..: Hraniční přechod Głuchołazy opět ožívá :..

Stanice Głuchołazy, foto: Petr Jetelina Głuchołazy — Po čtyřech letech se do pohraniční stanice Głuchołazy opět vrací osobní vlaky z polského vnitrozemí. Od 14. prosince, kdy v rámci Evropské unie vstupuje v platnost nový jízdní řád, se polské Opolské vojvodství rozhodlo objednat dva páry vlaků mezi stanicemi Nysa a Głuchołazy Miasto. Nové vlaky však nepojedou denně, ale pouze každou sobotu, neděli a ve vybrané polské státní svátky. Spoje budou zajišťovat „autobusy szynowe“ (v doslovném překladu kolejové autobusy) Opolského vojvodství.

Jízdní řád 203 Nysa - Głuchołazy 2014/2015, foto: Petr Jetelina Samotné vlaky vznikly de facto prodloužením tras stávajících osobních vlaků Opole – Nysa (resp. Kluczbork – Nysa), kdy místo prostoje v Nyse vykoná souprava obrat do Głuchołaz Miasta, kam pravidelný osobní vlak naposled zajel před deseti lety. Zatím však nebylo dosaženo ideálních přestupních vazeb na české spěšné vlaky v relaci Jeseník - Krnov (- Ostrava) ve stanici Głuchołazy. Výborná návaznost je pouze dopoledne od Sp 1663 z Jeseníku, kdy přestupní doba činí 5 minut, resp. odpoledne od Sp 1667 z Jeseníku, s přestupní dobou 11 minut. Pro polské občany pak už činí přestupní doby směr Krnov přibližně 40 minut, směrem na Jeseník si cestující počkají až 90 minut.

Co se týče tarifu, Przewozy Regionalne nabízí cenově výhodné jízdenky z Głuchołaz do Opole či Nysy (viz plakát) vlevo). Z českých síťových jízdenek je možno použít Celodenní jízdenku + Polsko (resp. Skupinovou víkendovou jízdenku + Polsko), a to i v regionálních variantách. Ve spojích dopravce Przewozy Regionalne lze využít také polských výhodných nabídek Bilet turystyczny, Regiokarnet, celotýdenní jízdenky a podobně.

Další novinky v přeshraniční regionální dopravě do Polska

Nové vlaky do Głuchołaz - plakát, foto: Przewozy Regionalne Kromě obnovení spojů do Głuchołaz se českých občanů dotkne ještě další novinka. Polská strana, konkrétně dopravce Przewozy Regionalne ve spolupráci s místní samosprávou, zavádí zcela nové denní spojení Ostravy a Krakova. Vlak InterRegio 3050/3053 (na českém území veden v kategorii Os) bude denně vyjíždět v 6.25 z Ostravy hl.n. s příjezdem do Krakova v 9.53, respektive v 17.29 z Krakova s příjezdem do Ostravy v 20.50, a bude veden po trati č. 141 Oświęcim – Skawina, která je v současnosti bez pravidelné osobní dopravy. Dle zatím nepotvrzených informací zde budou nasazeny české vozy řady B249 s lokomotivou řady 163. Zároveň byla zavedena zpáteční relační sleva pro jednotlivce i malé skupiny cestujících. Cena z Ostravy do Krakova pro jednu osobu v jednom směru vychází již od 5,70 EUR / 161 Kč (skupinová zpáteční jízdenka pro 5 osob stojí 57 EUR / 1613 Kč). Tuto jízdenku lze zakoupit i ve variantě do Osvětimi.

Zastávka Głuchołazy miasto, foto: Petr Jetelina SA134-011, 28.6.2013, Kedzierzyn-Koźle, foto: Petr Jetelina EN57-1404, 8.12.2012, Bohumín, foto: Petr Jetelina 162.004-2, 16.11.2014, Zwardoń, foto: Petr Jetelina

V jízdním řádu najdeme také dva páry osobních vlaků v relaci Bohumín – Rybnik – Kędzierzyn-Koźle (- Wrocław), avšak kvůli nižší dotaci pro všechny mezinárodní spoje dopravce Przewozy Regionalne nakonec tyto vlaky nevyjedou. Nutno podotknout, že tuto informaci česká strana oficiálně obdržela pouhých šest dní před začátkem platnosti jízdního řádu.

Na slovensko-polském pomezí zatím zůstávají v provozu mezinárodní vlaky ze stanice Čadca do polské pohraniční stanice Zwardoń, avšak návaznosti dále do Polska zůstávají i nadále tristní (čekání na návazný spoj až cca 1,5 h). Příjemnou zprávou je však naopak znovuzavedení sezónních osobních vlaků do pohraniční stanice Łupków z polské strany v rozsahu tří párů víkendových spojů v červenci a srpnu. Slovenská strana sem však žádné vlaky zatím nevypraví.

Poznámka na závěr

Všeobecná nevyzpytatelnost polských železnic může mít zásadní vliv i na informace v tomto článku. Jízdní řády se v poslední době de facto měnily každý týden, jejich podoba ještě nemusí být zdaleka konečná, a může se stát, že některý z uvedených vlaků nevyjede vůbec, a to i navzdory tomu, že nový jízdní řád je již za dveřmi. Pokud však u popisovaných vlaků nastanou náhlé změny, budete o nich následně i zde informováni.

Zdroje: Rynek Kolejowy, Tarifní změny v dálkové dopravě ČD, Tablice sieciowego rozkładu jazdy


Petr Jet (intelpetr) | 8.12.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Polsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel thingie  mail  
08.12.2014 (14:38)  
No o te rekonstrukci se mluvilo jako o hotove veci. Bez ni je tam doprava tak trochu k nicemu, vzhledem k maximalni rychlosti 10, misty 30 km/h.
registrovaný uživatel thingie  mail  
08.12.2014 (14:02)  
A jak mohl nekdo myslet vazne vlaky z Bohumina do Rybnika, kdyz toho casu ma byt trat z Chalupek do Rybnika v rekonstrukci? (A uz dva roky je ve vyluce.)
registrovaný uživatel thingie  mail  
08.12.2014 (13:38)  
Hm, ty vlaky z Ostravy do Krakowa mi prijdou jako vynikajici vec, ovsem to vedeni po trati Oswecim - Skawina ma zda se ten vysledek, ze na predmesti Krakowa bude clovek 15 minut cekat na objeti lokomotivy, aby se dalo dojet asi tak 2 km na glowny. To je dost tristni, to uz by snad nemohl byt takovy problem ty 2 km vyresit sunutim nebo neco, kdyz uz na vlaku neni EMU.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko