..: Integrovaný systém Ústeckého kraje se rozšířil i do vlaků ČD :..

440.009-9, Dolní Zálezly - Výh. Ústí nad Labem hlavní nádraží jih, foto: Patrik Ústí nad Labem — K jedenácti stávajícím českým integrovaným dopravním systémům, v nichž jsou kromě autobusů či prostředků městské hromadné dopravy integrovány též vlaky, se v pátek 1. ledna připojil dvanáctý. Nově je totiž možné na jednu společnou jízdenku cestovat vlaky, autobusy a městskou dopravou ve vybraných městech po celém Ústeckém kraji. Zdejší systém s názvem Doprava Ústeckého kraje (DÚK) přitom není žádnou horkou novinkou, již rok funguje v autobusové dopravě v celém kraji, vlaky však byly do systému zapojeny právě až s příchodem letošního roku.

Obyčejnou nebo integrovanou? Cestující dostanou na výběr

Srovnání cen

Níže je uvedeno srovnání jízdného dle tarifu DÚK a ČD (obyčejné jízdné, IN 25) na vybraných relacích v Ústeckém kraji:

Trasa DÚK ČD
H EP obyč. IN25
Chomutov – Jirkov 19 17,1 17 13
Ústí nad Labem – Teplice 31 27,9 32 24
Litoměřice – Louny 50 45 66 50
Kadaň – Děčín 130 117 159 119

Veškeré ceny jsou uvedeny v Kč.

Tarifní počítadlo jízdného DÚK

Schéma železničních tratí Ústeckého kraje s vyznačením integrovaných vlaků ČD do DÚK, foto: Doprava Ústeckého kraje Cestovat na ústeckou integrovanou jízdenku je možné ve všech osobních a spěšných vlacích Českých drah, a také v rychlících. Integrovány však nejsou vlaky kategorií EuroCity a EuroNight mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Integrované jízdenky si cestující mohou zakoupit u pokladen i u průvodčích, vydávány a uznávány jsou ale pouze papírové jízdenky, nikoliv elektronické jízdenky nahrané na čipových kartách.

Tarif Dopravy Ústeckého kraje je zónově-relační a zároveň časový. Území kraje je rozděleno do jednotlivých zón, mezi nimiž se cestující může pohybovat po povolených trasách, tedy cestou nejkratší či nejvýhodnější, a zároveň musí jízdu absolvovat za určený čas.

Cestující ve vlacích nově získají na výběr mezi tarifem integrovaným a železničním, podobně jako je tomu už i v jiných krajích. Ceny se přitom mnohdy i zásadně liší, cestující proto musí uvážit, zda se mu vyplatí koupit integrovanou jízdenku, s níž může následně pokračovat autobusem, nebo jízdenku Českých drah, na niž může uplatnit například zákaznickou slevu. Obecně se dá říci, že cena jízdného je u kratších tras levnější při použití kilometrického tarifu TR 10, u delších tras se naopak vyplatí doklad integrovaný.

Tarif DÚK nabízí také týdenní a měsíční jízdenky a poskytuje standardní slevy pro děti, žáky, studenty či držitele průkazu ZTP. Výhodnou nabídkou pro více cest v rámci jednoho dne může být celodenní celokrajská síťová jízdenka za 130 Kč, platná až do 4 hodin ráno následujícího dne. Celodenní jízdenka Českých drah, platná pouze ve vlacích, přitom vyjde na 209 korun.

Do Varnsdorfu zatím bez integrace

Vlaky dopravce Vogtlandbahn prozatím v systému integrovány nejsou, foto: Adam Fogl

Kromě Českých drah, které na území kraje provozují většinu spojů, objednává krajský úřad dopravu též u železničního dopravce Vogtlandbahn, a to na trase Rybniště – Varnsdorf a Varnsdorf – Varnsdorf-pivovar Kocour. V těchto spojích, známých pod značkou Trilex, se ovšem integrované jízdenky prozatím neuznávají. „Kdy se Vogtlandbahn do systému připojí, zatím není jasné,“ uvedl mluvčí společnosti Uwe Miertschischk s tím, že je klíčové nastavit systém přerozdělování tržeb mezi jednotlivými dopravci. Vlaky Vogtlandbahnu jsou přitom již integrovány v saských dopravních systémech VVO a ZVON, a také v integrovaném systému Libereckého kraje IDOL.

Součástí systému by se naproti tomu měly stát také sezonní turistické spoje. Ty v Ústeckém kraji provozuje především společnost KŽC Doprava.

Celokrajský integrovaný dopravní systém byl v Ústeckém kraji spuštěn v roce 2015, jeho hlavní nevýhodou je zatím nezaintegrování většiny systémů MHD. Na jízdenku DÚK je možné cestovat v autobusech a trolejbusech pouze v Teplicích, a částečně v Ústí nad Labem. V dalších velkých městech kraje, včetně Mostu, Chomutova nebo Děčína lze prozatím použít pouze síťovou jízdenku Labe-Elbe. Ta vloni v prosinci mírně podražila a rovněž přestala platit ve vlacích EC a EN.

Zdroj: Ústecký kraj


Adam Fogl Poslat mail autorovi | 11.1.2016 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
12.01.2016 (23:22)  
Gratuluji do Ústeckého kraje :) Je vidět, že některé kraje se k integraci staví zodpovědně, jiné jsou spíše k pláči (Vysočina, Jihočeský). Každopádně my v Olomouckém kraji bychom se měli dočkat integrace všech tratí do IDSOK na podzim. Tak jen doufám, že nezůstane u slibů a konečně se dočkáme i my.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
11.01.2016 (22:36)  
Dva zřízenci na 084 pro přehazování výhybek? Zvláštní druh humoru :)
registrovaný uživatel Ešus 
11.01.2016 (22:30)  
Závidím, závidím. Pěkná práce, Ústecký kraji. U nás máme IREDO, resp. OREDO, které se snaží dopravu akorát likvidovat, mám pocit, že od prvotní euforie spojů poněkud ubylo. Integrovaná je železnice (vč. GWTR, ale tarif neplatí v EC/IC mezi Pardubicemi a Českou Třebovou, což je na nic) a autobusy. MHD v HK a Pce bohužel ne a moc mě to mrzí. Pardubický DP ze systému nedávno odstoupil, i když nevím, jakou tam měl roli.
Právě na tuto nezačleněnost DP doplácí kamarádka z Bělče nad Orlicí - ráno jí jezdí do školy spoj DP, takže musí mít 10měsíční jízdenku na 2 pásma, ale zpět musí jet linkáčem, což znamená xměsíční jízdenka IREDO, tedy pokud nechce čekat do šesté večerní na autobus DP. Nechápu, jak tato absurdita vznikla, ale nejspíš už bral obecní úřad cokoliv...

Edit: A ještě jedna perla, která v celorepublikovém měřítku nemá obdoby. Před asi dvěma roky došlo ke zrušení papírových přestupních jízdenek, dají se už koupit pouze s předraženou čipovou kartou. Takže pro mě, coby občasného IREDO-cestujícího už zásadní výhoda přestala platit. Naštěstí zachovali ty celodenní jízdenky, které jsou velice výhodné (na to, v jakém území platí) a kromě variant dospělý a 2plus3 se dají koupit i ve verzi 4* dospělý za pouhých 400 Kč. Vloni jsem dokonce přemluvil učitelku, abychom na ně jeli na výlet (bylo to levnější než skupinová zpáteční ČD), a protože můj výklad moc nepobírala, poslala mě ke kase, ať je koupím. Pokladní na nádraží jsem musel opakovaně vysvětlovat, že chci sedm kusů těchto jízdenek (myslela si, že nás je sedm, což není dělitelné čtyřmi). Jízdenky se nám vyplatily i přes to, že nás jelo 27.
11.01.2016 (19:12)  
Pár dní nazpět jsem na DÚK jízdenku jel vlakem poprvé, dokonce víkendovou vyhlídkovou trasou Rumburk-Krásná Lípa-Panský-Mikulášovice dolní...

Mám nástupem jsem zdvojnásobil počet regulérních cestujících. Navíc tam byl ještě průvodčí a dva zřízenci - potřební pro ruční přehození výhybky v Panském.

Nicméně, průvodčí si vzal moji jízdenku a se slovy "Hele, Karle, podivej..." s ní běžel za kámošema kde ji chvíli řešili. To asi nezapomenu :-)

Bohužel neplatí na trati Rumburk-Děčín přes něměcko (tedy neplatí právě v německém úseku). A mimochodem, na táhle trati je IN25 pro všechny :-). A neplatí na EC, což je v relaci Děčín-Ústí poněkud debilní...
registrovaný uživatel Honza  mail  
11.01.2016 (16:55)  
Ne, čipové karty ve vlaku skutečně zatím použít nelze. Je nutné taky poznamenat, že platnost celokrajové jízdenky DÚK (potažmo i pro jednotlivou jízdu), je omezena striktně hranicí kraje, na rozdíl od jízdenky ČD, která platí do nejbližších významných uzlů. Takže při výletech je nutné důkladně prozkoumat zamýšlené cesty a propočítat případné doplatky a podle toho uvážit, jestli se vyplatí síťová ČD nebo DÚK.

Dále také (stejně jako například u PID) nelze na jízdenku ČD cestovat v autobuse, přestože se jedná v podstatě o souběh linek. Cestující, kteří potřebují dojet do sousedního města, kam už vlak například není objednán, zaplatí místo například 3 korun navíc, jak by tomu bylo v tarifu ČD, základní jízdné DÚK (např. 15Kč). V tomto směru proto k žádnému zlepšení nedošlo.

Jinak ale je to samozřejmě pokrok k lepšímu. Po dlouhé době.
registrovaný uživatel zdenda 
11.01.2016 (14:00)  
IDS JMK je zatím asi vskutku výjimečný v republikovém měřítku. Spoje navazují, vlak je páteří, autobus doplňkem, kde to jde. A hlavně do IDS patří vlaky, meziměstské busy i všechny systémy MHD.
Už několikrát jsme hledal na netu porovnání jednotlivých systémů v krajích ČR, ale nci nenašel. Nemá někdo tušení, zda něco takového existuje, případně jestli na to vznikla nějaká studentská vysokoškolská práce, která by kraje pěkně srovnala a popsala?
11.01.2016 (12:13)  
Za nemožnost použití jízdenky IDS v některých MHD mohou lidé poděkovat zejména radním příslušných měst, případně vedení jednotlivých dopravních podniků, kteří se vstupu do DÚK (nevím proč) brání. Minimálně v případě Chomutova to tak je. Takže bych "nechválil dne před večerem"...
11.01.2016 (11:51)  
Integrované jízdenky si cestující mohou zakoupit u pokladen i u průvodčích, vydávány a uznávány jsou ale pouze papírové jízdenky, nikoliv elektronické jízdenky nahrané na čipových kartách.
Tohle jsem nějak nepochopil - tak jak teda? Ve vlaku mi nebude uznána jízdenka na čipové kartě?

Jinak ke zmíněnému IDS JMK - jakožto obyvatel Brna jsem za IDSko rád, díky zavedení systému jsem podnikl již celkově tři výlety za hranice, pokaždé na jízdenku za 150 Kč pro dvě osoby, takže po přepočtu na ujetou vzdálenost (a když to tak vezmu, tak dokonce i cestou za hranice kraje) je systém opravdu parádně vymyšlený :)
11.01.2016 (9:24)  
S tou příkladností bych u DÚK ještě vyčkal delší čas, až jak se to celé zaběhne. Přeci jen, jihomoravský systém je v provozu léta, a navíc se od tohoto v některých parametrech liší. Nicméně, přes některé mouchy (například těsné ujíždění v taktu, ač dále na trase vlak několik minut čeká, nebo nedostatečné přestupní časy) se dá IDS JMK označit za relativně nejlepší. U DÚK doufám, že i přes sporné škrty nedojde k úbytku stávajících cestujících, a že se k nim podaří přilákat nové. A že případné nedostatky budou řešeny věcně, pružně a bez ohledu na teoretická dogmata. Ještě by možná bylo dobré soutěžit i o železniční výkony.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko