..: ČD a GWTR si nebudou uznávat jízdenky na trati z Plzně do Mostu :..

Motorová jednotka GW Train Regio, foto: GW Train Regio, a.s.Plzeň — Neděle 11. prosince bude dnem, kdy poprvé vyjede soukromý dopravce na státem objednávanou rychlíkovou linku. Jak již asi správně tušíte, jedná se o linku z Plzně do Mostu a dopravce GW Train Regio. Na 139 kilometrů dlouhou trasu se vydají čtyři páry vlaků vedené rekonstruovanými jednotkami řady 628 z Německa, doplněné o další pár vlaků v neděli večer. Jenže právě příklad nástupu soukromého dopravce na tuto trasu ukazuje, jak přesně nemá otevírání trhu ze strany státu vypadat. Jak můžete vidět v přehledném jízdním řádu, další dva páry rychlíků a osobní vlaky v objednávce kraje totiž budou dále provozovat České dráhy a oba dopravci si navzájem nebudou prodávat ani uznávat jízdní doklady. Problémem jsou i nadále trvající díry v taktu, kdy například z Plzně do Mostu chybí rychlík odjíždějící po osmé hodině ranní.

Rychlík ČD na trati z Plzně do Mostu, foto: Radek TheumerSpekulace o tom, že na lince R 25 nastane od nového grafikonu tak trochu tarifní zmatek, se objevovaly již od doby, kdy Ministerstvo dopravy potvrdilo plán zadat objednávku státních rychlíků soukromému dopravci. Nyní se tyto informace oficiálně potvrdily prakticky ze všech zúčastněných stran: „Dohoda s ČD o vzájemném uznávání jízdenek nebyla uzavřena z důvodu právních překážek stávající legislativy a prozatímní neexistence státního clearingového centra,“ uvedl člen představenstva GW Train Regio Pavel Faugner. Podobně se nechaly slyšet i České dráhy: „Je to důsledkem předčasné liberalizace bez ošetření kritických míst ze strany státu. V důsledku bude cestující poškozen, minimálně v oblasti odbavení, kde není státem zajištěna tarifní integrace, a přesto se již otevírá trh veřejné železniční dopravy,“ uvedla mluvčí státního dopravce Radka Pistoriusová. Ministerstvo dopravy pak na dotazy zaslané naší redakcí do doby vydání tohoto článku nereagovalo.

Částečně vylepšit situaci by nyní mohly alespoň jednotlivé kraje, a to integrací všech vlaků do svých integrovaných dopravních systémů. Ústecký kraj tak již učinil: tarif Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) bude platit ve vlacích všech dopravců v úseku Blatno u Jesenice – Most. Plzeňský kraj pak zatím o podobném kroku uvažuje a na rovinu také říká, kde je v současné době v oblasti uznávání jízdenek mezi dopravci problém: „Plzeňský kraj má zájem na vzájemném uznávání jízdenek, s GWTR jsme o tomto problému jednali, ČD zatím s uznáváním nesouhlasí. S oběma dopravci budeme dále jednat o zařazení do Integrované dopravy Plzeňska (IDP). Vzhledem k tomu, že teprve 21. 11. byla sestavena nová krajská vláda, máme pro ni připraveny variantní návrhy, jak dále pokračovat,“ uvedla jednatelka plzeňského organizátora dopravy POVED Zdeňka Kmochová.

Cestujícím zejména na Plzeňsku tak nezbývá než doufat, že se jak dopravci, tak politici rychle dohodnou, a oni tak budou moci cestovat například na dlouhodobé traťové jízdenky tak, jak byli zvyklí doposud.

Zdroje: GW Train Regio, POVED, Mladá fronta Dnes


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 29.11.2016 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu ČR Plzeňský ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel stoupa  mail  
14.12.2016 (12:31)  
pro (gp):

:-) mne to docela vyyhovovalo. Urcite více nez maxiCEZ. :-)
registrovaný uživatel (gp) 
14.12.2016 (12:20)  
Zjevil se dobrý duch z počátku devadesátých let. REAS a dráhy regionální a vedle nich ČEPS a dráha celostátní.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
13.12.2016 (15:32)  
a jeste pro (gp):
Souhlasím, jen bych to formuloval jinak. Vzdy jsem byl pro rozbití monopolu státem ovládaných organizací. Nelze-li lépe, pak privatizací. (tedy deetatizace ANO - zejména obsluzných cinností). Naproti tomu mi sítová odventví ovládaná státem dávají smysl. Jde ale o vysoce odbornou cinnost a tam nemá politika co pohledávat. Obdobne lokálky bych pustil bez uzardení na krajskou úroven.

Dle mého názoru se konkurence soukromých dopravcu projevuje spíse kladne.
registrovaný uživatel (gp) 
13.12.2016 (15:11)  
Hm, vágní. Bavíme se o konkurenci, ne privatizaci. Ale já jsem výslovně napsal, že kromě důsledků vnímaných kladně přináší konkurence i důsledky, které jsou vnímány záporně.
registrovaný uživatel Sim 
13.12.2016 (14:03)  
Tomáš R. > a co je to v nasem pripade ten system?

Ja se tak trochu obavam, ze tim myslite teoreticke optimalni moznosti drahy jako takove, bez ohledu na jejich dosazitelnost.

Tim nechci rict, ze je spatny se snazit k nim priblizit, ale jde o to se aspon pokusit nestranne koukat na to, co je prinos, co negativum a co je tak nejak plichta. A pokud je nekde zhorseni, tak kde je toho pricina.

Ocima zaujatyma na to muzem koukat ruzne ... od jednoho extremu "proc tam vubec poustej soukromniky" az do druheho "proc CD jeste vubec existuje". A nekde mezi tim muze byt klidne i pohled "proc modri nedali lepsi nabidku, mohli tu zustat a dal provozovat pro svoje klienty sve sluzby".

Ono totiz neni od veci si pripomenout, ze prave tahle trat je vykladni skrini rozdilu, jaky nastava mezi vysoutezenou cenou a cenou bez souteze ... a dovolim si tvrdit, ze nebyt urcitych modrych brikuli, mohlo se zde jezdit i dnes na sitove jizdne, bez ohledu na to, kdo vlak provozuje.
13.12.2016 (13:26)  
Dobře, ale stejně tak vágní je tvrzení, že privatizace vždy přinese jen pozitivní efekty. Mohli bychom argumentovat tím, že se ČD podařilo výrazně zvýšit počet cestujících na trati Praha - Brno a taktně při tom pominout vliv nepoužitelné D1.
Podle mě je škoda, že se ČD nezrušily nebo nezprivatizovaly tak někdy v roce 1995. Tehdy to byl neskutečný moloch ovládaný odboráři a s minimem zákaznického přístupu. Jenže od té doby ČD udělaly obrovský kus práce a já je, jako zcela běžný cestující, považuju za velmi dobře fungující firmu se službami srovnatelnými se soukromníky, mnohdy dokonce lepšími. A začít tenhle systém teď drolit jen proto, abychom "privatizovali pro privatizaci", se mi zdá jako neúčelné, zejména je-li to uděláno tak dementním systémem, jako na trati Plzeň - Most.
registrovaný uživatel (gp) 
13.12.2016 (11:17)  
Ano, město koupilo, sjednotilo, očekávajíc synergické efekty a úspory z rozsahu. Ty se však nedostavily, spíš naopak. Podobně jako se synergické efekty a úspory z rozsahu nedostavily po zestátnění soukromých drah na počátku dvacátého století a velice podobně, jako se nedostavily ani po vzniku SuperČEZu.

Tvrzení, že konkurence v důsledku poškodí železnici, je jednak vágní, jednak ho není o co opřít. Koleje tu budou stále a spousta dopravců chtivých po nich jezdit taky. Jediný, koho konkurence zdánlivě poškozuje, jsou České dráhy. Ale ty nejsou železnice. Ty jsou jen jeden z dopravců, i když dříve skoro celá ta železnice byly.

Nevidíme byť jen náznak, že po vstupu "externích" dopravců na dotčených tratích poklesly počty cestujících. Praha - Ostrava nárůst. Varnsdorf - Liberec nárůst.
12.12.2016 (19:38)  
gp:
Nejsem odborník na newyorské metro, ale Wikipedie píše, že Nejdříve tratě stavěly a dávaly je do pronájmu BMT a IRT, pak v roce 1932 zprovoznily vlastní systém IND. V roce 1940 pak město odkoupilo oba soukromé provozovatele a vytvořilo jednotnou síť.. I vy sám píšete, že "provozovali", takže už z nějakého důvodu neprovozují. A když provozovali, tak jezdili po jedné lince a neexistovaly jízdenky platící pro všechny?

Jinak mír v duši, prostě se neshodneme, to se stává. Já si myslím, že to, co se děje, poškodí v konečném důsledku železnici jako celek, vy si myslíte, že ne. Netřeba se kvůli tomu navzájem urážet.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
12.12.2016 (18:09)  
pro (gp):

Není podstatné, zda emisní povolenky trh defromovaly ci nedeformovali. Kazdopádne se (nám) výrobcum el. energie bez nich zilo lépe.
A pan Bursík? Nepublikovatelé ani s "hvezdickou" - mluvil jsem s ním osobne.
registrovaný uživatel (gp) 
12.12.2016 (17:47)  
Emisní povolenky energetický trh nijak zvlášť nedeformovaly (akorát ze zisku z pálení lacinýho uhlí udělaly výnosy výrobců sofistikovanějších technologií.) Trh je deformován už od té doby, co jsou základní energetické zdroje podřízené rozdílným zákonům. Uhlí hornímu a dřevo lesnímu. Drazí kolegové, přál bych vám, abyste měli na těch šachtách stejnou společnost s podobnou legislativní silou, jakou jsou v lesích myslivci. Ještě byste s láskou vzpomínali na Bursíka a jeho ekologický právní servis.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko