..: Na šumavské lokálky pravděpodobně vyjede GW Train Regio :..

Motorový vlak na trati 197, foto: Martin KlecánČeské Budějovice — České dráhy možná již za rok přijdou o část svých dnešních výkonů v Jihočeském kraji. V nabídkovém řízení, které vypsal tamější krajský úřad na tzv. šumavské lokálky, tedy tratě 194, 197 a 198, totiž skončily až na posledním místě. Naopak zabodoval soukromý dopravce GW Train Regio, který je propojen s autobusovou firmou ČSAD Jihotrans a již dnes zajišťuje provoz na několika regionálních tratích na různých místech České republiky. Soutěže se účastnila ještě společnost ARRIVA MORAVA, která skončila na druhém místě s cenou těsně nad vítězem. Provoz by vítězný dopravce měl zahájit už přibližně za necelé dva roky, v prosinci 2016.

Detailnější informace k průběhu a výsledkům nabídkového řízení zatím Jihočeský kraj nechce zveřejňovat, a to vzhledem k tomu, že zatím neskončila lhůta k podávání námitek: „Podrobné informace o průběhu a nabídkách budou zveřejněny až v okamžiku definitivního podpisu smlouvy s vítězem,“ uvedl Jiří Klása z dopravního odboru krajského úřadu. Zatím jsou tak zřejmé pouze přibližné částky za vlakokilometr, které dopravci požadovali od kraje jako subvenci. Vítězná firma náklady podle serveru iDnes.cz v závěru tendru vyčíslila na 88 korun za kilometr. České dráhy nejprve nejprve požadovaly bezmála dvojnásobek, 160 korun, nicméně následně cenu podle informací portálu ŽelPage výrazně snížily na hodnotu mezi 100 a 110 korunami.

Podle kraje byla rozhodujícím kritériem při hodnocení uchazečů právě cena, vedle ní pak byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel. Porovnání se současnou cenou nelze udělat, protože státní dopravce zveřejňuje pouze průměrnou částku za kilometr na celý kraj, což je značně nepřesný údaj. V Jihočeském kraji si nicméně České dráhy letos účtují v průměru 115 korun za vlakový kilometr.

Osobní vlak u Černého Kříže, foto: Martin Klecán„Předmětem zakázky bylo uzavření nové patnáctileté smlouvy v celkovém objemu cca 1,337 milionu vlakových kilometrů ročně a předpokládaných nákladech 2,25 miliardy korun. Rozhodnutím rady kraje o výběru nejvhodnější nabídky došlo k jednomu z nejdůležitějších kroků směřujících k dovršení více než tříletého úsilí k dokončení celého procesu. Domníváme se, že účast tří uchazečů s konkurenceschopnými a kvalitními nabídkami a předpokládaná úspora finančních prostředků v řádu stovek milionů korun za dobu 15 let ukazuje, že cesta, kterou jsme se vydali, je cestou správnou,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. Kraj od dopravců v zadávacích podmínkách požadoval například možnost přepravy vozíčkářů, maximální rychlost vozidel mininálně 100 km/h, vnitřní audioinformační systém či možnost přepravy určitého množství kol. Naopak nebyla požadována klimatizace či vnější nebo vnitřní elektronické tabule s informacemi o jízdě vlaku, tyto faktory byly hodnoceny pouze jako doplňkové. Někteří poukazují také na malou požadovanou kapacitu míst pro jízdní kola.

Celé nabídkové řízení bylo provázeno několika nejasnostmi, nepřesnostmi či překlepy v zadávací dokumentaci, která se musela opakovaně upřesňovat a upravovat. Celý průběh i výsledky se nelíbí zejména Českým drahám a podaly k němu v tomto týdnu námitky: „Dle názoru představenstva je potřeba upozornit na pochybení v rozhodovacím procesu, rozhodli jsme se proto podat námitky a o tomto našem postupu jsme informovali Dozorčí radu. Činíme kroky, jež vyplývají nejen z naší zákonné povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a našich zaměstnanců,“ uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Co se však Drahám konkrétně nelíbilo, odmítají zatím jejich představitelé upřesnit, podle některých informací byli tradičně hlasitě proti také železniční odboráři. Ti poukazovali například na neexistenci nezávislého regulátora trhu a vzájemného uznávání jízdenek. Otázkou však je, jaké problémy by právě u těchto tratí měl regulátor řešit, jelikož zde nejsou kapacitní problémy s přístupem na trať jako například u trasy Praha - Ostrava. Dohodu o vzájemném prodeji jízdenek navíc České dráhy a GW Train Regio mají již nyní, a to včetně uznávání některých typů síťových jízdenek. K tendru se zatím stejně jako České dráhy nechce vyjadřovat ani vítěz soutěže, GW Train Regio.

Hejtmanství soutěžilo tratě z Českých Budějovic do Černého Kříže, z Číčenic do Volar a ze Strakonic do Nového Údolí ve dvou kolech. U toho prvního z nich byli u pomyslného otevření obálek všichni tři účastníci tendru, v tom druhém si pak výběrová komise sezvala zájemce jednotlivě a ti následně měli možnost svou nabídku ještě pozměnit.

Zdroje: České dráhy, Jihočeský kraj, iDnes.cz


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 23.3.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 14      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Nechic  mail  
25.03.2015 (15:13)  
VencaM: Souvislost to má tu, že i ty komerční spoje ČD (protože MD rozhodlo, že komerční je skoro všechno) mají přípoje a mnohdy i ony čekají. A ten příklad souvisí s tím, že teď v případě zpoždění NEMUSÍM řešit jiný jízdní doklad, NEMUSÍM kupovat jinou jízdenku a nepropadá mi část jízdenky třeba Olomouc - Turnov. Takových relací určitě bude víc, kdy na prakticky stejnou nebo nižší vzdálenost jde absolvovat relaci různými cestami v případě zpoždění. Jde o to, že můžu jet kudy chci a čím chci jen nesmím překročit počet km na jízdence a i ten mírně můžu pokud dostanu zpožděnku (v případě Pardubice-Turnov o 2km). A tady nejde o komerční vlak z Olomouce, ale o objednané rychlíky, spěšnáky, osobáky co jsou na té návazné trase, ale nestihnu je kvůli zpoždění komerčního vlaku, takže pro mě jedny ČD jsou zatracenou výhodou, když je zpoždění mimo ty určité meze.

Se zlevňováním inkarty je pravda, že to už bude záviset na poptávce/nabídce.
registrovaný uživatel Sim 
25.03.2015 (14:58)  
Kdyz uz se tu nakouslo tema (ne)pripoje, vi nekdo, ktera chytra hlavy vymyslela past na ty, kdo si to nedovedou prelozit z drazniho jazyka do lidstiny: "vlak v příslušné stanici čeká na zpožděné přípojné vlaky maximálně do svého pravidelného odjezdu" = neceka se na nic, prestoze to tak na prvni pohled vypada.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
25.03.2015 (14:37)  
Pokud je to s přípoji, jak říkáte, potom v Pardubicích zřejmě nejsou definovány žádné přípojné vazby a žádné čekací doby.

Nemáte pravdu. Tak třeba 6220 vyčká na 443 vždycky, poslední liberečák čeká na přípoje až 20 minut, rj do Brna na Os od HK čeká, ... pokračovat ve výčtu nemá smysl. :)
registrovaný uživatel Keprt 
25.03.2015 (14:22)  
ČD i GWTR dělají jen to, co chce kraj a ten je neschopnej. Přesto je Zimola oblíbený hejtman, podivné:-)

To je tím, že veřejná doprava u nás není politické téma. Kandidáti (na všech úrovních) o ní nemluví, voliči se na ní neptají. Drtivá většina voličů absolutně netuší, že o podobě a rozsahu dopravní obslužnosti v jejich obci rozhodují (zejména) krajští zastupitelé. Řeknou voni nám zrušili vlak, ale když se zeptáš , kdo je voni, tak se dozvíš, že dráhy, ty nahoře a že za všechno může Kalousek. Tady jsou na řadě kandidáti do krajských zastupitelstev, aby začali s veřejnou dopravou pracovat. Místo toho se do krajů volí podle celostátních témat, na něž krajští nemají vůbec vliv, nebo se vygeneruje téma typu zdravotnické poplatky, nebo nejlépe podle nejhezčích billboardů (a Zimola vypadá slušně).
registrovaný uživatel VencaM 
25.03.2015 (14:10)  
->JB
http://www.mdcr.cz/cs/verejna-doprava/Smlouvy+o+ZVS/smlouva-o-zavazku-verejne-sluzby.htm
Stačí zalistovat. Číst už můžete sami. Podobně by to měli mít kraje. Co jsem letmo kouknul, tak tam něco uvedeno je. Čekací doby se dělají pro každý GVD samostatně a možná se dají někde sehnat.
V.
registrovaný uživatel JB 
25.03.2015 (14:09)  
ROPID tak funguje, ale ne pro celý kraj.
registrovaný uživatel zdenda 
25.03.2015 (14:03)  
Zajímavý, že tu nikdo nezmínil, že Jihočeský kraj soutěží vlaky, aniž má jakýkoliv integrovaný systém. A společně s Vysočinou dělají všechno pro to, aby vyhnali lidi z veřejné dopravy. Jsem zvědavý, co to přinese, protože s letním náporem cyklistů na Šumavu si nebyly schopné poradit ani ČD a ranní vlaky se pravidelně zpožďovaly. Kdosi tu mluvil o 30 kolech, to je kapacita na t nejvytíženější vlaky zcela nedostatečná, to jim tak maximálně nasraný lid rozbijou vlak. Tarif by si měl vytvořit Jikord pro celý kraj, podobně jako funguje IDS JMK, myslím, že i ODIS a Ropid. Regulátor, chcete-li koordinátor má být kraj, jeho zájmem má být co nejefektivnější (což není vždycky nejlevnější) veřejná doprava. ČD i GWTR dělají jen to, co chce kraj a ten je neschopnej. Přesto je Zimola oblíbený hejtman, podivné:-)
registrovaný uživatel JB 
25.03.2015 (13:48)  
VencaM: Pokud je to s přípoji, jak říkáte, potom v Pardubicích zřejmě nejsou definovány žádné přípojné vazby a žádné čekací doby.
registrovaný uživatel VencaM 
25.03.2015 (13:14)  
->Karel Kovářík
To o té neschopnosti a IDSJMK není úplně pravda. Je nutné si uvědomit, kdo nese rizika tržby. V případě, že je to objednatel, tak dopravce uznává cokoliv, páč vždy dostane od objednatele dosyp. Pokud je riziko tržby na dopravci (jako u rychlíků a velké části regionálky), tak se musí dohodnout mezi sebou dopravci, jak si budou vyrovnávat tržby. Objednatel je do toho může postrkovat, ale jakmile jim to přikáže, tak dopravci natáhnou ruku a řeknou zaplať ;)
V.
registrovaný uživatel VencaM 
25.03.2015 (13:10)  
-> Nechic
E? Asi nějaká chyba v komunikaci...
Ujíždění v Pardubicích? Jaké!? Objednatele veřejné dopravy a dopravci definují přípojné vazby a čekací doby. Přípoje se tedy konají, není-li zpoždění mimo určité meze. A vůbec se tu nebavíme o tom, jestli se jedná o různé dopravce a objednatele. Přečti si ten můj příspěvek znovu a zamysli se nad rozdílem objednávané a komerční dopravy. Dokonce to píšeš v závěru příspěvku, že v Liberci se čeká. To je přesně ono.
S tím souvisí i to o jedné jízdence. Pokud už dojde k ujetí přípoje a pojedu jinou trasou, tak mi nepomůže ani svěcená evropská voda. Musím si pořídit nový jízdní doklad, protože můj stávající již na nové trase neplatí. Zda se jedná o jiné dopravce s tim nijak nesouvisí, pokud jsou v závazku veřejné služby. Můžeme následně navázat diskusí o odškodnění apod., ale to je jiné téma.

To o zlevňování IN karty nekomentuji. To je věcí dopravce a dokud to cestující kupují, tak proč by zlevňoval. Konkrétně v případě Budejic si myslím, že k tomu nemá důvod.
V.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko