..: VRT Rio – São Paulo se do MS v kopané určitě nestihne :..

Rio de Janeiro, Cristo Redentor socha na vrcholu Corcovado, foto: Klaus s K Brasília — Když před několika lety přidělila FIFA Brazílii pořádání mistrovství světa v kopané v roce 2014, zrodilo se velké množství plánů, co do té doby postavit či zrekonstruovat. Od fotbalových stadionů, přes ubytovací zázemí, až třeba po dopravní infrastrukturu. Jedním z takových projektů byl i plán výstavby vysokorychlostní tratě, která měla spojit dvě nejvýznamnější brazilská města: Rio de Janeiro a São Paulo.

První brazilský projekt uvažoval o vybudování vysokorychlostní trati mezi São Paulem a městem Campinas. Projekt byl ale zrušen v roce 2007, protože vláda usoudila, že by bylo vhodnější propojit jedinou linkou Campinas, São Paulo i Rio de Janeiro.

Mapa vysokorychlostní tratě v Brazíli, foto: Limongi, Danilo.mac Projekt se oživil s vizí fotbalového mistrovství světa. V závěru roku 2009 bylo vyhlášeno výběrové řízení, ve kterém se zohledňovala dvě kritéria – 70% váhu měly náklady na výstavbu, 30% váhu pak dostalo stanovení jízdného. V letech 2010 a 2011, kdy pořádal stát první tendr, obdržel tak málo nabídek, že stavbu nezadal nakonec nikomu. Vyhlašovatelé byli zklamáni, že nabídky přišly jen ze zahraničí a soutěž proběhla bez zájmu brazilských investorů. Další výběrové řízení, které mělo proběhnout letos v srpnu, bylo odloženo o více než rok a mělo by být uzavřeno počátkem roku 2015. Důvodem odkladu byla opět jediná přihláška. Je tedy snaha poskytnout potencionálním investorům ze Španělska a Německa dostatek času na přípravu. Termín zprovoznění vysokorychlostní trati se tudíž odkládá – během fotbalového mistrovství světa v roce 2014 se určitě po brazilské železniční síti rychle nesvezete. Brazilci se dokonce vzdali naděje, že by vysokorychlostní vlaky byly v provozu v roce 2016, kdy jsou pořadateli olympijských her. Optimistické náhradní datum pro zahájení provozu je 2020. Odhadované náklady stavby jsou 17,5 miliardy amerických dolarů. 70 % nákladů na výstavbu ponese stát, zbývajících 30 % by měl pokrýt soukromý sektor.

Předpoklad počtu přepravených osob – výhled:

pasažéři za rok v tis. 2024 2034 2044
expres Rio de Janeiro – São Paulo; Rio de Janeiro – Campinas 11.282 19.323 27.788
„zastávkové“, včetně obsluhy letišť Rio de Janeiro – Galeão – Volta Redonda/Barra Mansa – São José dos Campos – Guarulhos – São Paulo – Viracopos – Campinas 38.734 55.242 71.577
celkem 50.016 74.676 99.365

Vláda slibuje, že urychlí potřebné licence v momentě, kdy budou dokončeny potřebné studie, neboť železniční trať bude procházet hustě osídlenými oblastmi. Federální vláda také uhradí náklady spojené s vyvlastněním všech pozemků potřebných pro stavbu. Dalších 600 tisíc amerických dolarů je připraveno pro agenturu, která bude vysokorychlostní železnici provozovat. Postupně se domlouvá osvobození od daní a poplatků na pořízení materiálů a zařízení pro projekt.

Výhled počtu spojení v úseku Rio de Janeiro – São Paulo:

období počet míst ve vlaku špička sedlo vlaků za den průměrná jízdní doba
vlaků za hodinu v jednom směru interval vlaků za hodinu v jednom směru interval
expres 2020 – 2030 458 x 2 3 20 min 1,5 40 min 85 1 h 31 min
2031 – 2037 458 x 2 4 15 min 2 30 min 102 1 h 31 min
„zastávkové“, krátké úseky 2020 – 2040 600 x 2 6 10 min 3 20 min 131 1 h
2040 – 2044 600 x 2 7 8 – 9 min 3 20 min 187 1 h
„zastávkové“ dálkové 2020 – 2040 600 x 2 2 30 min 1 60 min 53 2 h 25 min
2040 – 2044 600 x 2 2 30 min 1 60 min 53 2 h 25 min

S výraznými obavami se ale na výstavbu VRT dívají brazilské letecké společnosti, které v současné době zajišťují většinovou přepravu osob mezi těmito dvěma městy (Rio de Janeiro – São Paulo). Jedná se o celosvětově třetí největší leteckou frekvenci. Podle dat za rok 2012 byla frekvence (cca 7,7 mil. odbavených pasažérů ročně) vyšší jen na letech mezi Sapporem a Tokiem (Japonsko) a Jeju – Soul (Jižní Korea). Společnosti TAM, Gol, Azul a Avianca jen v březnu 2013 uskutečnily 3651 letů, což představuje v průměru denně 121 spojů.

São Paulo, letecký pohled na stadion Cícero Pompeu de Toledo, známý jako Morumbi, foto: Paisagens Urbanas Brasileiras Podle údajů UIC převzal v roce 2011 vlak 45,6 % trhu na úkor letadel v úseku Madrid – Barcelona, tři roky po svém zprovoznění. Obdobně dali cestující přednost rychlým vlakům v Německu, kdy se téměř minimalizovalo vnitrostátní letecké spojení mezi Kolínem a Frankfurtem nad Mohanem. Stejně tak Francouzi omezili létání mezi Paříží a Lyonem ve prospěch vlaku. Na obdobný pokles se budou muset po zahájení provozu železnice připravit i brazilské aerolinky. Podstatnou podmínkou bude ale konkurenceschopnost železnice. V současných cenách by měly umět nabídnout jízdenku v ceně 0,24 amerických dolarů na kilometr, aby se celková cena jízdenky pohybovala okolo 100 dolarů.

Dalším prvkem, který může hrát do karet železnici, bude její zakončení v centrech měst. Obě letiště jsou velmi špatně dostupná hromadnou dopravou a většina cestujících dává přednost při jízdě na/z letiště svému vozu nebo taxíku.

Zdroje: Global Rail News, Merco Press, Railway Bulletin, Revista Ferroviára, Sinergia, Wikimedia Commons [1], [2], [3]


Vlad Poslat mail autorovi | 24.11.2013 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Svět


registrovaný uživatel M 
25.11.2013 (17:37)  
Rekl bych, ze u mest s 10 az 20 miliony obyvatel je celkem obtizne hovorit o dochazkove vzdalenosti z centra...
(Nicmene pravdou je, ze jsem v Riu nebyl:)

"Poradi" nejpouzivanejsich linek http://en.wikipedia.org/wiki/World%27s_busiest_passenger_air_routes
25.11.2013 (16:02)  
... bude její zakončení v centrech měst. Obě letiště jsou velmi špatně dostupná hromadnou dopravou a většina cestujících dává přednost při jízdě na/z letiště svému vozu nebo taxíku.

Netuším bohužel přesně která že letiště máte vlastně na mysli a jak je na tom letiště v Sao Paulo - Congonhas (CGH), což je vnitrostání letiště, ale např. v Riu de Janeiru letiště Santos Dumont (SDU) též vnitrostátní, je naoprosto luxusně blízko centra města, jen docházkovou vzdáleností.., takže min. zde to centrum je velmi pěkně obslouženo i letecky.. :)
registrovaný uživatel jk 
25.11.2013 (4:13)  
Nechic: Nijak, v obou mestech pouze primestska zeleznice.
registrovaný uživatel M 
24.11.2013 (20:41)  
Se mi libi, jak vsechny tyhle sportovni akce "pro lidi" dostavaji poradatele, kteri v nabidce slibi absolutne cokoliv a nakonec se jeste ta organizace (FIFA, UEFA, IOC) placa po ramenou, jak dobre vybrali a maji radost, ze aspon ty stadiony stoji (kdyz nic jinyho).
registrovaný uživatel Nechic  mail  
24.11.2013 (11:44)  
A jak je na tom železniční spojení těchto měst nyní, pokud nějaké je?

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko