..: Izy – dopravce rychlovlaků Thalys rozbíhá nízkonákladový koncept :..

Izy TGV (ilustrace), foto: Thalys Brusel — Dopravce Thalys, provozující vysokorychlostní vlaky mezi Nizozemím, Belgií, Německem a Francií, představil nízkonákladový koncept spojů Izy. Podobně jako vlaky Ouigo francouzských drah SNCF, i Izy nabízí nižší cenu výměnou za některá omezení pro cestujícího. Klíčem k úspěchu je omezený kontingent jízdenek za lákavou cenu 10 eur, ovšem bez možnosti rezervace. Klient tedy má dvě možnosti – buď bude během cesty stát ve zrušeném bistro oddíle, nebo mu při troše štěstí palubní personál přidělí některé z neobsazených sedadel.

Jednotky TGV spojů Izy paradoxně nepojedou po vysokorychlostních tratích. Kvůli snížení nákladů je bude Thalys provozovat na tratích konvenčních, což pro dopravce znamená nižší poplatek za dopravní cestu a pro cestujícího mezi Paříží a Bruselem asi o hodinu delší cestovní čas. Zatímco vysokorychlostní spoj urazí tuto trasu za 1 hodinu a 22 minut, jízdní doba Izy bude činit minimálně 2 h 8 min, a může se vyšplhat až na dvě a půl hodiny.

Ceny jízdenek se standardní rezervací místa se budou pohybovat od 19 do 59 eur. Sedadla Standard XL s vlastní zásuvkou pořídíte za 69 eur. Dopravce nebude akceptovat jízdenky Interrail – připomeňme ale, že Thalys obvykle nabízí jen omezený počet míst pro držitele Interrailu v každém spoji. Jízdenky nebudou prodávány na pokladnách, ale pouze online na www.izy.com. Dopravce chce získat dodatečné příjmy také pomocí doplatků na sedadla Standard XL, za která zákazník zaplatí v předprodeji 10 eur, na palubě však až 20 €.

Hlavním tahákem pro cestující citlivé na cenu ovšem jistě budou extralevné jízdenky bez rezervace, které zájemci pořídí v omezením počtu již od 10 eur. Cestující v takovém případě riskuje, že svou cestu stráví ve stoje. V lepším případě budou k dispozici i místa na rezervních sklopných sedadlech. Dodatečné místo dopravce nalezl zrušením bistrooddílu, jehož vůz nyní poslouží právě jako rezerva pro stojící cestující.

Podobně jako u nízkonákladových aerolinek, i Izy zpoplatnil extra zavazadla nad rámec jednoho velkého kufru a jednoho malého příručního zavazadla. Veškeré doplatky navíc budou při prodeji na palubě stát až trojnásobek běžné ceny v předprodeji. Izy spojí metropole Francie a Belgie dvakrát denně po většinu týdne. V pátek a v neděli pojede třikrát v obou směrech. Vlaky vyjedou 3. dubna 2016.

Vznik zcela nové „kompromisní“ kategorie dálkových vlaků odráží dlouholetý vývoj v leteckém sektoru, kde i tradiční aerolinky na kratších a středních linkách zásadně mění svůj obchodní model po vzoru nízkonákladových dopravců. Klíčem k pochopení tzv. ultra low-cost modelu je úplné oddělení přepravy a návazných služeb: zatímco jízdenka samotná nově může stát jen zlomek obvyklé ceny, obchodní strategie počítá s jinými zdroji příjmu (ancillary revenue) dle možností a preferencí cestujícího. Nejobtížnějším úkolem dopravců je nastavit obě kategorie tak, aby nedocházelo ke kanibalizaci vlastních příjmů. Francouzské Ouigo si k tomu dopomáhá třeba volbou méně komfortních nástupních stanic, Izy zase jasnou segmentaci dosahuje pomalejší jízdní dobou a nutností cesty více plánovat.

Zdroj: Thalys (PDF), Railways Gazette


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 6.3.2016 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Tarify

Další z regionu Francie


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
10.03.2016 (16:13)  
R.U.R. > coz o to, myslenka dobra, ale obavam se, ze u velkych dopravcu umyslne nerealizovatelna. Protoze by pak bylo pomerne jednoduche vycislit, kolik se za co vlastne stoji.
Pak by totiz neslo carovat s cenama v tom smyslu, ze to vami uvadene pojisteni nekryje ani vlastni investovanou sumu. Tedy, jizdenka "bez pojisteni" za dve stovky, "pripojisteni" k jizdence za dalsi dve stovky, ale s tim, ze pokud se neco stane, mate narok na kompenzaci do vyse 100 korun. Pokud by to bylo takhle napsany (= za dve sta si kupuju max jedno sto), tak se na to lidi vyprdnou, bo to bude proste citelny i pro BFU.
Kdezto "jizdenka s rizikem" za 200, jizdenka "bez rizika" za 400 s maximalnim krytim 25% ceny ... to uz ne kazdy spocita ;-)
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
10.03.2016 (14:00)  
Tadyto zajišťování hotelů a "přebookování" na další spoj když ujede přípoj je právě jedna z věcí která prodražuje jízdenku. Vlastně si v ceně jízdenky platíte pojištění proti ujetí přípoje. No a spousta lidí radši "půjde do rizika" a koupí si levnou základní službu. Ti co nikde nepřestupují tak tím spíš.

Když jsme tak u toho, dívajíce se na to jako na pojištění, tak by se to tak mohlo výslovně nabízet, jako doplňková služba, kterou si člověk může ale nemusí k jízdence zakoupit. Tím pádem by všichni měli možnost zvolit to co chtějí. Dopravci by navíc měli příjem bokem z marží na tom pojištění. A taky by rázem mohl mít člověk garanci přípoje (lépe řečeno garanci kompenzace při ujetí přípoje) při jakémkoliv přestupu, klidně třeba při přestupu z MHD na vlak a z pak z vlaku na letadlo a pak z letadla na loď, bez ohledu na to jestli to nabízí dopravce, protože to může nabídnout pojišťovna.
Mě by to přišlo jako lepší koncept než to dávat do ceny jízdenky.
Totéž pro finanční kompenzaci při zpoždění například.
Prostě stlačit cenu základní služby na úplné minimum a všechno extra dát volitelně.
09.03.2016 (15:33)  
Měli jsme někde diskuzi na podobné téma, jak ČD poskytují Včasné a Akční a InNěco nabídky, a jak to ten žlutej lotr nedělá a když přece jen jo, tak ty slevy jsou mizernejch 10%...
Dal jsem si tu práci a porovnal to, zjistiv, že s tim žlutým lotrem dojedete do X za (už nevím přesně) 200 korun, zatímco když budete mít u ČD hodně štěstí a stihnete Včasnou, tak asi za 220, když Včasná nebude, ale bude ještě Akční, tak za 250 a když nebude ani Akční, tak s In25 asi za 300 a pokud jste náhodnej cestující bez InNěco, tak asi za 400. Tj. "jistota" je přinejmenším In50, což ale vyžaduje nemalou vstupní investici.
Jestli vono ten Izy nebude něco stejnýho, že bez "slevy" je daleko výhodnější než nějakej standardní produkt "v akci".

To, že nemám garantované přípoje je samozřejmě moje riziko, vyvážené nízkou cenou a nižším komfortem. Jančurou asi taky nejezdí Japonci při cestě přes půl Evropy, ale hlavně domorodci jedoucí (hlavně) mezi stanicemi, kde RJ staví (tj. mám na mysli např. cesty Praha - Ostrava, nikoliv Hranice v Čechách - Vlárský průsmyk; samozřejmě i zde je možné využít v části trasy RJ, ale je to s rizikem "co když mi to ujede").

Kažopádně bych Izy ani Ouigo nenazýval nesmyslem, svou klientelu rozhodně mají / budou mít.
registrovaný uživatel Keprt 
09.03.2016 (13:43)  
Rail-2005: že vám se zrovna nabídka Izy nehodí přece neznamená, že je to zhovadilost..
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
09.03.2016 (13:25)  
Aleš Liesk.

Ono nejde ani tak o ten Interrail, to je věc okrajová. Ale o to, že si prostě nekoupíte lístek např. Köln - Barcelona za zvýhodněnou cenu, což při použití Thalysu lze. Pokud použijte standardní produkty SNCF a ujede Vám večer v Paříži přípoj (kvůli mimořádnosti), tak SNCF zaplatí hotel a dá vám možnost cestovat druhý den.

U DB si také můžete koupit jízdenku např. Nürnberg - Marseille nebo Hannover - Marseille a bude to stát úplně stejně bez ohledu na vzdálenost, protože kupujete celou relaci v kuse.

To v případě zhovadilosti typu Ouigo nebo Izy nepůjde.

Z Dortmundu do Paříže se lze dostat s komfortním přestupem na Köln Hbf. Ale z Köln Hbf to jde do jižní Francie dost mizerně (nutno jet do Paříže a přestoupit mezi Gare du Nord a Lyon). Jezdí sice několik spojů Brusel - Lyon - jižní Francie přes CDG, ale přestup z ICE/THA v Bruselu tak mizerný, že TGV buď ujede, nebo tam čekáte zbytečně hodinu.

Přitom právě přes Brusel a CDG vede nejrychlejší cesta z NRW na jih Francie.

Já se na to dívám z pohledu cestujícího, který ty služby v daných relacích opravdu využívá a neplká bez znalostí někde v české hospodě od piva a jako vrchol svého "umění" se sveze občas Regiojetem z Prahy do Ostravy.
registrovaný uživatel CART 
09.03.2016 (12:52)  
Nekompatibilita s jinými tarify je u IZY úplně stejná, jako u lowcost tarifů jiných dopravců, v Německu vám taky nezapočítají Sparpreis do jízdenky na jinou trasu...
09.03.2016 (9:49)  
Izy je naprostá nesystémová kravina.
Poslyšte slovo boží.

Tento produkt budu ignorovat
Tak to asi může provozovatel Izyho rovnou vyhlásit bankrot a jít se voběsit.

nemožnost spojit s... Interrailem
Drtivá většina cestujících vůbec nemá ponětí, že nějaký Interrail existuje. Že Jančura už nezkrachoval, když v něm neplatí interrail?

Thalys by si naopak měl koupit další jednotky, aby mohl jezdit Köln-Paris každou hodinu a přidat přímé spoje z Bruselu na jih Francie
Poslyšte, spojte se s jistým M.Š. (K-report a podobné), ten má podobné nápady, kam by se rozhodně mělo jezdit. Velmi často v nich figurovala Křovina Zhořelecká :-).

nevymýšlet kraviny v podobě zajíždění do Dortmundu.
Jestli to třeba nebude tim, že do Dortmundu chtěj jezdit lidi, zatímco na lince Kolín - Paříž je nabídka už tak vysoká (on tam totiž nejezdí jenom Thalys), že se tam další spoje buď "nevejdou" nebo už nevyplatí.
09.03.2016 (7:50)  
SYN: Projekt modernizace tratě Brno - Přerov je ale, pokud jsem správně informován, právě naopak vyžehlení stávající tratě s vynecháním dosavadní obsluhy dědin (respektive jejím přesunutím do polí podle potřeb trasy). Čili nejhorší možné řešení, přinášející každému segmentu dopravy své nevýhody.

Jinak proti povinnému místenkování jsem hlavně z toho důvodu, že u něj v současné podobě nelze nahodile využít ani tu nenaplněnou část kapacity. K tomu samozřejmě omezuje vazba na určitý spoj - někdy raději postojím, než aby mi lístek propadl, když se někde předtím na cestě mimo plán zdržím. Přijde mi ale absurdní snaha nabízet co nejhorší služby za dostupnější ceny, aby lidé chtějící cestovat normálně museli platit ceny vysoké (ve srovnání s jinými druhy dopravy například). Typické pro železnice, bohužel. Ale jak už tu zaznělo, třeba to cestování tak tragické nebude.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
08.03.2016 (22:22)  
Izy je naprostá nesystémová kravina. Tento produkt budu ignorovat stejně jako téměř veškeré nízkonákladové letecké společnosti, protože to není kompatibilní se zbytkem sítě.

Izy - nemožnost spojit s jízdenkou na větší vzdálenost případně Interrailem
nízkonákladovky - komfort sardinky v plechovce, restrikce na zavazadla a v případě návazného spoje žádná asistence (hotel + náhradní letenka)

Thalys by si naopak měl koupit další jednotky, aby mohl jezdit Köln-Paris každou hodinu a přidat přímé spoje z Bruselu na jih Francie (Marseille/Montpellier) a nevymýšlet kraviny v podobě zajíždění do Dortmundu.
registrovaný uživatel SYN 
08.03.2016 (14:22)  
Jinak "smíšené linky" letecké (combi osobní/nákladní) samozřejmě existují, některá letadla existují dokonce v tzv. flexi combi provedení, neboli že se dá rychle měnit rozdělení na pasažérskou a nákladní část (posuvné řady sedadel, posuvné příčky...), ale není to tak úplně ono, protože náklad má trochu jiné požadavky a předpoklady na zejména požární bezpečnost, a v kombinaci s pasažéry to vede na citelná omezení toho co se pak smí přepravovat a na vybavení nákl. prostoru (čidla, hasící systémy)... takže se to v konečném důsledku přecejen moc nevyplatí... ale třeba u nějakých malých turbovrtulových typů na odlehlých linkách to může být celkem funkční.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2016 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko