..: Na šumavské lokálky pravděpodobně vyjede GW Train Regio :..

Motorový vlak na trati 197, foto: Martin KlecánČeské Budějovice — České dráhy možná již za rok přijdou o část svých dnešních výkonů v Jihočeském kraji. V nabídkovém řízení, které vypsal tamější krajský úřad na tzv. šumavské lokálky, tedy tratě 194, 197 a 198, totiž skončily až na posledním místě. Naopak zabodoval soukromý dopravce GW Train Regio, který je propojen s autobusovou firmou ČSAD Jihotrans a již dnes zajišťuje provoz na několika regionálních tratích na různých místech České republiky. Soutěže se účastnila ještě společnost ARRIVA MORAVA, která skončila na druhém místě s cenou těsně nad vítězem. Provoz by vítězný dopravce měl zahájit už přibližně za necelé dva roky, v prosinci 2016.

Detailnější informace k průběhu a výsledkům nabídkového řízení zatím Jihočeský kraj nechce zveřejňovat, a to vzhledem k tomu, že zatím neskončila lhůta k podávání námitek: „Podrobné informace o průběhu a nabídkách budou zveřejněny až v okamžiku definitivního podpisu smlouvy s vítězem,“ uvedl Jiří Klása z dopravního odboru krajského úřadu. Zatím jsou tak zřejmé pouze přibližné částky za vlakokilometr, které dopravci požadovali od kraje jako subvenci. Vítězná firma náklady podle serveru iDnes.cz v závěru tendru vyčíslila na 88 korun za kilometr. České dráhy nejprve nejprve požadovaly bezmála dvojnásobek, 160 korun, nicméně následně cenu podle informací portálu ŽelPage výrazně snížily na hodnotu mezi 100 a 110 korunami.

Podle kraje byla rozhodujícím kritériem při hodnocení uchazečů právě cena, vedle ní pak byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel. Porovnání se současnou cenou nelze udělat, protože státní dopravce zveřejňuje pouze průměrnou částku za kilometr na celý kraj, což je značně nepřesný údaj. V Jihočeském kraji si nicméně České dráhy letos účtují v průměru 115 korun za vlakový kilometr.

Osobní vlak u Černého Kříže, foto: Martin Klecán„Předmětem zakázky bylo uzavření nové patnáctileté smlouvy v celkovém objemu cca 1,337 milionu vlakových kilometrů ročně a předpokládaných nákladech 2,25 miliardy korun. Rozhodnutím rady kraje o výběru nejvhodnější nabídky došlo k jednomu z nejdůležitějších kroků směřujících k dovršení více než tříletého úsilí k dokončení celého procesu. Domníváme se, že účast tří uchazečů s konkurenceschopnými a kvalitními nabídkami a předpokládaná úspora finančních prostředků v řádu stovek milionů korun za dobu 15 let ukazuje, že cesta, kterou jsme se vydali, je cestou správnou,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. Kraj od dopravců v zadávacích podmínkách požadoval například možnost přepravy vozíčkářů, maximální rychlost vozidel mininálně 100 km/h, vnitřní audioinformační systém či možnost přepravy určitého množství kol. Naopak nebyla požadována klimatizace či vnější nebo vnitřní elektronické tabule s informacemi o jízdě vlaku, tyto faktory byly hodnoceny pouze jako doplňkové. Někteří poukazují také na malou požadovanou kapacitu míst pro jízdní kola.

Celé nabídkové řízení bylo provázeno několika nejasnostmi, nepřesnostmi či překlepy v zadávací dokumentaci, která se musela opakovaně upřesňovat a upravovat. Celý průběh i výsledky se nelíbí zejména Českým drahám a podaly k němu v tomto týdnu námitky: „Dle názoru představenstva je potřeba upozornit na pochybení v rozhodovacím procesu, rozhodli jsme se proto podat námitky a o tomto našem postupu jsme informovali Dozorčí radu. Činíme kroky, jež vyplývají nejen z naší zákonné povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a našich zaměstnanců,“ uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Co se však Drahám konkrétně nelíbilo, odmítají zatím jejich představitelé upřesnit, podle některých informací byli tradičně hlasitě proti také železniční odboráři. Ti poukazovali například na neexistenci nezávislého regulátora trhu a vzájemného uznávání jízdenek. Otázkou však je, jaké problémy by právě u těchto tratí měl regulátor řešit, jelikož zde nejsou kapacitní problémy s přístupem na trať jako například u trasy Praha - Ostrava. Dohodu o vzájemném prodeji jízdenek navíc České dráhy a GW Train Regio mají již nyní, a to včetně uznávání některých typů síťových jízdenek. K tendru se zatím stejně jako České dráhy nechce vyjadřovat ani vítěz soutěže, GW Train Regio.

Hejtmanství soutěžilo tratě z Českých Budějovic do Černého Kříže, z Číčenic do Volar a ze Strakonic do Nového Údolí ve dvou kolech. U toho prvního z nich byli u pomyslného otevření obálek všichni tři účastníci tendru, v tom druhém si pak výběrová komise sezvala zájemce jednotlivě a ti následně měli možnost svou nabídku ještě pozměnit.

Zdroje: České dráhy, Jihočeský kraj, iDnes.cz


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 23.3.2015 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   
01.04.2015 (22:11)  
Sim:
Tím konkrétním příkladem jsem chtěl poukázat na to, že skutečně INkarta zákazníky přilákat může, což jste víceméně v předchozím příspěvku (28.03.2015 21:18) odmítl. A už je jedno, že to nebyla INkarta samotná, ale INkarta v kombinaci s prachobyčejnou traťovou jízdenkou (kterou mají i GWTR), stejně tam tu slevu oproti obyčejné traťovce dělá právě ta INkarta. Je to jeden (řekl bych z mnoha) případů, kdy se cesta vlakem stala z výjimky pravidlem. Samozřejmě, že to nemusí být jen INkarta, i např. Včasné jízdenky někomu nabízejí natolik atraktivní cenu, že se jim vyplatí jet vlakem místo busem. A je celkem logické, že ve většině podobných případů to bude v pořadí „"vyzkouset spoj" (treba v ramci nejake akce, nebo klidne za plnou cenu) -> "udelat si kalkulaci" -> "vybrat rozumnou a pouzitelnou nabidku" (pripadne nekolik) -> "jezdit"“, ohledně toho bych si ani v nejmenším netroufl polemizovat (byť výjimky se najít mohou).


„Me slo hlavne o ukazani na fakt, ze soucasny stav neni nic jineho, nez komercni nabidka dopravce (ktera taky muze ze dne na den prestat platit) a ze soucasna podoba inkarty a jejich moznych variant a aplikaci muze byt pro nekoho rozumna ... ale zrovna tak muze byt pro tohoto coveka rozumna (= ve vysledeku plus minus srovnatelne draha) uplne jina nabidka, ktera se zadnou slevovou kartou jakozto nutnym zakladem nepocita.“

Toť otázkou. Jsem si sice vědom, že GWTR s nabídkou jízdného (jak jsem psal v předchozím příspěvku) ještě hnout mohou, jsem v tom ale upřímně poměrně dost skeptický. A současným tarifem dělají cenově konkurenci dá se říct jen obyčejnému jízdnému ČD, které je u pravidelných dojížděčů/cestovatelů poměrně málo časté. Nepravidelným cestujícím to vyhovovat může, pravidelnějším méně, ještě pravidelnějším ještě méně... tak to aspoň vidím já.

Celkově se mi na ČD líbí právě ta variabilita jízdného, kde si každý může namixovat méně nebo více výhodnou nabídku (např. s ohledem na četnost cestování - proto u mě jednoznačně vede IN100)... A obávám se, že to postupně s výhrou soukromníků v soutěžích vymizí, vymizí síťovost tarifu (která doposud na české železnici ještě ve velkém procentu je) a zbyde na těchto trasách jen malé procento počtu variant jízdného. Pro některé oproti současnému stavu třeba výhodnější, pro mnohé zase nevýhodné. Otázkou je, jak velký odliv to může způsobit / způsobí. Já sám si zřejmě již nikdy nevystačím s obyčejným jízdným bez možnosti nějaké slevy, jakou mi poskytuje např. INkarta. Možná bych si vystačil, kdyby ono obyčejné kleslo alespoň někam na úroveň jízdného IN50, k tomu ale s největší pravděpodobností nedojde u žádného soukromníka. :)
registrovaný uživatel Sim 
01.04.2015 (14:45)  
Rudolf Vávra > ...a když zjistil, že ČD nabízejí traťovku ve spojení s IN slevami, zjistil cenu pro jeho konkrétní případ, hned začal říkat, jak je to pro něj oproti busu výhodné, a šel si tuto kombinaci okamžitě na Masaryčce zařídit.

To je ale presne ono. Pro nekoho bude vyhodna kombinace tratovky s in-slevou, pro jineho bude nejrozumejsi obycejne jizdne bez skrabky, nekomu zase nejrozumejsi prijde KMB. A pro jineho to zase atraktivni byt nemusi vubec. Proste dopravce ma nejak nastaveny tarif a nekoho oslovi, jineho ne. A i toho, koho nyni oslovi, muze klidne oslovit uplne jinak postaveny tarif jineho dopravce. Nebo taky nemusi.

Me slo hlavne o ukazani na fakt, ze soucasny stav neni nic jineho, nez komercni nabidka dopravce (ktera taky muze ze dne na den prestat platit) a ze soucasna podoba inkarty a jejich moznych variant a aplikaci muze byt pro nekoho rozumna ... ale zrovna tak muze byt pro tohoto coveka rozumna (= ve vysledeku plus minus srovnatelne draha) uplne jina nabidka, ktera se zadnou slevovou kartou jakozto nutnym zakladem nepocita.

A celkove ze vzdy je postup "vyzkouset spoj" (treba v ramci nejake akce, nebo klidne za plnou cenu) -> "udelat si kalkulaci" -> "vybrat rozumnou a pouzitelnou nabidku" (pripadne nekolik) -> "jezdit" ... pripadne "cas od casu zkontrolovat, jestli je mnou pouzivana varianta optimalni".

Uvidíme, co zrovna např. GWTR s tarifem provedou, ovšem zatím se nejeví, že by jejich jízdné bylo levnější než jízdné ČD se škrabkou IN25. Byť ten rozdíl není zas takový, při opakovaných jízdách se ten rozdíl projevit může. Ale samozřejmě není vyloučené, že GWTR s nabídkou jízdného ještě nehnou.
Plne souhlasim.

Voyageur > tusim ze v drogerce DM (a spouste dalsich podniku) to funguje tak, ze si za nastradane body muzu poridit slevovou karticku na ruzny veci. Tuto karticku si za body "koupim" a kupony z ni prikladam k nakupum konkretnich veci - konkretne jsme takto doma vyzkouseli jinou znacku presnidavek pro mimino, nez jsme brali do te doby. A po skonceni slevy jsme se vratili k puvodni znacce, protoze v tom nebyl vyrazny rozdil, aby stalo za to si priplacet.
Da se rict, ze to je typicky system "aniz bych to mel vyzkouseny, udelam neco pro ziskani slevy", na ktery se ptate. Podobne je to s ruznymi slevomaty, vykupony a podobne - v predstihu si zakoupite neco, co (minimalne v casti pripadu) neznate a chcete vyzkouset.

Vas priklad s knihovnou trochu kulha - alternativou v draznim prostredi by bylo "potrebuji jet do Prahy, ale zrovna je k mani eliska do CeBudek ... tak pojedu tam, i kdyz tam nepotrebuju".

Nechic > ano, tak jak pisete, to bezne je. Proste si kvuli necemu "neco" (ve vasem pripade InKartu) poridim a pak uz samosebou je vcelku blbost kalkulovat i pro jine akce s cenou neinkartoveho jizdneho (tedy az na urcite vyjimky, kdy inkartova akcni jizdenka uz "dosla", zatimco neinkartova je k mani). Ale stejne tak je nutne uvazovat o tom, ze modra skrabka a jeji aplikace nejsou "na furt", takze pokud covek dostuduje a prestane pravidelne dojizdet do skoly/na intr/na kolej, po nejake dobe se klidne muze stat, ze se aplikace na inkarte prestane rentovat. Treba proto, ze do prace mu nevedou koleje a musi jezdit jinak. A pokud si na jezdeni do prace poridi auto/motorku/kolo/kolobezku/skutr/inlajny/boty nebo cokoliv jinyho, pro obcasne vylety pro nej najednou nemusi byt vlak vubec atraktivni, i kdyz donedavna byl.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
29.03.2015 (12:51)  
Sim: Nejde o to, že začal jezdit vlakem. Jde o to, že musel jezdit nějakou trasu vlakem (do školy do práce), tak si pořídil inkartu, aby to měl levnější. A pak když chtěl jet neplánovaně jinam, tak už vlak kalkulovat s tou sníženou cenou (IN25,IN50), což jaksi na rozhodování má větší vliv než kdyby měl jen třeba IDS předplacenku a kamkoli jinam by musel za plné jízdné.
29.03.2015 (8:08)  
Sim: Ne, fakt neznam nikoho, kdo by si napred poridil modrou skrabku a pal teprv si vyzkousel, jak je vlastne dany spoj pouzitelny.

A kterou slevu si pořizují lidé v předstihu? Aniž by si položili otázku, zda mohou slevu využít. Já vždy(!) nejprve zjištuji nabídku - dostupnost služby a pak teprve uvažuji o předplacení slevy. V MHD, v obchodě, v divadle či v knihovně. V Aši je roční průkaz za 100 Kč, tak si raději pořídím průkaz do knihovny Hroznová Lhota, protože tam stojí jen 40 Kč. A pak budu teprve zjišťovat kde je Hroznová Lhota a co tam mají za knihy?

P.S. Kdo se chce přihlásit do knihovny jen za 40 Kč, tak Hroznová Lhota http://url.googluj.cz/ewm
28.03.2015 (22:49)  
Sim:
„Mno, ja treba osobne nevim o nikom, kdo zacal jezdit vlakem jen kvuli inkarte, resp. aplikacim na ni. Vzdy to bylo v rezimu, ze covek bud chtel, nebo musel danou trasu nekolikrat po sobe absolvovat a kdyz zjistil, ze to je pouzitelne, zacal se zajimat, jak jezdit levneji. A obvykle skoncil u nejake aplikace na inkarte.“
Do jisté míry souhlas, do jisté ne. Nedávno jsem třeba byl svědkem, kdy cestující, který jel podruhé výjimečně z Kačice do Prahy vlakem místo busem, hovořil s vlakvedoucím o nabídkách ČD, a když zjistil, že ČD nabízejí traťovku ve spojení s IN slevami, zjistil cenu pro jeho konkrétní případ, hned začal říkat, jak je to pro něj oproti busu výhodné, a šel si tuto kombinaci okamžitě na Masaryčce zařídit.

„Ne, fakt neznam nikoho, kdo by si napred poridil modrou skrabku a pal teprv si vyzkousel, jak je vlastne dany spoj pouzitelny.“
Takto rozhodně ne. Je to spíš na základě informovanosti o IN kartách, která nepochybně v posledních letech vzrostla. Lidé si na základě této informace cestu vlakem vyzkouší, a když zjistí, že je to přijatelné, pořídí si ji.

„Takze ... pokud nekoho neco od jezdeni vlakem bude odrazovat, nebude to absence uznavani inkaret, ale cena jizdneho. A samosebou zustane horka pachut, kdyz covek zjisti, ze nekde jezdil za stovku bez karty, za petasedmdesat s kartou ... a najednou to jde jeste levneji i bez karty. Bez ohledu na provozovatele.“
Uvidíme, co zrovna např. GWTR s tarifem provedou, ovšem zatím se nejeví, že by jejich jízdné bylo levnější než jízdné ČD se škrabkou IN25. Byť ten rozdíl není zas takový, při opakovaných jízdách se ten rozdíl projevit může. Ale samozřejmě není vyloučené, že GWTR s nabídkou jízdného ještě nehnou.
registrovaný uživatel Sim 
28.03.2015 (21:18)  
Mno, ja treba osobne nevim o nikom, kdo zacal jezdit vlakem jen kvuli inkarte, resp. aplikacim na ni. Vzdy to bylo v rezimu, ze covek bud chtel, nebo musel danou trasu nekolikrat po sobe absolvovat a kdyz zjistil, ze to je pouzitelne, zacal se zajimat, jak jezdit levneji. A obvykle skoncil u nejake aplikace na inkarte.

Ne, fakt neznam nikoho, kdo by si napred poridil modrou skrabku a pal teprv si vyzkousel, jak je vlastne dany spoj pouzitelny.

Takze ... pokud nekoho neco od jezdeni vlakem bude odrazovat, nebude to absence uznavani inkaret, ale cena jizdneho. A samosebou zustane horka pachut, kdyz covek zjisti, ze nekde jezdil za stovku bez karty, za petasedmdesat s kartou ... a najednou to jde jeste levneji i bez karty. Bez ohledu na provozovatele.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
28.03.2015 (18:00)  
Rudolf Vávra (y) a ještě jedna věc. Znám lidi, co si IN50 pořídili na dojíždění do škol/práce a kdykoli chtějí jet na výlet třeba 200km, tak najednou je pro ně vlak extrémně výhodný proti autu, tak jedou vlakem. U IN25 zas včasné nabídky udělají hodně. Jak zmizí možnosti včasných jízdenek a IN50, tak lidé buď na výlet nepojedou, nebo pojedou autem/busem nebo pojedou tam, kde tu slevu mají (v rámci kraji, dojížděcí relace nebo dopravce u kterého zrovna nějakou slevovou nabídku využívají).
28.03.2015 (16:10)  
Martin99:
„Nicméně si fakt myslíte, že to je ten hlavní důvod, proč lidi budou nebo nebudou jezdit vlaky?“

Hodím zase příklad z mého kraje (však i zde na soutěž jednou dojde). Já bych si dobře rozmyslel, jestli mám např. mnou pravidelně využívanou trasu Rakovník - Praha (pro porovnání s busem budu počítat do Prahy-Dejvic) jet vlakem za 99 Kč (obyč. bez slevy), nebo za 74 Kč (IN25), nebo za 50 Kč (IN50), když mi souběžně Rakovník - Praha,Hradčanská jede autobus za 68 Kč (bez slevy), který je navíc rychlejší. Např. GWTR by dle nyní platného ceníku tuto trasu jelo za 80 Kč (100% jízdné). Zatím jezdím vlakem, který se při mé frekvenci cestování na této trase jednoznačně vyplatí díky IN100 (i IN50 by se mi vyplatila, byť ne tolik), navíc je pohodlnější. Bez slevové karty bych již rozmýšlel, jestli je mi přednější pohodlí vlaku, než nižší cena a kratší cestovní doba busu.

„Opravdu si myslíte, že tolik cestujících dalo přednost dojíždění autem před vlakem, právě kvůli nějakým slevovým kartám?“

Já si myslím, že ano - zrovna IN karty přilákaly pravidelně dojíždějících lidí dost (jak z aut, tak z busů). A byla by škoda o tyto zákazníky přijít. Nedokážu porovnat, jestli potenciální zvýšení kvality nabízených služeb dokáže přilákat více zákazníků, než jich dokáže odlákat chaos v jízdném. Přitom kdyby se chtělo, žádný odliv vlivem jízdného by nastat nemusel.
28.03.2015 (7:52)  
Několik lidí z mého okolí vnímalo někdejší skokové zdražení, spolu s tehdejší kvalitou služeb, jako jednoznačně odrazující faktor, a na nějakou dodatečnou kartu, jíž by se dopravci uvázali, se zvysoka vykašlalo.

Teď, když se kvalita přece jen celkově zlepšila, anebo naopak zanikla některá autobusová spojení, tito lidé zkoumají, jak by se pokud možno vyhnuli obyčejnému jízdnému, které je v místních podmínkách nadprůměrné.

Cha, sám režijních výhod nemám, jen z donucení In 25%, přesto dávám většinou přednost vlaku, i když je občas poněkud pomalejší a někdy i uživatelsky dražší. Je mi nakonec celkem jedno, zda jedu s ČD na kartu anebo s kýmkoli jiným (vlak i bus) za podobnou cenu bez karty. Jedinou nepříjemností je v tomto případě kombinace s již zmiňovanou tarifní degresí. Integrované dopravní systémy na cestách využívám jen tehdy, nejsou-li vázané na místní kartu, jejíž pořízení pro jednorázové užití mi přijde na hlavu postavené, zvláště je-li plastová a k tomu drahá.

Pokud je informace v článku úplná, nebyly požadovány pouze elektronické informační panely. To znamená, že zastávky může tak jako tak hlásit rozhlas, a informace o směru jízdy mohou být vyvěšené vně i uvnitř vozidla. Na tom mi nepřijde nic neomluvitelného, spíš je to úspornější verze.
registrovaný uživatel Mi5 
27.03.2015 (23:25)  
To,že vozidla nemusí být vybavena klimatizací je celkem pochopitelné,ale že nemusí být vybavena informačnímy prvky je neomluvitelné.Dnes má info.každý autubus,trolejbus i tramvaj,ale vlak nikoli?To bude na každé zastávce informovat strojvůdce cestující hlásnou troubou?
  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko