Ústí nad Labem — K jedenácti stávajícím českým integrovaným dopravním systémům, v nichž jsou kromě autobusů či prostředků městské hromadné dopravy integrovány též vlaky, se v pátek 1. ledna připojil dvanáctý. Nově je totiž možné na jednu společnou jízdenku cestovat vlaky, autobusy a městskou dopravou ve vybraných městech po celém Ústeckém kraji. Zdejší systém s názvem Doprava Ústeckého kraje (DÚK) přitom není žádnou horkou novinkou, již rok funguje v autobusové dopravě v celém kraji, vlaky však byly do systému zapojeny právě až s příchodem letošního roku.
Obyčejnou nebo integrovanou? Cestující dostanou na výběr
Srovnání cen
Níže je uvedeno srovnání jízdného dle tarifu DÚK a ČD (obyčejné jízdné, IN 25) na vybraných relacích v Ústeckém kraji:
Trasa | DÚK | ČD | ||
---|---|---|---|---|
H | EP | obyč. | IN25 | |
Chomutov – Jirkov | 19 | 17,1 | 17 | 13 |
Ústí nad Labem – Teplice | 31 | 27,9 | 32 | 24 |
Litoměřice – Louny | 50 | 45 | 66 | 50 |
Kadaň – Děčín | 130 | 117 | 159 | 119 |
Veškeré ceny jsou uvedeny v Kč.
Cestovat na ústeckou integrovanou jízdenku je možné ve všech osobních a spěšných vlacích Českých drah, a také v rychlících. Integrovány však nejsou vlaky kategorií EuroCity a EuroNight mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Integrované jízdenky si cestující mohou zakoupit u pokladen i u průvodčích, vydávány a uznávány jsou ale pouze papírové jízdenky, nikoliv elektronické jízdenky nahrané na čipových kartách.
Tarif Dopravy Ústeckého kraje je zónově-relační a zároveň časový. Území kraje je rozděleno do jednotlivých zón, mezi nimiž se cestující může pohybovat po povolených trasách, tedy cestou nejkratší či nejvýhodnější, a zároveň musí jízdu absolvovat za určený čas.
Cestující ve vlacích nově získají na výběr mezi tarifem integrovaným a železničním, podobně jako je tomu už i v jiných krajích. Ceny se přitom mnohdy i zásadně liší, cestující proto musí uvážit, zda se mu vyplatí koupit integrovanou jízdenku, s níž může následně pokračovat autobusem, nebo jízdenku Českých drah, na niž může uplatnit například zákaznickou slevu. Obecně se dá říci, že cena jízdného je u kratších tras levnější při použití kilometrického tarifu TR 10, u delších tras se naopak vyplatí doklad integrovaný.
Tarif DÚK nabízí také týdenní a měsíční jízdenky a poskytuje standardní slevy pro děti, žáky, studenty či držitele průkazu ZTP. Výhodnou nabídkou pro více cest v rámci jednoho dne může být celodenní celokrajská síťová jízdenka za 130 Kč, platná až do 4 hodin ráno následujícího dne. Celodenní jízdenka Českých drah, platná pouze ve vlacích, přitom vyjde na 209 korun.
Do Varnsdorfu zatím bez integrace

Kromě Českých drah, které na území kraje provozují většinu spojů, objednává krajský úřad dopravu též u železničního dopravce Vogtlandbahn, a to na trase Rybniště – Varnsdorf a Varnsdorf – Varnsdorf-pivovar Kocour. V těchto spojích, známých pod značkou Trilex, se ovšem integrované jízdenky prozatím neuznávají. „Kdy se Vogtlandbahn do systému připojí, zatím není jasné,“ uvedl mluvčí společnosti Uwe Miertschischk s tím, že je klíčové nastavit systém přerozdělování tržeb mezi jednotlivými dopravci. Vlaky Vogtlandbahnu jsou přitom již integrovány v saských dopravních systémech VVO a ZVON, a také v integrovaném systému Libereckého kraje IDOL.
Součástí systému by se naproti tomu měly stát také sezonní turistické spoje. Ty v Ústeckém kraji provozuje především společnost KŽC Doprava.
Celokrajský integrovaný dopravní systém byl v Ústeckém kraji spuštěn v roce 2015, jeho hlavní nevýhodou je zatím nezaintegrování většiny systémů MHD. Na jízdenku DÚK je možné cestovat v autobusech a trolejbusech pouze v Teplicích, a částečně v Ústí nad Labem. V dalších velkých městech kraje, včetně Mostu, Chomutova nebo Děčína lze prozatím použít pouze síťovou jízdenku Labe-Elbe. Ta vloni v prosinci mírně podražila a rovněž přestala platit ve vlacích EC a EN.
Zdroj: Ústecký kraj


Právě na tuto nezačleněnost DP doplácí kamarádka z Bělče nad Orlicí - ráno jí jezdí do školy spoj DP, takže musí mít 10měsíční jízdenku na 2 pásma, ale zpět musí jet linkáčem, což znamená xměsíční jízdenka IREDO, tedy pokud nechce čekat do šesté večerní na autobus DP. Nechápu, jak tato absurdita vznikla, ale nejspíš už bral obecní úřad cokoliv...
Edit: A ještě jedna perla, která v celorepublikovém měřítku nemá obdoby. Před asi dvěma roky došlo ke zrušení papírových přestupních jízdenek, dají se už koupit pouze s předraženou čipovou kartou. Takže pro mě, coby občasného IREDO-cestujícího už zásadní výhoda přestala platit. Naštěstí zachovali ty celodenní jízdenky, které jsou velice výhodné (na to, v jakém území platí) a kromě variant dospělý a 2plus3 se dají koupit i ve verzi 4* dospělý za pouhých 400 Kč. Vloni jsem dokonce přemluvil učitelku, abychom na ně jeli na výlet (bylo to levnější než skupinová zpáteční ČD), a protože můj výklad moc nepobírala, poslala mě ke kase, ať je koupím. Pokladní na nádraží jsem musel opakovaně vysvětlovat, že chci sedm kusů těchto jízdenek (myslela si, že nás je sedm, což není dělitelné čtyřmi). Jízdenky se nám vyplatily i přes to, že nás jelo 27.
Mám nástupem jsem zdvojnásobil počet regulérních cestujících. Navíc tam byl ještě průvodčí a dva zřízenci - potřební pro ruční přehození výhybky v Panském.
Nicméně, průvodčí si vzal moji jízdenku a se slovy "Hele, Karle, podivej..." s ní běžel za kámošema kde ji chvíli řešili. To asi nezapomenu :-)
Bohužel neplatí na trati Rumburk-Děčín přes něměcko (tedy neplatí právě v německém úseku). A mimochodem, na táhle trati je IN25 pro všechny :-). A neplatí na EC, což je v relaci Děčín-Ústí poněkud debilní...
Dále také (stejně jako například u PID) nelze na jízdenku ČD cestovat v autobuse, přestože se jedná v podstatě o souběh linek. Cestující, kteří potřebují dojet do sousedního města, kam už vlak například není objednán, zaplatí místo například 3 korun navíc, jak by tomu bylo v tarifu ČD, základní jízdné DÚK (např. 15Kč). V tomto směru proto k žádnému zlepšení nedošlo.
Jinak ale je to samozřejmě pokrok k lepšímu. Po dlouhé době.
http://geography.upol.cz/soubory/studium/bp/2010-geo/2010_Stranska.pdf#page=34
http://pernerscontacts.upce.cz/12_2008/drdla1.pdf
Už několikrát jsme hledal na netu porovnání jednotlivých systémů v krajích ČR, ale nci nenašel. Nemá někdo tušení, zda něco takového existuje, případně jestli na to vznikla nějaká studentská vysokoškolská práce, která by kraje pěkně srovnala a popsala?
Tohle jsem nějak nepochopil - tak jak teda? Ve vlaku mi nebude uznána jízdenka na čipové kartě?
Jinak ke zmíněnému IDS JMK - jakožto obyvatel Brna jsem za IDSko rád, díky zavedení systému jsem podnikl již celkově tři výlety za hranice, pokaždé na jízdenku za 150 Kč pro dvě osoby, takže po přepočtu na ujetou vzdálenost (a když to tak vezmu, tak dokonce i cestou za hranice kraje) je systém opravdu parádně vymyšlený :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
