Vrbovce — Dne 1. března 2014 proběhlo další rozšíření Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK), konkrétně na území Slovenské republiky. Integrace se týká vlakové linky S91 (trať 343 Hodonín – Veselí nad Moravou – Vrbovce), která je nově prodloužena až do stanice Myjava. Nově vzniklé tarifní zóny zahrnují obce Vrbovce a Brestovec (zóna 965) a město Myjava (zóna 975), přičemž druhá číslice v označení zóny označuje tarifní vzdálenost (počet zón) z Hodonína (zóna 900). Dlužno dodat, že se prozatím nejedná o fyzické prodloužení spojů, ale buď ve Velké nad Veličkou nebo Vrbovcích je nutné přestoupit. Nicméně je možné, že v budoucnu budeme potkávat vlaky jedoucí v celé trase z Hodonína až do Nového Mesta nad Váhom.
Tarif
Odbavení cestujících podle tarifu IDS JMK probíhá standardně, avšak s drobnými úpravami. Při nástupu do vlaku ve stanici na slovenském území je cestující povinen vyhledat průvodčího a požádat ho o označení jízdenky, pokud již nebyla dříve označena v ČR. Děje se tak proto, že ve slovenských stanicích nejsou instalovány označovače jízdenek. Další odlišností je nemožnost zakoupení jízdního dokladu IDS JMK na území Slovenské republiky, tudíž při cestování na jednotlivé jízdenky je nutno si jízdenku pro zpáteční cestu koupit předem. Tato skutečnost je špatnou zprávou hlavně pro cestující ze Slovenska, kteří by chtěli odbavení podle integrovaného tarifu využít.
S jízdenkou IDS JMK můžete oproti běžnému mezinárodnímu tarifu výrazně ušetřit. Zatímco mezinárodní jízdenka z Hodonína do Myjavy stojí 162 Kč (5,80 €), 8zónová jízdenka IDS JMK přijde na pouhých 63 Kč. Její časová platnost je 150 minut, což je pro cestu z Hodonína do Myjavy postačující. Pro cestu z Veselí nad Moravou do Myjavy pak využijte 5zónovou jízdenku za 42 Kč, oproti jízdence v rámci tzv. malého pohraničního styku (MPS) ušetříte 9 Kč.
Na nově integrovaném úseku samozřejmě platí také celodenní síťová jízdenka IDS JMK za 190 Kč (v pracovní dny pro 1 cestujícího, o víkendu pro 2 dospělé a 3 děti).
Mezinárodní jízdné | Vnitrostátní jízdné ČD + mezinárodní jízdné Vrbovce Gr. – ZSSK *) |
MPS | IDS JMK | |
---|---|---|---|---|
Hodonín – Vrbovce | 154 Kč | 75 + 25 = 100 Kč | nelze vydat | 56 Kč (7 zón) |
Hodonín – Myjava | 162 Kč | 75 + 34 = 109 Kč | 63 Kč (8 zón) | |
Veselí nad Mor. – Vrbovce | 98 Kč | 41 + 25 = 66 Kč | 45 Kč | 34 Kč (4 zóny) |
Veselí nad Mor. – Myjava | 106 Kč | 41 + 34 = 75 Kč | 51 Kč | 42 Kč (5 zón) |
*) Ceny jsou stanoveny jako součet ceny vnitrostátní jízdenky ČD do bodu Vrbovce Gr. a mezinárodní jízdenky z bodu Vrbovce Gr. do Vrbovců nebo do Myjavy. Ceny mezinárodních jízdenek a jízdenek MPS závisí na aktuálním kurzu CZK/EUR.
Přeshraniční spolupráce
Dosud byly mezinárodní linky pod hlavičkou IDS JMK pouze autobusové. První linkou překonávající státní hranici se stala autobusová linka 910 z Hodonína do Veselí nad Moravou přes Holíč a Skalicu, je však obsluhována pouze dvěma páry spojů. Druhou přeshraniční linkou je linka 104 spojující Brno, Pohořelice a Hevlín s rakouským městem Laa an der Thaya. Třetí takovou linkou, rovněž směřující do Rakouska, se stane linka 816, která o víkendech od května do konce října (v období letních prázdnin pak denně) spojí dvěma páry spojů obce Vratěnín a Drosendorf v nejzápadnější části území IDS JMK.
Ne zrovna příznivá je situace při vyjednávání s rakouskou stranou ohledně vlakové linky S82 (Znojmo – Šatov – Retz). Dle vyjádření Květoslava Havlíka ze společnosti KORDIS JMK na oficiálním facebookovém profilu se KORDIS sice v loňském roce snažil o rozšíření integrace na rakouské území, důvodem odmítnutí ze strany ÖBB je však snaha o zjednodušení a změnu současného tarifu ÖBB, která se s rozšířením platnosti IDS JMK až do Retzu vylučuje.
Rozšířením IDS JMK do Vrbovců a Myjavy byl proveden skutečně významný krok, který jistě zatraktivní přeshraniční cestování. Nyní je nutno projednat lepší návaznosti českých a slovenských vlaků a eliminovat zdlouhavé přestupní časy mezi některými spoji ve Vrbovcích.
Zdroj: IDS JMK
Z vlastnich prvnich zkusenosti vyplyva, ze stiplistkove v tomto mají poradny gulas u techto zahraničních zon IDS JMK.
Nasiel som ale iba toto: http://www.crz.gov.sk/index.php?ID=1290284&l=sk - tam sa riesi len propagacia, nie samotny vstup do systemu
A ještě tip pro cestující ze Slovenska. Nakoupit si v předprodeji Univerzální jízdenky: http://www.idsjmk.cz/cenik/letaky/univerzalni.pdf
V předprodeji lze koupit i 24 hodinové jízdenky pro celý JMK, celý JMK bez Brna nebo oblastní jízdenku SLOVÁCKO, která nově vzniklé zóny také pokrývá http://www.idsjmk.cz/turisticka.aspx
Ve špičce pracovních dní by to možná problém byl ("možná" proto, že sice by byla potřeba "moravská" souprava navíc, ale možná by se dala v systému ušetřit jedna "slovenská" souprava).
O víkendech celodenně + zčásti i v sedlech pracovního dne by to každopádně problém nebyl.
Návrh je tudíž nereálný, něco takového nikdy nikdo nezaplatí.
To je možné.
P. S. Mají autoři článku k dispozici informaci, jakou finanční kompenzaci (např. v úhrnné výši za 1 rok) dostane ZSSK za uznávání jízdenek IDS JMK?
V pracovní dny je na trati 343 v úseku Hodonín - Javorník i hodinový takt. Pokud byste chtěl zajíždět až do Myjavy a dodržet všechny stávající spoje, potřebujete jednu soupravu navíc. Návrh je tudíž nereálný, něco takového nikdy nikdo nezaplatí.
Kromě zmíněných Cetkovic a Rohatce-kolonie také: Omice, Dolenice, Břežany, Pravice, Boří les, Valtice, Znojmo-Nový Šaldorf, Citonice, Olbramkostel. Možná ještě někde.
Mám dojem, že zatímco v prvních etapách rozšiřování IDS JMK se označovače instalovaly (snad kromě těch Cetkovic) úplně všude (například i v Jevíčku), tak v pozdějších etapách rozšiřování IDS JMK už se s označovači šetřilo více.
případným rozdělením vlaků ve Veselí nejen že skoro nic neušetříte (z Veselí do Hodonína ty vlaky tak jako tak jet musí)
To je nedorozumění. Nenavrhuji roztržení Os-343 ve Veselí nad Moravou.
celková neochota slovenské strany, vlaky v tomto úseku vůbec provozovat.
Jistě. Vždyť píši o stavu ideálním, ne takovým, jakým se jeví být s aktuálním přístupem těch subjektů, které o tom rozhodují.
se KORDIS sice v loňském roce snažil o rozšíření integrace na rakouské území, důvodem odmítnutí ze strany ÖBB je však snaha o zjednodušení a změnu současného tarifu ÖBB, která se s rozšířením platnosti IDS JMK až do Retzu vylučuje.
Jedna věc je tafif ÖBB (dopravce) a jedna věc je účast takového dopravce v jednotlivých IDS (Verkehrsverbund).
Integrace vlaků v úseku Šatov - Retz by přece nebyla ničím jiným než zapojením těch vlaků do dalšího (v pořadí již třetího, neboť na tratích dále od Vídně se podivně překrývají dopravní spolky VOR a VVNB) "Verkehrsverbundu", které by nemělo vliv na složitost tarifu ÖBB.
Rozšířením IDS JMK do Vrbovců a Myjavy byl proveden skutečně významný krok, který jistě zatraktivní přeshraniční cestování. Nyní je nutno projednat lepší návaznosti českých a slovenských vlaků a eliminovat zdlouhavé přestupní časy mezi některými spoji ve Vrbovcích.
Ideálně by to mohlo být tak, že by Regionovy jezdily až do Myjavy, zatímco vlaky z Nového Mesta by ostře obracely už v Myjavě. Pro zajištění spojení po každé 2 hodiny by na celé trati Veselí nad Moravou postačily pouze 2 soupravy. Prostoj při přestupu by se přesunul do Myjavy, kde je přece jen "stravitelnější" než na odlehlém nádraží Vrbovce.
A ideálně aby jezdil český strojvedoucí + průvodčí až do Myjavy.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.