Praha — Když získala italská společnost Grandi Stazioni (GS) v roce 2003 do nájmu prostory pražského hlavního nádraží, zavázala se do deseti let stanici kompletně zrekonstruovat. Opravy se však již v minulosti začaly dostávat do výrazných zpoždění a již v roce 2014 hrozilo, že bude smlouva s Grandi Stazioni vypovězena. Zatím však vždy došlo k dohodě a původní vlastník nádraží, tedy České dráhy, smlouvu s Grandi Stazioni několikrát prodlužoval. Zatím posledním termínem, do kdy měly být všechny práce hotovy, byl letošní říjen. Ani do té doby však investor nedokázal práce dokončit. Mezitím navíc nádraží přešlo z rukou Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) a ta už dále smlouvu s Grandi Stazioni prodlužovat nechce. Italská firma tak musí k 16. říjnu, kdy smlouva vyprší, celou budovu předat do rukou SŽDC.
„Zástupci SŽDC informovali vedení společnosti GS, že navrhované uzavření dodatku ke smlouvě, jímž by byla prodlužována základní doba trvání smlouvy a doba pro dokončení rekonstrukce o další dva roky, je v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Tuto skutečnost potvrzuje i vyžádané stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, které označuje uzavření dodatku jako podstatné změny smlouvy, tedy jako nepřípustné,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová, a dodává: „Ujišťujeme veřejnost, že máme připravená veškerá opatření, aby přechod správy pražského hlavního nádraží z GS na SŽDC v žádném případě neovlivnil chod nádraží a všech poskytovaných služeb. V tomto ohledu také jednáme se zástupci GS.“
Připomeňme, že doposud došlo k opravě prostor ve spodní nové budově nádraží, kde se nyní nachází zejména komerční prostory. Naposledy byl opraven interiér střední části historické budovy nádraží, takzvaná Fantova kavárna. Naopak zbytek historické nádražní budovy doposud opraven není.
Zdroj: Správa železniční dopravní cesty
Bojím se ale, že i kdyby SŽDC chtělo takovou dohodu uskutečnit, tak se jako státní organizace budou bát tohle udělat, a radši to nechaj dojít k soudu, aby měli právní jistotu.
Otázkou je taky, jak se změní koncepce nádraží, my co pamatujeme 90. léta, kde člověk procházel mezi automaty, homeless a brodil špínou, tak se oprávněně bojíme.
já v tom zadnou komplikaci nevidím. Nájemce nesplnil, procez smí v daném termínu odejít. Následné skody vzniké jiným subjektum - ty necht uhradí pronajímatel (který - to rozhodne vlastník). Zaplatil -li nekdo zálohu na nájem na dobu delsí, nez je smlouva GSCR - pak je to jeho problém, resp. smí se obrátit na verejno-právní projednání.
Smlouva byla GS IT postoupena Grandi Stazioni ČR (GSČR). V Mariánkách a Praze začala rekonstrukce. V Praze proběhla rekonstrukce odbavovací haly a GSČR začala inkasovat nájemné z komerčních prostor (cca 2 tis. Kč/m2/rok, ČD přitom platí těch 300 Kč).
V KV rekonstrukce vůbec nezačala, nájem zanikl. V Praze otevření odbavovací haly (2010) taky nic moc nedělo (pouze pomalá projektová příprava), GSČR si nechala smlouvu prodloužit o další 3 roky a vesele inkasovala příjmy z pronájmů (čistý zisk cca. 50 mil Kč/rok, poslední velká investice do rekonstrukce v roce 2009). V roce 2015 GSČR požádala o další prodloužení o 3 roky, v roce 2016 nádraží přešlo pod SŽDC. Ta se rozhodla lhůtu neprodloužit a ta tedy končí k 31. říjnu.
Největší problém asi budou mít nájemci obchodů, kteří mají uzavřené podnájemní smlouvy s GSČR a zaplacené zálohy na dlouho dopředu (celkem cca 1 mld. Kč), ale jejich smlouvy jim samozřejmě koncem smlouvy GSČR se SŽDC taky skončí. Pokud GSČR zkrachuje, problém bude i Mariánkách.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.