Vídeň — Díky novostavbě vídeňského hlavního nádraží a jeho průjezdnosti budou od nového grafikonu vedeny některé dálkové vlaky přijíždějící do Vídně až na tamější letiště Schwechat. Od prosince 2014 tam budou prodlouženy všechny vlaky ICE směřující do Vídně od Norimberku, Frankfurtu nad Mohanem, Hamburku či z Porýní. Od prosince 2015 bude do stanice Flughafen Wien prodloužena navíc i IC linka Salzburg - Linz - Wien a linky Villach/Graz/Innsbruck - Wien, jejichž provoz zajišťují netrakční jednotky ÖBB railjet.
Prozatím jen ICE
Vysokorychlostní německé vlaky ICE zajíždějí do Rakouska od roku 1998 na vídeňské západní nádraží. Tento stav se od prosince 2014 změní a vlaky budou vedeny ze stanice Flughafen Wien a místo západního nádraží zastaví ve stanici Wien Hbf a Wien Meidling. Oproti letošku budou navíc zavedeny dva nové vnitrostátní spoje v trase Linz Hbf - Flughafen Wien, vyjíždějící z Lince v 6.02 a 9.45 a s příjezdem na vídeňské letiště v 7.56 a v 11.32. Další spoje, jedoucí z Německa, budou spojovat Linec s letištěm v dvouhodinovém intervalu, poslední vlak odjíždí ze stanice Linz Hbf v 19:45. V opačném směru vyjíždí první spoj v 6.25 a dále vlaky jezdí v taktu až do 20.25 hodin. Poslední vlak pak bude veden mimo takt v poloze 22.00 - 23.45, přičemž všechny vlaky kromě posledních dvou budou z Lince dále vedeny až do stanic Frankfurt/Main Hbf, Dortmund Hbf nebo Hamburg-Altona.
Později i railjetem
Od prosince 2015 se počet dálkových vlaků spojujících vídeňské letiště s Rakouskem zvýší o všechny spoje IC linky Salzburg Hbf - Linz Hbf - Wien Hbf, linky Innsbruck Hbf - Salzburg Hbf - Wien Hbf, Villach Hbf - Klagenfurt Hbf - Wien Hbf a zkrácené spoje linky Graz Hbf - Wien Hbf - Praha hl.n., které budou končit ve Vídni, zajišťované railjetem. Od 13. 12. 2015 tak bude trvat cesta railjetem ze Salcburku na vídeňské letiště 2 hodiny a 49 minut, z Innsbrucku 4 hodiny a 35 minut a z Grazu 3 hodiny a 2 minuty. Vlaky IC pojedou mezi Salcburkem a vídeňským letištěm o 26 minut déle než railjet a na rozdíl od nich zajistí spojení letiště s menšími městy, jakými jsou Attnang-Puchheim, Vöcklabruck, Wels, St. Valentin, Amstetten či Pixendorf.
Skok k lepšímu
Vídeňské letiště Schwechat je největším rakouským letištěm. Nachází se 18 km od Vídně, v roce 2013 odbavilo 22 milionů cestujících a létá se z něj do 177 destinací v 69 zemích. Otevřeno bylo v roce 1954, sídlí zde rakouské aerolinky Austrian Airlines. Letiště je dopravně obsluhováno docela dobře, kromě linky S7, spojující letiště s centrem Vídně, se sem dá dostat také komfortně a rychle zelenostříbrnými vlaky City Airport Train. Tyto luxusní vlaky spojují nádraží Wien-Mitte v centru Vídně s letištěm Schwechat každých 30 minut s cestovní dobou 16 minut, ovšem cena je poměrně vysoká. Třetí alternativou jsou pak autobusy jedoucí z nádraží Westbahnhof na letiště přibližně 45 minut. Prodloužení tras dálkových vlaků tak zajistí cestujícím výrazně lepší spojení s vídeňským letištěm. Zda to bude mít vliv na současné možnosti spojení je teprve ve hvězdách, ale dá se očekávat, že dojde k jejich omezení.
Existuju 2 moznosti
- vyse 20 rokov vsetkymi ignorovana moznost postavit chybajuce 3km trate Wolfsthal - Petrzlka, uplne v povodnej osi to uz nebude mozne, ale objavila sa nova alternativa na napojenie v Petrzalke. (Pre Bratislavcanov a ludi z okolia je to najlepsia alternativa s perspektivou spojenia letisk BA a Wien priamym vlakom.
- ovela diskutovanejsia a zo strany OBB viac podporovana (otazka, ci ma zmysel) alternativa, postavit z letiska ciastocne v osi lokalky Fischamend - Gotzensdorf novu trat.
OBB chcelo po tejto trati odklonit rychliky smer Budapest, Bratislava a napojit ich takto na letisko. Aletrnativa je omnoho drahsia ako dotiahnut Pressburgerbahn do Petrzalky tak, ako to kedysi bolo.
Zatial sa vsak ani jedna alternativa dalej ako na papier nedostala.
Halt to bude ještě nějaký čas trvat, než se Schwechat stane největším slovenským letištěm, no. :-D
Juristic007:
Jaký další hřebíček? To je už přece mrtvá záležitost. A kdo jede z dost velké vzdálenosti na to aby měl možnost si vybrat jestli pojede přes Prahu nebo Linec, zaručeně jeho cíl nebude Vídeňské letiště.
A Praha? to je k smíchu.
Akorát se ještě neví, jestli to budou koleje pro courák (="rychlodráha"), metro nebo tramvaj. Ví se akorát, že to nebudou koleje pro expresy...
a) viest to cez Vieden, pricom len cesta Bratislava-Vieden by trvala hodinu a potom este nejaky cas na letisko (oproti tomu bus to da z BA na letisko za 45)
b) uvratou sa tam dostat po trati z Götzendorf/Leitha, kde ale dnes osobna doprava neexistuje (ani neviem ci je ta trat zjazdna), co ale neviem preco by Rakusania chceli menit - navyse opat je otazne ci by to bolo rychlejsie ako bus
Jediny pripad kedy by to malo zmysel by bolo po pripadnom obnoveni trate Wolfsthal - Petrzalka. O tom obcas nejaky politik (na slovenskej aj rakuskej strane) bluzni, ale realne sa toho nedozije nikto z nas.
No to by snad v dobe ucelenych jednotek nemusel byt jeden z hlavnich problemu, ne?
Michal Drábek: A v Praze máme houby...
V Prase budou jednoho krasnyho dne dobry koleje z letiste (Kladna) na Masarykovo. Aby se za par let zjistilo, ze to je na pytel...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.