..: SNCB i NS odstupují od smlouvy na V250 :..

Fyra V 250, Deurne - Horst, foto: Arnold de Vries Brusel / Amsterdam — Provoz vysokorychlostních vlaků Fyra V250, které byly nasazovány na spoje mezi Amsterdamem a Bruslem, resp. Amsterdamem a Bredou, neměl dlouhého trvání. Podle smlouvy z roku 2004 měly být jednotky dodány v roce 2007, první cestující se s nimi ale svezli až v závěru roku 2012. Nizozemci své soupravy vyřadili z provozu již 17. ledna 2013. Následovala je i SNCB, která 24. ledna dala výrobci 3 měsíce na sjednání nápravy. Nizozemská vláda odsouhlasila rozhodnutí státem vlastněného dopravce NS odstoupit od smlouvy se společností AnasldoBreda na dodávku 16 vlakových souprav V250. Nizozemsko následoval belgický státem vlastněný dopravce SNCB, který odstoupení od smlouvy na dodávku tří souprav V250 ohlásil počátkem června.

Fyra V250, interiér vozu 2. třídy, foto: Smiley.toerist SNCB požádalo o prověrku dodaných italských souprav mezinárodní konzultantskou firmu Mott MacDonald, která přišla s překvapivými závěry. Odhalili základní chyby a nedostatky ve spolehlivosti a bezpečnosti jak v návrhu, tak při výrobě, spolu s „nestandardním řízením výroby“. Katalog závad byl, překvapivě, velmi rozsáhlý. Od problémů s dveřmi, přes úniky vody, vytrhávání střešních prvků, poškození spodní části vlaku od sněhu a ledu, problému s bateriemi, které mohly vést až k požáru jednotky. Problematická byla pokládka kabelů a jejich upevnění v podlahách souprav. Již po tak krátké době provozu našli experti korozní poškození jak karosérií, tak i podvozků. Konstrukce čel vozidel (od spřáhel níže) nebyla robustní a je chybná v mnoha aspektech svého návrhu do té míry, že řešení není vhodné pro dlouhodobý provoz. Konzultanti dále poukázali na rozpor mezi dokumentací, která tvrdila, že dodávané vlaky jsou v dobré kvalitě, a skutečností a zpochybnili tak výstupní kontroly výrobce. Dodatečné úpravy by si u tří belgických souprav vyžádaly minimálně 17 měsíců práce. Toto expertní posouzení vedlo SNCB k jednoznačnému závěru – odstoupení od smlouvy.

Dále se vše bude točit kolem financí. Nizozemská strana uzavřela smlouvu v roce 2004 na částku 336 milionů eur a bude se snažit získat zpět více než 180 milionů eur, které již byly uhrazeny. Belgičané požadují vrácení 37 milionů eur, které již zaplatili, a jsou připraveni se o tuto částku i soudit.

Fyra V250, Den Haag HS, foto: Smiley.toerist Obě společnosti se snaží minimalizovat dopady na cestující. NS plánuje posílit spoje mezi Haagem a Bruselem až na deset vlaků v každém směru denně a jedná s SNCB o možném zvýšení až na 16 párů denně, jakmile to bude možné. Posílení spojů mezi Haagem a Amsterdamem brání nutnost změny jízdních řádů – je nutno uvolnit dopravní cestu – a tyto změny se pak s největší pravděpodobností dotknou spojů na lince Amsterdam – Zwolle. Jedná se rovněž o možném navýšení počtu spojů Thalys, kterých by místo devíti mohlo mezi Amsterdamem a Bruselem jezdit denně až 11 párů. Výhledově by pak mezi Amsterdamem a Bruselem mělo jezdit denně až 22 párů vysokorychlostních vlaků, které by dále pokračovaly buď o Paříže (Thalys) nebo Londýna (Eurostar). Dalšího dopravce hledá i město Haag.

Zdroje: Digiplanet, News 24, Pipsrailway, Railway Gazette [1], [2], Wikimedia Commons [1], [2], [3]


Vlad Poslat mail autorovi | 14.6.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Belgie Nizozemsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
14.06.2013 (22:18)  
comar: Díky za velmi zajímavý odkaz. Jako konstruktér k tomu mám jediné: TO JE BRUTÁL!!!!! Upadnuté dveře a vyhořelé baterie se jen tak nevidí, navíc když prodoutnají i podlahou, na kterou jsou kladeny speciální protipožární nároky. Stejně jako shnilé a upadnuté kryty na střeše... Taliáni se na to prostě vys... Ani se nedivím, že odběratelé řekli jasné NE.
14.06.2013 (20:29)  
Chikatetsujin: Ještě bych to doplnil o problémy DSB s jednotkami IC4, rovněž od tohoto "výrobce". Také tam uvažují, nebo alespoň uvažovali o vypovězení smlouvy. Přestože nedávno si DSB objednalo dodatečně jednotky IC2, vycházející právě z IC4, si myslím, že to a další průšvihy o kvalitách AnsaldoBreda dosti vypovídá.
registrovaný uživatel Johnny  mail  
14.06.2013 (19:03)  
Ty fotky jsou vazne strasny. Jak mohli myslet, ze jim tohle projde? (nebo se chystaji sbalit kufry a zavrit kram?)
14.06.2013 (17:50)  
Ta prezentace co na ní okazuje comar fakt stojí za to. Hned ta první fotka s vyvrácenými dveřmi...

U nás by tomu prodloužili zkušební provoz napřed o rok, pak o další dva, a za nějakých devět let by se možná mouchy vychytaly a byl by z toho celkem slušný vlak. :-)

A jinak promiňte za OT, ale je tohle skutečně ten famózní italský design?
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
14.06.2013 (16:40)  
Aleš Liesk., Chary: to byla samo oboje nadsázka, Ferrari je taky z Itálie a vím, že mají i skvělé hory, ale chápete, kam jsem mířil...
Nemožno ale nevzpomenout na prů..r Eurostaru (Alstom) s nafoukaným a roztátým sněhem (několik souprav uvězněných v tunelu, i díky "skvělým" dispečerům).
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
14.06.2013 (16:40)  
A novou zakázku získá Škoda Transportation :-D
Oproti zkušenostem se společností AlsandoBreda si myslím, že by Belgičané i Nizozemci budou více než spokojeni.

Jinak představa této jednotky ve žluté barvě mě celkem baví, ale po tom všem by mě to ani u této společnosti nepřekvapilo.
14.06.2013 (16:23)  
Od té doby, co jsem jednotku spatřil, jsem jí nevěřil. A kupodivu se to splnilo a můj instinkt měl pravdu.
registrovaný uživatel tarten 
14.06.2013 (16:00)  
Kuba:
Tak Belgičanům to zjevně vadí i když českým trumpetám ne.
registrovaný uživatel BigDye 
14.06.2013 (15:13)  
A co na to státní dozor? Ten by měl v takové situaci konat a nepustit do provozu, pokud je to opravdu vážné.
14.06.2013 (15:01)  
lucky_24: AnsaldoBreda vyrábí šmejdy jako na běžícím pásu. Nepodařených tramvají bylo hromady, s elektrobusem má děsivé zkušenosti i Praha.

Metro? Máš na mysli jednotku vyprojektovanou v ČKD s výzborjí Siemens a podvozky od firmy... AdTranz? :-D
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko