Plzeň — Neděle 11. prosince bude dnem, kdy poprvé vyjede soukromý dopravce na státem objednávanou rychlíkovou linku. Jak již asi správně tušíte, jedná se o linku z Plzně do Mostu a dopravce GW Train Regio. Na 139 kilometrů dlouhou trasu se vydají čtyři páry vlaků vedené rekonstruovanými jednotkami řady 628 z Německa, doplněné o další pár vlaků v neděli večer. Jenže právě příklad nástupu soukromého dopravce na tuto trasu ukazuje, jak přesně nemá otevírání trhu ze strany státu vypadat. Jak můžete vidět v přehledném jízdním řádu, další dva páry rychlíků a osobní vlaky v objednávce kraje totiž budou dále provozovat České dráhy a oba dopravci si navzájem nebudou prodávat ani uznávat jízdní doklady. Problémem jsou i nadále trvající díry v taktu, kdy například z Plzně do Mostu chybí rychlík odjíždějící po osmé hodině ranní.
Spekulace o tom, že na lince R 25 nastane od nového grafikonu tak trochu tarifní zmatek, se objevovaly již od doby, kdy Ministerstvo dopravy potvrdilo plán zadat objednávku státních rychlíků soukromému dopravci. Nyní se tyto informace oficiálně potvrdily prakticky ze všech zúčastněných stran: „Dohoda s ČD o vzájemném uznávání jízdenek nebyla uzavřena z důvodu právních překážek stávající legislativy a prozatímní neexistence státního clearingového centra,“ uvedl člen představenstva GW Train Regio Pavel Faugner. Podobně se nechaly slyšet i České dráhy: „Je to důsledkem předčasné liberalizace bez ošetření kritických míst ze strany státu. V důsledku bude cestující poškozen, minimálně v oblasti odbavení, kde není státem zajištěna tarifní integrace, a přesto se již otevírá trh veřejné železniční dopravy,“ uvedla mluvčí státního dopravce Radka Pistoriusová. Ministerstvo dopravy pak na dotazy zaslané naší redakcí do doby vydání tohoto článku nereagovalo.
Částečně vylepšit situaci by nyní mohly alespoň jednotlivé kraje, a to integrací všech vlaků do svých integrovaných dopravních systémů. Ústecký kraj tak již učinil: tarif Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) bude platit ve vlacích všech dopravců v úseku Blatno u Jesenice – Most. Plzeňský kraj pak zatím o podobném kroku uvažuje a na rovinu také říká, kde je v současné době v oblasti uznávání jízdenek mezi dopravci problém: „Plzeňský kraj má zájem na vzájemném uznávání jízdenek, s GWTR jsme o tomto problému jednali, ČD zatím s uznáváním nesouhlasí. S oběma dopravci budeme dále jednat o zařazení do Integrované dopravy Plzeňska (IDP). Vzhledem k tomu, že teprve 21. 11. byla sestavena nová krajská vláda, máme pro ni připraveny variantní návrhy, jak dále pokračovat,“ uvedla jednatelka plzeňského organizátora dopravy POVED Zdeňka Kmochová.
Cestujícím zejména na Plzeňsku tak nezbývá než doufat, že se jak dopravci, tak politici rychle dohodnou, a oni tak budou moci cestovat například na dlouhodobé traťové jízdenky tak, jak byli zvyklí doposud.
Zdroje: GW Train Regio, POVED, Mladá fronta Dnes
A co se týče linky Most - Plzeň, blížící se stav považuji za naprosté diletantství.
A propos vozím si prdku nejčastěji railjetem a v railjetu, tedy dle mého skromného názoru, se mnou většina cestujících ve voze absolvuje cestu Praha - Brno (popř. ještě mnohem dál nebo z větší dálky), než že by se osazenstvo nějak v Třebové/Pardubicích/Kolíně šíleně vyměnilo. Ale mohu mít pokaždé štěstí na "stabilní" vagon, že :)
A co se týče Brna tak to je učebnicový případ vyzobávání třešinek, není pravda že by ČD neměli zájem o dané vlaky, chtěli je provozovat i bez objednávky státu. Navíc žluté vlaky neberou invalidy, cestující se psy a s koly ale hlavně že dostanu laciné kafe v papírovém kelímku jako u McDonalda(a to se vyplatí).
Píšete to, jako kdyby mezi Prahou a Brnem jezdily jen 4 spoje a teď 3 získal RJ.
Stačí se podívat do jízdního řádu, "rychlé" spoje ČD (EC, Ex, R, Raijety) jezdí v hodinových taktech a mnohdy je tam ještě nějaký mezi tím. Takže to, že tam přibudou 3 spoje jiného dopravce, jaksi nelze považovat za omezení každodenního cestování. A kolik je cestujících, kteří denně dojíždí z Brna do Prahy vlakem? A pokud myslíte část úseku, tak mimo rychlíky jsou tam i běžné osobáky. A ti co jezdí občas, budou mít aspoň možnost výběru dopravce.
Docela bych tu hlášku o omezení cestování nominoval na blábol měsíce.
Kdo říkal?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.