat prakticky neomezeně celou síť. Tato výhoda je však spojena s jedním dopravcem.
Drolením sítě a vzájemným neuznáváním jízdenek se tato výhoda nepochybně vytrácí. Plzeň - Most je celkem bezvýznamná trať, ale pokud by se měl model z ní rozšířit na více tratí, včetně těch důležitých, pak by to pro cestující nepochybně zhoršení bylo.
Pokud bych chtěl po 11.12. mít možnost neomezeného cestování tak, jako dosud, musel bych si koupit k IN 100 ještě celoroční jízdenku na trať Most - Plzeň, tedy za stejný rozsah služeb bych nezaplatil 19 900,-, ale 34 980,-. Je to teoretický konstrukt, s vysokou pravděpodobností tam vůbec nepojedu, ale se zvyšujícím se počtem tratí riziko, že na trať mimo systém narazím, také zvyšuje.
A vezměme příklad pravidelného cestujícího třeba mezi Žihlí a Plzní. Dnes za cenu okolo 1 150 Kč měsíčně může využít cca 10 vlaků denně, po 11.12. to bude o 4 méně a bude-li chtít mít současný rozsah služeb, musel by si koupit traťové jízdenky obou dopravců, což je pitomost, nebo se omezit na využívání jen jednoho, což znamená významné snížení nabídky.
Rozumíme si? Je mi úplně jedno, kdo po té trati jezdí, ale jedno mi není to, že tímhle tím fušerským, nedomyšleným a protizákaznickým systémem neuznáváním jízdenek, rozmělněním nabídky do dvou dopravců se systém stává méně výhodným pro cestující.
Představte si - a to je o mnoho přesnější analogie, než divadlo - že by třeba metro provozovali 3 navzájem si konkurující přepravci navzájem si neuznávající jízdenky. Absurdní, což? Ano, vlak není metro, ale na tom, že tenhle hybrid a paskvil na trati Plzeň - Most je principiálně špatně a pokud by se tenhle nešťastný model šířil dál, tak to poškodí železnici jako takovou, trvám. A fakt ne proto, že bych ho nechápal, byl blondýna či ajzbon. Jen prostě říkám, že je to cesta do pekel.
09.12.2016 (14:02)  
Roční jízdenka pro tuto trať využitelná u mírně nadpoloviční části spojů stojí 14 990,- Kč ve druhé třídě, 17 990,- v první. U ČD stojí IN 100 na celou síť 19 990,- resp. 24 980,-.

Schválně si spočtěte, kolik bude stát roční jízdenka pro tuto trať využitelná u mírně podpoloviční části spojů u ČD.
registrovaný uživatel Sim 
09.12.2016 (14:01)  
Tomáš R. > me to prijde, ze si ponekud protirecite:

- "Raději drahé a funkční než levné a k ničemu."
Z tohoto bych usuzoval, ze vam jde o funkcnost a kvalitu systemu jako takoveho, bez ohledu na to, jestli je to o neco drazsi nebo levnejsi.

- "Zajímavá je i cenová politika. Roční jízdenka pro tuto trať využitelná u mírně nadpoloviční části spojů stojí 14 990,- Kč..."
Z tohoto prispevku na me zase dycha pointa, ze co na tom, ze to bude jezdit dobre, kdyz to bude o neco drazsi.

Takze, kde je pravda? Resite, ze si budete muset priplatit, nebo resite, ze system bude fungovat hur?
registrovaný uživatel (gp) 
09.12.2016 (13:05)  
1:0. Vyhráls T. Rolle.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko