Głuchołazy — Po čtyřech letech se do pohraniční stanice Głuchołazy opět vrací osobní vlaky z polského vnitrozemí. Od 14. prosince, kdy v rámci Evropské unie vstupuje v platnost nový jízdní řád, se polské Opolské vojvodství rozhodlo objednat dva páry vlaků mezi stanicemi Nysa a Głuchołazy Miasto. Nové vlaky však nepojedou denně, ale pouze každou sobotu, neděli a ve vybrané polské státní svátky. Spoje budou zajišťovat „autobusy szynowe“ (v doslovném překladu kolejové autobusy) Opolského vojvodství.
Samotné vlaky vznikly de facto prodloužením tras stávajících osobních vlaků Opole – Nysa (resp. Kluczbork – Nysa), kdy místo prostoje v Nyse vykoná souprava obrat do Głuchołaz Miasta, kam pravidelný osobní vlak naposled zajel před deseti lety. Zatím však nebylo dosaženo ideálních přestupních vazeb na české spěšné vlaky v relaci Jeseník - Krnov (- Ostrava) ve stanici Głuchołazy. Výborná návaznost je pouze dopoledne od Sp 1663 z Jeseníku, kdy přestupní doba činí 5 minut, resp. odpoledne od Sp 1667 z Jeseníku, s přestupní dobou 11 minut. Pro polské občany pak už činí přestupní doby směr Krnov přibližně 40 minut, směrem na Jeseník si cestující počkají až 90 minut.
Co se týče tarifu, Przewozy Regionalne nabízí cenově výhodné jízdenky z Głuchołaz do Opole či Nysy (viz plakát) vlevo). Z českých síťových jízdenek je možno použít Celodenní jízdenku + Polsko (resp. Skupinovou víkendovou jízdenku + Polsko), a to i v regionálních variantách. Ve spojích dopravce Przewozy Regionalne lze využít také polských výhodných nabídek Bilet turystyczny, Regiokarnet, celotýdenní jízdenky a podobně.
Další novinky v přeshraniční regionální dopravě do Polska
Kromě obnovení spojů do Głuchołaz se českých občanů dotkne ještě další novinka. Polská strana, konkrétně dopravce Przewozy Regionalne ve spolupráci s místní samosprávou, zavádí zcela nové denní spojení Ostravy a Krakova. Vlak InterRegio 3050/3053 (na českém území veden v kategorii Os) bude denně vyjíždět v 6.25 z Ostravy hl.n. s příjezdem do Krakova v 9.53, respektive v 17.29 z Krakova s příjezdem do Ostravy v 20.50, a bude veden po trati č. 141 Oświęcim – Skawina, která je v současnosti bez pravidelné osobní dopravy. Dle zatím nepotvrzených informací zde budou nasazeny české vozy řady B249 s lokomotivou řady 163. Zároveň byla zavedena zpáteční relační sleva pro jednotlivce i malé skupiny cestujících. Cena z Ostravy do Krakova pro jednu osobu v jednom směru vychází již od 5,70 EUR / 161 Kč (skupinová zpáteční jízdenka pro 5 osob stojí 57 EUR / 1613 Kč). Tuto jízdenku lze zakoupit i ve variantě do Osvětimi.
V jízdním řádu najdeme také dva páry osobních vlaků v relaci Bohumín – Rybnik – Kędzierzyn-Koźle (- Wrocław), avšak kvůli nižší dotaci pro všechny mezinárodní spoje dopravce Przewozy Regionalne nakonec tyto vlaky nevyjedou. Nutno podotknout, že tuto informaci česká strana oficiálně obdržela pouhých šest dní před začátkem platnosti jízdního řádu.
Na slovensko-polském pomezí zatím zůstávají v provozu mezinárodní vlaky ze stanice Čadca do polské pohraniční stanice Zwardoń, avšak návaznosti dále do Polska zůstávají i nadále tristní (čekání na návazný spoj až cca 1,5 h). Příjemnou zprávou je však naopak znovuzavedení sezónních osobních vlaků do pohraniční stanice Łupków z polské strany v rozsahu tří párů víkendových spojů v červenci a srpnu. Slovenská strana sem však žádné vlaky zatím nevypraví.
Poznámka na závěr
Všeobecná nevyzpytatelnost polských železnic může mít zásadní vliv i na informace v tomto článku. Jízdní řády se v poslední době de facto měnily každý týden, jejich podoba ještě nemusí být zdaleka konečná, a může se stát, že některý z uvedených vlaků nevyjede vůbec, a to i navzdory tomu, že nový jízdní řád je již za dveřmi. Pokud však u popisovaných vlaků nastanou náhlé změny, budete o nich následně i zde informováni.
Zdroje: Rynek Kolejowy, Tarifní změny v dálkové dopravě ČD, Tablice sieciowego rozkładu jazdy
1 2 | Zpráv na stránku: |
přesně tak. Vlaky se zrušily, protože s nimi údajně nikdo nejezdil (co by taky chtěli, tu šanci už prošvihli, otevření Glucholaz jako osobního železn.přechodu tuším bylo až v roce 2006), neobnovení zastávek v městě a na Pokrzywné taky svědčí o přístupu polské strany, stejně jako o přístupu k infrastruktuře - rychlost byla druhým důvodem, proč přímé vlaky Opole - Nysa - Glucholazy - Jeseník - Ostružná byly zrušeny.
Buď návaznosti nebo přímé vlaky, tohle je k ničemu, stejně jako řešení v podobě Regionov na Sp - to je postupná likvidace železniční dopravy i na peáži. Vidnava, Zlaté Hory, tahle je v další pořadí, následovat bude Javorník a nakonec odříznou i ten Jeseník od Hanušovic.
Depeše č. 2014-12-001447
Datum a čas odeslaní: 8.12.2014 13:56
Datum a čas podání: 8.12.2014 13:28
Předmět: edps Zrušení vlaků 3350 - 3353
Text zprávy:
Zpracovatel: Ing. Alexandr Vrtěl
Na základě oznámení správce železniční infrastruktury Polska (PKP-PLK) jsou na přechodu Bohumín - Chalupki bez náhrady zrušeny osobní vlaky 3350 Bohumín os.n. - Chalupki - Kedzierzyn-Kožle, 3351 Wroclaw Gl. - Chalupki - Bohumín os.n., 3352 Bohumín os.n. - Chalupki - Wroclaw Gl. a 3353 Kedzierzyn-Kožle - Chalupki - Bohumín os.n.
Všechny údaje těchto vlaků odstraňte ze seznamů vlaků pro cestující a z informačních systémů pro veřejnost.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.