..: Několik tratí v ČR se změní na regionální tratě :..

560.008-5, Křenovice horní nádraží, foto: Chary Praha — Na základě žádosti Správy železniční dopravní cesty ze dne 5. ledna 2012 bylo dne 10. ledna zahájeno správní řízení týkající se tratě 300 v úseku Brno hlavní nádraží - Holubice. Ta dnes administrativně náleží mezi tzv. celostátní dráhy; v případě vyhovění žádosti SŽDC však bude překlasifikována do kategorie drah regionálních. Důsledkem této změny by mohlo být zachování stávajících cen za využití dopravní cesty pro všechny vlaky, vedené po této trati v rámci základní dopravní obslužnosti.

Právě poplatky za použití kolejí se totiž od 1. července 2012 na celostátních drahách zvyšují o desítky procent, přičemž dojde ke sjednocení tarifů pro objednávané i komerční vlaky osobní dopravy. Právě na regionálních tratích zůstává i po 30. červnu v platnosti aktuální cena 5,32 Kč za vlakový kilometr plus 29,20 Kč za 1000 hrubých tonových kilometrů, jež tvoří variabilní složku ceny. Pokud by trať 300 i po tomto datu zůstala v úseku Brno - Holubice v kategorii celostátních drah, zaplatili by dopravci nově za každý kilometr 6,28 Kč a 34,45 Kč za každých 1000 hrtkm hmotnosti vlaku, což by se mohlo promítnout ve zvýšení cen jízdného či zrušení některých osobních vlaků v úseku Brno - Křenovice.

Trať 300 není jediná

914.013-8, Tábor - Nasavrky (viadukt v Sedmidolí), foto: Václav Růžek Zatímco v případě tratě 300 se zatím ještě jedná, u některých tratí už je jisté, že od 1. července 2012 zůstane stejná cena za použití kolejí. 13. ledna 2012 bylo rozhodnuto o změně zařazení celostátní tratě 135 v úseku Most nové nádraží - Louka u Litvínova na regionální trať. 17. února 2012 bylo rozhodnuto o změně zařazení celostátní tratě 201 na regionální trať v úseku Tábor - Písek. Stejně dopadla i trať 341 Vlára, i ta se na základě rozhodnutí Ministerstva dopravy definitivně mění z celostátní tratě na regionální (o záměru změnit kategorii této tratě jsme Vás již informovali v samostatné aktualitě). Nakonec jsou tu dvě tratě, u kterých zatím nedošlo k rozhodnutí, ale již bylo ukončeno dokazování, konkrétně trať 283 (v tomto případě ale v celém úseku, tj. Bylnice - Horní Lideč) a trať 226 (v tomto případě ale v celém úseku, tj. Veselí nad Lužnicí - České Velenice).

Zdroj: Ministerstvo dopravy [1], [2], [3], [4], [5], [6]


miropiro | 16.3.2012 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


19.03.2012 (19:39)  
Jo přesně tak. Z krátkodobého hlediska to bude přínos v ceně za dopravní cestu, z dlouhodobého se dráha ani zdaleka již nepřiblíží svým původním provozním parametrům, až možná dojde na podúdržbu.
19.03.2012 (18:33)  
Obávám se, že přeměna celostátní dráhy na regionální nemá důvod v poplatcích pro dopravce, ale zcela prozaičtější: Na regionální trať myslím stačí méně prostědků na údržbu, než je tomu u celostátní. Důvod bude asi snižování nákladů SŽDC.
registrovaný uživatel SYN 
19.03.2012 (11:39)  
Přes Chrlice je to tak trochu "prdelema světa", jednokolejkou a ještě delší... taky má ta trať tuším menší únosnost... prostě opravdu tak nějak (aspoň v současném stavu) moc neodpovídá označení "celostátní dráha"...
18.03.2012 (17:55)  
Hlavním dvůvodem, že se jezdí vrchem, je dvojkolejnost 340. Pouze rychlíky Olomouc-Brno jezdí přes Chrlice.
registrovaný uživatel thingie  mail  
17.03.2012 (9:34)  
Jezdí se kudy to zrovna jde, většinou sice horem, ale i to má svoje ale. Spojka z Holubic do Blažovic je, řekněme, směrově i sklonově… zajímavá. A pak samozřejmě Komárovská spojka, což je taky takový malý poklad.
17.03.2012 (9:25)  
Jiří Kocurek: A je ta zajížďka jediným důvodem, proč se dálková doprava směruje přes Blažovice? Přes Chrlice je to sice delší - jak píšete - o 8 km, ale jede se pořád "po rovině a do příma", bez výraznějších omezení. Zatímco přes Blažovice je 60 do odbočky na výjezdu z Holubic (aspoň že tak), Blažovický kopec, jedna (dvě) čtyřicítky na zhlaví v Blažovicích, zase šedesátka v Černovicích a dlouhá objížďka po Komárovské spojce. Jaký to dělá rozdíl v jízdních dobách?
Spíš bych řekl, že přes Chrlice se nejezdí z důvodu husté příměstské dopravy. Nevýhodou spodní části 300 je jednokolejnost a poměrně velká vzdálenost dopraven, kde se dá křižovat. Kdyby měla všechna dálkovina jezdit "spodem", muselo by dojít ke stejným omezením jako na zbytku 300, zatímco "vrchem" se jede většinou dvojkolejně a s minimem zastávek pro osobní vlaky (Ponětovice jsou jediná, ostatní jsou stanice), takže se tam vleze víc vlaků.
16.03.2012 (18:10)  
Tenzor: Velkou renkonstrukcí má projít trať Brno-Slatina - Šlapanice - Blažovice (trať 340) - Holubická spojka - (trať 300) Holubice - Vyškov - Přerov. Zatímco v článku zmiňovaná trať vede z Hlavního přes Sokolnice, Křenovice (za Křenovicemi podjíždí trať 340) do Holubic. Ten spodní úsek je pro dálkovou dopravu zajížďka o cca 8 km, takže je snaha vešerou dálkovou dopravu vést přes Šlapanice.
16.03.2012 (15:39)  
tenzor: To je až navazující úsek z Holubic. Do Holubic se jede přes Blažovice, zatímco tady je ponížená trať přes Chrlice.
registrovaný uživatel tenzor 
16.03.2012 (15:16)  
Hm, neplanovalo se jeste pred par lety v dlouhodobem horizontu krome zdvojkolejneni i zvyseni rychlosti na teto trati (jako doplnek k VRT) az na 200 km/h?
registrovaný uživatel tarten 
16.03.2012 (14:51)  
Divím se, že neponižují i trať 200. Už takhle je to bída a to co se tam děje se může těžko nazývat provozem s celostátním významem. Tak nevím nevím, kolik vlaků tam potkáme o vánocích.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko