Praha — Na základě žádosti Správy železniční dopravní cesty ze dne 5. ledna 2012 bylo dne 10. ledna zahájeno správní řízení týkající se tratě 300 v úseku Brno hlavní nádraží - Holubice. Ta dnes administrativně náleží mezi tzv. celostátní dráhy; v případě vyhovění žádosti SŽDC však bude překlasifikována do kategorie drah regionálních. Důsledkem této změny by mohlo být zachování stávajících cen za využití dopravní cesty pro všechny vlaky, vedené po této trati v rámci základní dopravní obslužnosti.
Právě poplatky za použití kolejí se totiž od 1. července 2012 na celostátních drahách zvyšují o desítky procent, přičemž dojde ke sjednocení tarifů pro objednávané i komerční vlaky osobní dopravy. Právě na regionálních tratích zůstává i po 30. červnu v platnosti aktuální cena 5,32 Kč za vlakový kilometr plus 29,20 Kč za 1000 hrubých tonových kilometrů, jež tvoří variabilní složku ceny. Pokud by trať 300 i po tomto datu zůstala v úseku Brno - Holubice v kategorii celostátních drah, zaplatili by dopravci nově za každý kilometr 6,28 Kč a 34,45 Kč za každých 1000 hrtkm hmotnosti vlaku, což by se mohlo promítnout ve zvýšení cen jízdného či zrušení některých osobních vlaků v úseku Brno - Křenovice.
Trať 300 není jediná
Zatímco v případě tratě 300 se zatím ještě jedná, u některých tratí už je jisté, že od 1. července 2012 zůstane stejná cena za použití kolejí. 13. ledna 2012 bylo rozhodnuto o změně zařazení celostátní tratě 135 v úseku Most nové nádraží - Louka u Litvínova na regionální trať. 17. února 2012 bylo rozhodnuto o změně zařazení celostátní tratě 201 na regionální trať v úseku Tábor - Písek. Stejně dopadla i trať 341 Vlára, i ta se na základě rozhodnutí Ministerstva dopravy definitivně mění z celostátní tratě na regionální (o záměru změnit kategorii této tratě jsme Vás již informovali v samostatné aktualitě). Nakonec jsou tu dvě tratě, u kterých zatím nedošlo k rozhodnutí, ale již bylo ukončeno dokazování, konkrétně trať 283 (v tomto případě ale v celém úseku, tj. Bylnice - Horní Lideč) a trať 226 (v tomto případě ale v celém úseku, tj. Veselí nad Lužnicí - České Velenice).
Spíš bych řekl, že přes Chrlice se nejezdí z důvodu husté příměstské dopravy. Nevýhodou spodní části 300 je jednokolejnost a poměrně velká vzdálenost dopraven, kde se dá křižovat. Kdyby měla všechna dálkovina jezdit "spodem", muselo by dojít ke stejným omezením jako na zbytku 300, zatímco "vrchem" se jede většinou dvojkolejně a s minimem zastávek pro osobní vlaky (Ponětovice jsou jediná, ostatní jsou stanice), takže se tam vleze víc vlaků.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.