..: Izy – dopravce rychlovlaků Thalys rozbíhá nízkonákladový koncept :..

Izy TGV (ilustrace), foto: Thalys Brusel — Dopravce Thalys, provozující vysokorychlostní vlaky mezi Nizozemím, Belgií, Německem a Francií, představil nízkonákladový koncept spojů Izy. Podobně jako vlaky Ouigo francouzských drah SNCF, i Izy nabízí nižší cenu výměnou za některá omezení pro cestujícího. Klíčem k úspěchu je omezený kontingent jízdenek za lákavou cenu 10 eur, ovšem bez možnosti rezervace. Klient tedy má dvě možnosti – buď bude během cesty stát ve zrušeném bistro oddíle, nebo mu při troše štěstí palubní personál přidělí některé z neobsazených sedadel.

Jednotky TGV spojů Izy paradoxně nepojedou po vysokorychlostních tratích. Kvůli snížení nákladů je bude Thalys provozovat na tratích konvenčních, což pro dopravce znamená nižší poplatek za dopravní cestu a pro cestujícího mezi Paříží a Bruselem asi o hodinu delší cestovní čas. Zatímco vysokorychlostní spoj urazí tuto trasu za 1 hodinu a 22 minut, jízdní doba Izy bude činit minimálně 2 h 8 min, a může se vyšplhat až na dvě a půl hodiny.

Ceny jízdenek se standardní rezervací místa se budou pohybovat od 19 do 59 eur. Sedadla Standard XL s vlastní zásuvkou pořídíte za 69 eur. Dopravce nebude akceptovat jízdenky Interrail – připomeňme ale, že Thalys obvykle nabízí jen omezený počet míst pro držitele Interrailu v každém spoji. Jízdenky nebudou prodávány na pokladnách, ale pouze online na www.izy.com. Dopravce chce získat dodatečné příjmy také pomocí doplatků na sedadla Standard XL, za která zákazník zaplatí v předprodeji 10 eur, na palubě však až 20 €.

Hlavním tahákem pro cestující citlivé na cenu ovšem jistě budou extralevné jízdenky bez rezervace, které zájemci pořídí v omezením počtu již od 10 eur. Cestující v takovém případě riskuje, že svou cestu stráví ve stoje. V lepším případě budou k dispozici i místa na rezervních sklopných sedadlech. Dodatečné místo dopravce nalezl zrušením bistrooddílu, jehož vůz nyní poslouží právě jako rezerva pro stojící cestující.

Podobně jako u nízkonákladových aerolinek, i Izy zpoplatnil extra zavazadla nad rámec jednoho velkého kufru a jednoho malého příručního zavazadla. Veškeré doplatky navíc budou při prodeji na palubě stát až trojnásobek běžné ceny v předprodeji. Izy spojí metropole Francie a Belgie dvakrát denně po většinu týdne. V pátek a v neděli pojede třikrát v obou směrech. Vlaky vyjedou 3. dubna 2016.

Vznik zcela nové „kompromisní“ kategorie dálkových vlaků odráží dlouholetý vývoj v leteckém sektoru, kde i tradiční aerolinky na kratších a středních linkách zásadně mění svůj obchodní model po vzoru nízkonákladových dopravců. Klíčem k pochopení tzv. ultra low-cost modelu je úplné oddělení přepravy a návazných služeb: zatímco jízdenka samotná nově může stát jen zlomek obvyklé ceny, obchodní strategie počítá s jinými zdroji příjmu (ancillary revenue) dle možností a preferencí cestujícího. Nejobtížnějším úkolem dopravců je nastavit obě kategorie tak, aby nedocházelo ke kanibalizaci vlastních příjmů. Francouzské Ouigo si k tomu dopomáhá třeba volbou méně komfortních nástupních stanic, Izy zase jasnou segmentaci dosahuje pomalejší jízdní dobou a nutností cesty více plánovat.

Zdroj: Thalys (PDF), Railways Gazette


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 6.3.2016 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Tarify

Další z regionu Francie


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
08.03.2016 (14:15)  
Ve Studii proveditelnosti Brno - Přerov vyšla jako nejvýhodnější "jediná správná" varianta modernizace na 200 km/h :-(

No to mi raději ani nepřipomínejte, toto je prostě (zvolená varianta) zvrhlost... minimálně Holubice-Nezamyslice měla být novostavba v nové stopě a ne řešit kvadraturu kruhu jak obsloužit zastávky v dědinách a přitom jezdit rychle jednou a tou stejnou dráhou...
08.03.2016 (11:42)  
táhnout o pár vagónů navíc snad náklady až tak nezvýší,
Myslíte? Na kolik přijde připojení dvou vagonů k TGV? ;-)
registrovaný uživatel CART 
08.03.2016 (8:56)  
Baví mne to rozčilování se nad "lístky na stání". Kdyby to nazvali "základní cenou" a "rezervací", tak nikdo ani nepípne... :) :) :)
08.03.2016 (2:49)  
Tak čtu na jejich stránkách podmínky když má někdo zavazadlo. Skoro jako v letadle.Možno mít 2 zavazadla ( v ceně lístku) jedno příruční a druhé max 35 KG.Dělka max 35 cm, výška max 55 cm a hloubka 25 cm, Příruční max váha 10KG jak to budou vážit asi jako na letištích.Ty první 2 jsou v ceně.Pokud jich máte víc se připlácí k ceně v momentě rezervace 10 Euro, 20 než přijede vlak a 30 Euro po nastoupení.za SMS info 2EUR.
registrovaný uživatel arj 
07.03.2016 (22:53)  
Nejlepší "smíšená linka" byla na trase Londýn - Flákandy, kterou provozovalo RAF, ale byla uváděna v civilním "ABC World Airways Guide" (světovém letovém řádě, vycházejícím v před-internetové době).

Ale zpět k IZY: mimo VRTku to jede z Arrasu (kde je spojka mezi konvenční tratí a VRT) do Paříže, což znamená, že asi 40 % trasy (od Bruselu) je po VRTce a nadpoloviční většina konvenční ... nazval bych to "objíždění dálnice" a má to úplně stejný důvod jako chování silničních špeditérů - tedy úsporu nákladů (v případě IZY je to 30 % proti Thalysu) při snesitelném nárůstu jízdní doby (která je ovšem stále konkurenceschopná proti autu - náklady na auto si spočítejte sami: spotřeba na 300 km + cca 10 euro za francouzské dálniční mýtné) - viz http://www.demorgen.be/economie/thalys-lanceert-goedkope-maar-tragere-ritten-tussen-brussel-en-parijs-b9029091/ .
registrovaný uživatel Walt 
07.03.2016 (22:22)  
@ R.U.R.
Smíšené lety zakázené nejsou viz:
http://www.seatguru.com/airlines/Alaska_Airlines/Alaska_Airlines_Boeing_737-400_combi.php
http://www.seatguru.com/airlines/KLM/KLM_Boeing_747-400_combi_B.php
a pro srovnání:
http://www.seatguru.com/airlines/KLM/KLM_Boeing_747-400_full_B.php

Ale zásadní problém je naprostý nesoulad mezi požadavky nákladní přepravy a cestujících. Velmi málo společností používá combi letadla na dlouhé lety, avšak vzhledem k tomu, že dálkové lety bývají na letišti dlouho, tak se to dá zvládnout.
Na krátké lety se to nedá použít proto, že low costy potřebují letadlo ve vzduchu. To znamená obrat na letišti za 20 až 30 minut a za tu dobu se vyložit náklad nedá.
Smíšené lety opět fungují jenom tam, kde létá třeba jeden let za uherský rok, který doveze pár lidí a náklad, například severní Kanada, nebo Aljaška.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
07.03.2016 (16:07)  
comar: Kdyby se ukázalo, že je v letech na stojáka fakt velkej byznys, tak dopravci letadla upravěj. Anebo udělaj smíšené lety cestující+cargo, protože cargo se evakuovat nemusí (ale v životě jsem o tom neslyšel, tak třeba se smíšený lety nesměj, nevím).

Na železnici mi to přijde jako pakárna, táhnout o pár vagónů navíc snad náklady až tak nezvýší, takže snad krom náhodných výkyvů by nemusel bejt až tak problém zajistit dost míst k sezení pro všechny. To už mi přijde zajímavější koncept Regiojetu, který se postupně propracovává k té své původní vizi sedmi tříd v jednom vlaku (nebo kolik jich to mělo bejt). Ale třeba by se uživil i vagon bez sedaček jenom k stání, no zrovna Jančura je podle mě ten správnej na to aby to otestoval.
07.03.2016 (15:04)  
Petr budvar:
To je myslím příznačné, že úředníci tak dlouho regulují a mění změny zákonů a vyhlášek (k čemuž souběžně jdou změny změn legislativy EU), až pan ministr uvažuje o něčem, co vyžaduje změnu ústavy.

Ale žádný strach, Odbor strategie Ministerstva dopravy má rozvoj naší železnice pevně v rukou. Ve Studii proveditelnosti Brno - Přerov vyšla jako nejvýhodnější "jediná správná" varianta modernizace na 200 km/h :-(
07.03.2016 (10:24)  
Možnost stání - to je průlom u "leteckého tarifu"!
Osobně tento průlom vítám.

Ad VRT - nezapomeňme, že se zpravidla stavějí za veřejné peníze.
Takže podle mě není fér (demokratické, chcete-li), když je jízdné rychlovlakem jen pro (vyšší) střední vrstvu.
Můj osobní názor zní:
Jeden rychlovlak pro všechny.

Tedy třeba 6 tříd v jednom vlaku, ovšem včetně té nejlevnější s možností stání.

Marketingové pozlátko zvané "standardy služeb" by tomu nemělo bránit.
Vlastník infrastruktury by se měl začít chovat jako vlastník. Je otázka, zda objednávkou, nebo frančízami, ale zjednat v tom nějaký řád.

Ovšem, na Západě ať si dělají, co chtějí, mně jde hlavně o strategii pro Rychlá spojení v ČR.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko