..: Vozová krize u ČD, na Rx se částečně vrátí „béčka“ :..

ČD in Kooperation mit DB, foto: Aleš PetrovskýPraha — (aktualizováno v 17:30) V minulém roce si mohli zákazníci Českých drah zvykat na trasách Praha – Plzeň – Cheb a Praha – Plzeň – Klatovy (– Železná Ruda-Alžebětín) na vozy, které relativně splňují standardy 21. století. Od 15. ledna 2016 se na vlaky Rx v relaci Praha – Plzeň – Cheb navrátí částečně vozy řady B, a to nejen jako prakticky celotýdenní posily, ale oficiálně i jako součást kmenových souprav vlaků. Nově tak cestující nalezne na chebské variantě vlaků Rx vozy Aee (1. třída), Bbdgmee (víceúčelový vůz), Bee (oddílový vůz s klimatizací a u vybraných vozů se zásuvkami), Bpee (velkoprostorový vůz s klimatizací a zásuvkami) a vůz řady B. Ve své podstatě byl jeden z vozů Bee nahrazován vozem řady B již na konci roku 2015.

Vůz řady B249, foto: Aleš PetrovskýProblém s dodržováním řazení na vlacích Rx však mohou pociťovat cestující již delší období. Vozy ABpee jsou nahrazovány vozy AB (bez klimatizace, zásuvek, či velkých stolů), vozy Bdtee např. vozy Bdt či B. Problém je v tom, že vozy ABpee a Bdtee jsou provozovány bez provozní zálohy vozů stejné kvality, takže cestující pocítí prakticky ihned nestandardní řazení na vlastní kůži. Pravděpodobně největší ostudou bylo nasazení vozu Ds spolu se soupravou starých vozů B, když dopravce potřeboval akutně lepší vozy pro relaci Praha – Slovensko na podzim minulého roku. Tehdejší ředitel Českých drah, Daniel Kurucz, při zavádění vlaků Rx připomínal: „Linka Praha – Cheb přes Plzeň bude první rychlíkovou trasou, kde během léta nahradíme u všech spojů celou kmenovou soupravu starších vozů novými vagóny…“

Na problematickou situaci jsme se zeptali i Petra Šťáhlavského, tiskového mluvčího ČD: „Jedná se o přechodný stav vyvolaný aktuálními investicemi a opravami vozidel, které se soustřeďují do nadcházejících týdnů, a jsou navíc v souběhu s dlouhodobými projekty.“ Jako příklad jmenují dráhy vyvazovací opravy jednotek Pendolino, instalaci WiFi do vozů Bdmpee a dva modernizační projekty – vozy pro relaci Praha – Hamburg a vozy Bdpee. Zlepšování kvality cestování na pro dopravce zajímavějších linkách tak pocítí především cestující na západě Čech v negativním slova smyslu.

Interiér vozu Bbdgmee, foto: Aleš PetrovskýTím problémy nekončí. Například ve vozech Bbdgmee se stále nepodařilo vyřešit problém s interiérovými dveřmi. Původně byla vina svalována na cestující a vlakové čety, nyní však již nepomáhají ani výrobcem doporučované postupy a je více než jasné, že byl zvolen nevhodný způsob pohonu dveří. Ty jsou tak, i za plně funkčního stavu, zkouškou trpělivosti pro palubní personál a cestující. Jen čekání na otevření všech dveří při průchodu vozem zabere v součtu přes půl minuty. Naopak interiérové dveře vozů ABpee jsou daleko svižnější a nevykazují tak velké množství poruch.

Naše dotazy mířily i na vozy Siemens pro projekt Hamburk a vozy Bdpee pro vlaky do Budapešti a na rychlíky vyšší kvality. Na otázku ohledně rozdílu plánu dodaných vozů a vozů skutečně dopravcem přebraných, a také na otázku spolehlivosti těchto vozů odpověděly dráhy jen velmi neurčitě: „Pokud jde o projekt modernizace vozů Siemens (tzv. projekt Hamburk), platí i nadále již dříve zveřejněná informace, že realizace zakázky probíhá s určitým časovým skluzem. Aktualizace dodávek i kvalita a spolehlivost přejímaných vozidel je předmětem průběžných jednání s Pars nova. Bližší podrobnosti k tomuto kontraktu však v současnosti poskytovat nebudeme, stejně jako k modernizaci vozů Bdpee, která je také v realizaci.“

Pohled na vůz Bdpee, foto: Aleš Petrovský Informace od osob blízkých dopravci však hovoří o kvalitativních nedostatcích např. u modernizovaných vozů Bmz, kdy docházelo k zatékání vody do vozu přes dveře či přijímače signálu na střechách. Diskutabilní je také spolehlivost modernizovaných vozů WRmz. Problém s disponibilitou jídelních vozů dokládá i fakt, že např. o víkendu chyběly jídelní vozy na osmi párech vlaků, vč. vlaků EuroCity právě na budoucí výkladní skříni, lince Praha – Berlín – Hamburk.

Zmrzlá Astra a lehátka jako vozy k sezení u RegioJetu

Vůz Astra dopravce Regiojet, foto: Aleš Petrovský Problémy s vozy se však objevují i u RegioJetu. Vozům Astra, které mají být výkladní skříní dopravce, nesvědčí zima a sníh, a tak zamrzají nástupní dveře a toalety, což spolu se zasněženými nástupními prostory (špatně těsnící dveře), vyvolává dojem ledového království. Tyto problémy se ale objevovaly již u testovacího provozu prvního kusu vozu Bmpz a zjevně se je tedy nepodařilo vychytat ani u vozů v desetikusové sérii. Problémem jsou také dlouhé oběhy vozů Astra bez servisního zásahu, a tak se případný porouchaný vůz dotkne cestujících nejen v Česku, ale i na Slovensku. Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí skupiny Student Agency, dodává: „U vozů Astra jsme upravili nastavení mechanismu zavírání dveří, kde se při zasněžení hromadil namrzlý sníh a bránil 100% těsnosti dveří. Tak se sníh dostával na představek vozu. Je to bohužel něco, co se odhalí až v plném nasazení za zimního provozu a je třeba během provozu následně odstranit.“

Zajímavostí, byť nepříliš pozitivní, bylo také nahrazení vozu v tarifu standard (např. Amz) vozem Bcmz v denní úpravě, tedy vozem lehátkovým. RegioJet se tak dostal do podobné situace jako České dráhy, které na vlaky nasazovaly lehátkové vozy trvale přeznačené na řadu B255. Celý kolorit nedostačující péče o již poměrně velké množství vozů dotváří i jen letmý pohled na špinavé vozy, u kterých žlutou střídá pomalu černá.

Zdroje: České dráhy, facebook RegioJetu, vlastní pozorování


Aleš Petrovský Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 15.1.2016 (16:13)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
19.01.2016 (10:17)  
A ad závaznost: Najbrt měl za 7 let X fází a dodneška má a bude mít Y výjimek. A to šlo jen o kombinaci 5 barev na nové a staré kastle.

Výbavy, materiály, ergonomie a design jsou řádově stovky až jednotky tisíc položek, detailů a čísel.

Hodně štěstí :-)
19.01.2016 (10:13)  
Josef Nos, Josef Petrák: Přesně tak. Uvedený manuál je zatím jen v rovině poměrně líbivé tiskové zprávy o tom, co možná někdy bude.
Nehledě na to, že tvorba a design takové knížečky, to opravdu nejsou desetitisíce korun. Ani statisíce. A většinou ani jednotky milionů.
Samotná existence takového dokumentu neřeší také nic, není-li závaznou přílohou tendrové a smluvní dokumentace.
A vymahatelná.
A bezvýjimková.
A prosaditelná a prosazovaná vůči opravdu VŠEM dodavatelům.

A jak píše kolega Petrák: do budoucnosti (vzdálené) je to asi fajn, ale bavíme se o tom, jaké interiéry si náhradníci objednali, vytendrovali a PŘEBRALI za posledních cca 15 let.

Jinými slovy, co se zprasilo (a v tom slově opravdu nehledejme jinotaje;) dosavadními modernizacemi, na to se minimálně dalších 10+ let nesáhne.

Takže počty interiérů, kterých se tenhle jednotící manuál může reálně dotknout, se blíží jakému číslu, když relativně dost parku už je vyrobeno/rekonstruováno nebo aspoň zakontrahováno a do běžících smluv nikdo sahat nebude? :-)
19.01.2016 (9:45)  
Josef Nos: Budoucí čas je fajn. ČD zatím poslaly všehovšudy 4 rendery vozů, na které zatím nebylo vypsané ani VŘ. :) Při životnosti železničních vozidel a interiérů takový manuál vyřeší současný problém tak za 20-25 let od vydání. My se tu bavíme o něčem, co se stalo v dosavadních 25 letech všech těch polistopadových modernizací, repasí, humanizací a nákupů.

A když jsme u toho, podobný dokument vznikl i aplikací původní verze "designu Najbrt". Efekt to ale mělo nulový, protože se i tak vše modifikovalo se skoro každým novým typem.
19.01.2016 (9:19)  
A já myslel jak jsou zdejší šotouši informovaní :)
- anebo konkurence kecá??
http://firenet.cz/zeleznice/95-ceske-drahy/2559-drahy-sjednoti-design-svych-vozu-stejny-format-bude-i-v-interieru
registrovaný uživatel JiP 
19.01.2016 (4:51)  
Ahtisaari: Na nekoncepci interieru vozu CD tu upozornuji jiz velmi dlouho a musim konstatovat, ze v mysleni CD se ale opravdu nic nemeni. Vysledek je tristni. Cestujici nikdy nevi cim pojede, co ma ocekavat za (ne)standard, oni to ale nevedi ani sami CD. A dalsim bonusem je nakup nahrdnich dilu-resp. ja myslim ze to vidi vsichni.

Napr. moje zkusenost s elefanty. Kazda serie byla dodana s jinymi sedackami. Osobne jsem videl ze v salonu byla jedena sedacka, ktera mela po oprave misto sedeho bezovy podhlavnik. Chybejici originalni dily-madla ve vsech vagonech obecne jsou nahrazovany velmi casto samodomo zpraskanymi nahrazkami a samoreznymi srouby jsou navrtany do steny, mnohdy mimo pozici puvodniho dilu. Takto udrzbou znicene interiery toalet jsou casto videt napr. prave v elefantech. A cele to je predevsim hlavne diky tomu, jak je vozovy park typove roztristeny. Osobne si myslim, ze mnohe dily pro modernizace byly nakoupeny vsude mozne a nakup nahradnich dilu ani neni zpetne mozny a skutecny vyrobce dohledatelny.
V tomto je amaterismus CD skutecne do nebe volajici.
18.01.2016 (16:22)  
Ahtisaari: +5 za Náhradní dopravce! :)
18.01.2016 (15:54)  
Vybavení a interiéry os. vozů?
Je to tak brutálně očividné, že to snad musí být záměr.

Zatímco veřejnost je krmena sice snad pravdivými, ale z kontextu vytrženými čísly o neustálých modernizacích a šotoušstvo ani se po x letech nepřestalo zabývat debatou nad třemi verzemi Najbrta, otázku vybavenosti, kvality a standardů interiéru neřeší (skoro) nikdo.

Nejsem odborník na železnici, natož osobní vozy, ale jistě se mezi přítomnými najde nadšenec, který je schopen dát dohromady tabulku všech typů vozů a jejich reko-, modern- i humanizací, které Náhradní dopravce provozuje. S ohledem na dechberoucí, místy i kulervoucí rozdíly ve výsledku.

A pak se můžeme ptát:

Mají ČD nějakou dlouhodobější strategii, pokud jde o standardy interiérů/vybavenosti os. vozů. Jako strategie by stačil i záměr typu: Dlouhodobě rekonstruujeme/obnovujeme park tak, abychom měli vozy v těchto 3-5 nepodkročitelných standardech (pro ty a ty typy nasazení, tříd, kategorií vlaků) a každý tento standard má tato minima a tato optima:

Mají ČD nějakou dlouhodobější strategii, pokud jde o standardy druhů materiálů, jejich skupin, obsluhy atd?
(opravdu je nutné, aby v osobních vozech existovalo 27 typů toalet, 32 typů sedadel s různou obsluhou, údržbou, uchycením, atd.?)

Mají ČD nějakou dlouhodobější strategii, pokud jde o standardy interiérového designu? Tj. nejen barevnosti, ale i materiálů, ergonomie, osvětlení, informačních systémů atd?

Zabývá se v ČD někdo zákazníkem jako tím, kdo vůz užívá? Piktogram odpadkového koše s textem "na představku" je jen jedním z vrcholků přístupu, který cestujícího ignoruje a zabývá se jen a jen UIC čísly a cenou rekonstrukce.

Skoro bych se vsadil o správné odpovědi nikoli ve smyslu existence, ale ve smyslu prosaditelnosti, resp. prioritizace :-))))


A to pomíjíme jiné důležité, v komentářích zmíněné věci:

- zda "je to tak" schválně (chaos se hůř kontroluje a originální zakázka bez standardů znamená originální neporovnatelná cena - viz IT systémy, tramvaje, dopravní stavby atd...)
- zda a jak souvisí standard po rekonstrukci se stavem zničenosti původního vozu (z Bmz se za 5M/vůz vyrobí zjevně jiný EC vůz než z B či třeba Bt)
- zda a jak souvisí standard rekonstrukce s konkrétními možnostmi (navázání na subdodavatele) konkrétních dodavatelů. A zda by to tak mělo být.
18.01.2016 (12:43)  
Láďa Mlynařík: To už je pak otázka, jestli by nebylo lepší udělat průjezdné railjety. Ale když se dráhy dohodly, že je budou tahat bez úvratě někam do Grazu... Další varianta by mohly být SLUŠNÉ vlaky Pardubice - Kolín - Všetaty - Ústí nad Labem. Ale je to pořád dokola. Protože za něco stojí v podstatě jen mezinárodní dálkové vlaky, lidi chtějí jimi i vnitrostátně na krátké úseky, ale pak jednak není důvod zlepšovat vnitrostátní vlaky a druhak se řeší komfort dvou skupin cestující, kteří mají přesně opačné požadavky. (Podobně jako spor o zastavování EC/rj v České Třebové.)
18.01.2016 (10:06)  
No rozlomení ve směru Maďarsko-Německo v Praze jako cestující mezi Pardubicemi a Prahou také jednoznačně vítám. Protože ty průjezdné vlaky byly dost plné a při současném ujíždění přípojů ty lidi brzy zmizí:):)
Jen nevím jestli to byl i zájem dráhy a objednavatele. Vždy když jsem jel třeba 8 30, 10:30 na Děcín, nebo když jsem přijel od Pardubic 14:20, 16:20 do Prahy, tak v těch vlacích zůstávalo minimálně třetina projíždějících. Garantovaný přestup hrana-hrana by to samozřejmě řešil i dnes, ale to by se ztratili ty "výhody" o kterých píšete. To už to může jezdit přímo rovnou. Za poslední měsíc jsem zažil mnoho případů, kdy to v Praze v 16:08 - 16:27 prostě ujelo. Dokonce není výjimka vidět na Balabence projíždět onen "přípoj" nad zpožděným vlakem z Budapešti. Já to vítám, konečně budou ty vlaky prázdný a nepoveze to denně plnou celou jednu první třídu důchodců z nichž nevystupovala v Praze většina. Ale to jsme chtěli?

Nicméně jsme odbočili od problému s počtem vozů. Proč nemohl alespoň tedy do Prahy zajíždět druhý pár maďarských souprav? Nebo když už jenom do Prahy, tak proč ne tři páry? To je od boku třicet "lepších" vozů, se kterými by současná krize byla o něco menší...

Katalog komponentů a nějaký vizuální styl interiéru bychom opravdu potřebovali. No ale zase je potřeba pochopit proč ho nemáme. To by si to pak nemohl výrobce Zprasit vždy podle toho co kde našel a jak moc potřeboval šetřit:-):-)
17.01.2016 (15:20)  
JiP, Pikehead: Dost by řešilo, kdyby ČD měly katalog komponentů a řešení interiéru, který požadují a dodržoval se. DB také má stanovený seznam dodavatelů, komponent a standardů pro jednotlivé segmenty. Takže se pak neděje, že každá novostavba, rekonstrukce či jen repas vozidla vypadá úplně jinak a přináší nové nepochopitelné výtvory z produkce té které ŽOSky, aby to nějak bylo.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2016 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko