Praha — Doba, kdy bylo možno na českých kolejích spatřit téměř výhradně jediného dopravce – České dráhy – je definitivně už nějaký čas za námi. V únoru registrovala Správa železniční dopravní cesty 82 dopravců působících na jejich síti, přitom 26 z nich může provozovat i osobní dopravu. Trh se postupně mění, pojďme se proto podívat na dvě nejdůležitější změny, které byly zveřejněny před nedávnem.
Abellio opouští Česko
Dopravní skupina Abellio plánuje opustit Česko. Abellio CZ je zahraniční dcerou Nizozemských drah. Nebo přesněji – 100% držitelem akcií Abellio CZ je Abellio Transport CZ Holding B.V. se sídlem v Utrechtu. Dále drží tato nizozemská „dcera“ 100% majetkový podíl ve společnosti PROBO BUS. Autobusová firma zajišťuje veřejnou dopravu na Berounsku, Hořovicku a Praze – západ. Abellio CZ je pak ještě jediným společníkem ve společnosti s ručením omezeným PT REAL, která podniká v oblasti správy nemovitostí, oprav a údržby motorových vozidel. Obě společnosti budou nabídnuty k prodeji. „Rozhodnutí akcionáře nemá žádný dopad na provoz zmíněných dceřiných firem a nijak neovlivní plnění jejich závazků vůči klientům, objednatelům dopravy, cestujícím, zaměstnancům a obchodním partnerům,“ uvedl pro E15 Petr Moravec, člen představenstva Abellio CZ a současně předseda představenstva Probo Bus.
Aktivitu Abellio CZ v železniční dopravě jsme u nás mohli zaregistrovat již v roce 2011, když ministerstvo zjišťovalo, kdo by měl potencionální zájem účastnit se soutěží na české vnitrostátní rychlíky. Nizozemci tehdy nechyběli v množině předběžných zájemců. Společnost Abellio patřila mezi ty uchazeče, kteří podali námitku proti podmínkám vůbec prvního tendru na rychlíky linky R27 mezi Ostravou a Olomoucí trasovaných přes Opavu. Dokumentaci, kterou uchazečům předložilo Ministerstvo dopravy, považovali za neúplnou. Její námitky nebyly vyslyšeny a nakonec to skončilo tím, že společnost ani nepodala nabídku.
Vlaky Abellia jsme se v Česku zatím neměli možnost svézt. Kromě Nizozemska, kde je doma, působí ještě v Německu – zde je ve výběrových řízeních vcelku úspěšná a rozšiřuje své služby. Díky franšízám a spolupráci se společností Serco má Abellio silnou pozici ve Velké Británii. Merseyrail zahrnuje příměstské železniční sítě v lokalitě Merseyside a v okolí Liverpoolu. Northern Rail provozují místní a regionální železniční dopravu v celé severní Anglii a propojují velká města včetně Manchesteru, Liverpoolu, Leedsu, Sheffieldu a Newcastlu. Greater Anglia zajišťuje regionální spojení v části Londýna a blízkého okolí, včetně dopravy na letiště Stansted. Abellio v roce 2009 získalo právo na autobusové linky, které dříve obsluhoval National Express, a provozuje v Londýně a okolí téměř 600 autobusů.
Francouzská Veolia prodá středoevropskou dopravní divizi Deutsche Bahn
V srpnu 2010 Deutsche Bahn koupily soukromou britskou skupinu Arriva. Ta provozovala své autobusové a železniční služby ve 12 zemích Evropské unie. Další akvizicí pro DB je odkoupení Veolia Transport Central Europe od francouzské dopravní firmy Veolia Transdev. Jednání v současné době probíhají a hovoří se o částce 200 milionů eur (cca 5,1 miliardy korun). Do takových nucených uzavírání obchodů ženou Veolii hlavně dluhy způsobené transakcemi jejího zakladatele.
Veolia Environnement vznikla 24. listopadu 1995. Je poskytovatelem systémů služeb environmentálního managementu, které zahrnují vodu a odpadové hospodářství, služby pro životní prostředí, energetické služby (s výjimkou výroby, prodeje a prodej elektřiny, jiné než produkce prostřednictvím kogenerace) a dopravní služby. Jeho operace jsou prováděny prostřednictvím čtyř divizí: voda, environmentální služby, energetika a dopravní služby. Mezi hlavní provozní dceřiné společnosti v každé divizi patří Veolia Eau Compagnie Générale des Eaux (voda), Veolia Propreté (ekologické služby), Dalkia (energetické služby) a Veolia Transdev (doprava). Veolii Transdev vlastní mateřská společnost Veolia Environment spolu s francouzskou státní bankou Caisse des Dépôts et Consignations (CDC).
Veolia Transport provozuje služby osobní dopravy a to zejména na objednávku národních, regionálních a místních orgánů. Provozuje množství autobusových sítí, příměstských vlaků, tramvají a metra. Má k dispozici přes 60 tisíc dopravních prostředků. Nabízí také služby v rámci sítě spravované několika různými operátory v městských oblastech, včetně pařížského předměstí, Stockholmu, Sydney a Düsseldorfu. Působí v 27 zemích Evropy, v severní i jižní Americe, Asii a Oceánii. Provozuje také trajektovou dopravu v tandemu se svými autobusovými linkami v různých městských oblastech.
Veolia Transport Central Europe provozuje veřejnou dopravu v Česku, na Slovensku, v Polsku, Srbsku, Chorvatsku a Slovinsku. Její vozový park čítá přes 3300 vozidel a pracuje pro ni více než 6300 zaměstnanců.
Veolia Transport Česká republika zajišťuje dopravu po Česku prostřednictvím pěti společenství (Veolia Transport Praha, Veolia Transport Teplice, Veolia Transport Morava, Veolia Transport Východní Čechy, Veolia Eurolines CZ), na Slovensku prostřednictvím dvou společností (Veolia Transport Nitra, Veolia Transport services). Skupina nabízí v Česku a na Slovensku přes 1000 pravidelných příměstských a městských linek. Ve vozovém parku je dispozici přes 1900 autobusů, 38 trolejbusů a 4 vlakové soupravy. Je dopravcem na Železnici Desná a také pro České dráhy zajišťuje ČD Bus na trase Hranice na Moravě - Frýdek-Místek.
Příchodem Deutsche Bahn do Česka vstoupí na náš dopravní trh velmi silný hráč. Asi nelze předpokládat, že by se takováto renomovaná společnost nezúčastňovala soutěží nejen na regionální autobusovou dopravu, ale i železniční dálkovou a časem i regionální dopravu. Českým drahám tak zřejmě přibude velmi silný konkurent a my se možná budeme moci těšit na další růst kvality služeb poskytovaných železničními dopravci.
Zdroje: Abellio, ČTK - Finanční noviny, E15.cz [1], [2], euro-workscouncil.net, Ministerstvo financí, Reuters, Rynek kolejowy, SŽDC, Tech Magazin, Veolia Transport, Vizuálny Obchodný Register, Wikimedia Commons [1], [2], [3], zeltravel.cz
1 2 | Zpráv na stránku: |
Asi nemyslíte railjety... ;-)
Helmut Kafka: Ne pokud vím, v Rakousku zatím výběrová řízení nevypsali. Navrhujete progresivní postup "Počkáme, až to budou dělat všude a pak se možná připojíme"? To je vskutku pravé heslo pokroku (nevíte někdo, jak se dělá sarkastický smajlík?)
Pokud vstup německé společnosti na české koleje bude znamenat podobný impuls jako vstup německé společnosti do Škodovky, tak to nebude vůbec špatné. Smutné je, že Češi nemají peníze na to, aby si od státu koupili zpátky to, co jim bylo bez náhrady znárodněno.
Karel Kovářík: ponechat obě společnosti činné a tak podávat dvě přihlášky do výběrek
Dokud se neobjeví třetí přihlášený, který podá protest na ÚHOS a výběrko tím zablokuje pro všechny minimálně do doby, než ÚHOS rozhodne. A takoví "třetí" jsou v ČR minimálně dva.
Ad Juristic007: Třeba Bavorsko je vyoutěžené skoro z poloviny. A nejspíše do 10 let bude celé.
Více zde: http://beg.bahnland-bayern.de/wettbewerbsprojekte
Nevím, zda to děláte schválně nebo jen píšete a nečtete komentáře ostatních. V obou dvou případech si myslím, že neděláte dobře.
Karel Kovářík > souhlas, tezko soudit, jak se to vyklube - mnohdy zdanliva konkurence nekolika firem se spolecnym vlastnikem muze prinaset podstatne lepsi vysledky, nez jeden velky moloch.
jasně, bude to krásný,aź DB ovládnou trh a všude budou jezdit krásný mašiny, nicméně mně přijde , že takhle si podkopávat vlastní trh je od MD krátkozraké.
Zajímavá by byla studie někoho fundovaného,jak bude vypadat železniční trh za 5,10, 20 let?
1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.