Berlín/Astana/Plzeň — Výstava InnoTrans přitahuje do Berlína nejen světové výrobce železniční techniky, aby představili jak své osvědčené stroje i novinky, poodhalili roušku z připravovaných konceptů, ale i potencionální kupce. Mnohdy jsou několikaměsíční jednání slavnostně uzavřena právě na takovýchto veletrzích. Jedním z kontraktů, který byl uzavřen na berlínské výstavě v roce 2012, byla i dodávka 110 kusů lokomotiv pro kazašské železnice (KTZ) společností General Eletric (GE). Jedná se o modifikaci nákladních lokomotiv TE33A, odvozených od série Evolution, které se již v Kazachstánu montují. Série 110 lokomotiv bude určena pro osobní přepravu, takže její maximální rychlost bude zvýšena na 160 km/h. Mají to být technologicky nejvyspělejší diesel elektrické lokomotivy pro vozbu těžkých osobních vlaků.
Pohony pro tyto lokomotivy bude dodávat Škoda Electric, dceřiná společnost Škody Transportation. Jeden komplet zahrnuje motor, převodovku a dvojkolí. GE nevybíral dodavatele v klasickém výběrovém řízení, ale oslovil přímo Škodu. Důležitou roli při volbě Škody Electric byla zkušenost americké společnosti Caterpillar. „Museli jsme splnit standardy kvality v případě dodávky motorů pro důlní stroje Caterpillar. Tato společnost nás hodnotila v náročné certifikaci jako jednoho ze svých nejlepších dodavatelů, což jen potvrzuje naši dobrou pozici v průmyslu,“ řekl Jaromír Šilhánek, generální ředitel Škody Electric.
Na podzim letošního roku byl ze Škody Electric vyexpedován první pohon. Výroba prototypu zabrala asi šest týdnů. Prototyp nyní prochází náročným schvalovacím procesem podle ruských drážních standardů GOST a norem General Electric. GE požaduje mimo jiné i životnostní zkoušky jak jednotlivých dílů, tak celých sestav, které musí vydržet do úplného zničení motoru. Stroj musí být spolehlivý v pásmu teplot od plus 55 do mínus 55 °C.
Sériové dodávky 660 pohonů začnou na přelomu let 2014 a 2015 a potrvají do roku 2018. Pro Škodu Electric jde o kontrakt za miliardu korun.
„Nová smlouva přináší možnost spolupráce s nadnárodním gigantem GE Transportation, který je jedním ze světových lídrů v oblasti strojírenství a patří také mezi největší světové výrobce lokomotiv pro nákladní dopravu. Pomocí nových lokomotiv řady Evolution TM nyní GE Transportation proniká do vývoje a výroby lokomotiv pro osobní dopravu,“ uvedl Martin Sobotka, ředitel divize Trakční motory Škoda Electric.
Výrobní závod Lokomotiv Kurastyru Zauyty byl vybudován v Astaně v roce 2009 a získal licenci od GE Transportation. Na 43 tisících metrech čtverečních výrobní plochy včetně zázemí je možno vyrobit až 100 lokomotiv ročně. Závod zaměstnává přes 600 lidí. V současné době probíhá kompletace 410 lokomotiv, na které budou díly z větší části dodány z mateřského závodu GE ve Spojených státech amerických. Montáž této série započala v roce 2010 a bude ukončena v roce 2016.
Spolupráce GE s kazašskou stranou začala v roce 2005. GE se ujala rekonstrukce lokomotiv TE10. Lokomotivy dostaly nový řídící mikroprocesor, elektronické vstřikování paliva do motoru a chladící systém. To pomohlo prodloužit životnost lokomotiv. V současné době se buduje v Astaně závod, který bude ročně kompletovat až 300 motorů GE. Motory by měly být osmi-, dvanácti- nebo šestnáctiválcové, o výkonu od 2 200 do 4 500 kW. Výroba by měla být zahájena v roce 2014. Podíl domácích součástí by měl z původních 8 % vzrůst až na 51 % v roce 2020. Produkce bude, kromě Kazachstánu, exportována do zemí bývalého Sovětského svazu a Mongolska a bude sloužit k remotorizaci starších typů lokomotiv.
Zdroje: E15, Railway Gazette [1], [2], GE Transportation, Škoda Transportation, Wikimedia Commons [1], [2], [3]
https://www.youtube.com/watch?v=XhgHrDbN4EU :D
No ale ten design ... stará i nová vypadají strašně. Ale co, no.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.