Praha — České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na dodávku a implementaci technologie pro bezdrátové připojení k internetu do celkem 89 osobních vozů. Dopravce pro tento vítaný upgrade vybral 62 vozů řady Bdpee231, 12 vozů řady ABmz346 a 15 vozů řady ABpee347, díky čemuž se cestující již v prvním pololetí příštího roku připojí k WiFi na dálkových linkách Praha – Tábor – České Budějovice – Linec, Praha – Plzeň – Cheb / Železná Ruda, Praha – Hradec Králové – Trutnov a Praha – Přerov – Otrokovice – Staré Město – Luhačovice. Na realizaci zakázky za bezmála 19 mil. Kč bez DPH (210 tis. Kč za 1 vůz) bude mít zhotovitel šest měsíců od nabytí účinnosti smlouvy. Součástí plnění je i poskytování servisu po dobu tří let od dodání technologie do posledního vozu.
České dráhy v současné době disponují celkem 437 vozy s WiFi připojením (viz tabulka), hlavními zástupci této flotily jsou jednotky Pendolino, railjet, RegioPanter, RegioShark a InterPanter. Po realizaci aktuálně vypsané zakázky počet vozů s bezdrátovým připojením k internetu vzroste na 526.
Řada | Počet vozů | Poznámka |
---|---|---|
Pendolino (680) | 49 | 7× 7 vozů |
ČD railjet | 49 | 7× 7 vozů |
RegioPanter | 76 | 8× 2 vozy + 20× 3 vozy |
InterPanter | 62 | 4× 3 vozy + 10× 5 vozů |
RegioShark (844) | 62 | 31× 2 vozy |
Apee139 | 10 | |
Ampz143 | 11 | |
Ampz146 | 9 | |
Bdmpz227 | 9 | |
Bhmpz228 | 9 | |
Bmz230 | 4 | |
Bdmpee233 | 40 | |
Bmz241 | 15 | |
Bmz245 | 26 | |
ARmpee832 | 6 | |
CELKEM | 437 |
Zdroje: Věstník veřejných zakázek, České dráhy
Nó, coby elektirkár tohle nemohu prijmout. Teorií bylo napsáno mnoho. Ale dosud nikdo odborne a rukolapne neprokázal skodlivost vlnení a ani interferenci vlnení. A to ani u rozvoden, nebo vedení 400 kV. A tak dale zustává jen prímý zasah el. proudem, který má za následek mnohdy i smrtelný oblouk.....
Dneska (v úterý) jsem opet musel cestovat metrem (zde U Bahn), nejen ze na svém stanovisku trvám, neb se mi znovu podvrdilo. A neprizpusobivé sluchátkáre a batuzkáre rád rozsírím o koleckáre, se zvlástním durazem na nositele a rozlévatele "Coffee to go". :-)
Nevím jestli jsem reprezentativní vzorek, ale smysl wifi vidím hlavně pro připojení PC na delších cestách - řekl bych že podle toho se dost (nejen) obchodních cestujících může pro vlak rozhodnout, a takové zákazníky potřebuje železnice skoro nejvíc, když obvykle tolik neřeší cenu jízdného. Právě jedu už podruhé služebně vlakem z Prahy do Katowic, wifina občas spadne a za hranicemi nejspíš přestanou téct data nadobro, ale vyřídil jsem už spoustu e-mailů a nemusím řídit v dešti. Poprvé jsem jel autem, dal jsem to za 5 hodin jako vlak (dobře, u vlaku ještě plus cesta na nádraží) a to jsem měl na D1 štěstí že se nic nedělo, v protisměru byly vždy několik km kolony. Jestliže se někdo chová ke spolucestujícím bezohledně, přítomnost wifi to už myslím nijak nezhorší.
Já osobně jsem proti hluku ze sluchátek a od řvoucích mobilistů začal bojovat jejich vlastními prostředky, tedy vlastními sluchátky, jimiž si zakryju uši a v kombinaci s aplikací Spotify jsem dokonale chráněn proti bezohledným týpkům okolo. Navíc s možností stáhnout si poměrně velké množství hudby do offline režimu mi je zcela ukradená nějaká wifina.
Jsou veci, na nichz se shodneme a na kterých asi ne.
- "Bezohlednost" je lepsi (nizsí) v Cechách nezli v Berline a Japonsko je jiste extrém. Umocneno "levostranným" provozem, který ani u chodcu v Evrope nikdo nezná. Asi nemá smysl ocekávat, ze Japonec dá vystupujícímu prednost
- Jako notorický staromilec o takové okolí nevnímající spolucestující snad ani nestojím, tím spíse o jakékoliv náklady na zvelebení vozidla.
To si radeji na stará kolena (znovu) zajedu "za svoje" na horu Rigi a tam si budu zpívat nejakou arii - i v mlze nahlas, az se hory budou zelenat. :-)
Zkuste se na to podívat z jiného pohledu. Cena za WiFi není nikterak závratná (řádově 0,5 % ceny nového vozu) a je to věc, která má potenciál přitáhnout nové cestující. Čím více cestujících bude, tím méně se bude muset železniční doprava dotovat z veřejných prostředků. Před nějakou dobou jsem četl, že ve Státech ubývá mladých řidičů, protože ve VHD si můžou hrát s mobilem. Nevím v jaké míře a jestli se to opravdu děje, ale čím více lidí se dostane z aut do vlaků, tím lépe.
Já osobně sluchátka nenosím při chození po městě a krátkých cestách MHD. Ale když jsem jezdil v Česku mezi Ústím n. L. a Brnem, většinou jsem pracoval na počítači a měl jsem na hlavě sluchátka. Nedokážu usnout na povel a čas je příliš drahý na to, abych ho mohl jen tak mrhat čtyřhodinovým sezením a koukáním z okna.
Co se týče té ohleduplnosti, zjisti jsem že v Česku jsou lidé třeba v porovnání s Japonskem velice ohleduplní. Tady v Japonsku se nikdo na nikoho neohlíží, na normální nevyhrazená sedadla nikdo nikoho sednout nepustí a většina lidí má sluchátka nebo spí, všichni jsou uzavřeni ve vlastním světě a okolí nevnímají. To jen takový příklad, že je na tom Evropa ještě poměrně dobře.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.