..: Grandi Stazioni musí předat pražské hlavní nádraží do rukou SŽDC :..

Praha hlavní nádraží - sever po rekonstrukci, foto: Vítek_VPraha — Když získala italská společnost Grandi Stazioni (GS) v roce 2003 do nájmu prostory pražského hlavního nádraží, zavázala se do deseti let stanici kompletně zrekonstruovat. Opravy se však již v minulosti začaly dostávat do výrazných zpoždění a již v roce 2014 hrozilo, že bude smlouva s Grandi Stazioni vypovězena. Zatím však vždy došlo k dohodě a původní vlastník nádraží, tedy České dráhy, smlouvu s Grandi Stazioni několikrát prodlužoval. Zatím posledním termínem, do kdy měly být všechny práce hotovy, byl letošní říjen. Ani do té doby však investor nedokázal práce dokončit. Mezitím navíc nádraží přešlo z rukou Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) a ta už dále smlouvu s Grandi Stazioni prodlužovat nechce. Italská firma tak musí k 16. říjnu, kdy smlouva vyprší, celou budovu předat do rukou SŽDC.

„Zástupci SŽDC informovali vedení společnosti GS, že navrhované uzavření dodatku ke smlouvě, jímž by byla prodlužována základní doba trvání smlouvy a doba pro dokončení rekonstrukce o další dva roky, je v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Tuto skutečnost potvrzuje i vyžádané stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, které označuje uzavření dodatku jako podstatné změny smlouvy, tedy jako nepřípustné,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová, a dodává: „Ujišťujeme veřejnost, že máme připravená veškerá opatření, aby přechod správy pražského hlavního nádraží z GS na SŽDC v žádném případě neovlivnil chod nádraží a všech poskytovaných služeb. V tomto ohledu také jednáme se zástupci GS.“

Připomeňme, že doposud došlo k opravě prostor ve spodní nové budově nádraží, kde se nyní nachází zejména komerční prostory. Naposledy byl opraven interiér střední části historické budovy nádraží, takzvaná Fantova kavárna. Naopak zbytek historické nádražní budovy doposud opraven není.

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 6.10.2016 (14:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP stoupa  mail  
07.10.2016 (12:29)  
pro Bartík09:

Já to znám presne napak: Opozdený zhotovitel zaplatí penále a obednateli je jedno, proc se opozdil a kolik ho to stálo..

Dalsi "stupen oprávneného trápení" je ukoncení smlouvy.
07.10.2016 (9:25)  
No, nezapominejte, ze tady existuje precedens, podle ktereho kdyz jedna smluvni strana nesplni vcas svoje zavazky, tak druha strana za to zaplati penale. Ono je to i logicke. Trvalo to dyl => dalo to vic prace.
06.10.2016 (22:03)  
R.U.R.: Ona se neděje ani tak výpověď, jako uplynutí smlouvy. Na pokračování by měli Italové nárok, pokud by byla dokončena oprava Fantovy budovy.

A pro zájemce přidávám odkaz na tiskové vyjádření SŽDC na FB AŽD: https://www.facebook.com/AZDPraha/photos/a.145112636406.138886.134749131406/10154551033811407/?type=3
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
06.10.2016 (21:28)  
Z médií to navíc vypadá, že to GS začlo řešit až teď těsně před vypršením smlouvy, kdy už vcelku není čas s tím nic dělat -- jakoby doufali, že SŽDC s nima v časové tísni ten dodatek uzavře, i když se jim nechce. Ale SŽDC k tomu asi nemá moc důvod, na ně nic netlačí, převzít nájemce asi zvládnou, vypadá to že to tam funguje docela dobře a nájemci tam rádi zustanou... Opravu nádraží si asi zvládnou zajistit i sami, a když zaplatěj GS za to co už udělali ale zase získaj ty nájmy který by jinak následujících 30 let inkasovalo GS, tak na tom nejspíš vydělaj (protože GS by do toho asi nešlo, kdyby jim to nepřipadalo ziskový). Takže pokud se věci mají tak jak to vypadá, tak bych na místě SŽDC smlouvu taky vypověděl.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
06.10.2016 (19:17)  
Pavel Dvořák: Ano, smlouva uzavřená v roce 2003 říkala, že opraveno má být v roce 13. Což GS nestihlo a uzavřel se dodatek s dokončením v 16.
06.10.2016 (19:14)  
Tak, ono to snad mělo být 10 let, ne 13, ale přišla "výjimka".

Zbytek je pro mě španělskou vesnicí, tak ho přenechám bez komentáře odborníkům :-) Ale snad pokud je pokračování smlouvy podmíněno a tu podmínku nesplním, tak co se řeší? Můj problém, věděl jsem to dopředu, měl jsem splnit podmínku.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
06.10.2016 (18:59)  
Pavel Dvořák: Podle původní smlovy a jejich dodatků už mělo být nádraží kompletně opraveno (a jako kompenzaci si GS mohly účtovat nájemné z komerčních prostor). Jenže opraveno není ani v náhradním termínu.

Druhý problém je právní. Smlouva s GS byla podepsána v roce 2003. V roce 2006 byl schválen koncesní zákon (139/2006 Sb., zrušen novelou zákona o zadávání veřejných zakázek 134/2016 Sb., s účinností od 1. 10. 2016). Podle právníků nelze stávající smlouvu s GS prodloužit dodatkem, ale musela by se vypsat nová soutěž. Takže se ještě dočkáme boje právníků, rozhodovat budou soudci či arbitři, protože GS avizovala, že bude žádat zpět investované peníze, zhruba 1,2 miliardy korun. Soudně se budou domáhat také náhrady škody z ušlých zisků.

A aby to nebylo tak jednoduché - SŽDC (ČR) nemá autorská práva k projektové dokumentaci opravy nádraží, vyjádření i povolení jsou vydána na GS. Takže bude-li GS odstaveno, bude se muset začít úplně znovu (a nebo hotové věci odkoupit).
06.10.2016 (18:24)  
wen: A proto musí Italové pryč - dle smlouvy je pokračování její platnosti podmíněno dokončením opravy historické budovy.

(Opravte mě prosím, pokud se pletu.)
registrovaný uživatel wen 
06.10.2016 (17:35)  
Smlouva je smlouva a má se respektovat. Ale je fakt, že Grandi Stazioni odvedli na hlavním nádraží viditelný kus práce.
06.10.2016 (16:51)  
Osobně si myslím, že firma GS by to měla dokončit, ale s podstatnou pokutou za zpoždění.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko