..: Domluví se 854 s 812? Buďte u toho! :..

Cyklohráček na trase, foto: Ondřej Kubala Praha/Zlonice – Unikátní test kompatibility motorového vozu řady 854 a prototypové soupravy 812 + 912, která se stala základem pro masivní přestavbu 810 na regionovy, připravily České dráhy na přelomový víkend mezi říjnem a listopadem na trati 121 Hostivice – Podlešín. Půjde o veřejné jízdy, kterých se může zúčastnit každý. Motorový vůz 854 se tak objeví na trati, kde nikdy nejezdil, a ani v budoucnu jezdit nejspíš nebude. Vyrazí v čele mimořádné jízdy cyklohráčku do Železničního muzea Zlonice i na dalších spojích.

Esmeralda a Kasandra na trati 121

Esmeralda a Kasandra, jak se už léta přezdívá prototypové soupravě 812 + 912 pro její atypický zelený nátěr, mají neobvyklou historii. Jde o prototypy, ze kterých vyšly budoucí regionovy, a v provozu to neměly nikdy jednoduché. Svou pouť železničním světem zahájily na moravských tratích, kde začala jezdit nejdříve samotná 812 s přípojnými vozy 010. Teprve později k ní přibyl i řídicí vůz 912. Často brázdily tratě v okolí Valašského Meziříčí, krátký kousek života prožily v Klatovech a nakonec nadobro skončily v Rakovníku. Řada z vás si je bude pamatovat z tratí na Kladensku, kde jezdily chvíli i s fazolí 021 uprostřed. Teprve potom vznikla ucelená zelená souprava 812 + 011 + 912, která jezdí dodnes. Potýkala se ale s řadou provozních problémů, prototyp se v provozu objevoval méně a méně, až dojezdil na trati 174 kolem Křivoklátu. Nakonec ho rakovničtí pro častou poruchovost odstavili v lounském depu a nechali svému osudu. V roce 2013 přišel za Českými drahami ROPID, který chtěl z původních cyklovlaků Praha – Noutonice – Slaný udělat vlak pro děti. Cílem organizátora bylo přilákat do těchto spojů, které objednává v celé trase hlavní město, další cestující. Volba padla právě na odstavenou soupravu Esmeraldy a Kasandry. Depo Libeň ji dalo technicky dohromady, ROPID vymyslel přestavbu pro děti, a vznikl projekt Cyklohráček, který jezdí už druhým rokem. Vlak, který se zdál být provozně už odepsaný, získal nový účel. Začal vozit děti na výlety.

Proč zrovna 812 a 854

Na sobotu 31. října je připraveno ukončení letošní sezony cyklohráčku i slavnostní zavírání sezony muzea ve Zlonicích. Sobotní odpolední cyklohráček Os 9782 Praha – Slaný pojede mimořádně až do Zlonic a obě akce se propojí. Večerní Cyklohráček 9783 tak pojede do Prahy přímo ze Zlonic.

Akce má v Praze relativně značnou propagaci, a proto je třeba kmenovou soupravu cyklohráčku na základě požadavku ROPID posílit. Vzhledem ke kopcovitosti tratě 121 a padajícímu listí už není možné za cyklohráček přidat vůz 010 bez dalšího hnacího vozidla, jako se to běžně dělalo v létě při akcích na Okoři. Jediná hnaná náprava 812 na motorový vůz se třemi vagony by byla v podzimním počasí adhezní smrtí. Proto se v těchto situacích přidává ještě lokomotiva 714, která se umí s 812 domluvit do té míry, že stačí jeden strojvedoucí. Ještě lepší řešení je ale místo 714 s 010 nasazení motorového vozu řady 854 – má stejný výkon, ale je výrazně lehčí a provozně úspornější. Vzhledem k výlukám v okolí Mladé Boleslavi jsou navíc vozy řady 854 aktuálně v Praze dostupné. Proto se ČD a ROPID domluvily na tomto testu.

První verze Lokelu na 812 i 854: Mohl by jít i push-pull

Teorie říká: 854 i 812 s 912 jsou vybaveny stejnou verzí elektronického řídicího systému Lokel a přes UIC kabel by spolu měla obě vozidla být schopná pracovat v systému vícečlenného řízení, rozdělovat si mezi sebou správně výkon a spolupracovat. Teoreticky by mohl takto sestavený vlak fungovat jako push-pull souprava bez nutnosti objíždění. V praxi ale nikdo nikdy jejich spojení nezkoušel a je otázkou, co to udělá v reálu. Vícečlenné řízení se na pražských 854 využívá jen velmi výjimečně, natož aby se spojovaly s vozidlem jiné řady. V případě potřeby posily pro cyklohráček jde ale o provozně velmi efektivní řešení – jeden strojvedoucí, dostatečná kapacita míst navíc, dostatečný výkon a nižší hmotnost i spotřeba proti 714 s 010.

Kdy přesně bude nasazena 854 na trať 121

Až do Zlonic pojede v sobotu 31. 10. 2015 mimořádně odpolední Os 9782 s odjezdem z Prahy Masarykova nádraží ve 13.18, kvůli kterému je také posila potřeba. Vzhledem k testování se ale 854 objeví už i na ranním páru cyklohráčků z Prahy do Slaného a pokud vše půjde dobře, odjezdí i všechny spoje v neděli 1. listopadu. To ale není možné dopředu garantovat. Pokud byste tedy chtěli za 854 na trať 121 vyrazit, vyberte si raději sobotu.

Polepování cyklohráčku, foto: Ondřej Kubala Cyklohráček, foto: Ondřej Kubala Muzeum Zlonice, foto: Tomáš Čech 

Novinky ve Zlonicích

Zajímavá bude i návštěva zlonického muzea, kde se od letošního léta hodně změnilo. Letos v září dostala hlavní budova novou střechu a byla dokončena expozice železniční vlečky s pěti nákladními vozy z let 1897–1925. V říjnu se zásadně rozšířila expozice zabezpečovací techniky doplněním návěstidel od roku 1960 do současnosti. Zajímavostí je i příprava prostoru za muzeem, kde si zájemci už dnes mohou po dohodě vysadit stromek pro štěstí.

Jak si cyklohráček vede?

V železničních kruzích se o samotném cyklohráčku často diskutuje. Jedni ho považují za úplnou hloupost, jiným přijde vlak pro děti jako prima nápad. Jak si tedy stojí z pohledu čísel? Právě končící sezona je již druhou. Loni svezl 10 809 cestujících a přepravil 1 169 jízdních kol, čímž počet cestujících na této trase skoro zdvojnásobil. Letos je o cyklohráček zájem ještě trochu větší a počet cestujících k 18. říjnu překročil 12,5 tisíce. Pokud tedy šlo o to, aby se na trať 121 vrátili o víkendu lidé, byl tento projekt trefou do černého.

autor: Ondřej Kubala


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 28.10.2015 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
28.10.2015 (22:27)  
Aleš: Problém je v tom, že celá suprava 812+011+912 je přestavěná na hrací vlak pro děti. Včetně té 812, i ta je hracím vozem a jsou v ní prvky, které v ostatních vozech nejsou. Takže objednavatel chce na trati soupravu Cyklohráčku celou,jak je. 010 za 812 je logická náhrada z pohledu provozu, ne tak z pohledu projektu hracího vlaku pro děti. Nejde o sedadla, jde o vybavení vlaku uvnitř.
28.10.2015 (21:22)  
Já teda nějak nepochopil, proč za 714 tahat 812, když bude chcíplá? Jak dlouho jí vydrží baterie? (jak tak trochu znám jiné motoráky, tak motoráky obvykle z MZ-ek dobíjet nejde)
Nebylo by lepší místo 812 tahnout dvě 010? (což by na váhu vyšlo plus/mínus stejně)
28.10.2015 (19:06)  
Vrbam: Omlouvám se, jestli to v textu zaznělo nepřesně. Pokud dáte dohromady 714 s 812, potřebujete skutečně jen jednoho strojvedoucího, 714 se v takový okamžik chová přesně jak popisoval Rodny níže. Adheze byla zmíněna z jiného důvodu - ona je 812 svým výkonem docela unikátní, zvládá standardně další dva vozy, v létě se jezdilo běžně i se třemi ve složení 812+011+912+010, a to má na trase krpál z Dejvic do Veleslavína. Na podzim se už takto jezdit s jednou hnanou nápravou na celou soupravu nedá, proto se přidává 714, aby vlak neskončil v lese mezi Kováry a Noutonicemi a nemuselo pro něj Cargo ze Středokluk, jako na podzim 2014. Ostatně, kdo trať zná, tak ví, že i takový rozjezd ze zastávky v Zákolanech směrem ke Slanému umí být na podzim problematický. Proto byla zmíněna 714 a možnost jet s jedním strojvedoucím. S tou 854 je to o něčem jiném, tam se bavíme o tom, jestli spolu budou chtít hnací vozidla komunikovat, nebo ne.
registrovaný uživatel vrbam 
28.10.2015 (18:40)  
Rodny: Blbost to právě je, protože zbytek textu se pořád ohání adhezí a hnanými nápravami z čeho plyne, že ta esmeralda by jela aktivně coz je nesmysl. Protože to celou trasu táhne ta 714 a ve Slaným se pak přehodí na opačný konec. Jediné co funguje je ovládání dveří a osvětlení.
28.10.2015 (17:46)  
Je pravda, že lachtani 714.0 (nápravový tlak 16 tun) ani 714.2 (nápravový tlak 15 tun) dvojčlen neumí. Měly ho umět 714.3, které měly mít stejný nápravový tlak jako 714.2, ale hlavně měly mít řídicí systém schopný komunikovat například s řídicími vozy 943. Ty se však nakonec nerealizovaly.
28.10.2015 (15:38)  
vrbam: Blbost to není, jeden fíra stačit bude, ale 812 nebude nastartovaná a celé to potáhne jen 714 a z ní se budou ovládat dveře, mělo by to v pohodě jít.
registrovaný uživatel E699 
28.10.2015 (14:57)  
Stejně tam budou 2 strojvedoucí. Stejně jako kdykoliv jede 2x854, především pro jistotu.

Já nevím, ale 714 snad vůbec nejde spojit s ničím jiným pomocí UIC, ne?
registrovaný uživatel vrbam 
28.10.2015 (13:33)  
Proto se v těchto situacích přidává ještě lokomotiva 714, která se umí s 812 domluvit do té míry, že stačí jeden strojvedoucí.

Tohle tvrzení myslíte opravdu vážně nebo je to apríl?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko