..: Vozová krize u ČD, na Rx se částečně vrátí „béčka“ :..

ČD in Kooperation mit DB, foto: Aleš PetrovskýPraha — (aktualizováno v 17:30) V minulém roce si mohli zákazníci Českých drah zvykat na trasách Praha – Plzeň – Cheb a Praha – Plzeň – Klatovy (– Železná Ruda-Alžebětín) na vozy, které relativně splňují standardy 21. století. Od 15. ledna 2016 se na vlaky Rx v relaci Praha – Plzeň – Cheb navrátí částečně vozy řady B, a to nejen jako prakticky celotýdenní posily, ale oficiálně i jako součást kmenových souprav vlaků. Nově tak cestující nalezne na chebské variantě vlaků Rx vozy Aee (1. třída), Bbdgmee (víceúčelový vůz), Bee (oddílový vůz s klimatizací a u vybraných vozů se zásuvkami), Bpee (velkoprostorový vůz s klimatizací a zásuvkami) a vůz řady B. Ve své podstatě byl jeden z vozů Bee nahrazován vozem řady B již na konci roku 2015.

Vůz řady B249, foto: Aleš PetrovskýProblém s dodržováním řazení na vlacích Rx však mohou pociťovat cestující již delší období. Vozy ABpee jsou nahrazovány vozy AB (bez klimatizace, zásuvek, či velkých stolů), vozy Bdtee např. vozy Bdt či B. Problém je v tom, že vozy ABpee a Bdtee jsou provozovány bez provozní zálohy vozů stejné kvality, takže cestující pocítí prakticky ihned nestandardní řazení na vlastní kůži. Pravděpodobně největší ostudou bylo nasazení vozu Ds spolu se soupravou starých vozů B, když dopravce potřeboval akutně lepší vozy pro relaci Praha – Slovensko na podzim minulého roku. Tehdejší ředitel Českých drah, Daniel Kurucz, při zavádění vlaků Rx připomínal: „Linka Praha – Cheb přes Plzeň bude první rychlíkovou trasou, kde během léta nahradíme u všech spojů celou kmenovou soupravu starších vozů novými vagóny…“

Na problematickou situaci jsme se zeptali i Petra Šťáhlavského, tiskového mluvčího ČD: „Jedná se o přechodný stav vyvolaný aktuálními investicemi a opravami vozidel, které se soustřeďují do nadcházejících týdnů, a jsou navíc v souběhu s dlouhodobými projekty.“ Jako příklad jmenují dráhy vyvazovací opravy jednotek Pendolino, instalaci WiFi do vozů Bdmpee a dva modernizační projekty – vozy pro relaci Praha – Hamburg a vozy Bdpee. Zlepšování kvality cestování na pro dopravce zajímavějších linkách tak pocítí především cestující na západě Čech v negativním slova smyslu.

Interiér vozu Bbdgmee, foto: Aleš PetrovskýTím problémy nekončí. Například ve vozech Bbdgmee se stále nepodařilo vyřešit problém s interiérovými dveřmi. Původně byla vina svalována na cestující a vlakové čety, nyní však již nepomáhají ani výrobcem doporučované postupy a je více než jasné, že byl zvolen nevhodný způsob pohonu dveří. Ty jsou tak, i za plně funkčního stavu, zkouškou trpělivosti pro palubní personál a cestující. Jen čekání na otevření všech dveří při průchodu vozem zabere v součtu přes půl minuty. Naopak interiérové dveře vozů ABpee jsou daleko svižnější a nevykazují tak velké množství poruch.

Naše dotazy mířily i na vozy Siemens pro projekt Hamburk a vozy Bdpee pro vlaky do Budapešti a na rychlíky vyšší kvality. Na otázku ohledně rozdílu plánu dodaných vozů a vozů skutečně dopravcem přebraných, a také na otázku spolehlivosti těchto vozů odpověděly dráhy jen velmi neurčitě: „Pokud jde o projekt modernizace vozů Siemens (tzv. projekt Hamburk), platí i nadále již dříve zveřejněná informace, že realizace zakázky probíhá s určitým časovým skluzem. Aktualizace dodávek i kvalita a spolehlivost přejímaných vozidel je předmětem průběžných jednání s Pars nova. Bližší podrobnosti k tomuto kontraktu však v současnosti poskytovat nebudeme, stejně jako k modernizaci vozů Bdpee, která je také v realizaci.“

Pohled na vůz Bdpee, foto: Aleš Petrovský Informace od osob blízkých dopravci však hovoří o kvalitativních nedostatcích např. u modernizovaných vozů Bmz, kdy docházelo k zatékání vody do vozu přes dveře či přijímače signálu na střechách. Diskutabilní je také spolehlivost modernizovaných vozů WRmz. Problém s disponibilitou jídelních vozů dokládá i fakt, že např. o víkendu chyběly jídelní vozy na osmi párech vlaků, vč. vlaků EuroCity právě na budoucí výkladní skříni, lince Praha – Berlín – Hamburk.

Zmrzlá Astra a lehátka jako vozy k sezení u RegioJetu

Vůz Astra dopravce Regiojet, foto: Aleš Petrovský Problémy s vozy se však objevují i u RegioJetu. Vozům Astra, které mají být výkladní skříní dopravce, nesvědčí zima a sníh, a tak zamrzají nástupní dveře a toalety, což spolu se zasněženými nástupními prostory (špatně těsnící dveře), vyvolává dojem ledového království. Tyto problémy se ale objevovaly již u testovacího provozu prvního kusu vozu Bmpz a zjevně se je tedy nepodařilo vychytat ani u vozů v desetikusové sérii. Problémem jsou také dlouhé oběhy vozů Astra bez servisního zásahu, a tak se případný porouchaný vůz dotkne cestujících nejen v Česku, ale i na Slovensku. Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí skupiny Student Agency, dodává: „U vozů Astra jsme upravili nastavení mechanismu zavírání dveří, kde se při zasněžení hromadil namrzlý sníh a bránil 100% těsnosti dveří. Tak se sníh dostával na představek vozu. Je to bohužel něco, co se odhalí až v plném nasazení za zimního provozu a je třeba během provozu následně odstranit.“

Zajímavostí, byť nepříliš pozitivní, bylo také nahrazení vozu v tarifu standard (např. Amz) vozem Bcmz v denní úpravě, tedy vozem lehátkovým. RegioJet se tak dostal do podobné situace jako České dráhy, které na vlaky nasazovaly lehátkové vozy trvale přeznačené na řadu B255. Celý kolorit nedostačující péče o již poměrně velké množství vozů dotváří i jen letmý pohled na špinavé vozy, u kterých žlutou střídá pomalu černá.

Zdroje: České dráhy, facebook RegioJetu, vlastní pozorování


Aleš Petrovský | 15.1.2016 (16:13)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
16.01.2016 (15:05)  
Láďa Mlynařík: Proč se například na Hamburg nedomluvilo kilometrické vyrovnání běhu českých vozů v německu, zajížděním německých do čech?
Protože DB to chtěly jinak. Proto taky od roku 2011 jednaly s RegioJetem o tom, že si koupí vozy a bude to jezdit pro ně. ČD nechtěly ztratit tvář, zachovat si linku, tak musely přistoupit na takovou podmínku, aby od 12/2015 nebyly nahrazené bílo-červeným RegioJetem. Je jen na nich, jak si vyhodnotily, jestli mají dostatek vagonů ve vozovém parku.
registrovaný uživatel Bel  mail  
16.01.2016 (11:53)  
Je třeba vše vidět pozitivně a pochválit ČD. Neúčtují cestujícím příplatek za jízdu historickými vozy.
16.01.2016 (11:26)  
Tak ono nejde ani tak nejde o to, rekonstrukce ukončit (je jich v posledních letech opravdu hodně), jako spíše o to co chci a jak to přebírám. Smutné je, když mi vůz po rekonstrukci nabízí méně, než před ní (kdysi relativně bezproblémové Bmz).
No a dalším obecným problémem je zadání co od rekonstrukce požaduji. Když zvyšuju komfort dálkového vozu přidáním dalších sedaček (Bmee), nebo když z regionálního vozu konce osmdesátých let pouhým přidáním klimatizace a vakuových toalet udělám mezistátní expresní vůz o třicet let později (Bdpee) tak co čekám, že...
Přijde mi to, že se tady řadí vozy o dvě kategorie vlaků výše, než by jim slušelo. Připomíná mi to dávné i nedávné provozování "dálkových" osobáků vedených 810+010... Také to nebylo dané nevhodností vozidla, ale spíše nevhodností nasazení.

KRIZE je správné slovo označující situaci osobních vozů u národního dopravce.

No a přebírání je další věc. Osobně bych nechtěl být přebíračem, který musí ve Zprasu nechat všechno co mu ukážou. Je mi jasný, že následuje telefon nadřízeného ve stylu "zítra přeberte". Zpras to přeci má všechno skvělé... Čemuž jsou samozřejmě "vyladěné" i příslušné smlouvy.
Interiérové dveře "dětských" vozů, které se nepodařilo vyreklamovat za pět let hovoří jasně...
No a v neposlední řadě je třeba si uvědomit, že se neustále zvyšuje potřeba "lepších a rychlých" vozů. Opatrně se rozmáhá půlhodina do Brna, a výrazně se omezují zahraniční soupravy zajíždějící do Čech (s výjjimkou slováků). Proč se například na Hamburg nedomluvilo kilometrické vyrovnání běhu českých vozů v německu, zajížděním německých do čech? To bychom byli na polovině počtu, který je tam dneska potřeba. A ty vozy mohli "vítězit" jinde. Maďarské soupravy se omezili na jeden pár, z loňských dvou, pak se lze těžko divit, že není kde brát. Tak buď si něco koupím, nebo si to půjčím (viz to zajíždění do Čech). A nebo čekám na zázrak, což svědčí jen o neuvěřitelné hlouposti těch co to vedou a lhostejnosti objednavatele, který jim to toleruje...
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
16.01.2016 (8:53)  
Kategorie "RK" (rychlík koženkový) je stále velmi častá na tr.220.
Není nad to postavit 4.TK a pak po něm brousit koženky a Parskrámy.
registrovaný uživatel JiP 
16.01.2016 (7:03)  
Jak uz tu nekdo napsal, tak by CD mely rekonstrukce vagonu ukoncit. Jednak maji cim dal roztristenejsi strukturu vozoveho parku zvedajici cenu nakladu na udrzbu a hlavne za druhe, rekonstrukce jsou v drtive vetsine paskvily po remeslne strance a strance funkcnosti a ergonomie interieru, casto oboje dohromady. V tomto kontextu me skutecne irituje oznacovat vozy Bbdgmee jako viceucelove nebo multifunkcni, kdyz ve skutecnosti neplni poradne zadnou funkci-tyto vozy jsou co se tyce fukcionality interieru ten nejvetsi paskvil u CD-osobni zkusenost jak s cestovanim s kolem a kocarkem. CD zachrani jedine nakup novych overenych vagonu, kde minimalne projevi svoji invenci. Skoda tech zbylych Railjetu !!! Prestoze me treba dosti vadi nepolohovatelne sedacky ve druhe tride, tak jako celek je Railjet velmi slusny standard, ktery bych ocenil na vetsine IC a EC spoju.

Ten snih v Astre je vazne naprd, protoze jinak ten vagon co se tyce pohodli pri sezeni je zdaleka to nejlepsi co u nas jezdi. Koneckoncu stejne sedacky jsou v 1. tride Railjetu.
16.01.2016 (0:55)  
Nedělal bych z toho zbytečnou tragédii. Tak tam bude jezdit Béčko no. Co bychom za takové vlaky daly třeba na rychlících Šumperk-Olomouc-Brno-Praha kde jede na konci jen jedno Bdtee jinak béčka jsou klasika nebo na rychlících Praha-Luhačovice kde ani to Bdtee není. Ale aspon že máme ty InterPantery.
registrovaný uživatel Komín  mail  
15.01.2016 (23:13)  
Osobně nechápu, proč se například v railjetech svítí naplno i v 11 večer (v noci), když každý cestující má k dispozici velmi kvalitní lampičku, která je takto uplně k ničemu. Přitom v takto večerních hodinách je naplno rozjeté světlo celkem nepříjemné a téměř znemožňuje jakoukoli formu spánku. Ztlumení světla v nočních hodinách bych ocenil i v jiných velkoprostorech, nicméně ve většině cestující svou vlastní lampičku nemá. U railjetů mi to přijde i jako u prémiových produktů trochu k nepochopení.
15.01.2016 (22:14)  
Sice je to krok zpět, ale mně ty B-éčka nebo Aee nevadí. Naopak. Nemusím totiž poslouchat slintání některých cestujících do mobilu, jaké musí normální člověk strpět ve velkoprostoráči. Neposlouchám řvaní rozjevených dětiček, které rodiče neumí(nechtějí) zpacifikovat, aby si uvědomily, že ve voze nejsou samy. A můžu si také nechat zhasnuté světlo a nenechat se tak vystavovat světelnému teroru, který patrně pod heslem "My si na Vás posvítíme ve dne i v noci" praktikují ČD v tak horečně zaváděných velkoprostorech.
registrovaný uživatel Alex7 
15.01.2016 (22:05)  
Podobná situace je na rychlících Praha-Brno přes Vysočinu. Když se letos mezi Prahou a Brnem obnovily "D1 expresy," stáhly s sebou část vozů Bee272 a na lince Praha-Brno-Bohumín se oficiálně změnilo řazení. Oficiální řazení ve směru do Prahy je Aee145+Bbdgmee+Bee273+Bee273+Bee272+B. 5 typů vozů v 6-vozové soupravě. Když k tomu ještě přičtu, že Aee často nahrazuje A150, Bbdgmee BDs a Béčka jezdí jak látková, tak i humanizovaná, vychází nám z toho CO SOUPRAVA, TO ORIGINÁL :-)

To mají České dráhy takový problém s vagóny, že improvizují, co to jde, a na rychlíky řadí to, co je po ruce; nebo se snad chtějí zavděčit šotoušům požadujícím co nejpestřejší řazení vlaků (ideálně, aby v každé soupravě bylo aspoň jedno Béčko)??? :D
15.01.2016 (21:27)  
Většina z nás, doufám, přece ze školy moc dobře ví, že "x" znamená neznámou. "Rx" tedy znamená rychlík neznámé kvality. Viděno touto optikou je pak vše v pořádku.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko