Bystřice pod Hostýnem — Poutní místo na vrcholu Svatého Hostýna na Kroměřížsku se stane cílem několika tisíc lidí, kteří zde hodlají přivítat nový rok. O silvestrovské noci čeká návštěvníky v mariánské bazilice bohatý duchovní program završený půlnoční mší, kterou odslouží olomoucký arcibiskup Mons. Jan Graubner. Motiv mše jasně září nad oltářem — Panna Maria. Její kult se tady vzývá po staletí, podle legendy totiž zachránila Moravu před nájezdem Tatarů.
Již od roku 1992 vypravují České dráhy pro návštěvníky zvláštní vlaky z Brna, Hodonína, Bojkovic, Bylnice a Olomouce. Těm, kterým by pětikilometrová cesta k mariánské bazilice mohla činit problémy, jsou k dispozici návazné autobusové spoje společnosti KRODOS BUS. Ty budou jezdit od železniční stanice v Bystřici pod Hostýnem již od 19:30, a to v návaznosti na vlakové připoje. Rovněž po půlnoční mši odvezou autobusy návštěvníky zpět na bystřické nádraží, odkud budou vypraveny návratové zvláštní vlaky.
Zvláštní vlaky
Vlak | Trasa | Řazení vlaku |
---|---|---|
Cesta tam (u nácestných stanic uvedeny časy odjezdů) | ||
4029 | Brno hl.n. 20.25, Kojetín 21.34, Kroměříž 21.46, Hulín 22.06, Bystřice pod Hostýnem 22.24 | 842 + Bfbrdtn794 |
4249/4029 | Hodonín 20.00, Veselí nad Moravou 20.39, Uherské Hradiště 21.15, Hulín 22.06, Bystřice pod Hostýnem 22.24 | ABfbrdtn795 + Bdtn756 + 854 |
4346/4249/4029 | Bojkovice 20.25, Uherské Hradiště 21.15, Hulín 22.06, Bystřice pod Hostýnem 22.24 | 854 + Bdtn756 |
23226 | Bylnice 20.08, Vsetín 20.58, Valašské Meziříčí 21.22, Bystřice pod Hostýnem 21.54 | 814 |
3959 | Olomouc hl.n. 21.50, Přerov 22.12, Hulín 22.24, Bystřice pod Hostýnem 22.44 | 843 + Btn753 |
2758 | Javorník nad Veličkou zastávka 20.16, Veselí nad Moravou 20.37 (přestup na vlak 4249) | 814.2 |
Návrat zpět (u nácestných stanic uvedeny časy příjezdů) | ||
4028 | Bystřice pod Hostýnem 3.00, Hulín 3.20, Kroměříž 3.32, Kojetín 3.44, Brno hl.n. 4.49 | Bfbrdtn794 + 842 |
4028/4248 | Bystřice pod Hostýnem 3.00, Hulín 3.20, Uherské Hradiště 4.05, Veselí nad Moravou 4.28, Hodonín 5.04 | 854 + Bdtn756 + ABfbrdtn795 |
4028/4248/4333 | Bystřice pod Hostýnem 3.00, Hulín 3.20, Uherské Hradiště 4.05, Bojkovice 4.48 | 854 + Bdtn756 |
23201 | Bystřice pod Hostýnem 3.10, Valašské Meziříčí 3.43, Vsetín 4.06, Bylnice 5.00 | 814 |
3958 | Bystřice pod Hostýnem 3.15, Hulín 3.35, Přerov 3.48, Olomouc hl.n. 4.11 | 843 + Btn753 |
Zdroj: ROC Zlín
1 2 | Zpráv na stránku: |
Teď večer 2xregionova obsazená i k stání (ne úplně natěsno). Myslím, že i ekonomicky lukrativní spoje. Díky za posílení, nevešli bychom se.
Vlaky jsou slušně obsazené už při cestě do Bystřice pod Hostýnem, od Uh. Hradiště je vyčerpaná sedačková kapacita a až do Hulína i Holešova stále přistupují další cestující. Mnoho poutníků však volí dřívější přípoje a spojí duchovní část programu např. s večeří v restauraci na Sv. Hostýně (i letos jsou otevřené), někteří jdou těch 5 km do kopce pěšky, jiní využijí autobus, který jede v cca 15:00 hodin. Od 22:30 začíná v bazilice duchovní program, hlavní program - Te Deum a mše je až od 23:45, v tuto dobu je bazilika k prasknutí plná. Kdo nedošel do 20:00 večer do lavice, ten nesedí. Kolem 1:15 končí mše a davy se pomalu plní do několika autobusů, které odjíždějí na nádraží do Bystřice a zase se vracejí pro další lidi na Hostýn. Do 3:00 jsou všichni na nádraží. Z toho, co si pamatuji, tak jsme se asi všichni do vlaků vešli, ale ve spoji do Uh. Hradiště bylo těsno tak, že nějaká kontrola dokladů nehrozila. Průvodčí byl rád, že se nalepil na dveře, a že může mávnout na mašinfíru při odjezdu ze zastávky. U Otrokovic jsme už posedali alespoň na zem, vlak z Uh. Hradiště do Bojkovic se postupně vyprazdňoval, z Uh. Brodu už šlo sedět i na sedačkách.
Počítání prodaných lístků je celkem jednoduché: zpáteční jízdné do Bystřice pod Hostýnem na Silvestra je prokazatelné, režijky a IN100 asi nemají podstatný vliv. Zlínský kraj má ještě jednu kontrolu a tou je počet prodaných jízdenek v autobusech z Hostýna do Bystřice po mši. Tam se dá vypočítat i návštěvnost této události, vzhledem k tomu, že autem se tam moc lidí nedostane.
A k tomu finančnímu efektu: neumím si představit, že by tyto spoje mohly být ve ztrátě, cena zpáteční jízdenky bude v průměru někde kolem 130 Kč bez slev.
Slovenské experimenty s nulovým jízdným bych proto nechal stranou, už jen s přihlédnutím k tomu, že zdaleka ne všichni členové uvedených skupin jsou skutečně potřební a naopak. ;-)
Pokud ho platí kraj, kam pak jde jízdné?
Proč poté nejsou vlaky pro potřebné třeba zadarmo (duchny, sociálky, studenti, děcka, invalidi, matky s děckama, nebo učitelé, policajti, hasiči a hlavně poslanci a senátoři)
A protože v obou krajích spoluvládne i KDU-ČSL, je závěr jednání pro příští rok (znovu objednat a zaplatit) vždy jasný. Sčítání slouží jako kamufláž, jeho výsledky nerozhodují.
Každý manager musí si spočítat kolik asi musí na jízdném utržit, aby vydělal, nebo alespoň neměl ztrátu.
Osobně bych ty vlaky udělal dopředně elektronicky objednávkové místenkové za 0,- k jízdence a za jeden, dva bych věděl jejich předpokládanou obsazenbost ...
Na tyto akce lidi pustí rádi žilou a jsou to slušní cestující, kteří po sobě rádi uklidí i drobky vysbírají, je to organizované, pokorné, hodně lidí se modlí, ještě by ten vlak mohl na nádraží posvětit nějaký kněz ... možná by to od ČD bylo úplně dokonalé ... i s takovou službou
(osobní zkušenost s Hostýnem 1* v životě)
1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.